Caronatopic #10

M’n tante heeft Corona en daardoor 2 keer een hartstilstand gehad. Gelukkig lag ze in het ziekenhuis, dus ze waren er optijd bij. Tot nu toe niet zo heftig van dichtbij meegemaakt, dus wel schrikken zo.

6 likes

@Espoir wat heftig zeg! Gelukkig waren ze er snel bij. Hopelijk gaat het gauw beter. Heel veel sterkte!

M’n beide ouders hebben hun eerste vaccin gehad. Ik ben zo blij!

5 likes

Ik snap er echt niks van. Mijn man heeft dus ook een brief gehad namens de huisarts om een afspraak te maken voor een vaccin. Behoudend ADD heeft hij nooit wat gehad. We zijn echt flabbergasted. Ik heb ook meteen een brief gehad, maar heb al Corona gehad en een vaccin via het werk. Misschien dacht de huisarts dan zijn ze maar beide gevaccineerd?

1 like

Nee, mijn man heeft meteen een afspraak gemaakt om zsm gevaccineerd te worden. Hij twijfelde een moment, maar dacht daarna ik wil het gewoon. Ik zelf ben wel echt risicogroep.

3 likes

Hoe zit dat nu? Zoveel influencers vliegen naar Ibiza. Wat zijn de huidige maatregelen om te mogen vliegen en vakantie te vieren in bv Spanje? Kan het nergens vinden.

Denk dat hun er mentaal echt doorheen zitten en nu naar hun welverdiende vakantie gaan. Tot gisteren was Ibiza dacht ik een oranje gebied, maar vanaf 8 mei hoef je niet meer te testen en niet meer in quarantaine zodra je terug bent.

Reizen naar het buitenland wordt sowieso nog afgeraden.

Ik heb nu ook een kennis in Spanje en volgens mij hoef je daar alleen een negatieve test vooraf te tonen, en geen quarantaine bij aankomst.

Weinig tot geen controle
Ken ook een aantal mensen die nu op vakantie in Spanje zijn. Sommige hoefde niets te laten zien…en ook niet in Duitsland en Frankrijk

2 likes

Ik word best zenuwachtig van iedereen die al een brief heeft. Lig zo wat voor de deur op die brief te wachten. Ga ook ineens twijfelen of de huisarts me er niet af gegooid heeft. Heb op internet al gelezen dat het ligt aan de praktijk en met de griepprik waren ze ook ‘laat’. Vind het toch spannender dan ik dacht.

6 likes

In NL zijn we nu aanbeland bij de griepprik-groep, en dat wordt dus genoemd als ‘medisch risico’ maar daar zitten ook mensen bij met alleen astma bijvoorbeeld. Dus dat lijkt dan ogenschijnlijk een heel gezonde groep, maar nog steeds lopen zij iets meer risico natuurlijk. Al lees ik hier inderdaad ook mensen die niet begrijpen waarom ze hun uitnodiging krijgen. En voor jou vind ik het ook echt heel zuur en belachelijk dat je m nog niet hebt.

@Ladybug oh ik heb dit ook heel erg terwijl ik geen reden heb om te denken dat ik niet op de lijst zou staan. Heb de PostNL heb vandaag wel 20 keer geopend geloof ik.

4 likes

Blegh, een goede vriendin zei vandaag opeens dat ze niet gevaccineerd wil worden. De hele bingokaart aan nonsens kwam voorbij. Ik er tegenin, maar ze wilde er al snel over ophouden. Ze begrijpt niet dat mensen haar keus niet respecteren, zij respecteert immers onze keuze wel.

Tja, het punt is: dat doet ze natuurlijk niet. Haar keuze vermindert het effect van mijn keuze. Ze beïnvloedt de uitkomst die ik ermee voor ogen had (groepsimmuniteit). Andersom is dat niet zo. Als ik het vaccin neem, zit het niet opeens ook in haar lichaam. Dus nee, dan zeg ik niet zomaar: moet je zelf weten.

Maar ik ben er wel naar van. We zijn al zo lang bevriend en nu is er voor mijn gevoel iets voorgoed stuk gegaan.

6 likes

Zit in een Facebook-groep over borstvoeding en moet me echt zo ontzettend inhouden.

‘Begin er niet aan, wij doen ook de babyvaccinaties niet’, zegt iemand in de reacties en dan zegt een ander: Dit vaccin doe ik niet, de rest wel omdat die de wetenschappelijke protocols hebben gevolgd.

