Duitslandtopic

@FrauHelga heb jij nog tips voor de kerstmarkt in Keulen? Ik hou net als jij van koekjes, bakken en algehele kneuterigheid :joy:.

En anderen met tips hoor ik ook graag natuurlijk!

1 like

Zeker! Het is al even geleden dat ik daar geweest ben (sinds ik een kind heb niet meer), maar er zijn meerdere fijne kerstmarkten daar.

Mijn favoriete kerstmarkt is de Markt der Engel. Daar zijn heel veel kraampjes en elke keer dat ik die bezocht, waren er ook kraampjes met uitstekers voor koekjes. Echt teveel om op te noemen, ik voel me dan net een kind in een snoepjeswinkel.
En in de Altstadt zit Heinzels WintermÀrchen, daar kan je o.a. schaatsen en heel lekker eten en drinken. Er zitten ook veel kraampjes met houtsnijwerk etc.
Direct naast de Dom zit ook een kerstmarkt, die is ook leuk.

Verder zou ik Mayersche nog aanraden, dat is een grote boekhandel aan de Neumarkt. Die heeft in deze periode veel mooie tijdschriften over het bakken van kerstkoekjes etc.

Qua eten neem ik op de Kerstmarkt altijd wel iets van koekjes mee, gebrande amandelen, en ter plekke eet ik vaak Flammkuchen en champignons of worst. En om op te warmen chocolademelk want ik kan niet tegen GlĂŒhwein. :sweat_smile:
Als je nog specifieke vragen hebt of tips nodig hebt, laat maar weten.

8 likes

Echt super bedankt voor de tips en je uitgebreide antwoord! Heb na het lezen ervan nog meer zin om te gaan :biggrin:. Ik wilde sowieso wat koekjes meenemen voor thuis. Sowieso lebkuche natuurlijk en dan maar even de zintuigen laten werken voor wat anders. En ik hoop wat leuke uitstekers en koekjesstempels te kunnen vinden! Ik denk sowieso een sneeuwvlok en dan laat ik me maar verrassen door de aanbod.

1 like

Ik ben net terug uit Berlijn en het was echt zo gezellig met al die kerstmarkten :smiling_face_with_three_hearts: Ben trouwens echt onder de indruk hoe ze het daar aanpakten met covid, echt overal superstreng 2g controleren (ook overal id bewijs moeten laten zien, heb ik hier in NL echt bijna nog niet hoeven doen), heel veel bewaking in de tram/trein om te controleren of iedereen wel mondkapje op heeft, ook op de kerstmarkten liepen ze rond om te controleren. Heb me echt veel veiliger gevoeld dan hier!

6 likes

Wat is een beetje een leuke stad voor een dagje (of halve dag) over de grens bij Venlo/Roermond? Ongeveer max een uurtje rijden. Ik ken Aken al en dat was wel okĂ©. Is DĂŒsseldorf bijvoorbeeld leuk als je niet perse komt om te shoppen? Of zijn er nog andere leuke stadjes/dorpen in de buurt?

Veruit de leukste stad dichtbij is Keulen. :heart:
DĂŒsseldorf is okĂ© maar wel heel veel shoppen. Essen is ook nog leuk.

Wat zoek je precies in een stad, wat wil je er doen?

4 likes

Ja Keulen vond ik inderdaad super leuk toen ik er was en is nog wel een overweging waard.

Ik zoek dus niet perse winkelen maar vooral “gezelligheid”. Lekker duidelijk :joy:. Geschiedenis, mooie gebouwen (of vakwerkhuizen), gezellige straten en plekken om iets lekkers te eten. Wat ik leuke steden vind: Trier, Keulen en MĂŒnchen. En ik dacht misschien is zoiets er ook wel iets dichterbij? Mag ook op iets kleinere schaal. We zijn precies op de grens op vakantie dus we wilde ook een dagje erop uit over de grens.

