Caronatopic #10

Dat snap ik, maar een farmaceut is een commercieel bedrijf en geen liefdadigheidsinstelling.

Het kan ook zijn dat ze andere projecten on hield hebben moeten zetten omdat veel middelen naar Corona zijn gedaan. Dan zou ik het niet helemaal eerlijk vinden.

Heb zelf bij een farmaceut in de sales gewerkt en dat ze niks tekort komen, maar ik weet ook dat er normaalgesproken jaren aan onderzoek vooraf wordt gedaan voor iets überhaupt op de markt wordt gebracht. Als het al lukt.

Edit; ik ben oa weggegaan omdat het me te commercieel werd, dus het niet dat ik helemaal pro farmaceuten ben.

1 like

Ik heb het doorgestuurd naar mijn ouder, maar het lukt niet. Na een aantal vragen staat er dat online geen afspraak gemaakt kan worden, terwijl de geboortedatum 1961 is. Lukt het meer mensen niet?

3 likes

Wat lief dat je het vraagt. Ik hoest nog veel ondanks de longmedicatie. De huisarts zei dat er geen kennis is over mijn situatie en hij niks kon doen. Huisarts en ggd hebben overleg en toen mocht ik vanmorgen eindelijk een test doen. Als je negatief is mag ik eruit na een maand. Maar meer omdat ze het verder ook niet weten. Ik ben dus niet klachtenvrij zoals de ggd eerst aangaf. Even afwachten nog.

Als er weet ruimte is in de ziekenhuizen moet ik de longen laten onderzoeken. Hopelijk weten ze tegen die tijd dan ook iets meer over de gevolgen enz.

4 likes

Lief dat je er naar vraagt. Hoe gaat het met jou?

Ik ben nog steeds aan het struggelen en onder ziekenhuis behandeling voor een niet veel voorkomende bijwerking. (Lang verhaal, ook schuld van mijn vorige HA die het niet serieus nam maar dus een ontsteking in mijn ogen die helemaal fout ging))

Verder begint mijn conditie aardig terug te komen. 10 weken geleden is er een longfoto gemaakt en daarop is ook vrijwel weinig meer te zien. Dus so far so good op dat gebied, alleen wel bizar dat het al dik een jaar verder is.

3 likes

Lief dat je het vraagt! Nog steeds 2x per week naar de fysio, zit bijna aan het einde van m’n 6 maanden traject. Het gaat eigenlijk wel goed! Het is wel een langzaam proces geweest maar merk nu dat ik minder snel moe ben en minder snel verzuur. Nog niet zoals voorheen maar mag niet klagen. Werk inmiddels wel weer naast m’n studie. En jij? Ik las van de week al wel het een en ander, hoe ziet je traject er nu uit? Ik hoop van harte dat je je snel beter mag gaan voelen :heart:

2 likes

Nu een jaar later weten we in de ziekenhuizen wel meer over de Corona. Beetje gek dat de huisarts het afgeeft als “geen kennis heeft over je situatie”. Die kan ook gewoon overleggen met een longarts of een medisch microbioloog en samen naar je laatste test kijken. Soms blijf je positief testen, maar heb je eigenlijk al het virus geklaard en is het rest wat nog achter blijft dood. En niet meer besmettelijk. Woon je in de buurt van een groot ziekenhuis? De meeste ziekenhuizen hebben al maanden een covid poli waar je terecht kunt.

Je kunt lang klachten houden na covid, maar dat is niet meer omdat je nog een actieve infectie hebt maar bv een overgevoeligheid van je longen. Daar kun je puffers voor krijgen om de longen tot rust te brengen.

Ik heb me vandaag laten testen en werd gevraagd of ik mee wilde doen met een proef voor een nieuw soort test. Meer mensen die dat gehad hebben? Had er nog niet van gehoord namelijk.

Ik moest 30sec gorgelen met een zoutoplossing en het daarna uitspugen. Vond de keel/neus swap uiteindelijk minder erg, dat is vervelend maar wel met 3sec klaar. Maar misschien dat het gorgelen wel extra vervelend was omdat ik ook een beetje keelpijn heb.

1 like

Ik heb puffers en daarmee houdt het hoesten niet op. Dus daarmee zegt hij dat ie me nu niet verder kan helpen. Dit is in overleg met ggd en de longarts. Ik woon bij een groot ziekenhuis. Zal van de week nog even de huisarts bellen voor info met de kennis die jij mij nu geeft. Dankje.

