Duitslandtopic

Eens met @Oprah . De milieuzone in Aken is vrij groot en beperkt zich niet alleen tot het centrum, voor je het weet rij je de milieuzone in. Als het je eigen auto betreft zou ik zeker ‘investeren’ in een sticker want dan kan je die ook gebruiken in andere steden.
Mijn sticker is kwijtgeraakt in de post vlak voor ik hem nodig had en toen ben ik op de heenweg langs Car-Go in Apeldoorn gereden, zij hebben de sticker ter plekke voor me gemaakt. Dat was voor mij gratis omdat ik de andere sticker nooit ontvangen had, maar die was destijds iets van 12,50.
En anders bij de TUV inderdaad. Parkhaus am Dom is een fijne parkeergarage en naar mijn mening prettiger dan elders de bus pakken vanaf een P&R.
Mocht je wel voor een P&R gaan: ik heb de Westfriedhof geprobeerd en die was prima.

Deze zitten allemaal buiten de milieuzone.

4 likes

Voor 4 dagen is Berlijn toch prima te doen? Ik ben zelf net 3 dagen geweest iig😅

Ik vond het super en een stad waar je heel goed alleen naartoe kan.

Ja maar als je in totaal maar 4 dagen weggaat zit je bijna 2 dagen alleen maar in de trein. 4 dagen in de stad zelf is zeker prima maar dan moet je er wel meer vrijnemen, dat bedoelde ik. Maar misschien heb ik het verkeerd gelezen hoor!

2 likes

Ik heb vorige week gebruik gemaakt van Westfriedhof zoals @FrauHelga al tipt, vanaf daar kost het 5 euro voor een retour voor max. 5 personen. Het is echt heel makkelijk! Vanaf Westfriedhof gaan zowat alle buslijnen met een 5 erin richting het centrum. Ik zou uitstappen bij Elisenbrunnen dan sta je echt midden in de stad.

3 likes

Ah top! We gaan hiervoor denk ik. Vind het busritje naar de stad ook niet erg, klein beetje sightseeing alvast :grin:

2 likes

Ligt er ook maar net aan waar je woont, vanuit het oosten van Nederland ben je met zo’n 5 uur al in Berlijn met de trein. Als je dan op tijd weg gaat en xe laatste dag laat terug kan het prima.

3 likes

Ja das waar!

Oh ja nee, ik was 3 dagen ex reisdagen (vanuit amsterdam) idd. Miss las ik het niet goed hoor

1 like

Bedankt voor de antwoorden allemaal, ik heb geboekt :partying_face:
Ben uiteindelijk voor Hamburg gegaan. In Berlijn kon ik niet een fijne goedkope airbnb vinden en de trein ook vaak op lastige tijden. Hamburg is voor mij maar 3,5 uur reizen met de trein (woon in het oosten). En heb een airbnb met een ligbad heel dichtbij het centrum. En nu kan ik een dagje extra, dus ben drie hele dagen daar, en twee reis dagen waarvan ik er de halve dag ben. Heb er helemaal zin in!
@MakeFezHappen ik DM je even voor tips!

13 likes

Heeft iemand nog tips voor de Moezel? Is Koblenz bv een beetje een leuke stad voor een dagje? En zijn er nog leuke aanraders voor eten/drinken?

Haha Thanks voor de tips! Ik heb me al een beetje neergelegd bij het feit dat het niet ontzettend spetterend zal zijn :joy:. Heb je nog wijnproeftips? Dat wil ik sowieso gaan doen. Maar volgens mij ontkom je ook niet aan de wijn daar. We hebben een huisje en de eigenaren hebben zelf ook weer een paar wijnstokken waar ze wijn van maken en die komen geloof ik ook de hele tijd met proefglazen aan als ik de reviews mag geloven :joy:.

2 likes

Is Aken ook leuk voor een dagje als je er 2,5 uur voor moet rijden? Heb geprobeerd het topic door te spitten voor tips, maar eigenlijk alleen Tijuana gevonden en weet niet of dat meer La Cubanita achtig is.

Zijn er nog leuke plekjes om te winkelen/ eten zowel qua taart of lunch/ diner? Of beter gewoon een andere plek kiezen? Twijfel over waar we deze zaterdag heen kunnen gaan.

Thanks, ga even googelen! Ah ok, de foto’s en kaart van tijuana deden me twijfelen. In Rotterdam ben ik ook minder kieskeurig, maar schrok best van hoe lang het nog rijden was haha. Dan ben je soms sneller kritisch dan als je gewoon uurtje kwijt bent.

1 like

Heeft iemand tips voor typische Duitse koekjes/taartjes etc die ik echt niet moet overslaan als ik er ben? Ik hou ervan om bij de lokale bakkerijen van alles te kopen en uit te proberen dus tips zijn zeer welkom!

Ahh zoveel, leuk! Thanks ik ga ze allemaal even opzoeken en proberen te proeven. Een snelle Google slag zag er allemaal al lekker uit :heart_eyes: de nussesnecker ziet er al heel intrigerend uit haha

2 likes

Bienenstich is mijn favoriet :blush:

4 likes

Franzbrötchen!

2 likes

Ik ben dit weekend een nachtje in Bremen. Iemand tips voor iets leuks om te doen daar?

Ja vind ik wel, ik ging vroeger elk jaar met het gezin. Lekker een dagje winkelen en uit eten. Het is een leuke stad en er is veel te zien en te doen. De kerstmarkt is ook leuk, niet te groot, wel heel druk, maar dat duurt nog wel even natuurlijk :joy:

2 likes

Vind ik wel, als je van Lindt chocolade houdt is alleen al de Lindt Werksverkauf de moeite waard. :heart: Daar vlakbij zit ook een Bahlsen / Leibniz Werksverkauf (o.a. koek, zoutjes, jam). Die vind ik ook tof om te bezoeken.

Het centrum vind ik ook leuk om te winkelen, en er zijn veel chocoladewinkels, Konditoreien en winkeltjes waar ze Aachener Printen verkopen. Namen van restaurantjes weet ik helaas niet meer goed maar ik heb nog nooit slecht gegeten in Aken. Ik heb er ook een keer heerlijke wafels gegeten maar ik weet helaas niet meer waar.
Er zijn ook meerdere DM’s, wat buitenlandse supermarktjes etc. Voor mij is het ook een eind weg maar ik kom er heel graag.

Ga je met de auto? Hou er dan rekening mee dat je in Aken een groene sticker nodig hebt, mocht je die nog niet hebben.

3 likes