- en + punten 2023

Pluspunten:
-Een hele goede band opgebouwd met mijn hondje.
-Elke dag van het jaar DuoLingo gedaan. (Frans)
-Begonnen met een nieuwe baan en echt veel geleerd en dingen gedaan waarvan ik niet had gedacht dat ik dat durfde.
-Nieuwe auto waar ik heel blij mee ben.
-Fantastische vakantie gehad met mijn beste vriendin in Zwitserland.
-Fantastische vakantie gehad met mijn zus in Zweden en Noorwegen. Grootste droom namelijk orka’s in het wild zien is uitgekomen! Ook het noorderlicht gezien.
-Sporten weer opgepakt.
-Veel tijd gehad met vrienden en familie, ik voel me gesteund door hen. Dat is me alles waard.
-Heel veel films gezien in het filmhuis met mijn abonnement.

Minpunten:
-Last van mentale problemen, hiervoor gelukkig nu op de wachtlijst voor hulp/coaching.
-Het gaat niet zo goed tussen mijn partner en mij, twijfels over de relatie.
-Ik heb niet echt hobby’s binnenshuis en verveel me daardoor thuis snel en voel me dan nutteloos, hier heb ik last van.
-De zorg voor mijn hondje valt me soms zwaar en dan voel ik me schuldig naar hem toe omdat we niet elke dag lang eropuit gaan als ik me somber/vermoeid voel.
-Erg last van vermoeidheid.

7 likes

2023 was voor mij een topjaar met vooral veel hoogtepunten. Het stond in het teken van herstel en ik kan het jaar eigenlijk niet positiever afsluiten dan dit.

Pluspunten:

• Operatie gehad begin dit jaar, waarmee er een eind is gekomen aan jarenlang fysieke klachten die mij behoorlijk beperkten.
  • Ik kan fysiek alles weer wat ik wil en dat maakt me zo gelukkig. Mijn lichaam is weer een instrument ipv een obstakel. Doordat ik (veel) meer kan bewegen dan vroeger ben ik overgewicht kwijtgeraakt.
  • Ook voor mentale worstelingen ben ik onder behandeling geweest en dat heeft vruchten afgeworpen, en fijn lotgenotencontact tot gevolg gehad.
  • De mentale groei en het einde van de fysieke klachten maakt mijn wereld groter en zorgt ervoor dat ik meer dingen in mijn eentje kan en durf.
  • Eindelijk een vriendin ontmoet die ik al 20+ jaar online kende, maar nog nooit in het echt had gezien. Ons contact is zo leuk.
  • Voor het eerst in jaren weer gaan zwemmen en dat ga ik weer wekelijks doen.
  • Dit jaar waren mijn man en ik 10 jaar getrouwd. We hebben het gevierd met een mooie vakantie met onze dochter.

Minpunt:

• De gezondheid van mijn ouders gaat achteruit en dat baart me zorgen.
30 likes

Min

• mijn adhd zat echt aan z’n piek en niet alleen ikzelf maar ook de mensen om me heen hadden hier last van
  • Teveel ondoordachte aankopen gedaan en geld uitgegeven aan onzinnige dingen
  • Het is onrustig/onzeker op mijn werk. Heeft niet direct invloed op mij maar heb er wel last van
  • Band met mn schoonmoeder bereikte het dieptepunt
  • Hernia-klachten speelden weer op aan het eind van het jaar
  • Veel te veel tijd kwijt geweest aan doomscrollen op insta en tiktok

Plus

• Onze kindjes. Zo vrolijk, zo lief, zo sociaal. Voor elkaar, voor mij, voor iedereen. Mijn hart ploft uit elkaar van liefde
  • Eindelijk doorgepakt bij de psych en krijg gelukkig adhd medicatie
  • Fijne zomervakantie in Italië gehad met mijn gezin
  • Moeder zijn en alles wat daarbij hoort gaat me makkelijker af waardoor ik meer van mijn kindjes kan genieten. Dat we weer doorslapen helpt ook een hoop.
  • Fijne sportroutine opgebouwd
  • Twee heerlijke solotripjes gehad, en sowieso genoeg bewust tijd vrij gemaakt voor me-time
  • Een nieuwe vriendin gemaakt
  • Heerlijk festivalweekend gehad met vriendinnen
  • Veel quality tijd gehad en leuke uitstapjes/etentjes gehad met vriend, ons gezin, mijn ouders en mijn vriendinnen
9 likes

