Beugels

Ik denk erover om (op mijn 29e) een beugel te nemen. Mijn ondertanden staan al jaren scheef en daar stoor ik mij niet aan, maar nu beginnen mijn voortanden ook te schuiven.
Ik heb dit besproken met mijn tandarts en binnenkort heb ik een afspraak met een orthodontist om eens te kijken wat er mogelijk is.

Ik ben me natuurlijk online wat gaan inlezen en er zijn behoorlijk wat mogelijkheden, allemaal met voor- en nadelen. Ik wil liever niet met een mond vol metaal rondlopen… Andere opties zijn o.a. Invisalign en doorzichtige slotjes.
Heeft iemand ervaring met een beugel (op “latere” leeftijd)? Waar heb je voor gekozen en waarom?

2 likes

Ik ga meelezen. Ik moet echt een beugel voor de bovenkant. Er staat een tand gigantisch scheef en het wordt alleen maar erger. De tandarts is er ook al paar keer over begonnen en ik durf op foto’s niet eens meer te lachen met tanden. Maar ik zie op tegen de kosten, want ik heb over die invisalign gelezen dat het totaal ±4000 euro kost.

1 like

Ik weet niet of het als ‘laat genoeg’ telt maar ik was 18 en heb dus tijdens mijn eerste studiejaren met een slotjesbeugel gelopen. Ik heb destijds niet echt nagedacht over eventuele minder zichtbare opties. Ik zou je gewoon laten adviseren door je orthodontist en de kosten bekijken. :slight_smile:

1 like

Kunnen ze jouw bovenbeet/onderbeet gewoon oplossen met een beugel? Of moet je ook nog een kaakoperatie? Ik heb namelijk ongeveer hetzelfde (ook bovenbeet/diepe beet), en begin ook wel wat last te ondervinden (voornamelijk bij het eten, maar soms ook bij 't praten).

Ik heb uitgezocht of ik het vergoed krijg, en dat is niet zo. Het heeft volgens mij ook niet veel zin om mij daarvoor aanvullend te verzekeren. Dat is volgens mij heel duur, want alleen mensen die serieus een beugel overwegen, zullen dat natuurlijk doen. En dan kan er inderdaad ook nog een wachttijd zijn.
Ik ga eens onderzoeken of ik wellicht wat kan terugkrijgen van de belastingdienst. Goede tip!

Ik wil liever geen volledige metalen beugel, omdat ik het liefst helemaal geen beugel wil (maar gewoon rechte tanden zoals ik vroeger had😅). Vandaar dat het van mij zo onzichtbaar mogelijk mag. Maar het is misschien ook een kwestie van aan het idee wennen hoor, en denk ik er later weer anders over.

Mijn vriend heeft een paar jaar terug een invisalign gehad. Hij vond dat toen goed te doen. Je ziet het niet erg en geen aandraaien etc. Je moet ze wel elke keer als je iets drinkt of eet (behalve water) uitdoen, anders heb je kans dat het plastic grauw verkleurd en het is niet goed voor je tanden als je ze inhoudt omdat er dan vloeistof etc in blijft zitten bij je tanden wat niet weg kan. In de praktijk betekende dat voor mijn vriend dat ie minder keer op een dag iets at, want geen zin om steeds dat ding eruit te halen.

1 like

Hoe kun je zo iets van de belasting terug krijgen dan? Hoe dien je dat in en waarom krijg je dan geld van de belastingdienst terug? (Wat hebben zij ermee te maken haha)

Ah oké. Dus alleen voor het mooie zal de belastingdienst dan misschien niet helpen… Dank voor je toelichting!

1 like

@Prikkelbaar Fijn dat het bij jou zonder operatie gaat! Het is zo dat ik enkele jaren geleden al bij een kaakchirurg ben geweest, maar die zag niets afwijkend (ja natuurlijk wel dat ik een bovenbeet heb, maar niet in die mate dat er geopereerd moet worden). Vorig jaar ben ik bij een orthodontist geweest en die adviseerde wel beugel + kaakoperatie. Maar dat zie ik dus niet zitten, lijkt me erg ingrijpend. Ik ga denk ik snel nog een keer een afspraak maken bij een andere orthodontist of kaakchirurg om een second opinion te hebben en te kijken wat er mogelijk is zonder operatie.

