Ik vind Emma’s vader ook moeilijk te vatten. Hij is zogenaamd zo aangenaam en geliefd, maar ik vind hem best een zaag. Er staat letterlijk “everywhere beloved for the friendliness of his heart and his amiable temper”, maar dat zie ik niet? Ik vind hem vooral vervelend.
Wat vinden jullie van deze quote:
“[…] but his second [marriage] […] must give him the pleasantest proof of its being a great deal better to choose than to be chosen, to excite gratitude than to feel it.”? Dit gaat over Mr. Weston.
Ik vind Emma wel echt een leuk hoofdpersonage. Ze is net irritant genoeg, maar niet té irritant, haha. En ik herken me wel deels in haar. Ik ben niet arrogant, maar ik vind het wel moeilijk om dingen vol te houden en af te maken. Deze quote van Mr. Knightley was dus wel herkenbaar voor mij:
“I have seen a great many lists of her drawing-up at various times of books that she meant to read regularly through […]. She will never submit to any thing requiring industry and patience […].”
Je kan een heel huis behangen met de lijstjes die ik ooit al maakte met wat ik wilde gaan doen, haha. En later:
“She had always wanted to do every thing, and had made more progress both in drawing and music than many might have done with so little labour as she would ever submit to. She played and sang;- and drew in almost every style; but steadiness had always been wanting; and in nothing had she approached the degree of excellence which she would have been glad to command, and ought not to have failed of.”
Daar ben ik dus zelf ook bang voor, dat ik nergens echt goed in ben/word, omdat ik te wispelturig ben, alles wil doen en m’n interesse verlies voor ik mastery heb bereikt.
De vriendschap tussen Emma en Harriet is ook duidelijk absoluut niet gelijkwaardig:
“I think her the very worst sort of companion that Emma could possibly have. She knows nothing herself, and looks upon Emma as knowing every thing.”, zoals Mr. Knightley het zegt.
Ik vind het altijd heel ongemakkelijk om dit soort relaties te lezen of te zien. Ook die hele manipulatie van Emma over de brief en proposal van Mr. Martin.
Ik heb al een paar boeken gelezen in dit genre (Jane Eyre, Wuthering Heights, Little Women) en het is zo’n andere tijd, maar ik vind het telkens wel erg leuk om te lezen. En nu ook weer.