Jaa dat was het echt! Meeega aanrader Oman, ook als je niet wilt wildkamperen. ik heb ergens in het reizen topic wat foto’s gezet tijdje terug voor als je inspiratie wilt haha.
Min
- jaar begonnen met overspanningsverschijnselen en twee maanden thuis geweest
- veel te lang blijven hangen aan mijn ex die echt de moeite niet waard was
Plus
- in de twee maanden dat ik thuis zat gesolliciteerd op een geweldige nieuwe baan, en daar zo op mijn plek zitten dat ik mezelf soms echt even moet knijpen. Ik leer superveel, ik krijg waardering, en ik help mee de wereld een klein beetje beter te maken
- in mijn eentje 3,5 week naar de Filipijnen voordat ik aan die nieuwe baan begon
- met een vriendin een week naar Griekenland
- veel tijd met vrienden gespendeerd en nu ook met vrienden op vakantie op onze vaste plek waar we het nieuwe jaar gaan inluiden
- best veel tijd met mijn familie doorgebracht (woon 650km van ze vandaan) en zo blij met die lieve mensen
- geheel onverwacht verliefd geworden op een vriend van me en nu heel blij met hem
Vorig jaar was behoorlijk shit, en dit jaar begon dus ook vrij kut, maar is daarna helemaal goedgekomen en ben echt op een punt dat ik kan zeggen dat ik blij ben met hoe het gaat. #blessed
Min:
- Uitgevallen door mentale problemen/werkdruk en er achter komen dat mijn toenmalige baan me niet gelukkig zou maken.
- Overlijden/euthanasie van een familielid wat heel heftig was.
- Door alle andere omstandigheden gestopt met sporten en dus ook weer veel aangekomen in gewicht.
Plus:
- Heel veel leuke dingen gedaan met ons gezin en mooie herinneringen gemaakt.
- Een paar dagen naar de Efteling/Bosrijk geweest met de schoonfamilie. Mega leuk geweest, kinderen hebben het daar nog over.
- Een sprong in het diepe gewaagd en een nieuwe baan in een hele andere sector en (hopelijk) in 2024 starten met een opleiding. Ik voel me als een vis in het water.
- Door de nieuwe baan bijna geen hoofdpijn meer ipv elke dag hoofdpijn.
- Dmv een coach veel inzichten gekregen in wie ik ben en waarom en daarmee ook geleerd dat het heel goed is als ik soms voor mezelf kies. Dus veel vaker iets alleen doen of alleen al ‘nee’ zeggen.
Ondanks dat vooral de eerste maanden zwaar en verdrietig waren, heb ik vanaf de zomer hele mooie stappen gemaakt. Het was, al met al, een mooi jaar!
min:
- eerste helft van het jaar echt nog veel ziek geweest en moeten zoeken naar juiste zorg/wachtlijst gedoe
- me echt teveel op laten jagen door werkstress toen ik eigenlijk op m’n gezondheid moest focussen
- dementie van m’n oma is behoorlijk verergerd en dat is best verdrietig
plus:
- m’n moeder promoveerde en dat en het bijbehorende feest waren echt de leukste dagen van het jaar
- ben weer begonnen met dansen
- leuke vakantie gehad in de natuur, was mijn eerste keer zo lang wildkamperen
- (deze telt 100 keer) sinds november nieuwe medicatie en nu helemaal klachtenvrij en ik voel me echt herboren (ik stond gisteren tot 4 uur in de club??? who is this dit kon ik al een paar jaar niet meer???)
omg dit jaar was zoveel beter dan 2020-2022 ik kan wel janken nu ik dit uittyp
Min:
- Wat lichamelijke problemen gehad, lange nasleep
- Mezelf voorbijgelopen met stress, teveel alcohol en te weinig slaap
- Werk is druk waardoor ik slecht slaap
- Relatie loopt niet altijd lekker
- Een blijkbaar niet zo goede vriend verloren
Plus:
- Flink wat afgevallen en mezelf daardoor meer laten zien op sociaal vlak
- Nieuwe vrienden gemaakt waarmee ik heel blij ben
- Vast contract gekregen op werk, zit echt op mijn plek
- Leuke vakanties gehad
- Mooi persoon leren kennen waarmee ik gelukkig ben
- Veel nieuwe tattoos erbij
Plus
- fijne vakantie gehad begin januari
- onze hond
- gestopt met de pil, omdat we een kinderwens hebben
- een ring gekregen voor het 10 jaar samen zijn. Dit is ons ‘voor eeuwig’ ring. Hebben geen ambitie om te gaan trouwen
- nieuwe vriendschappen ontstaan door werk
- binnen 3 minuten fietsen op het werk
- nog steeds lekker aan het sporten
Min
- snel overbezorgd om de hond
- mijn werk is niet altijd even leuk
Min
- Ik ben erachter gekomen dat mijn geliefde erg gesloten is en soms zelfs niet eerlijk.
