Boekenclub: All Fours - Miranda July

Ja, je hebt gelijk! Het is een transliteratie van het engelse woord ‘homesick’ omdat er in het Japans geen direct woord voor is (alleen lange beschrijvingen; typisch Japans, haha). In het Japanse alfabet wordt het ‘ホームシック’ wat je dus letterlijk kan vertalen als Homushikku.

En bedankt iedereen voor de reacties en comments! Ik heb er heel veel aan. Nu ik heb ik zin om een dik boek te gaan schrijven, nogmaals bedankt :purple_heart:

6 likes

Hoi! Heeft iemand zin om weer te lezen?

• JA!
  • Ligt aan het boek
  • Nee

0 stemmers

En hebben jullie boeken die jullie willen aandragen?

Ik wil deze nog lezen:

To kill a mockingbird - Harper Lee
image

Samenvatting

The unforgettable novel of a childhood in a sleepy Southern town and the crisis of conscience that rocked it. “To Kill A Mockingbird” became both an instant bestseller and a critical success when it was first published in 1960. It went on to win the Pulitzer Prize in 1961 and was later made into an Academy Award-winning film, also a classic.

The Rachel Incident - Caroline O’Donoghue

Samenvatting

A brilliantly funny novel about friends, lovers, Ireland in chaos, and a young woman desperately trying to manage all three.
Rachel is a student working at a bookstore when she meets James, and it’s love at first sight. Effervescent and insistently heterosexual, James soon invites Rachel to be his roommate and the two begin a friendship that changes the course of both their lives forever. Together, they run riot through the streets of Cork city, trying to maintain a bohemian existence while the threat of the financial crash looms before them.
When Rachel falls in love with her married professor, Dr. Fred Byrne, James helps her devise a reading at their local bookstore, with the goal that she might seduce him afterwards. But Fred has other desires. So begins a series of secrets and compromises that intertwine the fates of James, Rachel, Fred, and Fred’s glamorous, well-connected, bourgeois wife. Aching with unrequited love, shot through with delicious, sparkling humor, The Rachel Incident is a triumph.

Misschien maandag een poll met wat we willen lezen? Dan kunnen we daarna het boek uitkiezen.

• Is goed
  • Nee, liever:

0 stemmers

2 likes

Nog even een reminder als je een suggestie hebt voor een volgend boek om die achter te laten voor morgen, dan open ik een poll :books:

1 like

De bruiloft van Dorothy West is misschien wel wat

Samenvatting

Op het eiland Martha’s Vineyard, voor de kust van Massachusetts, ligt ‘het Ovaal’: een pittoresk parkje omringd door vakantiehuizen, waar elke zomer een hechte zwarte gemeenschap samenkomt. Het is 1953. Morgen trouwt Shelby Coles, de oogappel van een van de voornaamste families, met Meade, een witte jazzmuzikant uit New York. In het Ovaal hecht men aan kleur en status. Waarom Shelby, die had kunnen kiezen uit een zee van begerenswaardige mannen met de juiste kleur en achtergrond, haar leven vergooit aan een witte man zonder naam of aanzien, begrijpt niemand. In elegant en ontroerend proza vertelt Dorothy West hoe Shelby’s voorouders zich hebben geprobeerd vrij te vechten van de ketenen van klasse en ras. Op fijngevoelige wijze verweeft West verleden en heden, Noord en Zuid, zwart en wit. Zo legt ze gaandeweg bloot hoe de keuzes van de familie Coles in elke volgende generatie doorwerken tot de dag van Shelby’s bruiloft, waarop ze zich realiseert hoezeer de ballast van haar familie haar eigen leven beïnvloedt.

De nichtjes van Aurora Venturini

Samenvatting

Yuna groeit op in de jaren veertig in La Plata, een stad nabij Buenos Aires. Ze worstelt met een leerachterstand en doet haar best om met behulp van een woordenboek de taal beter onder de knie te krijgen. Het huis waarin ze opgroeit is er een zonder mannen, de vrouwen uit haar familie zijn allen beschadigd. Yuna probeert haar milieu, waarin misbruik en geweld aan de orde van de dag zijn, te begrijpen en te ontstijgen. Met een openhartige blik kijkt ze naar de wereld, haar vertelstem is ontwapenend, grappig, brutaal en onvergetelijk: zo trekt ze je haar kolkende wereld in.
De nichtjes is Aurora Venturini’s meesterwerk, een verhaal dat alle conventies van de literaire taal op de helling zet. Het bracht Venturini op vijfentachtigjarige leeftijd, toen het boek in Argentinië verscheen, grote bekendheid in eigen land. Postuum vestigt het haar naam als een van de interessantste Argentijnse auteurs van deze tijd.
Met een voorwoord van Mariana Enriquez, auteur van o.a. Ons deel van de nacht en Dingen die we verloren in het vuur (genomineerd voor de International Booker Prize).

