Budget- en besparingstopic

Heb je grip al geprobeerd, de app? Je kunt als je die download, ook de historische mutaties uploaden en toewijzen aan categorieën. Veel gaat automatisch. Als je daar even een uurtje voor gaat zitten dan heb je meteen inzicht in waar je geld de afgelopen maanden gebleven is. Hij koppelt met je bank dus alles wat je vervolgens uitgeeft plaatst ie in categorieën zodat je overzicht houdt. Je kunt ook budgetten instellen zodat je gedurende de maand ziet hoeveel je nog ‘beschikbaar’ hebt.

Ik heb geen aandelen overigens, maar ben er wel enthousiast over :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

Ik zit bij tmobile en heb nooit problemen.

2 likes

De app grip is zoals hieronder ook benoemd wordt, echt een aanrader als je het mij vraagt.
Verder heb ik sinds 2 jaar nu een aparte rekening waar al mijn automatische incasso’s vanaf gaan. Op m’n betaalrekening waar ik m’n bankpas van heb, hoef ik dan enkel nog boodschappen en benzine van te betalen. Wat ik daarvan overhoud, is om te sparen en leuke dingen van te doen. Dat werkt voor mij het beste. Had eerst alles van 1 rekening, maar dan ging er ineens weer een rekening af en had ik aan het einde van m’n geld nog maand over zeg maar :joy:.
Via grip kun je ook instellen wat je budgetten zijn qua boodschappen enzo, dat werkt bij mij ook heel goed.

Ik zit bij t mobile en tot nu toe vind ik het internet beter dan bij mijn ouders thuis die kpn hebben. Ik zou wel een hele lage internetsnelheid hebben maar moet zeggen dat ik daar niks van merk tijdens het werken of Netflixen

2 likes

Ik zit bij de Rabobank . Daar kun je potjes maken. Wanneer mijn salaris op mijn rekening gestort wordt, dan gaat alles direct naar potjes.

Dit zijn mijn potjes:
Sparen tuin en zolderindeling
boodschappen
benzine
gemeentelijke belastingen(1x per jaar afgeschreven)
water (1x per jaar afgeschreven)
verzekering (1x per jaar afgeschreven)
Leuke dingen
Sparen auto
Reserve

Daarnaast zorg ik ervoor dat er voldoende geld op de rekening staat voor de hypotheek, energie, internet en sowieso een x bedrag dat op de lopende rekening moet staan zodat ik niet voor verrassingen kom te staan.

Voor boodschappen en benzine heb ik een bepaald bedrag gepland. Bijv. 200 euro. Als ik boodschappen doe, dan maak ik het later weer over van het potje boodschappen naar de lopende rekening. Dit zorgt ervoor dat ik niet meer roekeloos boodschappen doe. Dit werkt heel goed. En blijft er wat over? Dan gaat het naar het potje reserve.

1 like

Eén keer handmatig gedaan en ingesteld dat het de 25ste gelijk uitgevoerd wordt. Geen omkijken meer naar.

2 likes

Ik heb bij grip 2 budgetten, een voor boodschappen en een voor benzine. In totaal 260 euro. Alles wat daarboven komt, is vrij te besteden voor mezelf. Ik check elke week even hoeveel ik nog over heb. Voor mij werkt dat het beste :blush:

1 like

Kan je geen tweede rekening openen waar je ‘zakgeld’ op stort? En je andere rekening alleen voor incasso’s?

Precies.

Net boodschappen gedaan (€34.78). Betaald van de lopende rekening. Dat geld gaat af van het potje boodschappen en heb ik weer xxx euro op de lopende rekening (minimum bedrag dat er op moet van mij).
Dinsdag krijg ik weer mijn salaris en het bedrag dat in mijn potje over blijft (iets van 45 euro) gaat dus naar het potje reserve. Dat doe ik handmatig.

Ik kijk zeker om de dag op mijn rekening. Zo zie ik wat er van af is gehaald en hoeveel geld we nog hebben (het is een gezamenlijke rekening).

1 like

Ik heb ook potjes bij asn bank. Zodra ik mijn loon binnen krijg hou ik mijn vaste lasten en geld voor mijn boodschappen op mijn lopende rekening. En een deel gaat naar een aparte spaarrekening bij een andere bank en de rest verdeel ik onder mijn potjes. Heb bijvoorbeeld een maandpotje en daar mag ik van alles mee kopen wat ik wil en daar doe ik ook mijn benzine van.

Ik heb potjes voor:

  • kleding
  • zorg
  • Eneco
  • maandpotje
  • en een potje voor als mijn auto kapot gaat/apk en als ik wat duurdere nieuwe spullen moet hebben.

En als ik dus hiervoor wat heb uitgegeven, dan boek ik het over uit mijn potjes.

2 likes

Ik heb een extra asn rekening en die heb ik gewoon via de site geopend, maar dat is een spaarrekening en geen betaalrekening. Denk dat dan ook wel via de site kan. En ik zou beginnen met een budget van 100 voor boodschappen en uitjes/leuke dingen ofzo per week? Kun je altijd zien hoe dat uitkomt

Daar staat geld op voor over een tijd. Daar spaar ik bijvoorbeeld ook om als het nodig is mijn studielening af te betalen. Dus eigenlijk geld waar ik niet aan wil/ga zitten op de korte termijn.

1 like

Grip kan met heel veel banken waaronder inderdaad ASN bank.

1 like

Grip vind ik een verschrikkelijke app, dus die raad ik af.

Verder heb ik 2 rekeningen, 1 voor vaste lasten (vallen bij mij boodschappen ook onder) en 1 voor zakgeld :slight_smile:

Ik heb youfone en tot nu toe werkt het top. Altijd goed bereik en de app is ook gewoon overzichtelijk. En veel goedkoper t.o.v. Telfort wat ik hiervoor had!

1 like

Bij een andere bank? Ik loop hier namelijk ook tegenaan en ben zoekende wat voor mij goed werkt.

Nee ik zit wel gewoon bij dezelfde bank. Heb 3 rekeningen bij de abn amro. Een spaar en 2 betaalrekeningen, waaronder dus een voor de automatische incasso’s.

Zijn hier ook mensen die extra aflossen op hun hypotheek? Bv met een meevaller/vakantiegeld/teruggaaf belastingdienst? Ben benieuwd en waarom jullie dit doen.

Ik lees nu hypotheekvrij van Gerhard Hormann en ben wel getriggerd.

1 like

Ja, ik los extra af. Ik merk dat mijn spaargeld nu te weinig oplevert en door de inflatie zelfs minder waard wordt. Dus ik los nu extra af omdat dat er voor zorgt dat ik lagere maandlasten heb. Dat levert dus directe winst op.

1 like

Wij doen dat niet, omdat de hypotheekrente erg laag is nu. In plaats daarvan investeren we spaargeld in indexfondsen en rendeert het daarin door het dividend dat je krijgt en de waardestijging die er (naar verwachting) over tijd op plaats vindt. Hier geen probleem met het nemen van een beetje meer risico. Als over 7 jaar onze rentevaste periode is afgelopen en we bij verlenging alleen maar uit hele hoge percentages kunnen kiezen, lossen we hem af.
Gerhard Hormann is wat conservatiever hierin. Ik ben van de houding: maakt me niet uit wat je kiest, zo lang je je geld maar aan het werk zet :slightly_smiling_face: lekker doen wat voor jou het fijnst voelt.

Ik vind Gerhard overigens persoonlijk een beetje een zure man, haha. Top hoeveel mensen hij inspireert, maar hij lijkt me niet heel gezellig op feestjes.

1 like