Budget- en besparingstopic

Ik had nog een edit op mijn bericht gedaan, maar denk niet dat je dat gezien hebt. Wat leuk dat jullie ook fanatiek bezig zijn! Hoe en wanneer heb je van FIRE gehoord?

5-10% is echt al heel netjes!! Als je daarnaast nu nog in je huis investeert, haal je dat er ook uit. Hetzij in meerwaarde, hetzij in woonplezier.

Ons huis heeft nog de originele hypotheek, maar daarvan staat de rente nu nog 8 jaar vast tegen <2%. Het huis is nu overigens 2,5x meer waard dan de hypotheek die erop zit, maar daar heb je natuurlijk niks aan als je niet wilt verkopen. Met wat we nu gespaard hebben zouden we dit jaar de hyptoheek volledig af kunnen lossen. Echter is dit nu zo’n goedkope lening (we betalen nog geen €300 hypotheekrente per maand na belastingaftrek), dat we hem lekker laten staan. Mocht het nieuwe rentevoorstel over 8 jaar ineens 5% zijn ofzo door gebeurtenissen in de wereld of de ECB die de rente kunstmatig verhoogt, kunnen we altijd nog aflossen. Beleggen in indexfondsen levert nu meer op.

2 likes

Ik vind jouw reacties niet altijd heel prettig. Je reageert direct wat ervoor zorgt dat ik jouw reacties aanvallend vind overkomen.

Ik vind het knap, omdat er genoeg mensen zijn die met hun salaris meegroeien. Die wooncarriĆØre willen maken (steeds een groter huis) en duurdere auto’s kopen. Ik vind het knap als mensen op de rem trappen en nadenken waar Ze Het geld aan uit geven en wat ze ermee willen doen. Het hoeft niet altijd sneller, mooier, groter, duurder…

10 likes

Oh ja, mensen hebben wel vaker problemen met mijn directe bewoording. Ik stoor me daar niet aan.

Dan verschillen we van mening. Ik vind er niks knaps aan.

5 likes

Als iemand lagere maandlasten heeft op een 3/4x modaal inkomen met 2 personen dan de gemiddelde alleenstaande met 1 modaal inkomen is het in principe ook niet spannend? Ik snap Lula wel, want ja als je op 1 inkomen alles kunt betalen en je hebt 1, veel hoger, inkomen volledig over dan is het eerder een prestatie dat volledige geld jaarlijks uit te geven. Dat zou zelfs mij niet lukken hahaha

1 like

Volgens mij nuanceer ik genoeg in mijn berichten hoor. Ik geef een aantal keer aan dat streven naar een pensioen vanaf je 40e een stuk makkelijker is met zijn twee. En als je daarnaast nog de mazzel hebt dat je goed kunt leren, gezond bent en er iemand in je leven was om jou te helpen leren omgaan met geld.

En Japan is supervet, dat is het sparen natuurlijk echt waard!

Ik zeg ook helemaal niet dat iedereen alleen maar zou moeten sparen voor een vroeger pensioen dan gebruikelijk. Ik denk dat dat lang niet bij iedereen past ook. Maar ik denk wel dat het bij meer mensen past dan dat er mensen zijn die het nu doen, omdat het niet echt een realistisch scenario lijkt. Het lijkt vooral iets dat alleen in Amerika kan en alleen als je beiden >€80.00p per jaar verdient. Maar als je de cijfers ernaast houdt, kan het dus wel degelijk.

4 likes

Ik vind dat sommigen in dit topic wel heel zuur reageren. Er wordt gevraagd naar hoe een forumster haar doelen probeert te bereiken. Daar geeft ze eerlijk antwoord op en dan komen er negatieve reacties. Ik snap dan wel dat in Nederland nooit gepraat wordt over geld.

