Elke dag je stappendoel halen

Ja vind ik ook! Heb ook getwijfeld over een loopband maar een frisse neus (en hoofd) halen vind ik zo fijn. Heb net een heel eind gelopen en ben lekker uitgewaaid.

Ik heb ook vaak dat wandelen helpt als ik hoofdpijn heb, me duf voel of me slecht kan concentreren. Of als mijn kind heeft lopen klieren en ik even klaar ben met moeder zijn. Na een wandeling voel ik me zoveel beter, alsof ik op een reset-knop heb gedrukt.

6 likes

Ik heb de P1 Walkingpad, die je kan opvouwen als je hem opbergt. Kan tot 6 km per uur en ben er echt blij mee. Je hebt ook veel loopbanden die tot 10 km per uur kunnen maar dan zijn ze vaak niet opvouwbaar. Ik gebruik de mijne vooral in de herfst en de winter 4-5x per week (als het donker is voor/na werk, maar ook in de regen), maar wat al gezegd werd hierboven: buiten wandelen vind ik wel echt fijner voor een frisser en meer voldaan gevoel. Vind het op dagen als vandaag (met rotweer) ook fijn voor een combi van even een frisse neus buiten en dan de rest van mijn stappendoel binnen op de loopband.

2 likes

Tm 2022 liep ik best veel, maar sinds ik begin 2023 ben verhuisd is dat gestopt. Heb nu als “goede voornemen” om elke dag weer die 10.000 stappen aan te gaan tikken en de afgelopen 4 dagen is dat gelukt en vanochtend ook al gewandeld (zit nu op 7300), maar merk wel dat mijn lichaam ff moet wennen hoor :sweat_smile: vooral aan het begin van een wandeling voel ik mij voeten echt, ongeacht of ik gewone laarsjes, sportschoenen of wandelschoenen draag. Hopelijk wordt dat snel beter :hugs:

4 likes

Mss kan ik de 10.000 stappen zetters met mijn verhaal motiveren. Ik had 0 conditie en deed zowat alles met de auto. Ik wilde wat afvallen en mijn conditie verbeteren. Ik begon in oktober vorig jaar met 3 km per dag wandelen. Wat zo’n 4000 stappen was. Dat vond ik ver genoeg. Na 1,5 maand dagelijks lopen zat ik op 5 km per dag wat zo’n 6000 stappen is. Dat vond ik toen al helemaal prima. Maar toen kreeg ik een blessure aan de spier van de enkel naar mn scheenbeen. Daardoor moest ik de hele maand december rust nemen. Per 1 januari ben ik het weer gaan opbouwen. Ik loop nu sinds deze maand minimaal 10.000 stappen per dag. De afgelopen week heb ik er zelfs gemiddeld 14.000 per dag gezet. Ik doe nu zowat alles lopend of fietsend en daarnaast ook nog dagelijks een work out thuis. Dat tikt dan naast de wandeling lekker aan. En het mooie is, ik ben niet eens moe. Het geeft me alleen maar energie. Dus vooral rustig opbouwen. Zo hou je het vol en lukt het uiteindelijk ook. En geloof mij, dit had ik van mezelf nooit verwacht.

11 likes

Ik lees veel over de voordelen van 10.000 stappen zetten. Ik doe regelmatig een blokje om maar dat is dan vaak 20 min even eruit met een van de kinderen. Ik kan mezelf er gewoon niet goed toe zetten om een uur of langer te lopen. Heb ook het geduld niet en de tijd er niet voor ofzo? Vind het na een blokje om wel weer genoeg geweest. Maar vraag me af of je dan die voordelen er ook uit hebt. want begreep dat er pas na een uur een geluks-stofje wordt aangemaakt in de hersenen?

Ik red het niet eens als ik zou willen op een werkdag. Terwijl ik dan met ov ga, wandel in pauze, kinderen lopend ophaal enzo. Maar die 10k is niet zaligmakend. Google maar eens. Gezondheidsvoordelen komen met een stuk minder stappen al

2 likes

Probeer het leuk voor jezelf te maken. Dat je gaat lopen en je je voorneemt dat als je weer terug thuis bent je een lekker kopje munt thee voor jezelf maakt ofzo. Of tijdens het wandelen een luisterboek luisteren (dat doe ik). Of color walking, dat je tijdens de wandeling gaat letten op de kleur rood ofzo.

