Misschien is dit wel het eerste seizoen dat duidelijk wordt dat er voor heel veel jongeren geen ‘quick fix’ is.
Ze hebben allemaal al zo veel meegemaakt en alle onderliggende problemen zijn niet weg in een paar weken.
Ohhh man ik ben nu pas op de helft van de aflevering van gisteren maar ik word er echt een beetje chagrijnig van. Er zijn dit seizoen zoveel meer mensen die voor heel veel drama/conflict zorgen dan normaal. Ik hoop echt dat volgend seizoen meer op de vorige seizoenen gaat lijken.
Ohh ik ga dit lekker luisteren in de zon morgen, Thanks voor de tip!
Hahaha jaaa woow sana was zo arrogant. Als toen ze die live inkwam. Zo van " oh hey Hugo… ik mag jou niet"
Houding is echt 90 procent naar verbetering van de situatie. Heeft denk ik niet eens per se met gunnen te maken. Als je houding niet gunstig is bereik je gewoon niks. Dan kan he zo’n jongere bij de hand nemen, alle hulpstenen klaar leggen en nog niks bereiken Ik beman met mijn collega’s tussen het werk door een centrumpje waar jongeren kunnen klagen en vragen kunnen stellen over onderwijsgerelateerde kwesties. Je kan mij prima vertellen dat je verwijderd bent van school omdat je een glazen deur hebt ingetrapt. Wil dan na een streng woordje, mijn best doen om waar mogelijk te bemiddelen voor een extra kans/zorgen dat je ondersteund wordt in bezwaar, maar als je houding er niet naar staat is het zinloos. Dan schrijf je een steengoed bezwaar tegen verwijdering en zit er bij de mondelinge toelichting een jongere die de kansen gewoon niet pakt. Je geeft iemand geen voorzet als je weet dat de kans nihil is dat er gescoord wordt. Al helemaal niet als jouw goede naam op het spel staat.
Dan heb ik zelfs nog liever de boze types waarvan je direct weet wat er komt, dan de manipulatieve types. Die tweede is vaak net zo erg, maar met beperkte tijd prik je er niet doorheen. Ben in mijn eerste maanden bijvoorbeeld wel eens door een leerling uitgespeeld tegenover een schooldirecteur, waarbij ik echt op locatie langs heb moeten gaan om de band te lijmen (hij was overigens wel begripvol, want zag het bij deze leerling constant gebeuren).
Nu ik die stream met Yves terugkijk begrijp ik eindelijk waarom ik dacht aan iemand die zwakbegaafd is. Hij begreep het niet omdat hij gewoon niet helder was . Zie ineens een hele andere jongen nu in beeld. Zo, zie je maar dat je niet te snel moet oordelen over iemand. De opleiding die hij wilt doen is mbo niveau 4 dus heeft hij wel een vmbo kader of TL diploma. Ik hoop echt voor Yves dat hij aangenomen wordt bij de Herman Brood Acedemy.
Haha Amina is wel savage (haar bio).
Ik vind Sana al sinds het begin zooo achterbaks. Echt manipulatief. Dan heb ik zelf indd liever de ‘Damians’ met hun boosheid. Ik ben wel benieuwd naar volgende week, Hugo is not taking shit. brutaal hoe ze zei ‘hoor je wat je zegt?’
Ik vind het ook wel bijzonder; in het begin dacht ik oh saaai deze mensen hebben het redelijk op een rijtje. Maar al die ruzies en clubjes joh wow. Vorige seizoenen leken de individuele problemen veel groter maar was de groepsdynamiek ook zooo veel beter/leuker naar mijn idee?
Zooooo dat wat je zegt over het begin had ik ook en ik snap het nog steeds niet goed. Ik dacht echt ‘appeltje eitje’ omdat veel jongeren een baantje of een hobby hadden en niet veel jeugdzorg/prostitutie/verslavingsverhalen (sorry beetje kort door de bocht gezegd, ik bedoel in vergelijking met vorige jaren) maar het is heftiger dan ooit? Inderdaad echt die groepsdynamiek.
Ja gek hè!! In de andere seizoenen waren er ook wel eens ruzies maar echt niet zo heftig heb ik het idee! En daar kwam het ook wat later, hier was het gelijk al raak met dat flesje.
Vind het daardoor echt geen leuk seizoen. Denk dat Lucia’s/Eriks afwezigheid ook wel een rol heeft gespeeld hoewel ze daar natuurlijk niks aan konden doen.
Die naam van haar tweede account; Ketamina
Ik vind lucia sowieso veel te veel aanwezig. Echt ik kan haar reacties wel dromen inmiddels.
‘Durf je te kijken naar waar dit bij jou pijn doet?’
‘Wil je die uitdaging aan gaan om naar jezelf te kijken?’
‘Ben je bereid je op je eigen proces te focussen?’
Mens hou op soms moet je gewoon even zeggen ‘dat was inderdaad heel rot voor je’ of juist ‘stel je niet aan en het over it’. Ik snap volledig dat sommigen helemaal op slot gaan bij haar. Ik vind wat dat betreft de no nonsense aanpak van Eric veel fijner.
De afwisseling tussen het nuchtere van Eric en zweverige van Lucia werkt heel fijn, maar zonder Eric slaat die balans volkomen door.
Heb totaal geen verstand van omgaan met dit soort jongeren dus misschien zit ik fout, maar waarom is het niet meer als een “strafkamp”: geen mobiele telefoons tijdens Dream School, geen jassen het lokaal in, geen eten en drinken in de les. Zou je dan niet meer bereiken? Wat zou de reden zijn dat ze die jongeren zo vrijlaten daarin? Ja ze moeten zelf die “commitment” aangaan maar heb nou niet echt het idee dat dat succes oplevert.
En idd ik mis ook de connectie met het echte leven en de voorbereiding op bijvoorbeeld de arbeidsmarkt/schoolkeuzes…
Aggghhh ik las dit ook direct in haar stem hahah
Ik vind het ook wel grappig dat niemand tegen haar zegt; zeg Lucia, wat de fuck bedoel je daar nou precies mee? Ze zit heel veel vaag te zwetsen eigenlijk en die jongeren knikken dan braaf
Hahahaha ja.
Ik snap wel dat je altijd naar jezelf kunt kijken. Maar je kunt niet ALLES altijd maar omdraaien. Maar met Ariscaya ook, die ergert zich gewoon terecht helemaal dood aan het zooitje. Als je dan gaat zeggen ‘ga de uitdaging aan om bij jezelf te zoeken waar die ergernis vandaan komt’
Eh ja die ergernis komt omdat Ariscaya haar best doet en het gewoon een stelletje negatieve idioten zijn?! Ga toch weg man.
Ik zit me helemaal op te winden
Omdat deze jongeren totaal niet meer gevoelig zijn voor straf. Volgens mij heb ik in een van de eerste afleveringen wel gezien dat de jongeren tijdens de lessen hun telefoon moesten inleveren.
Maar het is toch én heel begrijpelijk dat ze zich stoort én heel vervelend voor haar. Dat kan naast elkaar bestaan. Maar als Ariscaya ontdekt waarom ze zich zo ergert en dat kan minderen is dat veel prettiger voor haar, want uiteindelijk kan ze die mensen toch niet veranderen en is je ergeren alleen maar verspilde energie.
Dit komt vanavond toch? Of loop ik achter
Heb echt weer zin in vanavond!
Jeetje zat er helemaal klaar voor, komt er eerst een of andere serie