52 likes

Alsnog is het wel ā€˜makkelijk’ gezegd. Jullie hebben hele lage woonlasten (kasboekje topic) maar starters die NU willen kopen en niet op een afgelegen plek wonen, maar naar een dorp in midden NL willen, hebben gewoon een hypotheek van 400k of meer. Tenzij je tijdens je studie sĆŗperveel hebt kunnen sparen of ouders hebt die schenken. Dan zit je hypotheek dus al 4x zo hoog dan je jouwe of hoger.

Jouw vriend werkt nu als ZZP’er en verdient daarmee een netto loon dat voor de gemiddelde loonslaaf nooit haalbaar is. Ongeacht je opleidingsniveau. Probeer dat wat jullie nastreven maar eens te doen op echt 2x modaal, zeker als je kinderen wil die dan naar een opvang moeten. Dan kun je misschien wel 5 jaar eerder stoppen, ervan uitgaande dat wij met 70/75 pas met pensioen zullen gaan.

De anderen die in dit topic aangeven dit na te streven, ben ook wel benieuwd naar hun situatie! Mochten ze daar enige details over kwijt willen.

1 like

Er wordt hier nu toch gewoon antwoord gegeven op een vraag? Vanuit de referentiekader van die persoon?

Ik wil graag weten hoe een leeftijdsgenoot op haar 40ste met pensioen kan. En stel daar vragen over. Zij reageert erop door te vertellen hoe zij dat doet. Ze geeft daarbij ook aan dat ze geluk heeft dat ze goed kan leren, een goede baan heeft en een vriend die dezelfde doelen streeft.

15 likes

Er wordt haar specifiek gevraagd hoe het met haar spaardoelen gaat, door iemand die weet dat zij met zulke doelen bezig is. Daarna vraagt iemand anders nog specifiek door. Waarom zou @JeMoeder dan 300 disclaimers in haar bericht moeten zetten over dat dit inderdaad niet voor iedereen haalbaar is en ook als het haalbaar is, niet iedereen deze keuze wil maken? Daar ging het gewoon niet over.

Overigens is het voor mij ook niet haalbaar. Mijn vriend en ik werken beide in het onderwijs, ik denk dat wij niks meer uit mogen geven als we op ons 40ste met pensioen zouden willen :’)

19 likes

Dan is dat toch ook goed? Dan lees je het en scroll je door.

Ik zou willen dat ik vroeg met pensioen kon, haha. Ik kan verder ook niet zoveel met de tips, maar ik vind het op zich wel interessant. Ook al zal ik het niet gauw halen, want single en ik verdien net onder/rond de minimumgrens. Zal al blij zijn als mijn inkomsten ooit 1500 e. per maand zijn (zonder toeslagen).

1 like

Ik heb je bericht gelezen en die van anderen ook, en ik snap nu dat jullie meer over mijn bericht vallen waarin ik zeg dat ik het inspirerend vind. Fijn dat het geen persoonlijke aanval is op de forumster die eerlijk antwoord geeft op deze vragen.

Ik snap ook dat mensen het totaal niet inspirerend vinden als iemand 2 tot 3 keer modaal verdient en dan zo snel fire is. Echter, in mijn omgeving zie ik vaak dat mensen vaak duurder gaan wonen en Zich meer gaan permitteren zodra ze een hoger inkomen hebben. En dat moet iedereen ook zelf weten. You do you. Ik vind juist mensen die niet alles uitgeven aan prul en toch op een (door hun zelf gekozen) budget leven inspirerend. Verhalen over hoe anderen überhaupt hun financieel plaatje invullen. Of je nu rijk of arm vindt. De verhalen van porterenee met de titel ā€œwaar doen ze het vanā€¦ā€ Vind ik leuk om te lezen. Juist om te kijken hoe anderen het doen.

Tuurlijk, het is veel simpeler om eerder met pensioen te gaan of een groter huis te kopen of meer spaargeld te hebben als je veel verdient. Daar kan ik ook jaloers op zijn, maar ik schiet niets op met die gevoelens. Ik lees het, kijk of er handige tips zitten voor mij en doe er dan wat mee (of niet).