? Wat?

Ik zit ook in bv groepen (maar daar is het verboden dit soort onrust vragen te stellen en is er een vastgesteld bericht met dr laatste feiten), maar ik merk daar ook, als het er over gaat, dan mensen nog steeds bangig zijn om dat het eerst advies was dat wanneer je BV geeft het niet te nemen. Omdat in de bijsluiter van Pfizer stond (staat? I don’t know) dat ze niet weten of het in de melk komt.
Dat advies sloeg “ineens” om naar: ja vaccineer juist want de baby krijgt dan ook antistoffen.
En dat komt dan wel raar over.

En ik snap waarom het gebeurd, dat het niet inééns is, en logisch is, en indekkend in de bijsluiter omdat borst voedende vrouwen niet in de sample zaten etc. En ik heb hier een eigen Diederik die dat allang had uitgelegd, maar dat gebeurd niet zo duidelijk in de gewone media of door de GGD. Niet zo duidelijk als uitgemeten werd dat het niet voor BV gevende vrouwen was…

1 like

Krabsalade heeft al eens uitgelegd hoe dat zit:

Maar ze zei ook al eerder een keer dat niet elke huisarts even minutieus die lijst napluist en dat het dus wel kan voorkomen dat iemand met alleen ooit een keer een ventolinnetje onterecht op de lijst terechtkomt.

2 likes

Ja maar naast dat ik in het dagelijks leven weinig tot geen last meer heb van mn astma. Zijn mn longen wel vaak degene die heftig reageren bij ziekte. Dus in die zin kan ik me voorstellen dat corona ook niet zo lekker zal zijn in mn lijf.
Waarom zou je nu nog onderscheid gaan maken daarin? We zijn al bij de 60 min groep.

En voor iedereen die de uitnodiging krijgt maar twijfelt omdat je voor je gevoel niet aan de beurt bent. Gewoon nemen, jij hebt t beleid niet bedacht. En je zal jezelf voor je kop slaan als je t daarna krijgt en heftig ziek wordt of langdurig klachten houd.

De ggd roept dat ze te weinig mensen hebben om die prik te zetten straks. Maar volgen mij krijgen we nooit zoveel vaccins per weel binnen.

3 likes

Je moet ook best wel handig met je HIS zijn om dat goed te doen, en we hebben in NL heel veel huisartsen die binnen 5 jaar met pensioen gaan en die zijn over het algemeen niet zo handig met dit soort dingen…

Plus dat het momenteel extreem druk is en dit ook weer met tijdsdruk moest… Dus ik snap het wel. En iedereen komt tóch aan de beurt, dus tsja. Of het nou echt heel veel uit zal maken.

4 likes

Dit! Het rivm zelf geeft nog geen week geleden aan dat je echt beter geen vaccin moet nemen als je zwanger bent of bv geeft, met uitleg waarom. Mijn vk en het ziekenhuis zelfs nu nog en de ggd geeft geen medisch advies, die zeggen overleg t eerst met je eigen arts, zoals op je gezondheidsverklaring ook staat.

Vind niet dat je mensen dat nu kwalijk kan nemen als ze daarom geen vaccinatie nemen. Je moet nu nog tegen t advies van je eigen artsen of behandelaars in als je pech hebt. Hoop echt dat het heel snel veranderd!

1 like

Ik ben momenteel vooral erg jaloers dat ik nu lees dat zoveel mensen (al dan niet ‘onterecht’) hun brief al hebben gehad en een afspraak hebben. Ik wacht nog op m’n brief, die sowieso gaat komen, maar wachten op zoiets duurt laaaaang. Klagen helpt meestal met zulke dingen toch, dus hopelijk vind ik hem dinsdag in de brievenbus :joy:

2 likes

Mijn schoonvader is echt risicogroep en van 1959 dus moet via de huisarts geprikt worden. Geen brief gehad ook al krijgt hij jaarlijks de griepprik. Nu belde hij zelf de huisarts en de assistente zei: ja onze praktijk is te groot dus het is teveel werk voor ons dus wij prikken niet. Hij de GGD gebeld maar ja die zeggen weer nee je moet bij de huisarts zijn. Ik ben de beroerste niet dus ik heb ook nog even naar de huisarts gebeld maar nee ze gingen het niet doen. Teveel werk. Echt huh? Iemand dit al eerder meegemaakt en nog tips waar we naar toe kunnen?