Bodypositivity

Wel even applausje voor Nike, ze zijn altijd zo goed bezig met inclusiviteit! :heart:

6 likes

Dit inderdaad, de ‘hardloopcommunity’ (wat een jeukwoord eigenlijk) ken ik als heel toegankelijk en iedereen hoort erbij, maar juist de mensen die niet van de bank afkomen maken vaak van die opmerkingen.
Heb er zelf ook eens een gehad, ‘als ik met zo’n reet zou moeten hardlopen dan zou ik mezelf van kant maken’. Van twee meisjes die zelf met een redbulletje op het bankje zaten.

6 likes

En idd, blij met Nike! En, nooit gedacht dat ik dit nog eens zou zeggen, blij met Peter R.

3 likes

Klopt, vooral van mensen die ik tegenkwam terwijl ik aan het hardlopen was. Soms van mensen ook wel een ‘Goed bezig, ga zo door’ en eigenlijk vind ik dat ook niet heel leuk. Zou dat ook gezegd worden tegen iemand die er wel fit uit ziet, vraag ik me dan af.

Ik liep voorheen in een park waar redelijk weinig mensen kwamen, maar nu ik verhuisd ben, heb ik dat niet meer. Eigenlijk moet ik nu door een stadscentrum rennen en er is niet echt een park in de buurt. Ik merk heel erg dat ik sinds mijn verhuizing eigenlijk niet meer ben gaan hardlopen en daar ook een heel hoge drempel voor ervaar.

Echt precies dit!!! Of als mensen horen dat ik al heel lang best vaak in de week sport krijg ik vaak: “Wow echt zo goed van jou!!!” Ik kan er niet echt de vinger op leggen waar het nou precies wringt maar ik word er zo ongemakkelijk van.

1 like

Misschien omdat het lijkt alsof die mensen ervan uitgaan dat je bezig bent met afvallen?

Gebeurt wel. Ik ben niet superfit (als in, m’n conditie is vrij matig en ik ben totaal niet gespierd) maar wel slank en iemand heeft zelfs weleens “voor je figuur hoef je het niet te doen hoor!” naar me geroepen. :-1: Denk inderdaad op basis van die aanname die @Lilyofthevalley benoemt, dat je alleen sport om af te vallen.

1 like

Ik ben ook wel blij met deze move van Nike, al vraag ik me wel af of er ook een plussize lijn voor mannen is incl plussize mannen paspop. Want anders zou ik het wel weer erg in het verlengde vinden liggen van dat het de vrouwen zijn die mooi/dun/atletisch moeten zijn. Al verwoord dat niet helemaal goed wat ik bedoel, maar wel dat het weer bij de vrouwen is dat hier aandacht op gevestigd wordt.

Overigens weet ik oprecht niet of ze dat wel of niet hebben. Als ze dat wel hebben ben ik al helemaal blij met Nike.

3 likes

Ze hebben inderdaad geen plussize paspop voor mannen (weet ook niet of ze een kledinglijn hebben?) maar vind inderdaad wel dat die er mag komen!

2 likes

Er zijn sws weinig plussize merken voor mannen. Weet dat asos nog niet zo heel lang een plussize “afdeling” voor mannen heeft met een aantal merken. Maar voor de rest zie je het niet zo gauw. Al moet ik zeggen dat mannen maten wel vaak verder door gaan.

3 likes

Wel grappig dat ‘ie dan een beeld van Reebok kiest :smile: Maar goed, de afbeelding dient het doel. Goeie post!

3 likes

Zijn gym en hijzelf worden gesponsord door Reebok. Hoe dan ook, mooi verwoord.

Vind het rot zo dat sommigen nu een hogere drempel ervaren om te sporten door de opmerkingen die nu de lucht in worden geslingerd. Gun het iedereen om met zelfvertrouwen te sporten, waarbij niemand oordeelt over uiterlijk.

