Eigenlijk vind ik dat zij ook gewoon een ongelooflijk statement maakt door er niets mee te doen. Haar identiteit is niet te reduceren tot transgender persoon. Ik vind het moeilijk om te verwoorden wat ik juist bedoel, maar ik doe toch een poging:
Nikkie kwam op ons altijd over als een meisje/vrouw dat grappige youtube filmpjes maakt en excelleert met make-up, nu is ze plots ‘die transvrouw’. En hoewel dat ongetwijfeld altijd een deel van haar leven is, is het doel van een transgender persoon toch ook een beetje om een transformatie te ondergaan naar een lichaam waar je je comfortabel in voelt (en dat bepaalt iedere transpersoon ook gewoon zelf), zonder dat het steeds een issue moet zijn dat je ‘anders’ geboren bent. Uiteindelijk is het beste bewijs dat Nikkie een vrouw is toch gewoon het feit dat wij haar allemaal altijd als vrouw (meisje) gezien hebben (op enkele obscure roddels na)?
Natuurlijk is er nog veel transfobie, en het is voor transmensen uiteraard belangrijk dat er rolmodellen zijn, maar het is toch ook belangrijk dat transmensen meer zijn dan trans… Dat is juist wat ik soms bij bvb Jessie Maya heb, niet dat ik haar zo volg, maar haar youtubekanaal/online identeit is toch heel sterk ‘het transgender zijn’. Op zich is dat super interessant, en ongetwijfld heel emanciperend voor vele transmensen, maar ergens vind ik ook dat ze daarmee het trans-zijn als iets aparts beschouwd, en misschien juist segregatie/discriminatie in de hand werkt. Iemand als Sam Bettens (Belgische zanger) vind ik dan veel krachtiger: hij heeft zich geout als transman, maar blijft vooral gewoon zanger. Maar de bedoeling is toch dat niemand daar binnen een aantal jaar nog over zegt: “Ja Sam was vroeger vrouw” (wishful thinking, I know). En dat Sam gewoon als zanger gewaardeerd wordt?
Bij homo’s zijn we ondertussen toch ook al verder?(hoewel, ik word steeds lastig als mensen naar een vriend van mij refereren als ‘ooh, je bedoelt die homo’). Toen Elio Di Rupo premier van België was, was zijn homo-zijn ook totaal geen issue meer. Niemand kwam zeggen dat hij zich niet genoeg opwierp als rolmodel voor de homogemeenschap. Waarom is het dan bij Nikkie, wereldtop youtuber en make-up artist, wel een ding?
hopelijk is mijn punt een beetje duidelijk:)