Boekenclub: Yellowface - R.F. Kuang

Dit is superleuk, ik doe mee!

Ik doe ook graag mee!

Wat leuk! Een beetje afhankelijk van het boek, maar ik denk dat ik mee doe.

Ik doe mee ongeacht het boek! Superleuk.

Ik lees zelf heel graag fantasy (niet te kiezen bij de poll :wink:) en vraag me altijd af waar de vooroordelen vandaan komen omtrent fantasy. Een fantasyboek kan net zo goed een soort roman zijn met wat elementen die in de realiteit niet bestaan, zoals dat je zou lezen over een wise woman (“heks”) in de middeleeuwen. Als je kijkt naar populaire tv series is ook veel fantasy/sf, het is minstens net zo leuk in een boek! Het zijn echt geen weglezertjes, vaak zijn de werelden en karakters juist heel complex en goed uitgewerkt. Einde pitch over fantasy.

2 likes

Je hebt ook YA (young adult) waarin dit simpeler is, maar überhaupt ook minder complexe boeken. Kijk a song of ice and fire (de boeken achter game of thrones) zijn zo complex met zooooveel karakters, dat is idd echt niet handig. Maar boeken als van Juliet Marillier bijvoorbeeld spreken echt heel veel mensen aan, is niet te complex, niet te lang en gewoon supermooi☺️

En ik ben een sucker voor dit soort covers:

Maar zoals ik zei, ik sta open voor alles!

6 likes

Heb eigenlijk wel zin om van start te gaan! Is er een nieuwe poll nodig met meer genres en de mogelijkheid om maar op één keuze te stemmen of gaan we voor roman/literatuur?

2 likes

Oh wat leuk dit! Zat gister nog te googlen naar een boekenclub in mijn omgeving, maar kon alleen dingen vinden met ouderen. Dit is echt zoveel beter dan dat.

Wat leuk! Ik wil ook wel meedoen.

Als ik kijk op bol dan zijn veel klassiekers wel in het Engels. Vind het best lastig te zoeken naar de Nederlandse titels dan!

Ik lees zelf wel echt het liefst Nederlands, helemaal bij wat zwaardere kost. En ook liever ebook dan een papieren boek.

Ik heb iig nu even gevonden (zijn er veel meer vast hoor maar ja je moet toch op iets zoeken) in NL en ebook
George Orwell, 1984 €7,99
Emily Brönte, Woeste hoogten €7,99

En als klapperrrrr van Jane Austen, gevoel en verstand voor €0,49
Mij lijkt het dan ook top om die te doen omdat 50 cent wel heeeeeeeel laagdrempelig is

https://www.bol.com/nl/p/gevoel-en-verstand/9200000095473746/?suggestionType=browse&bltgh=hxx1I79KGB8EH2G-k-NGJQ.igx46oZI7Rxqo4XwXzhAhw_0.3.ProductImage
Sense & sensibility / gevoel en verstand een optie?

  • Ja is goed
  • Effe rustig an jij waar is t idee van meerkeuze ineens naartoe

0 stemmers

Welke taal?

  • Engels
  • Nederlands
  • Maakt me niet uit, als het maar in de originele taal is

0 stemmers

Wow 50 cent maar! Ik zie dat dit wel een vertaling is uit 1921, dus echt makkelijk Nederlands zal het niet zijn :stuck_out_tongue:

1 like

Dit lijkt me ook! Ik lees zelf nooit Nederlandstalig en welk boek het ook wordt, ik pak zelf de Engelse versie. Het verhaal blijft hetzelfde. Gewoon lezen in de taal die je zelf fijn vindt!

Dit inderdaad! Ik zal in het Engels lezen, maar als anderen Nederlands verkiezen, is dat prima, toch. Heel veel klassiekers zijn vertaald.

1 like

Ja jullie hebben gelijk hoor! Maar ik dacht ook aan Nederlandse boeken, ik ben daar zelf wat minder fan van bijvoorbeeld. Echt van Nederlandse schrijvers bedoel ik. En ik was gewoon benieuwd naar wat mensen graag lezen :slightly_smiling_face:

Non fictie is ook boeiend voor een boekenclub denk ik! Bijvoorbeeld We should all be feminists of Come as you are.

3 likes

Ik denk dat het inderdaad een goed idee is dat de leden die een leuk boek weten die even pitchen en dat we daarna een poll maken voor welke we gaan lezen?

2 likes

Ik houd juist van Nederlandse boeken, maar ik doe gewoon sowieso de eerste keer mee, wat het ook wordt.

Ik vind het teveel gelul, te weinig gelees, dus bij deze draag ik een boek voor:

Max Havelaar – Multatuli

Blijkbaar het beste Nederlandse boek ooit, maar zelf heb ik het in ieder geval nog niet gelezen.
(Ik verwacht niet per se dat iemand er op stemt hoor, maar om zelf maar even het goede voorbeeld te geven.)

7 likes

Suggestie: The Shadow of the Wind van Carlos Ruiz Zafón.

9 likes

Suggestie: iets van Charles Dickens. Misschien a tale of two cities?

9 likes

Ik heb die serie gelezen en is zo zo zo mooi :heart: zeker de schaduw van de wind!

3 likes

Jaa, of liefde in tijden van cholera! Al heb ik die net gelezen.

De klokkenluider van de Notredame is ook mooi!

4 likes