Caronatopic #13

Ik denk dat je sowieso een bepaald generatie gaat krijgen die dan niet een ‘verloren generatie’ zijn, maar wel er iets blijvends aan over zullen houden. Nu wil ik eigenlijk geen dwarsverbanden gaan leggen met oorlogen etc. want dit is voor de meesten minder erg, maar je hebt ook mensen die toen heftige dingen meemaakten en er vervolgens nooit meer over praatten en het wegduwden met alle gevolgen van dien, of mensen die er wel open over praatten maar dat het hun leven ging beheersen.

En dan bedoel ik niet baby’s die in deze cornaperiode zijn geboren, maar eerder jongeren die net zijn gaan studeren en/of rond de coronacrisis de groei naar volwassenheid doormaakten maar veel hebben moeten missen op het gebied van identiteitsvorming maar ook gebrekkig onderwijs hebben genoten. En uiteraard kijk ik daar het onderwijs etc. niet boos voor aan. Het is voor mij langzamerhand een voorzichtige constatering.

Ik zie naast taalachterstanden (die niet ingehaald kunnen worden), jongeren die wat betreft ontwikkeling achterlopen of zich op een andere, onwenselijke manier ontwikkelen waar ik mij best zorgen over maak als docent.

Maar ik denk dat ook zonder corona de verschillen in de toekomst groter zouden worden. Iets met individualisering, de verspreiding van desinformatie en het niet kunnen omgaan met social media, een klein groepje die het voor het zeggen heeft, de middeninkomens die het steeds lastiger hebben gekregen, droogte door de klimaatcrisis waardoor men in armere landen naast oorlog etc.nog meer vijanden krijgt.

En dan ben ik mij er bewust van dat ik in een betere positie verkeer, maar dook dan moet je oppassen dat je niet stikt in alle narigheid die je om je heen ziet gebeuren. Je kan enkele reddingsvesten uitdelen waarmee je studenten kunt ‘redden’, in de zin dat ze de situatie te boven zullen komen en dat ze op langer termijn gewoon een goede toekomst tegemoet gaan. Maar het liefst zou je een schipbreukbestendige Titanic willen volladen en iedereen willen verslepen naar een zonnigere bestemming.

5 likes

Nou ja dat moet je natuurlijk zelf weten. Maar ik zou verzorgingsproducten op basis van antroposofische filosofieën sowieso niet kopen omdat niet is aangetoond dat ze werken. (Heb ik vroeger wel gedaan overigens maar zou ik nu niet meer doen.) En bij zulke producten is het dan misschien nog onschuldig maar als je homeopatische behandelingen van doodzieke covid-patiënten gaat promoten (dat was in een interview met Weleda) is dat al een stuk gevaarlijker.

Deze journalist tweet veel over de antroposofische beweging en covid, alleen wel veel in het Duits:

https://mobile.twitter.com/AnthroBlogger?ref_src=twsrc^google|twcamp^serp|twgr^author

edit: hier een stuk hierover van Désanne van Brederode:

1 like

Voor grootouders die misschien op de uitnodigingsbrief wachten voor de boosterprik:

5 likes

Dank! Meteen doorgegeven aan mijn opa!

4 likes

Ik ben 2x in contact geweest met een besmet persoon en moest 2x in quarantaine, ben gevaccineerd. Was inderdaad iets in veranderd kortgeleden dat niet aangepast lijkt te zijn op de rijksoverheid website

1 like

Heel gek maar dit is vrij gebruikelijk in Duitsland. Bij mijn gynaecoloog (en elke andere) kan je vaak ook acupunctuur enzo krijgen. Ook huisartsen schrijven je makkelijk ‘niet bewezen medicatie’ voor.

Mm lijkt nog niet zo op de website te staan waar je de afspraak moet maken

Nee, klopt. Ik denk dat dat nog aangepast moet worden.

1 like

Als ik de vragen doorloop lijkt het inderdaad gewoon te kunnen. Ze vragen obv leeftijd niet naar een brief. Meteen mutti gebeld dat ze het voor oma kan regelen :tipping_hand_woman:

2 likes

Dat is dan goed om te weten! Raar dat ze dat niet aanpassen op de website, je gaat er toch vanuit dat daar betrouwbare actuele informatie staat.

