Contracten met leveranciers

Hoe zit het met de korting in november en december als je termijnbedrag lager is dan de €190,- p.m? Gaat om een vast contract

1 like

Je rekening wordt dan 0, of je krijgt de rest van de korting op je eindafrekening. Kabinet heeft dit niet toegelicht.

2 likes

Ik heb in september nieuwe tarieven door gekregen van Oxxio voor dit jaar. Deze zouden voor 3 maanden vast staan en dan opnieuw geëvalueerd worden. Maar nu zie ik in de app andere, hogere tarieven en die worden ook gebruikt voor de berekening van mijn kosten.

Heeft iemand toevallig hetzelfde bij hen of een andere aanbieder? Mag dit zomaar?? Heb ze een berichtje gestuurd omdat bellen niet lukte, maar uiteraard nog geen reactie.

In de Oxxio app zie je het tarief inclusief energiebelasting en opslag duurzame energie. Die stonden apart benoemd in de mail met de nieuwe tarieven. Als je die bedragen uit de mail bij elkaar optelt zou je op het tarief moeten uitkomen zoals je die nu in de app ziet staan

1 like

Ah dat is duidelijker dan hoe ik de mail had opgevat, dankjewel!

1 like

Ik woon sinds medio maart op mijzelf en dit is dus ook de eerste keer dat ik een energiecontract heb afgesloten. Ik bepaal tm september een vast tarief van 143 per maand, maar heb in april ongeveer 115 verbruikt. Wanneer krijg je dat terug? En ik kan mij voorstellen dat ik in de winter misschien juist meer verbruik dan die 143, wanneer betaal je dan het te weinig betaalde? Of gaat t op jaarbasis en compenseert het te veel betaalde dan het te weinig betaalde?
Ik zit trouwens bij GreenChoice

En hoe vaak wijzigen jullie je contract? Zou je in september kijken of het ergens anders voordeliger kan?

Elk jaar krijg je een jaar afrekenen. Deze komt als je een jaar bij een maatschappij zit of een eindafrekening als je eerder weg gaat. Elke maand heb je dat je voor een ander bedrag verbruikt. Dit wordt allemaal gecompenseerd. De winter maanden als je meer verbruikt worden gecompenseerd door de zomer maanden als je minder verbruikt.

Aan het begin wordt je verbruik vastgesteld. Door de gegevens die bekend zijn van de vorige bewoners of door jouw zelf aangeleverde standen.

Ga je eerder weg bij de maatschappij waar je zit en heb je alleen de duurdere maanden gehad (winter) dan moet je bij betalen. Heb je alleen de zomer maanden bij die maatschappij gezeten dan krijg je geld terug. Vaak kan je dit allemaal zien in de app van de energiemaatschappij.

Door compensatie hoef je niet in de wintermaanden je blauw te betalen aan stroom en gas.

Wanneer je je contact het beste kan wijzigen weet niemand.

3 likes

Vandebron heeft me een variabel contract aangeboden en de tarieven zijn lager dan de tarieven die ik nu betaal, scheelt bij zowel gas als elektra 20 ct ofzo. Maar het termijnbedrag dat ze voorstellen ligt 15€ hoger. Ik snap echt niet hoe ze daar dan bij komen. Want ik neem aan dat als die variabele tarieven wijzigen ze ook weer een nieuw termijnbedrag bepalen.

Misschien door de leveringskosten?

1 like

Gaan die omhoog met een nieuw contract? Ben het even terug gaan zoeken en we kregen 700€ terug en daarna hebben ze ons termijnbedrag met 30€ verhoogd. Was toen januari en heb dat toen gelaten omdat al die belastingdingen veranderden in die maand. Maar snap niet wat er nu dan weer wijzigt.

Edit: nee de leveringskosten zitten iedere x al in die lagere prijs per kwh/m3 verrekent.

Heel duidelijk, dankjewel!

Met wat voor jaarverbruik rekenen ze?

Krijg ik meteen een melding dat dit wel heel opvallend is en moet ik een reden invullen. Bitches, ik zit hier in mijn eentje en geef alles 1x per week water. Ik verbruik niks :rofl:

Ik heb een nieuw huis en moét vandaag of morgen echt een nieuw contract afsluiten. Iemand tips welke organisaties écht niet fijn zijn of juist wel? Hebben alle bedrijven/merken tegenwoordig een app of dat ook niet? We hebben nu Eneco maar die komt straks bij lange na niet als goedkoopste eruit: kun je daar nog over bellen met ze net als bij internet/tv haha?
Edit: energiecontract sorry

Energiecontract? Ik zit bij ANWB. Ze zijn vrij goedkoop met hun dynamische tarieven en de app is goed.

1 like

Ik sluit elk jaar een jaarcontract af en krijg daarbij doorgaans welkomstkorting. Afgelopen 2 jaar even niet maar volgens mij zijn veel maatschappijen er weer mee begonnen. Ik doe het altijd via gaslicht.com.
Die korting vind ik persoonlijk belangrijker dan of ze een app hebben enzo, omdat ik toch elk jaar wissel.

1 like

Ik heb op independer gekeken en toen bij Pure energie afgesloten

1 like

Ik zit bij Greenchoice, dat was voor mij op het moment van afsluiten het voordeligst ivm de zonnepanelen. Vind hun app ook erg prettig. Maar ze zijn zeker niet de goedkoopste wanneer je niet hoeft te letten op zonnepanelen, dus denk dat je het beste even kan oriënteren via Independer oid

1 like