Dream School

Klopt van dat manipulatieve is me ook erg opgevallen. Ben daar erg allergisch voor.

Laatst zAg ik op IG een live met Joëlle en Chess. Ze hadden het over Whitney en er werden vanuit kijkers opmerkingen gemaakt over de vader van Whitney (dat ie op een vrouw zou lijken etc). Vond dat wel zo zo zo naar, echt bully gedrag.
Joëlle en Chess zaten daar een beetje tof te doen. Kreeg niet helemaal mee wat ze precies over Whitney hadden gezegd maar dit cind ik echt niet oke.

1 like

Ik denk eigenlijk dat Whitney op haar manier ook haar best doet, maar dat ze niet weet hoe ze zich moet gedragen en dat dit de enige manier is die ze kent. Heel fout en irritant, maar ik vind wel dat Lucia en Erik daar doorheen moeten zien. Want ik heb het idee dat Lucia zich ook aan haar ergert en haar minder leuk vindt dan de rest. Misschien fout gezien hoor, maar het lijkt alsof ze met de rest meer geduld en begrip heeft. Wat Whitney doet is destructief en storend voor anderen, maar wat Joelle doet (bijvoorbeeld) ook.

2 likes

Ja al doet Tatanka bij alles zichtbaar erg haar best, of iig ze verzet zich niet tegen de docenten, hulp etc. dus misschien is die vergelijking niet helemaal passend. Maar Chess bijvoorbeeld (die dat niet overal doet) lijkt wel meer credits te hebben

Oh heeft ze dat gezegd? Dat heb ik gemist. Maar goed, alsnog, ik denk dat ze op haar manier ook haar best doet. Maar dat ze, waar Tatanka dat bijvoorbeeld wel kan, gewoon zo ver nog niet is. Dat de stap voor haar nog te groot is. En het ene destructieve gedrag lijkt ook gewoon meer likeable/geaccepteerder te zijn dan het andere, wat eigenlijk ook wel gek is als je erover nadenkt? Wat Whitney betreft zou ik haar gedrag trouwens eerder wanhopig of aandachttrekkerig noemen dan manipulatief. Niet dat ik haar gedrag oké vind hoor trouwens, maar gewoon opvallend dat daar zo’n verschil in zit.

Ik bedenk me net dat dat blonde meisje nog nauwelijks aan bod is geweest? Geen idee hoe zij heet ook. Of is dat degene die haar vader verloren had, die hier al eens werd genoemd? Iig zij deed toen ook niet mee met de circuittraining omdat ze geen zin had.

1 like

Ik vind het eigenlijk wel heel erg goed dat ze iedereen heel verschillend behandelen. Ze hebben allemaal zo heel verschillende problemen waardoor ze vast zijn gelopen en ze hebben zichzelf ook allemaal weer heel verschillende manieren van destructief gedrag aangeleerd.
Ik heb echt het idee dat Eric en Lucia goed in de gaten hebben wat voor de juiste leerling de juiste aanpak is.

Hebben er meer mensen trouwens een beetje een dubbel gevoel bij dit programma?

Aan de ene kant vind ik het heel erg interessant en leerzaam (ik werk zelf ook in het onderwijs).

Aan de andere kant staat het me ook tegen dat al die persoonlijke problemen zo open en bloot op televisie komen en dat de programmamakers toch uiteindelijk het liefst de sensationele, spraakmakende dingen laten zien. Dat het even drie weken heel intensief is met iedere seconde een camera op je hoofd en dat het dan ook klaar is. Ik ben ook wel benieuwd hoe intensief die nazorg nog is. Ze zijn allemaal zo kwetsbaar.

Ik vond het vorige week wel goed dat Lucia ook bij Goedele aangaf dat ze liever heeft dat Whitney de hulp vanuit dream school aanneemt dan hulp van buitenaf. Daardoor heb ik ook het gevoel dat de nazorg wel in orde is eigenlijk, omdat je die mensen (therapeuten etc) verder niet op tv ziet.

4 likes

Oh ik had niet zo in de gaten dat ze daarmee de hulp van hun hele team bedoelde, ik dacht dat ze meer doelde op het feit dat Whitney de dingen die Eric en Lucia in de gesprekken met haar zeiden niet van hen wilde aannemen.