4 likes

Interessant topic dit! Ik voel me al jaren onzeker over mn lichaam, zeg elke dag wel 20 negatieve opmerkingen hardop over m’n lichaam/acne/haar/putjes etc en ik denk er zo’n 30 ofzo op een dag denk. Heb vlagen dat ik echt intens walg van mijzelf en zat mij pas nog te bedenken dat ik misschien al die jaren al een echt probleem hier hiermee, want volgens mij is het niet normaal? Sporten doe ik regelmatig maar met perioden omdat als ik eenmaal een keer niet ga of wat dan ook, dan is het gelijk ‘hopeloos’ en duurt het maanden alvorens ik weer durf te gaan. Moet ook gelijk super actief schema enzo zijn, want van wandelen ‘val ik niet af’. Zo’n zwaar proces steeds weer. Het gezonde aspect zie ik amper, 99% van m’n sporten gaat over afvallen. Zelfde probleem met eten.

Zat vandaag dit te kijken en voel me ietsje beter (tip!!): https://youtu.be/zzwIFExfdDc

3 likes

Ik las onlangs dit artikel en het zegt eigenlijk alles wat ik al zo lang denk maar niet goed onder woorden kan brengen:

Dit vond ik bijvoorbeeld heel treffend:
“Most days, I feel good in my skin. That said, I am probably never going to love my body, and that’s O.K. I think loving our bodies is not only an unrealistic goal in our appearance-obsessed society but also a limiting one. No one is telling men that they need to love their bodies to live full and meaningful lives. We don’t need to love our bodies to respect them”

2 likes

Ben benieuwd of iemand dit herkent. Ik ben ruim 15 kilo zwaarder dan toen ik begon met studeren maar toch ben ik zo veel zelfverzekerder. Als ik naar foto’s kijk van hoe ik er toen uit zag vind ik mezelf wel mooier met -15 kilo, maar als ik mijn gevoel over mezelf van nu vergelijk met toen dan was ik toen veel onzekerder en hyperzelfbewust. Ik durfde toen ook veel dingen niet te dragen en nu wel.
Zou dat puur door leeftijd komen?

4 likes

Ik heb precies hetzelfde! Ik ben denk ik bijna 20 kilo aangekomen in de laatste 7 (studenten)jaren, maar ben ook wel 20 keer zo zelfverzekerd.
Denk dat het inderdaad ook wel te maken heeft met leeftijd en wellicht het vergelijken met elkaar wat vooral nog op de middelbare school etc gebeurde? Ik heb het idee dat je als student zijnde veel gelijkwaardiger bent aan elkaar en minder moeite hoeft te doen om “erbij te horen”, althans dat heb ik zo ervaren. Maar het heeft waarschijnlijk ook wel te maken met dat het schoonheidsideaal in de maatschappij is veranderd naar meer curvy.

1 like

Yes! Dit is ook waar ik een hekel aan heb bij de huidige bodypositivity-beweging. “All bodies are beautiful”. Waarom is het zo belangrijk dat we bovenal mooi zijn?

6 likes

Ja dit!!!

1 like

Kleine geruststelling:

Ik juich hardlopers die ik tegen kom op straat regelmatig toe. Doe dit alleen omdat ik het leuk vind om die vreemden mensen even een hart onder de riem te steken. Wellicht is het net dat extra zetje wat ze nodig hebben om een PR neer te zetten of niet te versloffen, of misschien is het hun eerste training en hebben ze even wat bevestiging nodig om nog een keer te gaan. Aanmoediging is altijd fijn, zeker uit onverwachtse hoek. Ik kijk dan niet eens naar hun lichaamsbouw of hoe hard ze gaan, doe het echt alleen omdat ik er blij van word (en zij hopelijk ook) :biggrin:

Hopelijk voel je je er volgende keer als iemand dit doet wat beter over :slight_smile:

5 likes

Hoi, ik wil binnenkort een body positivity video maken voor op mn insta. En daarvoor zoek ik wat teksten die mensen vaak te horen krijgen. Bijvoorbeeld Je zou eens make up moeten dragen. Of je moet je dikke buik bedekken.
Kunnen jullie me hierbij helpen?