Het graf van de wever van Seumas O’Kelly lijkt me ook wel leuk. Maar dat is een vrij dun boekje meer een novelle denk ik

image

Samenvatting

Het graf van de wever is niet alleen een van de beste, het is ook een van de meest geliefde stukken fictie in de Ierse literatuur.

Op de oeroude begraafplaats Cloon na Morav – de Dodenakker – mag niet iedereen worden begraven. In het kleine Ierse dorp is dit privilege alleen aan de oudere families en clans vergund. En daarvan zal binnenkort niemand meer in leven zijn. Mortimer Hehir, de wever die pas gestorven is, hoort tot een van die clans. Maar het graf van zijn clan is niet zomaar te vinden. Cloon na Morav is een doolhof van door donkergroene korstmossen bedekte, afgebroken zerken. Hier bestaat geen pad, geen plattegrond of register en geen enkel grafschrift is compleet. Zijn weduwe weet niet waar ze haar man moet begraven. Alleen twee bejaarde mannen, Meehaul Lynskey de spijkerslager en Cahir Bowes de steenbikker, kunnen die plek misschien vinden. In hun gezelschap en samen met twee jonge grafdelvers gaat de weduwe van de wever de begraafplaats op. Maar de zoektocht blijkt niet eenvoudig. Met elke mislukte poging raken de twee oude mannen verder verstrikt in gebakkelei over wie de geschiedenis van Cloon na Morav – en dus van zijn bewoners – het beste kent. Het graf van de wever is een poëtisch en tragikomisch verhaal dat in zwarte humor niet onderdoet voor het werk van Samuel Beckett en Flann O’Brien. Seumas O’Kelly (Loughrea, County Galway, ca. 1880 - Dublin, 1918) was een zeer productieve schrijver en journalist. Hij was klasgenoot van James Joyce op het University College van Dublin en heeft diverse toneelstukken, twee romans en vier verhalenbundels op zijn naam staan. Seumas O’Kelly stierf op achtendertigjarige leeftijd aan een hersenbloeding na een inval van een groep Britse soldaten op de redactie van Nationality, de krant van Sinn Féin, waarvan hij hoofdredacteur was. Zijn meesterwerk, Het graf van de wever (The Weaver’s Grave), postuum gepubliceerd in 1919, komt in de meeste bloemlezingen van de Ierse literatuur voor en is het eerste boek van zijn hand dat in het Nederlands wordt vertaald.

3 likes

Welk boek wil je het liefst lezen aankomende boekenclub?

• To kill a mockingbird – Harper Lee
  • The Rachel Incident - Caroline O’Donoghue
  • De bruiloft – Dorothy West
  • De nichtjes – Aurora Venturini
  • Het graf van de wever – Seumas O’Kelly

0 stemmers

De samenvattingen van de boeken staan hierboven in het topic. Laten we kijken welke de favoriet is! Als het spannend wordt kan ik nog een poll openen tussen de twee/drie overgebleven boeken. Laten we later deze week kiezen welke het wordt.

2 likes

Wauw, ik word eigenlijk wel enthousiast van alle suggesties! Ik heb alleen To Kill a Mockingbird al gelezen, maar dat is zo’n geweldig boek dat ik een herlezing niet erg zou vinden. Ik doe hoe dan ook mee. :smile:

5 likes

@Kwal Ja eens (vooral dan de suggesties van @Marquez want het lijkt me logisch dat ik m’n eigen suggesties al wil lezen) Ik wil alles wel lezen!
@grace Fair point! Laten we kijken waar we op uitkomen maar wel goed om mee te nemen in de uiteindelijke beslissing, want het lijkt me wel leuker om een boek te hebben waar we over in discussie kunnen.

2 likes

To kill a mockingbird heb ik al ge- en herlezen maar sowieso een aanrader voor wie ‘m nog moet!