- Ik heb het plezier in mijn huidige baan verloren. Veel negativiteit en de druppel was dat ik erachter kwam dat een vergelijkbare afdeling al jaren 2 schalen hoger zit.
- Ik ben aangekomen.
- Ik heb redelijk wat spaargeld moeten gebruiken om rond te komen.
Plus
- Twee beginnende vriendschappen zijn uitgegroeid tot echt goede vriendinnen met wie ik goed kan levelen, mezelf kan zijn en lol heb.
- Ik heb besloten niet langer met me te laten sollen in mijn huidige baan. Ik heb direct daarna al 2 succesvolle sollicitaties achter de rug.
- Leuke vakantie gehad en weekendjes weg.
- Veel leuke dingen gedaan zoals suppen, bios, uit eten, voorstellingen, toeristische dagjes uit binnen NL, wandelingen door de natuur, borrelen op het terras, zonnen op het strand, etc. En dat alles met fijne vriendinnen, m’n geliefde en collega’s.
- Ik heb meer geoefend met autorijden en kan wel zeggen dat ik over mijn rijangst heen ben.
- Ik heb 2 paar leuke nieuwe buren gekregen.
Plus
- Ons huis nog meer ons huis gemaakt
- Getrouwd
- Mijn nicht en gezin uit Canada zijn 2 weken hier geweest
- Nieuwe baan gevonden waar ik mijn draai goed gevonden heb en die zoveel beter bij mij past dan mijn vorige baan
- Fijne vakantie in Luxemburg gehad
- Weekend Barcelona met mijn beste vriend (en daar naar concert van Springsteen)
- Nog 2x Springsteen in Nederland
- Leuke weekenden weg gehad
- Gestart met fertiliteitstraject en meteen zwanger geraakt
Min
- Tegenvallende schoolresultaten
- De zwanger is helaas een miskraam geworden
- Mijn man die zijn enkel brak en een operatie nodig had en het herstel daarna
- Eerste half jaar heel ongelukkig geweest op werk
- Een vriendschap verloren en weet nog steeds niet waarom
- Te weinig gesport en voel me daardoor alles behalve fit
Plus:
- Leuke bruiloft gehad van mijn zus en zwager.
- Wordt volgende jaar voor de eerste keer tante.
- Leuke nieuwe mensen leren kennen.
- Voor eerste seks gehad. (wat voor mij best groot ding was
)
- Nog steeds blij met mijn werk & collega’s.
- Ook nog steeds blij mijn appartement.
Min:
- De gezondheid van mijn ouders gaat achter uit.
- Hoopte eindelijk een partner gevonden te hebben, maar helaas liep dat toch niet zo goed af.
- De vakantie dit jaar viel toch wel beetje tegen.
Plus:
Getrouwd.
Mijn eigen bruidsjurk genaaid, wat echt een droom van mij was. Zo trots dat het gelukt is.
Met een nieuwe, heel interessante baan begonnen
Vast contract gekregen.
Langzamerhand aan het kijken naar een koophuis
Min:
Huwelijksreis viel een beetje tegen doordat ik ziek werd tijdens de reis. Tweede poging ging ook niet door vanwege corona. Derde keer is scheepsrecht!!! (hoop ik)
Veel getwijfeld of deze baan wel bij me past en niet te uitdagend is.
Vaak verdrietig en in de war geweest over wel/geen kinderwens
Plus:
- Weer volledig aan het werk na overspannen te zijn geweest
- Prachtige reis door Schotland gemaakt
- Veel fijne weekendjes weg, alleen, met mijn vriend en met familie en vriendinnen
- Eindelijk een hondje, en ook nog mijn droomhond
Min:
- Op werk was het inhoudelijk echt een heel zwaar jaar. Veel nare dingen gezien.
