Maar als je een positieve zelftest hebt en vervolgens een negatieve pcr test, kun je er dan zomaar vanuit gaan dat je geen corona hebt? Dat staat wel overal maar ik vind dat zo raar, hoe groot is de kans op een vals positieve zelftest nou… Dit is de situatie bij iemand in mijn omgeving en hij is nu vrolijk weer aan het werk.
Kennelijk is het percentage foute uitslagen bij zelftesten dan groter als bij PCR testen…
Ik ging net testen, had eindelijk gisterochtend een testafspraak kunnen plannen (20 minuten rijden, terwijl er ook hier in het dorp een zit??). Het was echt kneiterdruk dus vind die overbelasting niet zo gek. Binnen 48 uur uitslag 😵💫
Dit dus. Als de zelftest positief en je hebt klachten is het eigenlijk 1 +1 = 2. Als de zelftest positief is maar je hebt geen klachten kun je beter wel een PCR doen. Gevaar zit in je hebt klachten en het test is fout negatief. Meestal is dat toch probleem van afname. Wie kietelt nou echt z’n “hersenen” bij een zelftest. Bij de pcr is iemand getraind om lekker diep te gaan.
Maar de vraag was dus waarom de PCR lijdend is, als je een positieve zelftest hebt.
Dan mag je dus gewoon alles weer. Daar zal toch een reden voor zijn?
Meest logische lijkt me dat de kans op een vals negatieve PCR test dus kleiner is, als de kans op een vals positieve zelftest?
Op tijd ook dat ze nu gaan opschalen… ze lopen zooo achter de feiten aan voor mn gevoeL… succes met de drukte
Maar voor m’n gevoel is het ook wel ineens geëxplodeerd… het was / is ineens overal, en het niet aanpassen van het online advies zorgt ook voor veel vragen die het drukker maken aan de telefoon (denk ik).
Ja, ik weet t niet. Voor mij idee komt t niet uit de lucht vallen als je ziet dat stijging doorzet voor weken maar ik werk er verder niet natuurlijk haha
De mevrouw die ik aan de telefoon had van de ggd zij toen tegen mij dat 80 procent fout positief was
Het is al wel een paar maand geleden nu. Maar dat zou die vrouw wel niet goed hebben.
Het lag echt aan die soort testen denk ik (te koop bij de coop). Vriendin van mij had het ook. Geen knaller van een streep maar wel een streep.
Ik heb ze zeker wel goed afgenomen dus daar ligt het niet aan.
Maar je zou toch zeggen als ze positief uitslaan dat je ze goed hebt gebruikt.
Maar bij een andere test vanuit de overheid die ik thuis had was het wel meteen negatief.
Ja maar als ze negatief uitslaan zegt het dus wat mij betreft vrij weinig, en dat is waar ik op doelde.
Zodat rivm kan bijhouden hoeveel besmettingen er precies zijn.
Geen enkele test is foutloos.
Bij het antigeensneltest (zelftest) kan het bijvoorbeeld nog beïnvloed worden door drinken van cola van te voren (heeft met zuurtegraad te maken) of dat het antigeen sneltest op eiwitten test terwijl de PCR op het virus rna materiaal. Het zou kunnen dat het pcr minder omvattend is qua welke variant van Corona virus itt de antigeensneltest. Dat geeft dus wat discrepantie.
Maar andersom is de kans veel groter. Negatieve zelftest maar wel een positieve pcr!
Hier weer een artikel waarin wordt gezegd dat kinderen niet het probleem zijn, maar ik twijfel daar toch een beetje aan. Tenminste, voor mijn gevoel worden kinderen een beetje uit de wind gehouden omdat het gevoelig ligt om hen maatregelen en/of vaccinaties op te leggen, maar ik heb het idee dat er zo weinig bewijs is voor de stelling dat kinderen geen onderdeel van het probleem zijn. Kinderen worden er vaak zelf niet zo ziek van, maar ik heb juist het idee dat doordat het virus nu zo hard zijn gang kan gaan onder kinderen dat daardoor ook veel volwassenen besmet raken. Als ik kijk in de informatie die in bovengenoemd artikel wordt aangehaald (https://www.tweedekamer.nl/sites/default/files/atoms/files/presentatie_dhr._van_dissel.pdf p.21) dan zie ik ook dat ze behalve leeftijdsgenoten ook vaak mensen tussen 30-49 besmetten. Ik heb zelf het idee dat het misschien ook al een stuk zou schelen als we kinderen gewoon ook zouden vaccineren… Er is nu naar mijn idee echt een heel groot reservoir waarin het virus gewoon kan rondgaan en ondanks dat kinderen vaak niet heel ziek worden kunnen ze natuurlijk wel anderen besmetten die mogelijk wel erg ziek worden.
Denk het ook ja! Vooral de basisschool leeftijd. Want kinderen boven de 12 jaar mogen het vaccin halen (toch?). We hebben meermaals kleine uitvragen gehad op het basisschool en bij het opvang.
Ik heb me uiteraard getest maar was toch negatief en geen klachten.
Ik koop die testen daar niet meer want die zijn dus wel echt onbetrouwbaar.
Dat van de ggd geloof ik ook niet hoor. Maar die vrouw die vertelde het me aan de telefoon.
Ik ben geen voorstander van vaccineren onder de 12 jaar. Maar zorgen zijn er hier soms ook wel. Officieel mogen kinderen van 0 tot en met 3 gewoon bij mij in de opvang komen als ouders positief testen. Belachelijk vind ik het ! Uiteraard weer ik ze wel want als ik Corona krijg dan heb ik geen inkomen en besmet ik misschien wel andere mensen.
Ik hoop dat de beslisboom snel word aangepast en dat kinderen wel thuis blijven.
Maar de uitleg van de zelftest is zelfs maar 2 of 2,5 centimeter! En zelfs dat voelt al diep haha, dus ja dan gaat echt niemand hem er diep insteken. Goede uitleg trouwens.
Aan de ene kant snap ik dat het gevoelig ligt, aan de andere kant begrijp ik eigenlijk ook weer niet echt waarom. Kinderen worden voor zoveel ingeënt, wat maakt die extra prik nou uit. Maar misschien ben ik ook biased omdat mijn moeder me vroeger echt voor zo ongeveer alles in heeft laten enten waarvoor je ingeënt kon worden, ook buiten het Rijksvaccinatie programma om. Zo ben ik bijvoorbeeld ingeënt tegen meningokokken en HPV, beide al voordat het in het Rijksvaccinatieprogramma zat. Zeker die HPV ben ik nu alleen maar heel blij mee.
Ik denk alleen niet dat dit echt met gevoeligheid te maken heeft toch? Bij alle beslissingen over of een vaccinatie wordt opgenomen in het rijksvaccinatieprogramma wordt een afweging gemaakt of de lasten (kosten, evt bijwerkingen etc.) opwegen tegen wat het oplevert. Volgens mij wordt die afweging nu ook nog gemaakt voor kinderen onder de 12 jaar als ik het goed had begrepen en wordt nu bv ook gekeken of ze het dan wel gaan adviseren voor kinderen die bepaalde ziektes hebben.
Ik las op het AD dat Nederlanders afgelopen maandag 4% minder incheckten in het OV dan de week daarvoor. Ik vind dat eigenlijk best weinig?