Ja inderdaad, ik hoop het!

Hoelang heeft jouw traject geduurd? En merk je achteraf voldoende verschil?

Ik zal morgen even wat uitgebreider reageren, maar wil alvast even zeggen tegen @Niffler dat ik wel een kaakoperatie heb gehad, dus als je vooraf al vragen hebt, mag je ze altijd stellen! Bij mij hebben ze mijn onderkaak naar voren gehaald en mijn kin verlengd. Ik had dus ook een overbeet.

2 likes

Heb toen ik 24 was boven een beugel genomen, die heeft er een klein jaartje in gezeten. Ik heb toen witte slotjes genomen, maar die zijn wel iets groter dan de oude metalen. Kreeg toen nog van de verzekering 1000 euro terug (nam hem in februari dus een hoop uitzoek werk het jaar er voor) en heeft me zelf volgens mij nog 400 euro gekost. Totaal geen spijt van gehad!

1 like

Ik lees ook mee!
Ben ook 29 en de twee tanden aan weerszijden van mijn voortanden staan helemaal naar binnen en ik heb ook een overbeet. Ben toevallig vorige week naar de tandarts geweest en een doorverwijzing gekregen naar de ortho.
Ik stoor me al jaren aan mn gebit maar de kosten hielden me altijd tegen. Ik ga goed uitzoeken of ik nog ergens recht op heb,lees goede tips hier!

Mijn tandarts waar ik bij zat tot mn 20e zei dat ik nooit een beugel nodig had terwijl ik zelf eigenlijk vond van wel. Heb altijd een open beet gehad maar nu heeft het zich zodanig ontwikkeld dat 17 tanden onder en boven elkaar niet raken. Mijn nieuwe tandarts is erg boos op mijn vorige geworden en heeft me doorverwezen naar de ortho. Die zei dat ten eerste m’n verstandskiezen moeten worden getrokken, een blokbeugel boven, dan een kaakoperatie onder en boven en dan anderhalf jaar een blokjesbeugel.

Ik ben echt heel ontevreden over m’n gebit maar ben bang dat dit nooit volledig wordt vergoed én kijk er natuurlijk erg tegenop. Ben wel aanvullend verzekerd dus wellicht moet ik het maar gaan proberen…

Ik heb op mijn 16e een kaakoperatie gehad (onderkaak verlengen door overbeet) en tegelijk 2 jaar een beugel met blokjes gedragen.
Daarna ook een spalkje achter boven-en ondertanden gekregen.
Met mijn gebit zelf was niet veel mis, had al vrij recht staande tanden. Het was echt door de overbeet dat de operatie/beugel nodig was.
Ben nu 28 en merkte al een jaar of 2 dat mijn beet weer “in beweging” was.
Begin dit jaar dan terug mee naar een (andere ortho) gegaan en die wist te zeggen dat voor zulke zaken een nachtbeugel absoluut onmisbaar was. Stond ik dan, met m’n operatie en beugel voor (bijna) niets…
Dus toch besloten om een nieuw traject te starten met blokjes (metaal want skeer omdat ik alles zelf moet betalen) boven en onder en als opvolging levenslang een nachtbeugel…
Ik vind het dragen van de beugel (buiten de eerste week na het plaatsen) niet echt storend maar mentaal heeft het wel een grote impact gehad.
Vooral omdat de vorige keer quasi “voor niets” lijkt geweest te zijn, ik 28 ben en me echt een ijzerwinkel voel en me dus ook niet meer mooi kan vinden :pensive:
Kost: 2400 euro voor plaatsen beugel + maandelijkse controle

1 like

Oeps, iets later dan ‘morgen’ maar goed.

