Nee ik moest eerst nog naar de tandarts om een paar gaatjes te vullen. Maar ik heb volgende week de eerste echte afspraak…dan worden er foto’s enz gemaakt. Ik denk dat ik toch voor aligners ga…
Succes bij de ortho! Er zijn vast mogelijkheden
Nee ik moest eerst nog naar de tandarts om een paar gaatjes te vullen. Maar ik heb volgende week de eerste echte afspraak…dan worden er foto’s enz gemaakt. Ik denk dat ik toch voor aligners ga…
Succes bij de ortho! Er zijn vast mogelijkheden
Ik had net een eerste afspraak bij een orthodontist omdat er allerlei tanden de afgelopen jaren zijn verschoven en dat in combinatie met een overbeet irritant begon te worden dus ik dacht we gooien er wat slotjes tegenaan en dan is het vast wel gefixt. Maar nu begon hij over een kaakoperatie omdat mijn onderkaak te klein is en linkte hij dat aan een aantal andere gezondheidsproblemen waar ik al jaren mee loop. Naar zijn idee krijg ik niet genoeg lucht en daardoor heb ik o.a. slaap problemen en een hoge bloeddruk en eigenlijk valt alles wel een beetje op zijn plek. Over twee weken is pas het definitieve gesprek met zijn advies maar ik schijt nu al in mijn broek bij het idee van een operatie.
Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt. Januari 2023 naar orthodont i.v.m. scheve tanden/open beet. Conclusie → dubbele kaakoperatie want veel onderliggende problemen.
Ik moest wel eerst naar neus keel oorarts om allergieën etc uit te sluiten.
Ik heb afgelopen week mijn kaakoperatie gehad.
Ik heb mij een klein beetje ingelezen en bedacht mij later pas dat het inderdaad een langer traject zal zijn en het niet is alsof ik volgende maand al onder het mes moet.
Hoe heb je het tot nu toe ervaren?
Het is inderdaad een heel lang traject. Juni 2023 begon ik met de blokjes en nu September 2024 dus de operatie.
De blokjes: ik vond het begin heel heavy, ik voelde mij echt een paar weken slecht en super bewust van hoe ik er uit zag. Had ook echt twee weken last van gevoelige tanden. Ook al die mensen die opeens kijken van “huhhhh ze heeft blokjes??”. Na enkele weken verdwijnt dit wel en heb er daarna nooit meer echt last van gehad. Hou wel rekening met elke ± 6 weken afspraak bij orthodont
Operatie: eigenlijk viel het mee, ik had nog erger verwacht. Ik heb niets last gehad van pijn, alleen ongemakkelijkheid door de zwelling en misselijkheid door narcose. Je kan wel een paar weken alleen maar vloeibaar eten. De eerste week is het ergste, daarna elke dag beter.
Het is bij mij nog maar 2 weken na de operatie maar ik zou het zeker opnieuw doen. Ondanks de zwelling zie ik er nu al “beter” uit en voelde meteen dat de beet van mijn tanden veel natuurlijker aanvoelt
En heb je inmiddels een operatie gehad? Ik kom net ook terug van mn eerste afspraak bij de ortho ivm scheve hoektanden en mn voortanden die naar achteren toe staan. Hij adviseerde ook een kaakoperatie… Maar kan eventueel ook alleen invisalign doen. Benieuwd naar jouw ervaringen!
Nee nog geen operatie gehad en ook nog geen datum, de beugel is net geplaatst. Bij mij was er geen andere optie dan een operatie trouwens of ja ik kon er voor kiezen om boven twee tanden te verwijderen maar daar zaten meer nadelen dan voordelen aan en was eigenlijk niet echt een optie. Had wel eerst een consult in het ziekenhuis voordat het traject in gang gezet werd dus mocht je twijfelen zou je kunnen laten doorverwijzen om te horen hoe ze er daar tegenaan kijken. Gaf voor mij in ieder geval weer net een andere inzichten dan alleen de orthodontist.
Iemand hier ervaring met het trekken van kiezen om een overbeet te corrigeren?
Vroeger heb ik een beugel gehad maar ik heb nog steeds een overbeet + mijn voortanden steken ‘vooruit’ (ze staan niet mooi recht naar beneden als het ware). Ik wil dit echt al jaaaaren graag anders, maar ik ben langs een ortho geweest en die gaf aan dat er iig twee kiezen boven uit moeten, en misschien ook 1 of 2 beneden.
Ik vind het best heftig om gezonde tanden te trekken, ik ben wel benieuwd of het gangbaar is en of je er geen andere klachten van overhoudt
Oh, ik zei: trek er maar uit. Weer een paar minder kiezen die me in de toekomst last kunnen geven. Ja no care hoor. Heb er 4 laten trekken voor mijn beugel destijds.
Ja dat is eigenlijk ook wel zo, een van de kiezen levert nu al gezeik op dus het zal me waarschijnlijk wel een kroon schelen.
Maar (jaja had ik niet moeten doen) op Reddit lees ik echt horrorverhalen van mensen bij wie hun hele gezicht is veranderd door het trekken van tanden
Om ruimte te maken trekken ze altijd de eerste kiezen na je snijtanden (‘premolars’). En dan trekken ze je snij- en voortanden naar achteren.
Sommige mensen zeggen hierdoor een plat gezicht te hebben gekregen of een soort van ‘ingestort’ gezicht en door de verandering van de kaakvorm soms ook ademhalingsproblemen
Ik hoor nu juist verhalen van mensen dat ze geen kiezen meer trekken, maar een palate expander installeren. Is echt mijn grootste angst want je krijgt dan echt een gigantisch gat tussen je voortanden. Zit mijn afspraak bij de ortho echt telkens uit te stellen want heb er zo geen zin in.
De orthodontist die ik sprak zei hierover dat dat niet altijd werkt. Je onderkaak kan niet breder worden dus als je kiezen nu goed op elkaar staan kan je de boventanden niet verbreden ofzo.
Wel jammer want dit had me wel fijner geleken.
Ik heb zo’n ding gehad, en een kaakoperatie.
Maar ik heb echt niks van een gat gehad bij mn voortanden. Wel interessant @Tjiftjaf, onderkaak kan niet breder worden. Mn bovenkaak is nu dus breder dan mn onderkaak en mn kiezen staan dus ook niet meer zo goed op elkaar als eerst. Ik heb er verder geen last van en er ook geen ortho of chirurg of tandarts over gehoord (zowel voor als na de operatie niet).