- Begin van het jaar zat ik nog midden in die overspannenheid en dat was wel pittig
- Gezondheid werkte niet altijd goed mee
Plus:
- twee super toffe reizen gemaakt, naar Korea+Japan en naar Kroatië, echt zo hard van genoten
- ben me sinds begin dit jaar echt goed gaan voelen op mijn werk, heb toffe collega’s en mag aan fijne projecten werken
- heb op de valreep dit jaar nog een appartement gekocht
- nieuwe mensen leren kennen en een aantal nieuwe vriendschappen ontstaan
- veel creatief bezig geweest, nieuwe dingen gedaan
- heb me terug opengesteld voor daten, helaas met een slechte afloop maar heb er wel veel van geleerd
- afgebouwd met sertraline zonder veel problemen
Min:
- in een slechte relatie gestapt, door een breakup gegaan (aan het gaan) en vertrouwen in mannen alweer terug kwijt
- mijn enthousiasme voor bepaalde hobby’s is wat afgenomen
- iemand dicht bij me is achter mijn rug terug een relatie begonnen met een onbetrouwbaar persoon waardoor ik me veel zorgen maak
Al bij al was dit een topjaar, jammer van de breakup maar dat kom ik ook wel weer teboven
Minpunten
- Bijna het hele jaar misselijk geweest door zwangerschap. Ook opgenomen geweest in het ziekenhuis.
- Pittige bevalling gehad, moesten opnieuw naar het ziekenhuis. Gelukkig geen blijvende complicaties bij ons zoontje.
- Vond het begin van ouderschap heel heftig
Pluspunten
- Zoontje geboren
- Heel lang verlof gehad (sinds 24 juli) en daar echt van genoten
- Verbouwing afgerond en nu dus echt veel ruimte in huis en een prachtig uitzicht in de slaapkamer.
- Door alle misselijkheid 15 kilo afgevallen en het voelt wel heel fijn om wat lichter te zijn.
- Minder dagen gaan werken en dat bevalt heel erg goed! Het is maar werk en zo voelt het nu ook eindelijk.
Het jaar stond echt in het teken van de zwangerschap. Heel benieuwd wat volgend jaar gaat brengen.
Plus
- promotie gemaakt met flinke salarisverhoging
- Eindelijk professionele hulp gezocht voor post natale angststoornis
- Fantastische mijlpalen mogen meemaken van dierbaren (dit was echt mijn lievelings+)
- Balans in mijn gezin geperfectioneerd qua mental load, tijd voor elkaar etc.
Min
- enorm pijnlijke knieblessure opgelopen, revalidatietraject dat veel inspanning kost (zowel fysiek als tijd) voor minimaal resultaat
- psoriasis gekregen waarschijnlijk door de invloed van zwangerschapshormonen
- zonder details, de band met mijn ouders is veranderd
Plus
- De geboorte van ons 3e kindje. Ze is zo lief en tevreden. Haar broer en zus zijn ook intens gek op haar en willen graag helpen. Vond het best spannend 3 kindjes in 5 jaar maar zij heeft ons echt compleet gemaakt.
- Mijn vriend is begin dit jaar voor zichzelf begonnen en was daardoor veel meer thuis dan voorheen.
- Ik werk nog steeds volledig thuis en ben ook gegroeid. Ook nog een cursus gedaan en gehaald.
- Het gaat goed met mijn geliefden.
Min
- Onze hond is na 8,5 jaar overleden.
- Meer uitgegeven dan gespaard omdat we een andere auto moesten kopen en onze hond veel kosten had.
- Mijn zwangerschapskilo’s zijn hardnekkiger en dat maakt me vaak onzeker.
- Erg veel tijd op mijn telefoon doorgebracht.
- Weinig tijd/energie gehad om dingen voor mezelf te doen.
