Durf te vragen #5

Waar heb jij gelezen dat er koolstofmonoxide melders verplicht worden? Volgens mij gaat het enkel om brandmelders toch?
Anders moet ik nog even aan de slag.

2 likes

Na jouw reactie ben ik even gaan googelen, maar blijkbaar gaat het inderdaad alleen om rookmelders! Sorry haha. Mja, ik wil evengoed nog wel een voor koolmonoxide.

2 likes

Ja heb ze al jaren en ben er heel tevreden over. Vindt het vooral fijn dat er gewaarschuwd wordt voordat het alarm afgaat (harde stem met: Let op, er is rook, in kamer X. Het alarm kan afgaan, het alarm is luid). En dat je een melding krijgt op je telefoon is ook handig.

3 likes

Een plus voor mij is al dat ie niet zo’n irritante piep heeft als de batterij bijna leeg is :joy: Vind het fijn dat het een rook- en koolmonoxidemelder in één apparaat is, dus als ik weer geld heb ga ik ze bestellen haha

4 likes

Weet iemand of de wc’s in de Thalys een beetje okĂ© zijn? Anders ga ik nog even rennen op het station namelijk

2 likes

Gaan googelen en deze lijkt me idd top, alleen jammer dat ie zo duur is haha. Elke verdieping 1, maar ja wil ook een aparte op de slaapkamer dus dan zit je op 3.

Keuken, hal boven en slaapkamer. Of mis je er dan toch1 in hal beneden? Moet ook echt eens actie ondernemen maar mij kennende is dat eind juni.

2 likes

Haha gelukkig! Maar ik snap je, ik wil ze ook wel aanschaffen binnenkort.

2 likes

In de keuken kun je beter een hittemelder hebben, omdat als er dan een keer iets aanbrandt anders steeds het alarm afgaat.

1 like

Ik heb dit helemaal gemist, echt heel dom van me. Dus meteen nog maar een domme vraag erachteraan: als je huurt, moet de verhuurder hier dan voor zorgen of moet je die zelf kopen?

2 likes

Toevallig heb ik dit gisteren gelezen, de verhuurder is verantwoordelijk voor het plaatsen van de melders. Als huurder ben je wel verantwoordelijk voor het onderhouden ervan.

Zal straks het artikel hier plaatsen waar ik dat gelezen heb.

1 like

Dankje! Maar even voor de zekerheid een herinnering voor begin juni in m’n telefoon zetten dan want heb hier nog niks over gehoord van de verhuurder

3 likes

Nee, is inderdaad wel slim om achteraan te gaan. Ook voor je eigen veiligheid.

Hier heb ik het overigens gevonden:
Link naar website

Huur je de woning? Dan is de verhuurder verantwoordelijk voor het ophangen van voldoende werkende rookmelders. De huurder is wél zelf verantwoordelijk voor het onderhoud van de rookmelders.

2 likes

Wisten jullie trouwens dat een rookmelder ook een houdbaarheidsdatum heeft? Heeft te maken met de sensor erin zit. De gemiddelde houdbaarheidsdatum is 10 jaar, maar wellicht goed om een keer te checken als je huis al wat ouder is / ze er al hingen toen je er kwam wonen.

Zo hebben wij ze na de verbouwing ook allemaal vervangen om die reden. Je hebt er tegenwoordig ook die je via wifi met een app kan connecten, dan krijg je ook op je telefoon een waarschuwing. Hebben wij nu in de bedrijfsloods hangen, omdat die dusdanig ver van het huis af staat dat je dat echt niet hoort. En het opzich wel fijn is om het te weten voor de vlammen daar uit het dak slaan :stuck_out_tongue_winking_eye:

5 likes

Maar ze houden er op een gegeven moment toch zelf mee op. Dan begint dat ding zo irritant te piepen. Die van mij hebben het ĂŒberhaupt nog nooit langer volgehouden van vijf jaar ofzo.

3 likes

Dan is de batterij gewoon leeg.

7 likes

Niet alle rookmelders hebben een batterij die je kunt vervangen.

1 like

Wij hebben gang beneden, overloop en zolder.

Keuken is niet handig, met stoom kan hij al afgaan, niet eens alleen bij heftige rook.
Bij mijn vriend ging hij vaak al door de airfryer af.

1 like

Ik heb er dus een op de overloop boven hangen maar altijd als ik ga douchen ging dat ding af en heb ik hem daarom er afgehaald

Beneden hangt wel een rookmelder en bij de ketel hangt een koolmonoxide melder.

3 likes

Sommige wel idd, maar je hebt er dus ook waarbij je gewoon eindeloos de batterij kan vervangen, ookal zijn ze over de datum.

1 like

Ja heb ik weleens gedaan! Ik kon hem inleveren bij de (fysieke) winkel waar de koffer gekocht was. Daar stond hij ook in het systeem geregistreerd. Hij is toen opgestuurd voor reparatie en netjes gerepareerd, maar ik kan me eigenlijk niet herinneren dat ik administratiekosten heb betaald.

Mijn koffer is hoogstwaarschijnlijk opengebroken na inleveren waardoor het slot kapot was. Omdat er niks uit gestolen is, werd het gezien als schade en niet als inbraak.

3 likes