Hoi! Vriend en ik besluiten om een dagje Duitsland te doen binnenkort. We houden wel van stadswandelingen en lekker eten, welke stad raden jullie aan? Op max 2 uur rijden van Zwolle.
Ik wil mijn vader graag een weekendje Duitsland cadeau doen. Wij gingen zelf jarenlang naar de eifel. Hij houdt van bos, wandelen, treinen, musea en plekjes met geschiedenis. Het liefst niet in een hotel want dat doet ie voor zn werk elke week. Hebben jullie nog een leuke tip? Trier, Keulen, Medebach, Ingolstadt vallen af en de Eifel dus ook want daar zijn we allemaal al tien keer geweest maar verder heb ik een beetje een black out (hij is verslaafd aan duitsland en wil waarschijnlijk gaan emigeren over een aantal jaar)
Hoe ver wil je Duitsland in?
De plaatsen die aan de Romantische Straße liggen zijn prachtig, vooral Rothenburg ob der Tauber. Daar kan je heerlijk wandelen en het is een oude stad.
Wat dichter bij huis liggen o.a. Cochem en Koblenz, beiden aan de Moezel, prachtige omgeving waar je fijn kan wandelen en ook bomvol geschiedenis.
Ohja die onderste twee zijn we ook al heel vaak geweest. Rothenburg is wel een goeie optie!
En mocht je het noordelijker zoeken; Bremen en Hamburg zijn ook hele gave steden.
Thanks! Hij is meer dorps maar met je andere tip kan ik zeker wat! Lijkt me ook wel leuk als ie in de eifel gaat wonen, kan ik altijd komen logeren
Heidelberg/Freiburg im Breisgau/Würzburg/Dresden en wandelen naar de Basteibrücke
Ja, Sächsische Schweiz! Zijn heel veel leuke dorpjes met bergen vakantiehuisjes/airbnbs om te huren, en je kunt er geweldig wandelen. De Malerweg is fantastisch! Wel 9 etappes, doe je niet in een weekendje
Wij willen graag 3 dagen naar Duitsland met de auto maar twijfelen tussen Keulen en Düsseldorf. Het wordt waarschijnlijk meer een winkeltripje maar het zou leuk zijn als er een beetje leuk gewandeld kan worden. Wat zijn jullie ervaringen met deze steden? En welke raden jullie aan?
Mijn favoriete stad van deze twee is absoluut Keulen. Het ligt prachtig aan de Rijn en de Dom is een ontzettend imposant bouwwerk. Je kan prachtig wandelen langs de Rijn en er zijn winkels genoeg.
Düsseldorf is vooral leuk als je van shoppen houdt, dan raad ik met name de Kö aan.
Is het een optie om beide steden te bezoeken? Ze liggen relatief dicht bij elkaar en je bent met de auto.
Mocht je tussen het shoppen bij willen tanken in een leuke koffietent; Woyton is een leuke keten en heeft zowel filialen in Keulen als Düsseldorf.
Enige tip; als je met de auto gaat kan het zijn dat je een mileusticker nodig hebt.
Heeft er iemand tips voor uitgaan in Berlijn? We zouden graag volgende week zaterdag gaan. Zijn normaal in NL wel van de kroegen en clubs, maar het liefst geen techno.
De Kater Holzig, Wilde Renate of Sisyphus zijn leuk (weet niet of die laatste nog open is)! Prince Charles kan ook leuk zijn trouwens
Wilde Renate klinkt leuk haha, super bedankt ik ga ze opslaan!
@soarin @anon18050057
Sisyphos is volgens mij wel gewoon open, maar is als het koud/nat is wel echt een stuk minder leuk, want moet het toch voornamelijk van de buitenruimtes hebben.
Wilde Schwuz (gay club) nog voorstellen, maar die gaan pas de 27e weer open…
SO36 heeft soms ook wel leuke feestjes, maar is heel verschillend per weekend (is meer vergelijkbaar met poppodiums in NL dan echt een club). Misschien nog Cassiopeia, die hebben geloof ik ook wel wat meer mainstream. Oh, en op de RAW-Gelände (waar Cassiopeia ook zit) zit ook een gay bar/club, Zum Schmutzigen Hobby, heerlijk dansen daar! En soms is daar bij Crack Bellmer ook wel wat leuks.