Min
- Nieuwe baan gestart, is zowel positief als negatief. Ben nog zoekende en wat onzeker
- momenten mezelf kwijt geweest door het moederschap zoals ruimte en tijd voor mezelf en vriendschappen
- vriend die emotioneel best wel diep is gegaan
- en net als bovenstaande; veel te veel tijd op m’n telefoon doorgebracht
Plus
- alle tijd met m’n zoontje en dat het met de dag gezelliger is en we echt weer ons leven terug hebben qua slaap en energie
- ons nieuwe huis steeds meer thuis hebben gemaakt
- de progressie die mijn vriend door de psycholoog heeft gemaakt
- relatie die mede door bovenstaande steeds beter gaat
- genoten van de zomer in ons nieuwe huis
- ondanks alle uitgaven van de afgelopen jaren ziet het financieel overzicht voor komend jaar er goed uit
- fijne vakantie gehad
- net erachter gekomen dat ik weer zwanger ben (super positief maar nog niet echt gepland dus wel even schakelen en beetje spannend ook gezien bovenstaande)
Min:
- Ouders die toch steeds meer beginnen te kwakkelen nu ze ouder worden
- Heel veel stress gehad op het werk door nieuwe functie naast mijn huidige werk
- Daardoor mezelf en andere dingen die belangrijk zijn (hobby’s, bewust genieten, gezond eten/leven) een beetje uit het oog verloren de afgelopen maanden
Plus:
- Mijn nichtje die begin 2023 geboren is
- Hele mooie vakantie naar Singapore en Bali met mijn vriend
- Ondanks dat we onszelf soms echt tegenkomen in onze gedragingen, zijn mijn vriend en ik wel echt gegroeid in onze relatie en in hoe we communiceren. Dus ook realisatie hoe blij ik ben met hem🥰
- Na alle werkstress de nieuwe functie toch ‘opgezegd’ hebben maar wel andere doorgroeimogelijkheden krijgen binnen mijn huidige werk
- Personal training dit jaar was heel fijn
- Cholesterol dat flink omlaag is gegaan dus hoef niet aan de medicijnen
- Deze laatste maand nog hele fijne auto gekocht en op de valreep nog een akkoord op een huis!
Heel benieuwd wat volgend jaar ons gaat brengen
Minder:
-Heel weinig vrije tijd gehad door lange reistijd naar mijn werk en daardoor ook veel vermoeidheid en stress
-Getekend voor een nieuw appartement en toen toch van gedachten veranderd en toen eigenlijk heel veel geld weggegooid
-Veel lichamelijke klachten gehad en weet nog steeds niet wat er mis is
-Voor het eerst een van mijn foster kittens moeten laten inslapen wat heel naar was
Plus:
-Leuke reisjes gemaakt naar Yosemite (in de sneeuw!), Joshua Tree, Yellowstone en Grand Teton National Park.
-Ben nu met mijn vriend in Nederland en heb mijn familie en vrienden weer gezien na 3 jaar en mijn beste vriendin is zwanger en dat vind ik heel leuk en bijzonder
-Ik heb een vaste aanstelling gekregen bij mijn droombaan en heel veel leuke nieuwe taken erbij gekregen
-In mijn vrije tijd in totaal voor 17 foster kittens gezorgd
Minpunten:
- Relatie ging uit
- Veranderingen op werk waar ik het niet mee eens ben waardoor ik aan het twijfelen ben wat ik wil
- Grote kinderwens waar ik stress van krijg
- Kat is heel ziek geweest en dat heeft me veel geld gekost. Gelukkig gaat het weer goed.
Pluspunten:
- Therapie afgerond en sta daardoor veel steviger in m’n schoenen en kan ik beter voor mezelf opkomen
- Besloten mijn energie vooral nog te steken in de belangrijkste mensen om mij heen ipv mij druk te maken over mensen die mij naar beneden halen. Geeft veel rust.
- Grootste hoogtepunt: alleen naar Bali geweest (wat heel bijzonder is omdat ik altijd beren op de weg ziet/zag en nooit dingen alleen durfde te doen)
- Opgekropte boosheid naar een vreemdgaande ex geuit waardoor ik dat ook heb af kunnen sluiten
- Mijn moeder heeft een relatie gekregen nadat mijn vader is overleden, waardoor ik mij daar ook minder druk over hoef te maken
- Na een break van een half jaar weer samen met mijn vriend.
Ik ben dit jaar in ieder geval met heel veel dingen heel erg uit m’n comfortzone gestapt en ben best wel trots op mezelf haha, ook al heeft het jaar nog niet alles gebracht wat ik wilde (maar wie weet volgend jaar)
Plus
- Heb goede groei kunnen doormaken persoonlijk en op werk. Op werk was het een heel leuk jaar waarin ik veel vertrouwen heb gekregen van m’n supervisoren en echt kon groeien.
- Ben erg blij met m’n vriend en ons huis. Het is samen erg fijn en ons huis voelt als een warme veilige plek waar ik graag ben
- Ga vandaag m’n doel 7000km fietsen van dit jaar halen
- Over het algemeen frequent gesport
- Heb vaak een besef momentje dat ik blij en gelukkig ben
Min
- Amper kunnen sparen afgelopen jaar door nasleep 3 jaar dubbele lasten en daardoor icm inflatie in 2022 niet alles in het huis kunnen doen, dus daar is afgelopen jaar veel geld heen gegaan. En dat gat in mn hand mag een stukje kleiner
Hier ligt een mooi doel voor komend jaar
- Te veel schermtijd