1 like

Mijn moeder wordt volgende week 65 en ik ga naar haar toe. Nu had ik als idee om 2 zelftesten te kopen zodat ik haar na een hele lang tijd weer eens kan knuffelen maar het voelt ook wel een beetje als schijnveiligheid.

1 like

Ja dat is het ook, zo’n test is alleen betrouwbaar bij een positief resultaat, volgens mij is 15% vals Negatief.

2 likes

Lief dat je het vraagt! Ik ben nog steeds vrij moe en de laatste paar weken ook erg benauwd. Soms tijdens het wandelen heb ik ook het gevoel of er een zware steen in mijn long zit ofzo. Ik werk nu ook weer wat meer, maar na mijn werkdagen is mijn batterij echt helemaal op. Verder ben ik mentaal ook niet helemaal oke, maar ik denk niet dat dat long covid is, aangezien ik al een flink aantal jaar problemen heb met mijn mentale gezondheid, maar het is wel echt extreem nu.

Ik probeer elke dag dat ik niet werk minstens een uur te wandelen, dat helpt wel een beetje.

2 likes

Dan doe ik het niet en houden we het maar nog even vol.

2 likes

Oh okay dacht dat er nog geen longarts betrokken was. Hoop dat je snel van je klachten af bent.

5 likes

Eens hoor. Huisartsen zijn enorm overbelast door reguliere zorg en de covid zorg. En snap dat daar nog geen richtlijn is. Ik zie op m’n covid spreekuur zeker nog patiënten uit de eerste golf die nog steeds klachten hebben. Soms is dat echt op basis een afwijking, bijvoorbeeld chronische longembolie.

1 like

Mijn buurvrouw is onderweg naar het Vondelpark met een vriend om daar te chillen en daar erger ik me echt bovengemiddeld erg aan. Al helemaal omdat we aan een gracht wonen met een heerlijk grasveldje ernaast, dus het is ook alles behalve nodig om die drukte op te zoeken.
We zaten net samen in ons gedeelde strookje achtertuin en ze bleef haar stoel maar dichter naar mij schuiven, dus ik heb echt 10 keer moeten zeggen ‘afstand houden hoor’, maar de boodschap leek niet te landen. Echt ergelijk. Kreeg de neiging om het naar haar te skreeuwen, maar daar ben ik te aardig voor :mad:

4 likes

Vraag me af of ze er nog in komen, 2 uur geleden hebben ze de Vondelpark ingangen afgesloten, mogen alleen nog maar mensen uit. Maar zag ook al dingen dat mensen gewoon over de muren/hekken klimmen :woman_facepalming:t2: Edit: En Sarphatipark nu ook al dicht.

2 likes

Dat las ik inderdaad. Zie haar er helaas wel voor aan om over de hekken te klimmen :+1:t3: Snap ook echt niet waarom het Vondelpark zoveel mensen trekt: het is er druk, je kan echt al van mijlenver aan zien komen dat het vanwege de drukte weer zal sluiten en Amsterdam heeft echt genoeg andere mooie(re) plekken om te relaxen.

4 likes

fijn dat de mensen die hebben lopen smeken om een terrasje niet eens een dag kunnen wachten om ervoor te zorgen dat ze ook inderdaad open blijven :roll_eyes:

4 likes

Ik moet er wel bij zeggen het is niet een hoest of kuch. Het is een hele hoest aanval tot aan kokhalzen toe. Meerdere keren per dag. Inclusief slijm dat omhoog komt enz.

Edit: door het slijm wat omhoog komt en de heftigheid van hoesten wilde de ggd mij zo lang in isolatie. De huisarts en longarts doen hun best.

Ik zou denk ik ook niet op straat iemand zo willen horen/zien hoesten nu. Dus ergens begrijp ik het wel. Maar ja. Blijft behoorlijk balen.

1 like

Maar denk je dat een farmaceut in een pandemie, als er eigenlijk eindeloze vraag is en weinig aanbod van vaccins mocht je vaccin goedgekeurd worden, een deal gaat sluiten met een land die vereist dat er geen patent wordt aangevraagd op het vaccin? Ik denk dat je als land dan achteraan de rij staat, al zou je dubbel zo veel betalen als andere landen

1 like