Op mijn 18e heb ik voor de tweede keer een beugel gehad. Vooraf stond al vast dat ik ook geopereerd aan mijn kaak moest worden, ik had namelijk een overbeet. Ik had gewoon een metalen blokjesbeugel aangezien ik de ‘onzichtbare’ niet mooi vind (ik vind namelijk dat je het alsnog ziet dat iemand een beugel heeft, misschien in eerste instantie niet als beugel, maar als vieze tanden). In totaal heeft het gehele traject ongeveer 2,5 jaar geduurd. De beugel zelf heb ik niet als vervelend ervaren en heb er ook nooit nare reacties of iets op gehad. De operatie zelf was wat pittiger, maar ik denk dat mijn operatie + herstel er een uit het boekje is geweest, dus ik mag niet klagen. Tijdens de operatie hebben ze mijn onderkaak naar voren gehaald en mijn kind verlengd. Na mijn operatie heb ik eerst 2 weken volledig vloeibaar moeten eten, daarna nog 4 weken zacht voedsel (niet kauwen) en na 6 weken mocht ik weer alles eten. Tegenwoordig heb ik nog spalkjes en een nachtbeugel.

2 likes

Oh, en voor de mensen die een operatie moeten ondergaan/erover twijfelen etc. Ik heb zelf geen blijvende ‘schade’ aan de operatie overgehouden. Alles is weer zoals het voor de operatie ook was. Ik heb het gevoel in mijn lip gewoon weer terug gekregen, krijg mijn mond ver genoeg open etc. Ik ben zelf door mijn mondhygiënist die ondersteunde in het hele traject gewezen op iemand die een blog heeft bijgehouden voor/tijdens/na de operatie, dus mocht iemand daar interesse in hebben dan geef maar een gil! Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik mezelf totaal niet herken in haar verhaal. Zij zag er namelijk heel erg tegenop, heeft veel complicaties gehad na de operatie etc. Dus ik denk zelf, hoe positiever je erin gaat, hoe beter je herstel zal zijn! Mocht iemand nog vragen hebben dan mag je die natuurlijk altijd stellen hier in het topic of via een PB!

Sorry dat ik zo een oude reactie quote, maar hoe voel je je er nu over? Duurt het traject lang bij jou? En is die 2400 euro voor een heel jaar?
Ik ben ook 28 en twijfel heel erg om de stap te nemen.

Ik ben vast de alleroudste in dit topic, maar ik heb vorig jaar een maand of 4 een Invisalign gehad. En ik was toen 36 :joy: Heb er nooit opmerkingen ofzo over gehad btw, alleen maar mensen die zeiden ‘oh ja, misschien moet ik dat ook maar eens doen’

Ik heb van mijn 8e tot mijn 15e allerlei beugels gehad, maar ortho vond het toen niet nodig om aan de bovenkant ook een spalkje te zetten. Toen mijn verstandskiezen doorkwamen is daardoor 1 voortand ‘uit de rij’ geduwd en die stond dus wat naar voren.
Ik begon me er steeds meer aan te storen, zeker op foto’s zag je het echt goed, en dacht op een gegeven moment ‘hoe sneller ik er iets aan doe, hoe langer ik plezier heb van het resultaat’

Ik vond Invisalign echt een prima methode. Onzichtbaar is het zeker niet, en als je dat bitje niet in hebt zie je die aanhechtingspuntjes op je tanden ook echt goed zitten (die zaten sowieso dus allemaal op mijn voor- en hoektanden ivm de tanden die gecorrigeerd moesten worden dus erg in het zicht), maar al met al vond ik het meevallen. Je ziet echt snel resultaat en dat maakt het goed vol te houden.

Ik heb incl alle materialen, foto’s, controles, happen, nachtbitje (heb ik nooit in btw…) en plaatsen spalkje achteraf iets van 1700 euro betaald. Dat is aftrekbaar als medische kostenpost van de belasting.

1 like

Ik ben 27 en heb begin januari een intake gehad bij de orthodontist voor een invisalign en m’n gebit blijkt geschikt. Morgenochtend heb ik een afspraak voor die 3D scan ipv gips happen en over 2 weken een afspraak om de beugel(s) in ontvangst te nemen. Ben zo benieuwd! Volgens de orthodontist zal ik zo’n 9 maanden bezig zijn. Ik ga ook alle facturen goed bewaren en volgend jaar bij de belastingaangifte meenemen. Scheelt toch weer wat.
Ik denk dat ik ook bewuster ga worden van m’n voeding gezien je niet meer alles onbewust naar binnen kan stoppen. Ik heb er gek genoeg zin in haha

3 likes