Min

• Kat na 10 jaar heel plots overleden. Heel lang om gerouwd, met niet van iedereen in mijn omgeving begripvolle reacties.
  • Verschillende knobbels in mijn borsten gevoeld, waarna ik telkens opnieuw door de onzekerheid moest van wachten op resultaten na onderzoeken en biopsies. In mei geopereerd, toen haalden ze 1 knobbeltje weg, maar nog steeds onzekerheid door erfelijke belastbaarheid en intussen voel ik weer iets zitten. Hing als een soort sluier van angst over het hele jaar heen.
  • De grootouders van mijn vriend, waarmee ik een hele goede band heb, gaan achteruit qua gezondheid.

Plus

• Supermooie reis van 5 weken door Mexico gemaakt met mijn vriend. Ook verschillende andere reizen gemaakt met vrienden, mijn zus en mijn vriend.
  • In november 2 katten geadopteerd die me al heel veel hebben laten lachen sinds ze hier zijn. Voelt superfijn om weer meer leven in huis te hebben.
  • Super dankbaar om mijn vriendenkring, familie en lief, die altijd voor me klaarstaan.
  • Sinds september weer actiever beginnen sporten en daardoor beter in mijn vel. Fijn dat mijn lichaam dit kan.
  • Heel blij met mijn huisje. Ik kus mijn beide pollekes dat ik hier kan wonen en kijk al uit naar de warmere dagen in de tuin.
  • Toffe shoots gehad voor mijn bijberoep en daardoor gegroeid in mijn competenties.
8 likes

Plus

• Een half jaar in Berlijn gewoond
  • Bij terugkomst meteen een leuke baan gevonden
  • Financieel stabiel
  • Gewoon een gelukkig gevoel

Min

• Onzekere woonsituatie, ik zou een studio hebben tot april maar dat ging ineens niet meer door. Ik heb nu een nieuw huis gevonden maar daar kan ik waarschijnlijk ook maar een half jaar blijven en de onzekerheid en het gedoe rondom continu verhuizen geeft me echt veel stress
  • Heb me veel eenzaam gevoeld dit jaar
  • ik ben er achtergekomen dat ik absoluut niet meer alleen wil wonen, maar ik ben ook wel op een leeftijd waarbij het normaal is om een keer zonder huisgenoten te gaan wonen dus dat vind ik heel lastig
  • Niet gedate, geen relatie, weinig genegenheid gevoeld
  • Ik mis mijn moeder heel erg
21 likes

Pluspunten

• Nieuwe baan gevonden waar ik me echt op mijn plek voel(de). Mijn reistijd ging van 2 uur per dag naar 20-30 min.
  • Leuke tripjes en vakantie gehad met mijn vriendinnen maar ook een met mijn kleine gezinnetje.
  • Mijn dochter weer een jaartje ouder zien worden en het is zo leuk om haar te zien groeien.
  • Financieel hebben mijn man en ik een goed jaar gehad.
  • Opnieuw zwanger geraakt na een tijd ‘proberen’ en (eergisteren :crazy_face:) bevallen van onze tweede dochter! En geen keizersnede gehad, wat een grote wens van mij was.