13 likes

Ik raad je porterenee aan. En zuinige man. Hij heeft volgens mij niet meer recente artikelen, maar er zijn genoeg oude artikelen over het financieel plaatje van anderen. Zo zie je hoeveel iemand verdient, waar men geld aan uitgeeft, en welke doelen ze nastreven.

En het is ook frustrerend om te lezen dat iemand zoveel meer kan sparen als jij. Maar verandert dat wat aan jouw situatie? Nee. Lekker naast je laten liggen. Je wordt echt niet gelukkig als je je gaat vergelijken met anderen.

Ik kan alleen maar dromen om zoveel te sparen, dat lukt ons ook niet. Maar we praten wel veel over geld en proberen wat opzij te zetten en hopen slimme keuzes te maken.

En ik kan ook wel blij zijn voor anderen als zij hun doen bereiken. Leuk dat iemand zo zijn toekomst invult. Hoop dat ze in goede gezondheid blijven en dat ze er lang va genieten. En ben alleen maar blij als mensen durven te praten over hun situatie. Dan weet ik ook " logisch dat ik niet op mijn 50ste of 60ste laat staan 65ste met pensioen kan. Ik heb het verkeerde beroep gekozen!"

3 likes

Porterenee is toch een vrouw? :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 likes

Zuinigeman.nl hahahaha.

Oh hahahaha! Ik vond het al een rare zin: Ik raad je Porterenee aan, een zuinige man! :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 likes

Wellicht helpt het als ik zeg dat ons gezamenlijke netto inkomen de afgelopen 5 jaar eerst gestegen is van €4.000 tot € 5.000. Goed betaalde banen, maar niet iets wat voor een huisarts (ja sorry ik haal dit erbij, want ik ken je als die fijne forumdokter :blush: ) onhaalbaar is geloof ik. Daarmee hebben we in 5 jaar ~€125.000 kunnen sparen door ā€œonder onze standā€ te leven.

Ja, het klopt dat nu mijn man zzp’er is er echt veel meer te sparen valt. Dat is om die reden ook een bewuste keuze geweest, het helpt ons geweldig bij ons doel. Maar het betekent ook risico op tijdelijk geen inkomen (mijn man zegde zijn baan in februari op en was per 1 april zelfstandige, toen NET de coronacrisis uitbrak en heeft 7 weken zonder opdracht gezeten), arbeidsongeschiktheid en zelf zorg dragen voor je pensioenvoorziening.
Maar we zijn in mijn ogen HEEL ver gekomen met 2 niet uitzonderlijk hoge salarissen voordat dit gebeurde.

10 likes

Maar 12,5K redde ik ook niet als ik het alleen had moeten doen! Ik verdiende in het begin €1.950 ofzo? Dan zou ik daar de helft van moeten sparen en de rest was dan opgegaan aan vaste lasten een boodschappen. Daarom hamer ik er zo op dat het echt helpt als je een team vormt met je partner en samen een spaardoel nastreeft.

1 like

Volgens mij is in NL de huisarts ook vrijwel nooit in loondienst en volledig verantwoordelijk voor eigen pensioenopbouw! En volgens mii heeft @Ovenschaal een ander medisch verwant beroep (naast forum educator).

Als @Ovenschaal weer naar NL komt en zij en partner zouden een huis kopen hier zitten zij ook wel meteen met een flinke hypotheeklast. Anders dan wanneer je 6/7 jaar geleden kon instappen.

Jij en je vriend leven gewoon normaal en hebben daarnaast een, relatief uitzonderlijk, hoog inkomen. Zo simpel is het eigenlijk.

3 likes

Vind dat hele ā€˜onder onze stand’ etc. of ā€˜boven iemands stand’ leven wel een beetje meh. Zelfs met haakjes, heeft voor mij een negatieve connotatie en vieze bijsmaak. Er is niks excentrieks aan gewoon een doorsnee leven hebben en bewust met je geld om gaan. Dat heeft m.i. niets met ā€˜standen’ te maken.

24 likes