Budget- en besparingstopic

Dit topic was altijd zo handig!

5 likes

Ik sta bij mijn vrienden echt bekend als de koopjesjager/marktplaats expert en ik hou ook wel van een goede deal, maar toen ik er over nadacht vond ik het ergens ook wel een beetje erg.
Maar de meeste goede deals haalde ik dus van het forum hahaha.

1 like

Yeah fijn topic dit.

Jaaa ik was hem al aan het zoeken. Ik moet echt, maar nu Ă©cht, gaan (leren) sparen.

Ik wil als ik mijn rijbewijs heb gehaald een autootje en daarnaast wil ik eigenlijk voor 2019 een eigen huurappartement ipv met een vriendin zoals nu dus ja August ff stoppen met 40 miljoen kledingstukken die je niet nodig hebt kopen.

Handig topic dit. Ik ga over een jaar op mijzelf wonen en m’n budget is nogal beperkt (wat ik mijzelf geef, ik wil namelijk veel sparen), dus ik lees graag mee voor tips!

Jaaa, ik lees ook mee! Mijn doel is om de komende 3 maanden ongeveer 800-1000 euro per maand te sparen omdat ik over een paar maanden naar Australië, Azië en Nieuw-Zeeland reis. Ben daar natuurlijk al dik 2 jaar voor aan het sparen, maar de laatste maanden wel drastische maatregelen getroffen om extra veel te sparen. Doe nu de elke maand boodschappen voor 80 euro i.p.v. makkelijk 150-200 euro per maand. Is een flinke challenge, maar daar hou ik wel van haha.

4 likes

Kruidvat heeft weer 1+1 gratis op make-up.

Als je wilt besparen natuurlijk beter helemaal geen make-up, maar dat is ook weer zowat :barefoot:

3 likes

De dirk heeft vanaf morgen weer nivea zonnebrand voor 3,99. Flessen van 200 ml ook. Zo goedkoop heb je het nergens volgens mij :scream:

1 like

We willen wat gaan besparen op boodschappen, maar elke maand geven we weer zo veel uit… Iemand goede tips? :sweat_smile:

1 like

Lijstje maken en je aan dat lijstje houden
Vantevoren alle aanbiedingen van de supermarkten checken
Een mealplan maken voor de hele week/ aantal dagen
Geld vantevoren pinnen bv 50 of 70 per week voor boodschappen. Wat je overhoudt in een spaarpotje stoppen

Zo veel mogelijk zelf doen in de keuken. Ik weet niet of je het koopt maar bijv een zakje aardappels voor in de oven met kruiden zijn 1,39 (huismerk) tot zelfs 3,16 (a merk) voor 450 gram terwijl 3 kg aardappelen 4 euro kost. Kun je veel vaker van eten en iets in partjes snijden en met kruiden bestrooien kun je zelf ook wel. Dit is maar een klein voorbeeld hoor maar als je zulke dingen consequent doet kan het best veel schelen.
Kan je ook een keer gekookte aardappelen, ovenschotel met aardappelen, gepofte aardappel en stamppot maken.

2 likes

Wellicht niet het juiste topic, maar ben even benieuwd:

Zijn er meiden met een studieschuld en een koophuis? Hoe kijkt de bank daar tegenaan? Klopt het dat je het mag verzwijgen?

Ik wil graag een huis kopen, maar i.v.m. mega-studieschuld zie ik het niet 1-2-3 gebeuren (tenzij ik het niet opgeef…)

1 like

Ik wil niet betweterig doen, maar heb je er wel rekening mee gehouden dat als je er voor kiest om het te verzwijgen (wat, naar ik dacht, inderdaad is toegestaan) je in de problemen kan komen met het betalen van je hypotheek zodra je je schuld moet gaan aflossen?

Lang verhaal, dus ik doe het even in een spoiler!

Samenvatting

Jouw studieschuld is eigenlijk vooral een obstakel als je een huis met NHG zou willen kopen. Volgens mij kan dat momenteel bij huizen tot 250.000.

Met NHG heb je een vangnet wanneer je de hypotheek niet meer kunt betalen (bv. bij werkloosheid, arbeidsongeschiktheid of het stoppen van je relatie, overlijden van je partner etc). Dan ga je samen met de hypotheekverstrekker zoeken naar oplossingen om er toch te blijven wonen en de woning te kunnen betalen. Hierbij is NHG heel fijn, mocht je met een reguliere hypotheek het huis niet meer alleen kunnen betalen bij bv het overlijden van je partner moet het direct in de verkoop. Indien je het wel verkoopt en je krijgt er minder geld voor dan jouw schuld kan de restschuld worden kwijtgescholden.

Bij een hypotheek met NHG vragen ze bijna altijd naar jouw studieschuld. Indien je het verzwijgt en het later toch aan het licht komt vervallen jouw rechten op het vangnet.

Je moet er wel ontzettend goed overna denken of je het wel kan betalen met alle kosten die er nog bij komen. Naast de hypotheek betaal je natuurlijk ook voor nutsvoorzieningen, televisie, internet, waterschapsbelasting, rioolrecht, woz, verzin het maar. Dus ik zou je dan ook afraden om je maximale hypotheek te nemen als je jouw studieschuld verzwijgd.

Daarnaast moet je ook documenten aanleveren wanneer jouw hypotheek wordt rondgemaakt, onder andere ook bankafschriften. Als je nu al aan het afbetalen bent aan DUO zien zij dat en hebben ze het recht je de hypotheek te weigeren.

Haha het is een behoorlijke lap tekst geworden. Maar hopelijk heb je er wat aan!

4 likes

Heel erg bedankt! Hier kan ik zeker wat mee.

En wat betreft draagkracht @Revelry : daar maak ik me geen zorgen over. Ik huur nu particulier en dat kost me maandelijks veel meer dan een hypotheek van 150-200K. Dus stel dat ik nu mijn baan zou verliezen, dan zou ik ongeveer met dezelfde problemen te maken krijgen lijkt me?

1 like

En je kunt totaal het terugbetalen ook 5 jaar pauzeren mocht het nodig zijn.

Van de studieschuld bedoel je? Dat maakt het inderdaad nog iets meer te overzien :blush:

Thanks voor jullie reacties

@Joey
Ik heb geen bankafschriften moeten overleggen, misschien verschilt dat per bank.
Als je samen met je partner koopt dan is het handig om een levensverzekering te koppelen aan de hypotheek, dus bij een evt overlijden kom je dan waarschijnlijk niet in de problemen met een hypotheek.
Ik denk persoonlijk dat het verzwijgen van een schudieschuld minder erg is als je samen met je partner koopt, omdat er dan ook meer zekerheden zijn (twee inkomens, levensverzekering, etc). Inderdaad is het een heel goed advies om niet maximaal te lenen en goed te kijken hoe je uit komt met de financiën als je ook je schuld moet aflossen. Ik vind ook dat het ligt aan de hoogte van je schuld, als je die binnen een paar jaar kan aflossen dan zou het zonde zijn als je daar door je droomhuis niet kan kopen. Als je studieschuld is afgelost voordat je in de problemen komt met de betaling van je hypotheek dan heb je namelijk wel nog recht op NHG en alles wat daarbij hoort

Ah ja! Dat van die afschriften zal dan inderdaad per bank verschillen. Ben het zeker met je eens dat de hoogte van de schuld een groot verschil maakt. Iedere situatie is anders en je moet gewoon voor jezelf goed berekenen wat je zou kunnen en willen betalen en hoe je dit kunt combineren met het aflossen van eventuele schulden.

1 like

Is Gierige Gerda/ Agent P niet meer present op het forum?