Ik vind dat in deze recensie het stuk dat zich specifiek op Joe Speedboot richt, een aantal dingen wel enorm uitvergroot en groot gemaakt worden en niet in de bredere context van het boek worden geplaatst.
Tegelijkertijd is het wel een terechte vraag waarom Joe Speedboot, als boek dat duidelijk in een andere tijdsgeest is geschreven, nog zo wordt aanbevolen zonder kritische noot. Zeker met een brede heruitgave en verspreiding onder scholen zoals nu in het kader van Nederland Leest is gebeurd, kan je best iets met een meer kritische reflectie in bijvoorbeeld een nawoord. Lijkt me echt niet raar na 20 jaar. Of gewoon een moderner boek kiezen als je mensen kennis wil laten maken met literatuur. Sowieso gemiste kans van Nederland Leest om achterin het boek niet iets van lees- of discussievragen te zetten.
Verder vond ik de eerste 100 pagina’s echt hard werken maar vloog ik door de laatste 100 pagina’s heen. Door alle metaforen in het begin zou ik het niet per see een toegankelijk boek noemen. Maar in de tweede helft wordt er precies genoeg aan de verbeelding van de lezer overgelaten en komen toch alle plotten snel samen met een prima spanningsboog, wat het wel heel leesbaar maakt en ook interessant houdt tot het einde.
Zeker niet het beste boek dat ik ooit gelezen heb en zou het ook niet snel aanraden, tenzij je echt per see iets van 20 jaar oud voor je literatuurlijst moet lezen.
Edit - er is kennelijk wel lesmateriaal voor de bovenbouw met o.a. discussievragen over het taalgebruik en hoe de hoofdpersoon tegen de vrouwelijke bijpersoon aankijkt Lesmateriaal Heel Nederland Leest - Hebban in de Klas