Boekenclub: Het lichaam is een kooi - Nicky Runge

Gespot en gekocht bij Van der Velde in Zwolle @d12baby Ga dit weekend beginnen denk ik.

5 likes

Leuk, ik ga m ook lezen dus ik lees mee

1 like

Eerste dag van de vakantie leek me een mooi moment om te beginnen, ben heel benieuwd!

5 likes

Inmiddels uit, net een review gepost op goodreads die ik ook op mijn insta zet vandaag of morgen!

Review

Wanneer gevierd ballerina Dominique tijdens een groot optreden in Parijs door een misstap ten val komt, betekent de blessure die ze oploopt direct het einde van haar carrière bij Het Nationaal Ballet. Alles waar ze zich haar leven lang op focuste wordt in een klap weggevaagd. Dan vindt ze een nieuwe richting bij Japanse dansmeester Katsuro, die haar opleidt in butoh: een excentrieke performancedans. Totaal anders dan wat Dom eerder kende, maar toch blijken er steeds meer gelijkenissen op te treden met haar eerdere dansmeester en de machtsverhoudingen in beide danswerelden.

Interessant om te lezen hoe hoofdpersoon zich helemaal verliest, waar we haar leren kennen als pittige tante die haar woordje klaar heeft (zelfs tegenover de psychiater), zien we hoe ze zich (opnieuw?) overgeeft aan de meester waar ze tegenop kijkt. Zoals we ook in Nicky Runge’s eerdere boek ervaarden wordt de lezer helemaal meegenomen in een andere wereld en cultuur en is alles tot in de puntjes uitgedacht en beschreven. Knap werk!

verdere mening met meer spoilers

Wat een beetje jammer was voor mij is dat ik direct daarvoor een ander boek uitlas over machtsmisbruik maar dan binnen een relatie, dus de herhaling van het thema viel daardoor een beetje tegen. Daar kan dit boek natuurlijk verder niks aan doen. Ik vond het wel echt tof om te lezen over de danswereld en zoals @anon30197667 ook schrijf op GR: die beschrijvingen van de choreografie zijn ook echt heel knap. Ik vond de verhaallijn over dat ze steeds zichzelf maar dan ouder dacht te zien echt een mooie toevoeging, dat die vrouw haar uiteindelijk een soort van kwam waarschuwen maar daarna ook een van Katsuro’s protegees bleek te zijn.

1 like

Mag ik aansluiten in dit topic?

Ben momenteel Het lichaam is een kooi aan het lezen :slight_smile:

Nee, alleen als je een foto hebt van je bonnetje als aankoopbewijs :crazy_face::crazy_face: ja tuurlijk, wat vind je er so far van?

1 like

:smiley::stuck_out_tongue_closed_eyes:

Leest lekker weg tot dusver.
Zat er ook meteen goed in

2 likes

Ik zit al een paar dagen te denken over het boek en wat er over te zeggen. Het las vlot weg en heeft een fijne verhaallijn; ik was redelijk snel door het verhaal gegrepen.

Samenvatting

Het patroon van para-sociale relaties met een ongelijkheid is natuurlijk altijd heel interessant, ook hier maakte dat het boeiend en “spannend”. Soms was ik de draad een beetje kwijt, maar dat zegt waarschijnlijk meer over mij, haha.
Sommige dingen bleven wat “open” in mijn beleving (spoiler; wat er nou precies gebeurde na “de val” en na “de vuurvogel”, soms had het een beetje surrealistische vibes die misschien niet helemaal bedoeld waren. Overigens geen commentaar op het boek, meer mijn verstrooide hoofd.