1 like

Ah dan snap ik wat je zoekt. :smiley:
Kleve is ook nog mooi. Cochem, MĂŒnster ook, maar die steden liggen allemaal verder helaas.

1 like

Ik hoop dat iemand ons hier kan helpen
 wij willen graag in de zomer 2 (of 3) weken naar Duitsland. Ik zou dan graag een kastelenroute willen volgen, maar wij hebben ook 2 kinderen van dan 2,5 jaar en 6 maanden. Het meest ideale zou zijn: iedere week een ander vakantiepark met veel mooie kastelen/ leuke stadjes op rij-afstand. Heeft iemand tips?

Een bekende van mij heeft deze route gevolgd. Is dit een leuke route? Of zijn er nog veel mooiere routes?

2 likes

Ohh Kleef is nog wel een idee ja! Die andere zijn inderdaad net te ver voor nu maar ik hou het wel in mijn achterhoofd voor een (lang) weekend.

2 likes

Wij zin 1,5 jaar geleden naar schmidt in de Eifel geweest, daar waren ook leuke burchten in de buurt en wij vonden t heel relaxt met kinderen alleen die waren wel 6 en 9.
Ik weet niet goed wat je precies met die kastelen wilt, maar 2,5 lijkt me wel een lastige leeftijd daarvoor.
Wij hadden dus een appartement via booking en zijn vanuit daar vanalles gaan doen, maar niet rondgetrokken.

Oohja Eifel is ook wel echt leuk! Mijn plan was om sochtends uitstapjes te maken en dan smiddags onszelf vermaken op het vakantiepark met het zwembad, speeltuinen e.d.!

1 like

Ohja, snap t.
Nouja ik kan de Eifel iig aanbevelen, vond t een leuke omgeving

1 like

Niet echt een route, maar ik ben zelf twee jaar geleden bij kasteel Neuschwanstein geweest vanuit Centerparcs AllgÀu. Dat was echt heel erg leuk! In die omgeving heb je meerdere leuke uitstapjes en sowieso is zuid-Duitsland echt leuk met kinderen! Ook om bijvoorbeeld de Zugspitze (hoogste berg van Duitsland) te bezoeken vanaf de Duitse kant.

2 likes

Klopt helemaal! Heb ik ook gedaan inderdaad! Echt prachtig in die omgeving om naar beneden te gaan op zo’n rodelbaan.

2 likes

Burg Eltz is alleen te bereiken via onverharde wandelroutes voor zover ik laatst had gezien, ik weet niet of er ergens nog een makkelijke route liep die geschikt zou zijn met een kinderwagen of een geheime parkeerplaats dichtbij. Wel prachtig.

Is de romantische Strasse vanuit WĂŒrzburg niet leuk? Dan kun je ook Neuschwanstein bezoeken.

Ik denk dat ik m’n idee voor een kastelenroute moet laten gaan haha, wordt toch niks met 2 jonge kinderen en ik kan ook niet echt leuke verblijfplaatsen vinden.

Nu heb ik camping Landal Warsberg gevonden. De camping zelf ziet er super leuk uit, iemand daar ervaringen mee?

(Sorry voor de vragen, het is onze eerste keer in Duitsland)

Het Neumarkt Viertel is sfeervol.

Niet te verwarren met de Heumarkt btw

1 like

Belgische viertel vind ik ook heel leuk, veel restaurantjes, bioscoop, theater.
Vlakbij Rudolphplatz

1 like

Het Belgisches Viertel of de buurt rond de Neumarkt zijn leuke buurten met veel leven.

Zelf zit ik het liefst op hotel in de Mercure Severinshof. Ik vind de Severinstrasse een superfijne buurt, voelt bijna dorps aan, en is op 2 metrohaltes van de Neumarkt (en de metro ligt vlak naast het Mercure-hotel). Er zijn een paar gezellige kroegen in de Severinstrasse zelf, maar het is niet echt the place to be om écht uit te gaan verder. Daarvoor ga je 's avonds wel de metro moeten nemen, maar dat is maar enkele haltes.

3 likes