Daar gaat mijn oma heel blij mee zijn, mag ik weer met haar mee :pleading_face: Ze zit er zo op te wachten. Gisteren is ze 86 jaar geworden maar ze durfde niks te doen met haar verjaardag vanwege de besmettingen. Hoop dat die prik haar iets meer ruimte geeft :pray:t3:

10 likes
8 likes

Het is wel van belang voor je portemonnee. Maar vooral denk ik dat claims als “natuurlijke ingrediënten” etc. naast misleidend ook gevaarlijk kunnen zijn. Ze doen de consument denken dat ‘natuurlijk’ per definitie iets goeds is en zo kun je ook gemakkelijk gaan denken dat “natuurlijke immuniteit” te verkiezen is boven immuniteit door een vaccin. Het staat niet los van elkaar denk ik.

1 like

Sowieso jammer dat zo vaak gedacht wordt “alleen maar natuurlijke ingrediënten, yes! geen troep erin!” Want niet-natuurlijk is troep, hmm? Zoveel wilde paddestoelen die 100% natuurlijk en hartstikke giftig zijn. In tegenstelling tot chemisch gefabriceerde stoffen waarvan het maar wat goed is dat het is uitgevonden.

8 likes

7 jarig kind heeft meer empathie dan die wappies.

9 likes

Huh maar ik zeg ook niet dat hun verzorgingsproducten schadelijk zijn! Zeker niet, anders zouden ze niet verkocht mogen worden.

Het punt dat is (en dat is volgens mij ook het punt dat LabMuffin wil maken) dat Weleda is gebaseerd op een antroposofisch gedachtegoed en dat gedachtegoed is wél schadelijk en gevaarlijk, in ieder geval als het gaat over corona en vaccins. Daarnaast heeft Weleda ook een tak (25%) met ‘pharmaceuticals’, homeopatische producten en behandelingen dus. Waaronder een alternatieve kruidenbehandeling tegen kanker waardoor zelfs iemand is doodgegaan.

Dus dat is wel een verschil met andere merken; door Weleda-producten te kopen steun je indirect een bepaald (pseudowetenschappelijk, antivaxx, wellicht ook racistisch) gedachtegoed.

Wat dat betreft dat racisme, dat is terug te voeren op Rudolf Steiner (de grondlegger van de antroposofie), ik weet niet precies hoe en wat maar daar staat ook wat over in dat artikel van Désanne van Brederode. Het is in ieder geval tekenend dat de antroposofen in hun protest tegen de anti-coronamaatregelen zij aan zij optrekken met racisten en extreemrechts.

(Haha ik ging me al afvragen of je zo’n Weleda-fan bent. Ik zou dat wel snappen hoor, heb zelf ook een tijd gezichtsverzorgingsproducten van ze gebruikt en vond die in ieder geval lekker ruiken. Geen oordeel verder of zo ook naar iedereen die deze producten gebruikt. Maar vond het wel belangrijk om de minder fraaie kanten van dit bedrijf hier te belichten.)

3 likes

Ah shit, lukt nog niet want ze heeft afgelopen maandag haar griepprik gehad. Nog even wachten dus :frowning:

1 like

Ja natuurlijk generaliseer ik hier om een punt te maken.

Ik geloof meteen dat je broer het in zijn antroposofische instelling heel fijn heeft; daarom deelde ik dat artikel van Désanne van Brederode ook, zij schrijft er heel genuanceerd over.

Off-topic

Ik geloof niet dat er een video van is, wel een highlight op instagram. Als je meer wilt lezen, zie hier!
Weleda - Anthroposophie.blog

Deze man is wel erg anti, weet niet zo goed in hoeverre dat terecht is, maar ik vind het ook interessant ja!

2 likes

Heeeuuuu is ons kirsten weer terug? Heeft ze weer wat te doen na maanden geen tweets wanneer wie aan de beurt is.

8 likes