Beutyblogtopic XL #3

Ik kan niet precies uitleggen waarom ik het niet vind kunnen. Maar ter illustratie: Ik ben zelf donker en maak deel uit van een grote vriendengroep. We deden daar op een begeven moment een spiegeldiner, waarbij iedereen verkleed gaat als een ander. Dan mag je van mij prima eigenschappen uitvergroten, maar als een van mijn vriendinnen bedacht had dat het leuk was om voor de vorm ook haar gezicht te sminken, had het feestje voor mijn part over geweest. Dat soort uiterlijke kenmerken zijn in mijn ogen geen leuke verkleeditems. Ik leef elke dag met mijn huidskleur en de daaraanvastzittende voordelen en nadelen. Net zoals je bij een voller meisje niet extra kleren onder jouw kleding stopt om het zo realistisch mogelijk te maken.

53 likes

Dit vind ik zo naar om te lezen. Dat er anno 2019 nog steeds zo wordt gediscrimineerd dat mensen het gevoel hebben dat ze met hun huidskleur moeten leven.

Ik haat deze maatschappij zo erg

7 likes

Vind dit echt een interessante discussie. Had er zelf echt totaal niet bij stil gestaan dat dit kwetsend of discriminerend kan overmaken. Maar na het lezen van alle reacties kan ik wel begrijpen dat het niet leuk is, bedankt voor de eye openers.

Ik vind het alleen best lastig dat ik eigenlijk bij alles 10x na moet denken of, hoe en wie ik kwets en dat vind ik best lastig want vaak zijn het gewoon zaken waar ik écht niet bij stil sta of waarvan ik denk “ach een grapje moet kunnen”. Maar dat kan dus gewoon niet altijd! Ik vind het goed om idd eens stil te staan hoe dit dat wordt ervaren door iemand met een donkere huis, sproeten, iets voller lichaam of andere zaken waar iemand zogenaamde hinder van kan ondervinden.

4 likes

Nu is “moeten leven” misschien heftiger geformuleerd dan bedoeld. Met puur en intentionele discriminatie heb ik bijna nooit te maken gehad, maar met de huidige tendensen in de samenleving (denk aan het steeds meer verhardende zwarte pietendebat) ervaar ik mijn huidskleur niet echt als een pre.

@Krabsalade Ik denk wel dat het verschil hem daarbij zit in dat jij jouw sproeten persoonlijk als stom ervaarde (en daar inmiddels wel tevreden mee bent). De maatschappij om jouw heen heeft een veel minder aanwezig oordeel over sproeten en als je ze niet had gehad had je waarschijnlijk precies hetzelfde leven geleid. Ik vind zelf dat er niets mis is met mijn huidskleur, vind het ook niet stom of iets. Maar mijn huidskleur maakt wel degelijk uit in de wereld om mij heen. Als ik blank was geweest had in denk ik wel een iets makkelijker leven geleid.

@Salty wat mij betreft hoef je niet bij alles wat je zegt 10x na te denken. Dan kan je inderdaad niets meer zeggen Ik vind het vooral belangrijk dat mensen, als ze eens iets verkeerds zeggen en iemand hen daarop aanspreekt bereid zijn stil te staan bij de impact van zo’n uitspraak. Dat is een tweekantsdingetje, want het betekent ook dat mensen niet allemaal over elkaar heen moeten vallen voor kleine uitspraken.

23 likes

Dank voor je reactie, die maakt het duidelijker voor mij. Wellicht komt mijn ontwetendheid/ naïviteit hierin ook voort uit het feit dat het voor mij gewoon niet uitmaakt welke huidskleur iemand heeft. Hierdoor sta ik er soms niet bij stil dat dit anno nu helaas nog steeds zo’n issue is. Ik vind het heel heftig om te moeten dat je schrijft “ik leef elke dag met mijn huidskleur…”. Ik, als iemand met een blanke huidskleur, heb hier gewoon nooit zo over nagedacht. Iets waar ik me nu bijna voor schaam. Dank voor het geven van dit inzicht.