Wat mij ook erg hielp was de zin ‘geen zin wel doen’. Want iedere keer als je dan toch gaat voelt het steeds weer goed. Dan komt dat dopamine stofje in je hoofd sws vrij.

Begin bv eens met een half uurtje lopen tijdens de lunch of in de avond en dat dan voor 1 maand lang. Het hoeft niet meteen groots. En half uur is zo voorbij. Dan kun je de rest van de avond helemaal niks doen. En denk ook vooruit. Dat je over 3 maanden terug kijkt en dan denk zo dat heb ik toch maar mooi gedaan zo voor de zomer.

Zo motiveer ik me iig. Mss heb jij er ook wel iets aan.

4 likes

Wandel je altijd vanuit huis? Ik probeer ook elke dag wel een stuk te lopen, maar vind het op een gegeven moment saai worden omdat ik de omgeving zo goed ken. Maar heb op een werkdag ook geen tijd om eerst ergens anders naartoe te rijden of fietsen om daar een rondje te lopen

Ik heb 3 routes wat ik loop. Daar wissel ik mee af. In het weekend soms ook op andere plekken. Ik vind dezelfde stukken lopen niet erg. Dat vind ik juist wel fijn. Ik vind nieuwe routes zoeken juist lastig

Als je 20 minuten loopt heb je niet dezelfde voordelen als wanneer je 10.000 stappen dus +/- 80 a 90 minuten per dag loopt natuurlijk. Maar beweging is altijd goed en je hoeft niet perse in een keer een uur te lopen. Je kan ook 3x per dag een blokje om doen bijvoorbeeld, of lopend naar de supermarkt of naar een afspraak etc.

En inderdaad die 10.000 stappen is niet heilig. Wandelen is gewoon een goede, laagdrempelige manier van bewegen, goed voor vetverbranding en je hart en je botten etc.

Ik heb daarom mijn stappendoel op 8000 gezet. Dan haal ik echt de beweegnorm wel. Tussen de middag of in de avond een half uur wandelen en verder niet te lang achtereen stilzitten. Dat laatste is met zittend werk wel een uitdaging, maar hangt ook af van de locatie waar ik werk. Bij de ene locatie moet ik een verdieping hoger m’n koffie halen en reis ik met het OV. Dan zet ik al het dubbele aantal stappen tov de andere werklocatie waar m’n nespresso nog net niet naast m’n laptop staat. :sweat_smile:

Sinds de asr vitaly stappen behalen voor cadeaubonnen veranderd is heb ik veel minder motivatie :no_mouth: En ik moet juist veel aan conditie werken… Hopelijk doet de zon straks meer motiveren. Of iemand anders nog een soort makkelijk motivatie idee?

1 like

Vooral de dingen lopend doen die je anders met de auto of de fiets zou doen. Dan voelt het niet als wandelen om het wandelen. Of ergens een lekkere koffie halen, zo veel mogelijk met anderen wandelen.
En beeld je in hoeveel fijner je je voelt wanneer je conditie beter is!

1 like

Ik ga dan maar voor de Beverkorting, ik heb sowieso nieuwe wandelschoenen voor de vakantie nodig.

Proberen altijd met een doel te lopen, anders kan ik echt slecht motivatie vinden. Bijvoorbeeld: ik bestel boodschappen, maar ik ‘vergeet’ dingen te bestellen zodat ik nog een kleine boodschap moet halen. Niet dat ik met 3 tassen moet sleuren tijdens het wandelen, maar steeds maar 1 a 2 producten.
Leuke podcasts helpen ook, dus op de dagen dat die uitkomen is dat mijn motivatie. Ik mag ze namelijk van mezelf niet luisteren als ik niet aan het wandelen ben. :sweat_smile:

2 likes

Qua motivatie geen last. Maar ik vind het echt een zware achteruitgang, zal ze wel te veel hebben gekost. Ik had nog voor 2 bonnen punten, maar helaas niet optijd ingeruild en nu zit ik met dat nutteloos tegoed.

1 like