Minpunten

• Meer last van paniek gehad wat nu ook nog schuldgevoelens met zich mee brengt in combinatie met het ouderschap
  • Het bedrijf waar ik aangenomen was begin dit jaar is eind dit jaar failliet verklaard waardoor ik hoogzwanger werkeloos ben geraakt.
10 likes

Plus

• Fijne baan, een vast contract en flinke loonsverhoging gekregen in een werkveld dat ik heel erg leuk vind.
  • zelfvertrouwen op professioneel vlak is in 2023 helemaal teruggekomen. Vorige banen, de jaren ervoor, hadden een flinke deuk in mijn zelfvertrouwen gegeven, o.a. door een toxic sfeer en door een periode van overspannen zijn. Dacht toen echt dat ik niks meer kon of dat ik niet meer terug zou komen op mijn oude niveau.
  • woon samen met een vriendin en dat is heel erg gezellig. Mijn vorige huisgenoten waren echt enorme monsters.
  • Camino gelopen dit jaar en dat was heel erg vet!
  • Scharrel ontmoet waarmee de seks echt geweldig was en waarmee ik een weekend weg ben geweest op citytrip.
  • band met familie is enorm gegroeid.
  • Studieschuld helemaal afgelost!!

Min

• vrij vaak last van migraine, met name de weekenden. Pijnstilling werkt niet altijd en soms is het overgeven.
  • band met vrienden is verslechterd door te verhuizen naar een andere stad. Soms voel ik me wel eenzaam.
  • Scharrel ging na 1,5 maand op reis voor onbepaalde tijd. En hij weet ook niet of ie nog terug komt naar Nederland. Dus dat contact is ook weer gestopt.
  • 1 keer gedate via een datingapp dit jaar en er weer achter komen hoe kut het is.
  • wil meer aandacht geven aan de mensen die ik leuk vind. En kappen met vage groepen die ik nooit meer spreek maar wel een weekend weg verwachten.
  • ben het een beetje zat om alleen op vakantie te gaan.
7 likes
  • Gegroeid in werk en een nieuwe baan gekregen
  • heel erg genoten van mijn twee kinderen
  • veel creatief bezig geweest en werk nu echt ergens naar toe
  • na jarenlang uitstellen en al paniek bij de gedachte, rijlessen genomen
  • Beste vriendin weinig gezien ivm verblijf buitenland
  • Andere beste vriendin kampt waarschijnlijk met een postnatale depressie en door afstand kan ik er lastig echt voor haar zijn
  • Vaak het gevoel gehad dat ik er niet echt toe doe
6 likes

positief
Echt een fijn salaris wat veel meer mogelijkheden geeft, behalve dat ook echt leuk werk is, meer gaan verdienen en nu wel regelmatig werken. Geld is niet alles maar geeft meer vrijheid

Best wel wat afgevallen en daardoor veel lekkerder in mijn vel komen te zitten, kleding past veel leuker en voel mij zelfverzekerder.

Heel veel lieve vrienden om mij heen, dankbaar met zoveel lieve mensen in mijn leven.

Nog steeds een fijne leuke relatie met mijn vriend, we groeien steeds meer naar elkaar toe en geven elkaar ook veel ruimte.

Vrij minimalistisch geleefd (de knop moest om) en dat is zo goed gelukt geeft zoveel rust

Met mijn tiener dochter ook samen op date gegaan dit jaar (een paar keer) even samen hotel of avondjes weg. Zo leuk om die band te hebben.

negatief
Geen goed contact met mijn moeder komt wel weer goed maar is wel rot om zo het jaar uit te gaan

Mijn vriend kreeg een ski ongeluk en daardoor kwam even veel op mijn bordje. Uiteraard super vervelend voor hem maar ik zou liegen als dat geen consequenties voor mij had.

5 likes

Plussen

• duitse vriendin weer bezocht. We proberen dit elk jaar toen doen
  • werd 30 en hield een bday maand met een groot verkleedfeest. Was zo onzettend leuk!
  • ging de west highland way wandelen en daarna nog 2 weken reizen door schotland. Was geweldig en besloten dat ik een jaar wil gaan reizen.
  • functie op werk veranderde en daar had ik ook behoefte aan en werk nu samen met een vriendin.
  • veel leuke weekendjes weg (met zusjes, kerstmarkt met moeder, naar texel met de hond en vast nog meer).
  • er kwam een nieuw huis op mn pad en woon hier zooo lekker en ben lekker alles aan het opknappen
  • heel vaak lekker gegeten met vrienden
  • mooie wandelingen gemaakt.
  • gehoord dat ik er door reorganisatie uitga, dus krijg geld toe en heb een setje in mn rug gekregen om straks ook te gaan reizen :smiling_face_with_three_hearts:

Minnen

• vriendin is na jaren depressie uit het leven gestapt en helaas niet op de manier die ze wilde (euthanasie). Vind het zo oneerlijk dat ze zo veel heeft moeten lijden.
  • beetje veel geld uitgegeven. Mijn spaar rekening is er op achteruit gegaan.
  • zie opa en oma ouder worden en ben erg angstig geweest mensen te verliezen.
11 likes

Wat vervelend dat je dat zo lastig vindt! Ik heb zelf ook de bewuste keuze gemaakt paar jaar terug op m’n 25e om weer met huisgenoten te gaan wonen en dat is voor mij echt een goede keuze geweest. Hoop dat je in het nieuwe jaar een fijn huis kunt vinden en dat je daarin niet tegen gehouden wordt door wat ~normaal~ is

1 like

ja ik ook!! en is ook iets wat absoluut normaler wordt, mede door huizencrisis👹

2 likes

Plus

• de band met een aantal vriendinnen is echt enorm verdiept, heb er daardoor een vriendinnengroepje bij die helemaal in dezelfde levensfase zit als ik en dat is zo fijn en waardevol (en deze dagen spreken we dat ook 100x naar elkaar uit en dat is extra fijn)
  • zit lekker in mn vel door veel sporten en wandelen en ik straal het uit wat weer fijne reacties oplevert
  • veel gedate, en dat heeft leuke connecties en avonturen opgeleverd, maar nog niet de liefde (zie minpunten)
  • veel seks gehad lol
  • leuke festivals (DTRH, Lowlands, ADE) en vakanties (Italië, Indonesië) en nog wat weekendjes weg gehad
  • werk gaat super goed

Min

• Gezondheid van m’n vader werd wat zorgelijk
  • Ook wel wat hartzeer gehad door het daten en weer een jaar geen echt liefde gevonden
  • Band met vriendinnen die in een andere levensfase zitten (jarenlange relatie, kinderen) wordt wat minder, ik voel meer afstand tussen ons

Maar eigenlijk was het dus gewoon een heel goed jaar en ik hoop dat ik dit in 2024 voortzet! Er zijn iig al heel veel leuke plannen :smiley:

6 likes

Haha ja dat ook in mijn stad is het doodnormaal om dat tot diep in de dertig te doen tegenwoordig :smiling_face_with_tear: maar tbh ik heb ook wel met huisgenoten gewoond afgelopen jaar die duidelijk alleen maar uit noodzaak een huis deelde en dat vond ik wel beduidend minder

2 likes

Plus:

• op een schildercursus gegaan waar ik erg van geniet
  • veel consequenter naar yoga gegaan, in plaats van het laten schieten als ik druk was
  • leuke nieuwe taak op werk
  • inzicht gekregen in mijn financiën
  • mooie reis geboekt voor volgend jaar
  • mezelf beter leren begrijpen
  • gedurende het jaar beter om kunnen gaan met stressvolle situaties en werkdruk
  • meer in het seizoen gaan leven
  • voorzichtig wat stappen genomen richting leefstijlverandering

Min:

• daten, ben erachter gekomen dat ik daar net zoals 10 jaar geleden niet normaal mee om kan gaan. Ben er voor nu mee gestopt
  • niet gelukt om consequenter te sporten
  • had graag wat gerichter aan gewichtsverlies gewerkt
  • had graag meer willen sparen en minder willen uitgeven
  • opruimen en spullen wegdoen blijft lastig

Ben tevreden :smile:

8 likes

Plus:

• nieuwe hobby/verslaving ontdekt: zwemmen
  • daardoor veel afgevallen zonder er moeite voor gedaan te hebben en beter in m’n vel
  • ondanks druk gezins- en werkleven veel vrijheid ervaren en alleentijd gehad
  • het ‘eindeloze zomer gevoel’ van vroeger gehad met veel varen, eten op eilandjes, strand etc
  • land van m’n bucketlist kunnen afstrepen: Schotland
  • dingen gingen me makkelijker af dan voorheen, voel me trots dat ik niet gestrest was voor de vakantie, bruiloft zus en evenementen die ik organiseerde voor de kerk.