7 likes

@Salty @Foxyfoxtrot dit topic is wellicht ook interessant:

9 likes
  • De foto van Xelly en vriendin is blackface
  • Ze doen te gebruinde wintersporters na

0 stemmers

Ah, ik begreep je verkeerd! Maar eerlijk gezegd vind ik dat als jouw vriendinnen op de hoogte zijn van jouw struggle met sproetjes, het ook niet heel leuk is om juist dat deel van jou te kopiëren. En dat is dan weer op kleine schaal wat ik bedoel qua huidskleur: als je de beladenheid daarvan in de wereld begrijpt/erkend is het minder netjes om je toch zo te schminken voor een leuke activiteit.

4 likes

Ik heb niet gestemd. Weet niet, voelt een beetje vreemd of ongepast ofzo om maar even te stemmen over zo’n beladen onderwerp zonder enige mogelijkheid tot nuance. Ik lees dan liever waarom iemand dat wel of niet vindt zodat je met elkaar nog een discussie aan kunt gaan en er wellicht iets van kunt leren.

41 likes

Alsof we aan het stemmen zijn of Zwarte Piet racistisch is of niet… Het is niet iets wat de meerderheid beslist.

16 likes

‘Ja dat mag ik toch vinden’.

Nee dat mag je gewoon soms niet.

4 likes

Even iets luchtigs, keek net de vlog van Lotte van een paar dagen geleden terug waarin ze onder de zonnebank ging. Bizar hoe trots zij is op het feit dat het haar gelukt is een simpel gesprekje in het Engels te voeren in de bus. Als juf moet je gewoon Engels kunnen toch ivm Engelse les dus wat is daar nou zo bijzonder aan?

11 likes

WoW

Pabo is toch ook HBO? Hoe kun je nou een hbo diploma hebben en amper een basis conversatie kunnen houden in het Engels? Dat vind ik we schokkend ja.

10 likes

Iets mogen vinden is een grondrecht.

15 likes

Ik heb 0 engels gehad tijdens mijn hbo opleiding

3 likes

Aan de universiteit studeren ook genoeg mensen die niet in het Engels kunnen communiceren hoor.

Ik snap het ook wel, als je het nooit doet zakt dat snel weg.

4 likes

Impopulaire mening maar op de Pabo leer je toch de vakken zoals rekenen, tekenen, lezen, gym, geschiedenis, waarschijnlijk ook op het niveau van een groep 8-er. Is het dan hetzelfde als gewoon groep 8 overnieuw doen in 4 jaar tijd + pedagogiek en ontwikkeling van een kind? Ik vind dat niet zo HBOwaardig klinken eigenlijk. Maar ik heb misschien een verkeerd beeld hiervan.

Over de discussie eerder; Ik vind een donkere of lichte huidskleur een uiterlijk kenmerk net zoals of je blond of donker haar hebt, als je een themafeestje hebt en je doet een blonde pruik op is het ook geen discriminatie voor blondines. Maar ik snap wel dat (helaas) een donkere huidskleur nadoen toch een wat andere lading heeft.
Er zijn wel wat meningen hier die ver gaan vind ik, maar ik kom uit brabant en zie jaarlijks met carnaval bijvoorbeeld Afrikaanse, chinezen, (nep) dikke mensen, pruiken, kostuums, johnny en anitas en ga zo maar door. Lijkt hier wat normaler te zijn zulke dingen te doen dan bijv in de randstad?

1 like

Dit is wel heel kort door de bocht hoor. Natuurlijk, je hebt inhoudelijke vakkennis nodig. Maar waar het vooral om gaat is dat je leert op welke manieren je kennis en vaardigheden kunt overbrengen op een (groep) kind(eren), wat ook vereist dat inzicht hebt in de verschillende manieren waarop kinderen leren zodat je stagnatie in hun leren/hun ontwikkeling kan signaleren en verhelpen.

16 likes

Ik ken iemand (heel vaag, gelukkig) die een WO BA Engelse Taal en Cultuur heeft, die voortdurend foutjes maakt in het Engels. Haar zinnen lopen niet eens lekker. Ongelofelijk gewoon…

3 likes

Nee, ik studeerde human resource management. Ironisch ook dat de naam van de opleiding dan wel in het Engels is.

Heb wel een test gehad om het niveau van Nederlands te testen in het 1e jaar

1 like