- Wat vond je van het boek?
Ik moest ook erg wennen aan het platte, iets wat ik vaak minder vind aan bijv specifieke Nederlandse literatuur, maar ik vond het hier zo niet zo gemaakt of puur geschreven om te shockeren.
De droge manier van zeer politiek incorrecte uitspraken moest ik soms wel om lachen, zo absurd voelde het dan even omdat het zo rauw en hatelijk was. Soort pijnlijke eerlijkheid die alleen kinderen met een nog onontwikkelde filter of ouderen met een afbrokkelende filter laten zien.
De heftige gebeurtenissen vond ik ook indrukwekkend en ongemakkelijk, en dat werd versterkt door de beschrijvingen die nog gehuld waren in kinderlijke onschuld. Het voelde ook ‘vies’ vaak.
- Wat vond je van de schrijfstijl van de auteur?
Ik moest in het begin erg wennen, maar vond het erg goed gedaan, en kon ook wel de humor inzien van de steeds wonderlijkere woorden die voorbij kwamen.
- Heb je tijdens het lezen of daarna iets opgezocht over iets uit het boek, de auteur of het boek zelf? (Zo ja, wat?)
Ik heb wat recensies gelezen, vind ik altijd fijn als ik ‘vers’ uit een verhaal kom. Zo ontdek ik soms ook dingen die ik mogelijk gemist heb.
- Welke vragen heb je over het verhaal?
Ik heb niet echt vragen.
- Vind je het voorwoord een meerwaarde vormen? Denk je dat je het boek anders had gelezen zonder voorwoord?
Ik vond het zeker een meerwaarde. Het maakte heel nieuwsgierig en merkte ook dat ik haar analyses herkende in het verhaal. Daar had ik misschien minder bij stil gestaan als ik er niet van tevoren op was gewezen. Ook is de hoge leeftijd van de auteur natuurlijk best bijzonder en vond dat wel iets wat ik in mijn achterhoofd hield bij het lezen. Zoals ik hierboven zei, waren mijn gedachten hierover heel tegenstrijdig. Ergens juist bewondering voor hoe scherp deze vrouw nog is, maar aan de andere kant ook het geloof dat ze juist zo scherp en ongefilterd kan schrijven omdat ze deze hoge leeftijd heeft. Ergens herken ik er ook stuk oudere familieleden in
(qua filter, niet gebeurtenissen)
- Had je het idee dat je inderdaad een vertaling aan het lezen was, of las het boek alsof het ook in het Nederlands geschreven had kunnen zijn?
Nee, kwam wel over als een vertaling. Gebruik van worden maar ook manier van vertellen. Ik vind dat je Nederlandse boeken vaak vrij goed kan herkennen ook.
- Kon je je goed inleven in het hoofdpersonage? Waarom wel/niet?
Ja, eigenlijk wel. Niet op de manier dat ik mezelf met haar zou vereenzelvigen, maar had wel begrip voor haar handelen. Ik vind het lastig om onder woorden te brengen, maar ook juist de sterke en rauwe gevoelens die familiebanden (die je dus maar cadeau krijgt zonder erom gevraagd te hebben) bij haar oproepen vond ik mooi gedaan.
- Vind je het terecht of logisch dat het boek een belangrijke literaire prijs heeft gewonnen?
Ja zeker. Ik kon niet stoppen met lezen, ondanks dat ik sommige passages met afschuw zat te lezen. Om iets later toch weer te lachen om een ‘typische’ uitspraak.
- Volgens Venturini is dit boek autobiografisch en was haar familie monsterlijk. Zou jij ooit zo’n boek kunnen schrijven, denk je, waarin je compleet eerlijk bent over je disfunctionele familie?
Nee, ik heb al moeite om dingen te bespreken met vriendinnen haha. Ben echt opgegroeid met dingen zoveel mogelijk achter slot en grendel te houden naar buiten. Misschien als het anoniem zou zijn en het een tragikomedie zou worden, maar zeker niet zulke heftige gebeurtenissen in detail inclusief mijn ongecensureerde gedachten. Krijg al schaamtegevoelens van het idee.
- Denk je dat dit boek je zal bijblijven? Aan welke scènes of gevoelens die het boek bij je opriep zal je dan terugdenken?
Ja, ik ben ook erg blij dat ik het heb gelezen. Naast bepaalde heftige scènes vooral de schrijfstijl en Yuna als personage, iemand die in het begin heel unlikeable overkomt maar met wie je gaandeweg toch een band mee opbouwt. Ook de sterke vrouwelijke personages tegenover de toch vrij sullige zwakke mannelijke personages is iets wat me toch wel bij blijft.
Edit: dit is even hoe ik het me herinneren, is nu al best een tijd geleden dat ik het boek heb gelezen dus bepaalde gedachtes vlak na het lezen ben ik alweer vergeten.