Verder is het toch vooral veel techno, tenzij je naar plekken als Soda, Matrix of Weekend gaat, maar dat kan ik alleen maar ten zeerste afraden
Waar hou je van?
In Aken bezoek ik meestal de DM (drogisterij), Butlers (woonwinkel), Galeria Kaufhof (soort Bijenkorf), Mayersche (boekhandel). En de pennenhemel (Listmann) inderdaad. Op de eerste verdieping word je denk ik heel erg blij.
Ook zijn er veel bakkerijen en Konditoreien. Bij Leo (vlak bij Galeria Kaufhof) hebben ze meerdere heerlijke zoete broodjes. Aachener Printen (een soort zachte speculaaskoeken) worden ook in allerlei soorten en maten verkocht.
Ga je met de auto? Ik parkeer meestal bij het Parkhaus Am Dom, dan sta je zo naast de Dom en loop je zo het centrum in.
Mocht je speelgoed voor je dochter zoeken; bij Galeria Kaufhof hebben ze een bijgebouw met een shitload aan prachtig speelgoed voor een mooie prijs. Wij hebben er wat setjes Lego Friends gekocht.
Edit; ik vergeet nog iets belangrijks. Deze keer heb ik het niet bezocht omdat ik er al zo vaak geweest ben, maar de Lindt Werksverkauf is fan-tas-tisch. Dat ligt buiten het centrum, naast de Lindt-fabriek. Je kunt daar Lindt chocolade met grote korting kopen. Omdat het bijvoorbeeld niet meer in het seizoen is (zomerrepen zijn nu afgeprijsd) of omdat het tweede keus is. Heel interessant om eens te bezoeken!
Tegenover de Lindt Werksverkauf zit een Werksverkauf van Bahlsen (cake en koekjes).
Dan vermoed ik dat je met een bus gaat. Zo ja, die worden vaak aan de Süsterfeldstraße geparkeerd. Touringcars komen namelijk vaak slecht het oude centrum in. De Lindt-fabriek zit aan de Süsterfeldstraße naast het parkeerterrein voor touringcars.
In het centrum zitten sowieso hele leuke cadeauwinkeltjes, maar omdat die niet van ketens zijn weet ik die namen niet meer goed. Er zit in ieder geval veel leuks.
Voor het speelgoed in Galeria Kaufhof moet je even op de borden kijken, want je moet het hoofdgebouw van Galeria Kaufhof verlaten (helemaal aan de achterkant) om bij het speelgoed te komen. Als je het eenmaal gevonden hebt is er echt superveel leuks. Ook Playmobil- en Barbie-fans kunnen daar hun hart ophalen.
Veel plezier alvast trouwens! In de adventsperiode is Aken zo mooi. Ik weet niet of er veel aan kerstmarkten is met Corona maar zo ja, rondom de Dom en het stadhuis staan veel fijne kraampjes met lekkers.
Ik heb al aardig wat tips voor Berlijn uit dit topic gevist, maar mocht nou iemand denken, als je in Berlijn bent moet je écht naar …? Dan ben ik benieuwd en hoor ik het graag!
Verblijf in Mitte en het wordt niet super mooi weer, dus in ieder geval wat musea bezoeken denk ik
Matrix kan wel echt precies als een guilty pleasure aanvoelen. Misschien niet ~raw~ genoeg voor sommigen, maar ik vond het wel gewoon leuk.
Veel toeristen en qua muziek is het ook wel lekker gevarieerd als je niet alleen maar techno wilt.
@crazyvibes
De Berliner Dom is zo mooi en lekker mee te pakken als je toch het Museuminsel bezoekt. Je kunt ook zonder extra geld te betalen met alle Trappen helemaal omhoog voor een mooi uitzicht. En zag dat er zo’n nieuw complex naast geopend was (Humboldt Forum?) waar ik benieuwd naar was, maar geen tijd voor had.
Ik vond zelf het joodse museum en het pergamonmuseum geweldig trouwens.