Caronatopic #12

Met welke reden ga je daarheen?

Niet dat het mij uitmaakt, maar er zijn uitzonderingen op de quarantaineregels. Zo hoeft mijn schoonzusje uit de UK niet in quarantaine omdat het familiebezoek is (na ruim 1,5 jaar elkaar niet gezien te hebben). Maar ik weet niet hoe het zit als je zelf uit Nederland komt.

Ja het is zeker krom, maar soms ook wel logisch.

Ik vind het verschil tussen EU en UK wel krommer dan de uitzonderingen hoor.

Vriendin van mij kwam vanuit de UK hierheen en werd wel telefonisch gecontroleerd.

Ik wil het gerust wel delen hier.

Ik ben meer dan een maand in een (volgens Nederland) hoogrisico-gebied geweest.

Om terug naar Nederland te komen moesten we:

• pcr test doen (48 uur)
  • sneltest (24 uur)
  • quarantaine verklaring invullen

Dat hebben we allemaal gedaan. Alleen de controle was echt belachelijk. Er werd bij het inchecken wel gevraagd of we getest waren. Maar ze keken er niet naar en keken zelf raar op toen we zeiden dat we 2 keer getest waren ‘huh waarom 2 testen’. Daarnaast is nergens naar de quarantaine verklaring gevraagd en kon er dus ook geen controle op quarantaine zijn omdat er ook geen gegevens van ons bekend waren.

Dat is mijn ervaring maar dat is natuurlijk geen garantie dat dit voor jou ook zo zal zijn.

Daarnaast heb ik grote twijfels bij de wijze waarop een land als hoogrisico gebied wordt aangewezen. Het land waar eh waren was groen voor Duitsland bijv en Nederland was juist rood voor Duitsland. Wij hebben daarom wel overwogen om dan maar nog een week in Duitsland vakantie te vieren.

Ik hoest ook altijd als ik veel drink en schreeuw(zing) maar ja ik denk dat t echt een grote haard gaat worden

3e week van september heb ik “activiteitenweek” o god als maar niet iets van introductie van vorig jaar die niet doorging inhalen is

1 like

Ik kwam net iemand tegen met een mondkapje van kant :confused:

3 likes

Waarom toch wel?

Fijn inderdaad dat ze tot inkeer is gekomen

15% niet ingeĂ«nte mensen op zo’n 13 miljoen volwassenen, zijn toch ongeveer 2 miljoen mensen

Edit: oh ik lees je zin nu anders. Nouja ik laat m’n comment toch maar staan want zie nu zelf eigenlijk hoeveel 15% wel niet is

Ff een heel domme vraag misschien. Maar kan het zijn dat in dat percentage mensen niet worden meegeteld die hebben aangegeven dat hun huisarts en Rivm geen gegevens mogen krijgen? Dat zijn natuurlijk geen miljoen mensen maar ik ken er al 2 die NEE hebben geklikt bij die vragen.
Of wordt het aantal mensen bijgehouden via het aantal spuitjes gezet?

Aangezien ook wordt gesteld dat afweer door de vaccinatie na verloop van tijd weer afneemt, hoe zal dat ons/ de samenleving beĂŻnvloeden? Is dan het idee dat we wel zieker kunnen worden dan wanneer recent gevaccineerd maar niet zĂł ziek dat we in het ziekenhuis terecht zouden komen, of zit het helemaal anders? En hoe is de bescherming tegen nieuwe mutaties als onze afweer is afgenomen? Of zeg ik nu heel domme dingen.

1 like

Het gevoel bekruipt me vaak dat we achter de feiten blijven aanlopen. Terwijl de halve wereldbevolking nog niet eens één vaccinatie heeft gekregen zijn wij alweer spuitjes aan het hoarden omdat we derde en vierde boosters aan het plannen zijn. Ondertussen moordt het virus gewoon door in alle gebieden van wie we de vaccins weghouden, komen daar weer nieuwe mutaties vandaan en gaan wij weer door met vaccins hoarden en nieuwe prikken plannen.

6 likes

Late reactie, maar helemaal mee eens! Dit is toch wel het moment waarop we al vanaf het begin naartoe leefden/werkten (eerst de hoop op een werkend vaccin, toen zo snel mogelijk de vaccins op de markt brengen en tot slot alle mensen de kans geven om zich zsm te laten vaccineren). Nu is het moment daar, maar lijkt het verder allemaal stil te staan. Dat ik denk, waar wil je anders naartoe werken, wanneer is het dan wel het goede moment. Mooi om te zien dat in Denemarken wel de volgende stap is gezet.

Ik ben wel heel benieuwd dat wanneer de meeste maatregelen wegvallen (zoals de 1,5 meter), hoe dat in de praktijk gaat werken met de besmettingen. Zal er dan nog steeds bron en contactonderzoek plaatsvinden? Dat lijkt me bijna niet te doen. Net als de quarantaineregels, als veel meer mensen elkaar zien dicht op elkaar, dan kan je wel om de haverklap in quarantaine. Ik ben wel benieuwd hoe dat dan zal gaan.

1 like

Ik las ergens een tweet en die vond ik wel passend. Even in mijn eigen woorden omdat ik hem niet meer vind.

In het begin van de crisis vonden bepaalde mensen dat corona niet erg genoeg was om de normale zorg te stoppen. Nu moet de normale zorg stoppen omdat bepaalde mensen op de ic komen die niet in corona geloofden.

3 likes

Door die landen geen prikken te geven, kunnen er mutaties ontstaan. Het kan zijn dat onze huidige vaccins niet werken tegen die mutaties. Je kan dan wel blijven prikken hier met boostervaccins maar hoe meer mensen ongevaccineerd zijn in de wereld, hoe groter de kans op ernstige mutaties en dan ben je echt verder van huis.

5 likes

Zolang je volledig gevaccineerd bent of de afgelopen 180 dagen corona hebt gehad hoef je zolang je geen klachten hebt of positief test eigenlijk nooit in quarantaine of isolatie. Dus dat valt nog wel mee.

En werd in Denemarken ook zo goed als alleen maar thuisgewerkt de afgelopen tijd? Bij grote bedrijven (en als dat mogelijk is icm de werkzaamheden).

Dat lijkt ook een maatregel te zijn waardoor het aantal besmettingen vrij laag blijft. Op kantoor werken is iets wat in NL vanaf vlg maand pas weer gaat gebeuren missch (mondjesmaat). Na dringend advies om thuis te blijven werken vanaf maart 2020. Nogmaals bij grote kantoren waarbij 1,5m verder niet te handhaven is (genoeg vrienden/familie die wel al langer weer naar kantoor gaan)

Ja dat scheelt wel gelukkig! Maar vraag mij vooral af hoe dat op scholen gaat, omdat kinderen natuurlijk niet gevaccineerd zijn. Of dan vaak weer hele klassen thuis zitten, of dat daar dan ook veranderingen in de quarantaineregels komen.

Ja de basisscholen worden wel de crux. Grote ongevaccineerde populatie die geen afstand hoeft te houden en waarbij dus heel veel huishoudens betrokken zijn. Ik ben benieuwd hoe het de komende weken zal gaan.

1 like

Ik begrijp echt niet waarom ze het virus onder kinderen/in klassen niet gewoon laten rond gaan. Ze worden zieker van RS en daar zijn ook geen regels voor. Ik denk wel eens dat je een klas met een positief getest kind best in quarantaine kan plaatsen, maar dan wel op school en in die klas. :sweat_smile:

11 likes