Durf te vragen #5

Nee (nog) geen last van!

Ze willen ons wel van het scherm weren zeg. Twee weken terug Social media, nu dit weer, wat een ellende. Volgende het forum?

huisjesmelkintolerantie

1 like

The great reset, hebben de wappies toch nog gelijk

2 likes

Weet iemand waar je de beste deal voor ear lids kunt vinden? Ik heb er verder (nog) geen verstand van dus vraag me niet welk type ed ik wilšŸ˜‚

Hebben jullie aanvullend partnerpensioen aangevraagd? Zoals ik het begrijp is het eigenlijk een soort verzekering en betaal je daar ook extra voor. Wij werken nu allebei full time en als dat kan qua gezondheid zijn we ook van plan allebei 4 dagen te blijven werken. Ik mag pas over 40 jaar met pensioen en verwacht dat het stelsel er dan zo anders uitziet dat ik dan nu voor niks betaal eigenlijkā€¦

Vind in pensioenen verdiepen zo zonde van mijn tijd, of is dat onterecht? Heb net maar waardeoverdracht aangevraagd zodat alles in ieder geval in 1 potje zit (waren 2 kleine bedragen en per 1 september ander pensioenfonds want nieuwe baan). Zou me dan liever verdiepen in alternatieve mogelijkheden om voor pensioen te sparen maar het voelt allemaal zo ver weg.

1 like

Ik vind het moeilijk om advies te geven zonder de gehele context, maar de gedachte dat het nu toch niet uitmaakt omdat je er pas over 40 jaar gebruik van maakt is echt zonde. Juist het geld dat nu wordt weggezet, gaat het langst geld opleveren, dus ook die kleine bedragen :wink: .

1 like

Aanvullend partnerpensioen geldt ook (of eigenlijk juist) als je overlijdt voordat je met pensioen gaat en is inderdaad een verzekering die dus uitkeert aan de ā€œoverblijverā€ (even heel cru gesteld) van de overledene.

Ik vind het zelf ook super lastig want ik heb wel partnerpensioen ā€œomdat iedereen dat doetā€ en ook ANW hiaat, maar ja geen idee of je daar nou goed aan doet om te verzekeren allemaal.

1 like

Nee wij vinden overlijdensrisicoverzekering afdoende. Kunnen daar als het goed is 80% van de hypotheek mee aflossen dus dan zit de ander wel goed. Wij zijn allebei van plan te blijven werken.

2 likes

Ik snap er ook gewoon heel erg weinig van, dat helpt ook niet. Heb er ook totaal geen zicht op hoeveel mijn pensioen dan is, wat je Ć¼berhaupt nodig hebt, hoe mijn leven er over 40 jaar uit ziet etc. Van de stukken op het pensioenoverzicht en mijn pensioenfonds word ik ook niet heel veel wijzer maar omdat veel mensen wel van alles regelen krijg ik een beetje fomo.

@tessel Ah goeie! Wij hebben ook een overlijdensrisicoverzekering (werkelijk geen idee wat dat dekt, volgens mij maar een heel klein deel van onze hypotheek) maar dat zou ergens in de stukken van de hypotheekadviseur moeten staan. Ik zie een kerstvakantie activiteit aankomen :sweat_smile:

2 likes

Ja en @FISSA wij hebben ook bewust niet hier bovenop nog een uitvaartverzekering gedaan. Anders blijf je bezig.

1 like

Er was een auto theorie boek dat hier veel aangeprezen werd. Volgens mij sowieso door @Jeg en @Yzile. Het was niet die van anwb. Weet iemand welk boek het is?

Vekabest

https://www.vekabest.nl/

1 like

Wat is het fijnste telefoonkoord of -snoer? Ik vind het lastig kiezen uit allerlei merkloze (Ali?) varianten. Niet erg als het wat duurder is, als het maar een tijd mee gaat

Voor wat voor telefoon?

Voor Apple raad ik belkin aan. Ik zou geen laders bestellen op Aliexpress.

3 likes

Voor een Samsung. Ik wil idd niet van Ali, al is het een koord. Maar heb net iets besteld dat hopelijk voldoet.

1 like

Ik schrijf vaker informatieve stukken voor de website en fb-pagina van mijn werk (praktijk).

Nu worden die stukjes op fb gedeeld door andere mensen en ook andere praktijken (prima, daar is de deel-functie ook voor), maar ook ge-copy-paste op fb-paginaā€™s, zonder bronvermelding. Soms bellen er ook wel eens praktijken of ze die teksten mogen gebruiken.

Ik wil eigenlijk een eenduidig beleid hierover met mezelf afspreken, maar ik weet niet zo goed wat.

Enerzijds vind ik het prima als mijn teksten gebruikt worden, want mensen hebben er vast wat aan. Anderzijds: ik zit er soms wel een klein uurtje op te zwoegen (informerend schrijven voor alle niveaus is best een kunst vind ik) en als de ander er dan de show mee steelt vind ik dat ook niet leuk.

Mā€™n vriend zegt: jezus let it go, zie het als een compliment dat anderen het (willen) gebruiken, het is geen boek en je verdient/verliest er toch niets aan.

Maar mā€™n trots zegt: delen/gebruiken mag, maar dan wel met mijn naam of de naam van de praktijk erbij.

Iemand hier ervaring mee? Wat zouden jullie doen?

5 likes

Ik zou sowieso met bronvermelding doen, en dan jou bij naam met de gelinkte facebook pagina van je praktijk. Kan echt niet geloven dat er mensen zijn die dit zomaar overnemen?! echt hoe haal je het in je hoofd. Vind dat mijn voorstel heel redelijk is, is echt niet teveel gevraagd.

11 likes

Ik snap je wel wat betreft met naam, en ben het ook eens met wat de rest zegt.
Maar ik denk dat het je eigenlijk minder energie kost om het gewoon te laten delen. Je hoeft dan niet na te zoeken wie het gedeeld heeft, waar je credits missen en iedere x het gesprek erover aangaan, maar kan dan gewoon blij zijn dat je stukje zo goed ontvangen wordt door meerdere kanalen, sommige paginaā€™s of mensen jou credits daarvoor geven en anderen iig meehelpen met het delen van informatie.
(ik zou dit trouwens niet als advies geven aan bv een fotograaf maar in dit geval is het niet je main focus op je werk en zou het mij persoonlijk op gegeven moment tegen gaan staan stukjes te schrijven omdat ik steeds duidelijk moet maken dat ik dan ook wil dat ze mijn credits delen).

1 like

Snap je hoor, ik ga ook absoluut niet actief kijken wie mijn teksten gebruikt, maar Ɣls het gevraagd wordt dan wil ik een standaard antwoord klaar hebben en niet weer telkens gaan twijfelen wat ik nu moet zeggen.

1 like