Maar dat is dan wel goed ja!

En ik bedenk me ook nog dat er ook regelmatig leerlingen een stage of werkplek weten te regelen via de docenten. Dat is natuurlijk ook iets waar ze na de opnameperiode nog heel veel aan hebben.

(Weet niet zeker of je reactie ook op mij is). Ja dat de aanpak anders is is wel begrijpelijk, maar ik vind wel dat je een verschil ziet in hoe ze over de leerlingen praten. Of Lucia dan iig, bij Erik zie ik niet echt verschil. Maar Lucia lijkt zich wel te ergeren aan Whitney, terwijl ze bij de rest veel geduldiger/meer vergevingsgezind lijkt. Dat vind ik dus raar en ergens ongepast. Simpel gezegd: de rest gedraagt zich ook stom (op verschillende manieren) maarja/want; beschadigd, maar zij is ‘gewoon’ manipulatief. Maar misschien zie ik het verkeerd hoor, ga vanavond eens goed opletten :stuck_out_tongue:

2 likes

Ik weet het ook niet heel zeker hoor, maar ik kan me ook indenken dat ze gewoon heel duidelijk wil laten merken dat ze echt niet meegaat in dat gedrag van Whitney, omdat zij daar uiteindelijk ook niks aan heeft. Sterker nog, dat gedrag en de meegaandheid van haar omgeving daarin is precies de reden dat het nu helemaal niet goed met haar gaat.

Wellicht ook met het idee dat als wat ze zeggen niet direct aankomt bij Whitney (wat duidelijk niet gebeurt) het kwartje misschien later nog wel valt bijvoorbeeld als ze het terugkijkt. En ik vond dat Eric en Lucia met z’n tweeën eigenlijk ook wel heel liefdevol over haar spraken een aantal afleveringen geleden, toen ze het er over hadden dat het heel erg sneu is dat ze altijd op zo’n manier is behandeld dat dit vervolgens haar manier is geworden om met anderen om te gaan.

Ik ga vanavond ook zeker weer kijken!

2 likes

Ik vond zijn gesprek met Eric echt zo ontroerend.

Over die nazorg:

Hoe gaat het nu na het programma?
“Na het programma krijgt iedereen een half jaar nazorg. We krijgen bijvoorbeeld hulp bij het herkend worden op staat en leren hoe we met die druk kunnen omgaan. Toen ik laatst ging stappen was ik bang dat mensen me zouden aankijken en zouden denken: ‘Oh die heeft niks geleerd van Dreamschool’. Dat is het allermoeilijkste. Je moet nadenken over bijna alles wat je doet. Maar als het programma niet meer wordt uitgezonden, zijn mensen je ook zo weer vergeten. Ik vind het heerlijk om anoniem met een muziekje op door de stad te lopen, dat is wat ik nu nog even mis.”

http://jonginarnhem.nl/lifestyle/interview-met-arnhemse-dreamschool-deelneemster-tatanka-ik-ben-hard-op-mijn-bek-gegaan-en-dat-heeft-mij-wakker-geschud/

4 likes

Is er iemand die het nu live kijkt?

1 like

Yes ik!

2 likes

Ik ook!

2 likes

Yes! Was trouwens aangenaamd verrast tijdens de aflevering met de les van Wilfred Genee. Als er weer een nieuw seizoen komt hoop ik dat hij ook terugkomt. Dat wilde ik nog ff zeggen xD

4 likes

Dit is echt off topic, maar die pen waar Erik steeds mee schrijft is volgens mij van een woningbouwvereniging in Leiden en schrijft ZO lekker. Zo’n gratis pen. Viel me de vorige keer ook op :stuck_out_tongue:. Heel random sorry.

10 likes

Chantal! Nu ‘alle’ aandacht in deze aflevering

3 likes

Yes zij idd!

Leuke oefening die ninja oefening :stuck_out_tongue:

Idd lekker zweverig weer “als je je ogen niet sluit kun je je eigen kracht niet vinden” of wat was het

1 like

Mijn hart breekt echt voor Eljereau

5 likes