Min:

• sommige vriendschappen op een te laag pitje (en dit veranderen was mijn goede voornemen)
  • ouders en schoonouders worden ouder en saaier (staat los van elkaar, geen bejaardenshaming)
  • nog niet tevreden over m’n eigen functioneren in mn nieuwe baan
  • verliefd op iemand anders dan man geworden (geen contact meer mee maar wil niet zomaar overgaan)
  • weer geen taart gebakken, fotoboek gemaakt, pianoprogressie gemaakt, geknutseld met kind enz enz… vaak te rusteloos om te genieten van huiselijke dingen.
6 likes

Plus:

Eindelijk uit huis en op mezelf kunnen gaan wonen in het beste huisje dat ik op dit moment maar kon krijgen en ontzettend blij met de inrichting, echt helemaal mijn plek
Eindelijk afgestudeerd en doel om dat binnen 4 jaar te doen behaald
53 boeken gelezen dit jaar!!
Tripje naar Rome met vriend
Zomervakantie naar Kroatië en tripje naar Londen met 2 vriendengroepen
Veel nieuwe mensen ontmoet
Naar ontzettend veel feesten en festivals gegaan, zoveel genoten en goede herinneringen gemaakt
Zusje kwam na 5 jaar eindelijk naar Nederland, veel leuke dingen samen gedaan

Min:

Heel veel moeite om een echte baan te vinden, steeds meer stress dat het nog steeds niet gelukt is voor het eind van dit jaar
Gezondheid van oma met alzheimer is heel erg achteruit gegaan dit jaar
Meerdere malen iets te ver gegaan met m’n gefeest, niet goed voor mijn lichaam gezorgd

9 likes

Minpunten:

• Opleiding liep in de eerste helft van dit jaar niet super. Zat niet helemaal op mijn plek op de stageplaats maar het heeft wel geholpen om dit jaar alsnog af te ronden.
  • Het vinden van een nieuwe stageplek was ook niet heel makkelijk.
  • Single het nieuwe jaar ingegaan en nu ook weer uit. Twee matige dates gehad.
  • Intensieve therapie. Twijfel of het echt heel goed geholpen heeft maar ben wel trots op mezelf dat ik het gedaan heb.
  • Zelfsabotage. :cowboy_hat_face:
  • Ondanks mijn voornemen om te gaan sparen is er niks van terecht gekomen.

Pluspunten:

• Heel veel leuke mensen ontmoet en zelfs nieuwe vrienden gemaakt.
  • Verhuisd. Nog steeds super blij dat ik de stap heb gezet ondanks de stress die het me heeft opgeleverd.
  • Liever en milder voor mezelf geworden. En ook de keuze gemaakt om met twee mensen te breken die me meer energie kosten dan gaven.
  • Intensieve therapie. Het is zowel een + als -, wat het me wel heeft opgeleverd is erkenning en ook inzicht.
    Ondanks dat het geen afgerond hoofdstuk is weet ik waar ik in het nieuwe jaar mee aan de slag wil.
  • Tweede jaar van de opleiding gehaald en nu bezig met het laatste jaar. :partying_face:
5 likes

Plus:

Eindelijk gestopt bij mn shitbaan en een leuke baan gevonden.
Naar griekenland met mn beste vriendin.
Heb eindelijk tattoos laten zetten.
Die ene maand zomer.

Min:
Al die fucking regen.

18 likes

Nieuwe baan
Vast contract
Heel hoog salaris
Een jongen leren kennen met wie het nu wel heel serieus wordt
Positieve stappen in mijn chronische ziekte
Door peelings is mijn acne zo goed als weg
Heb best wel wat kleding gekocht maar daardoor ben ik weer heel blij met mijn garderobe

Afscheid genomen van een carrierepad
Minder gespaard dan beoogd
Voet gebroken in de zomer waardoor mijn sportprogressie helaas teniet gedaan werd, ben vorige week weer begonnen en dat was vet leuk!

5 likes