4 likes

Heb al 3 keer mijn stem veranderd voor mijn gevoel(vooral tussen Nichtjes en De Bruiloft), maar zitten meer boeken bij die me echt interessant lijken. Gaan sowieso allemaal op mijn tbr lijst.

4 likes

Oke we hebben een winnaar en het is:

De nichtjes - Aurora Venturini

Bedankt voor jullie stemmen! Ik stel voor af te trappen met de boekenclub en er tot 13 november de tijd voor te nemen, zodat we daarna alles kunnen bespreken.

Ik heb al even opgezocht waar het boek beschikbaar is als onderdeel van een abonnement (als jullie nog andere bronnen hebben ook welkom, dan pas ik m’n post aan):

Storytel
Kobo plus

Anders natuurlijk bij je lokale boekhandel als paperback of ebook:
Libris paperback
Libris eBook

Of je lokale bieb! En als Engels boek is hij volgens mij hier en daar iets goedkoper.

Vergeet hem ook niet als to read in goodreads of hebban of storygraph toe te voegen.

@moderators kunnen jullie de titel aanpassen naar “Boekenclub: De nichtjes - Aurora Venturini” - dankjewel!

En om te polsen met hoeveel we gaan lezen:

• Ik doe mee!
  • Ik doe niet mee!

0 stemmers

5 likes

Ik doe mee! Was wel toe aan iets makkelijker boek, ben gister direct begonnen maar weet nog niet zo goed wat ik van de schrijfstijl vind.

2 likes

Ik ga proberen ook mee te doen! Moet eerst nog een stukje vakliteratuur wegwerken, dan begin ik aan deze.

3 likes

Lunchpauze, ik begin ook:

Het is een lekker kort boek (dit is de eerste bladzijde, hoe zijn we al op 3%?), fijn!

P.S. Ik heb afgelopen weekend The Rachel Incident gelezen en die vond ik echt heel erg leuk! Niet echt boekenclubmateriaal maar volgens mij wel een dikke aanrader als je bijvoorbeeld in een leesdip zit.

6 likes

Wat cool! Is dit de oorspronkelijk taal?

Ik heb het boek uit. Het is inderdaad een “dun” boek (ik heb het verhaal ook als ebook gelezen) en de schrijfstijl maakt dat het toegankelijk voelt en snel weg leest. Dat is wel een contradictie met de inhoud, die ik als vrij zwaar heb ervaren.

Ik denk dat ik alles nog even moet laten bezinken. Graag volg ik wel andermans leeservaring!

4 likes

De auteur is Argentijns en het originele boek is in het Spaans geschreven. Het is in het Nederlands vertaald door Lisa Thunnissen. ‘Las primas’ verscheen voor het eerst in 2007 en is de afgelopen jaren in meerdere talen vertaald. Mooi als dat na zoveel jaren nog gebeurt, dat het boek dan pas ontdekt wordt buiten het taalgebied.

Argentijnse omslag:

IMG_1102

Spaanse omslag:

(Hier zie je dat Mariana Enriquez een voorwoord heeft geschreven; haar boeken zijn ook echt aanraders.)

7 likes

Ik heb hem gereserveerd bij de bieb, dus hopelijk kan ik hem binnen de tijd lezen!

2 likes

Ik heb hem binnen! En het voorwoord en eerste hoofdstuk gelezen, ben benieuwd naar de rest.

Hebben jullie het boek al?

• Ja, gekocht
  • Ja, geleend
  • Ja, via een online abo
  • Nee nog niet

0 stemmers

En zo ja, hoe ver ben je?

• Nog niet begonnen
  • Voorwoord
  • Deel 1
  • Deel 2
  • Deel 3
  • Ik heb het boek al uit

0 stemmers

3 likes

Ik heb m net besteld!

2 likes

Ik ben begonnen! Het leest makkelijk weg maar het is vreemd en fascinerend tegelijkertijd. Ik ben benieuwd hoe het verhaal verder gaat. Hoe vinden jullie het tot nu toe?

2 likes

Ik ben gisteren begonnen, nog niet heel ver gekomen maar hij leest makkelijk weg inderdaad! Ik vond de introductie van Mariana Enriquez ook leuk (eens met @banksy dat haar werk heel tof is), ik merk dat ik het boek ook echt lees met die karakterisering van Aurora Venturini in m’n achterhoofd.

6 likes