Etsy

Ah dank je wel! Denk dat ik niet veel pakketjes zal versturen in het begin, maar wel handig om te weten!

1 like

Ik snap het toch allemaal nog niet helemaal, dus ik drop hier wat vragen voor het geval iemand me kan helpen!

  • BTW administratie : In mijn Big Cartel shop kon ik aangeven dat er BTW gerekend moet worden voor klanten uit NL/EU (op product en/of verzending). Echter als ik dit selecteer komt het bovenop de prijs bij het afrekenen, en dat is dan ineens nogal een bedrag, terwijl ik in mijn voorwaarden heb staan dat alle prijzen incl. BTW zijn en wil ik dat de klant gewoon de prijzen incl. BTW heeft. Dat heb ik dus snel weer uitgezet. Klopt het dat ik dan gewoon mijn verkopen voor klanten in de EU moet noteren in m’n administratie als incl. BTW, en voor klanten buiten de EU met BTW niet van toepassing?

  • BTW over post @Foefjeisthuis Over verzending betaal je zelf geen BTW, maar reken je het wel naar je klant toch met hetzelfde BTW bedrag als je product?

  • Verzendlabels: Hoe doen jullie het met verzendlabels, hebben jullie een thermoprinter of gebruiken jullie stickerlabels? Ik zit telkens te kutten met die labels plakken nadat ik orders online heb aangemeld (PostNL), maar voel me ook opgelaten om voor veel pakketten de labels te laten printen bij afleverpunt…

1 like

Ja klopt over de verzending moet je btw rekenen.
Omdat ik bij myparcel zit krijg ik dus eind van de maand wel een btw factuur, dus die kan ik bij mijn btw aangifte ook gewoon mee rekenen.

Voor labels print ik ze uit op A4 sticker papier daar kunnen er 4 op, en die laat ik inderdaad scannen bij de post. Is voor hun super fijn als ze van te voren zijn betaald want ze hoeven het alleen te scannen

1 like

Ik print de labels zelf uit. Passen er meerdere op 1 A4 en dan steek ik ze in van die paklijst-enveloppen die ik op de doos plak. Mijn vriend mag van zijn werk een oude label thermoprinter meenemen binnenkort dus dan ben ik helemaal plasticvrij.

1 like

@Foefjeisthuis en @Lula thanks! Ik heb ook maar even A6 sticker labels besteld, voor nu de makkelijkste optie inderdaad denk ik.

Wat leuk dat je dat verkoopt op etsy! Had ik nooit aan gedacht dat plantjes verkocht worden op etsy.

Woaaa, 300 al!

327 :grimacing::grimacing:

1 like

Heel tof! En niet te veel twijfelen over je ig post gewoon lekker plaatsen!

Oeh wat leuk! Ik heb een beetje een uit de hand gelopen hobby en kan niet alles houden. Ik heb eigenlijk geen zin om een webshop te maken. Verkoopt Etsy goed? Hoe word je gevonden of promoot je het ergens?

Ik vind het een teringkut werk om op te zetten haha. Maar het ligt echt heel erg aan je niche. Ik zit gewoon in een volle markt en dan is het moeilijker opstarten met weinig reviews.

Wat stom, wat denken ze daar ook mee te bereiken vraag ik me altijd af. Als ze het gewoon bij jou gemeld hadden was het waarschijnlijk allang naar ieders tevredenheid afgehandeld, in plaats van dat zij nu ontevreden zijn met hun ervaring en jij met een naar gevoel zit door de review en het aanvallende bericht. Overigens ook stom van Etsy dat ze zich niet aan hun eigen policy houden, dat vind ik bij Facebook/Instagram ook altijd zo stom.

Fijn dat je verder zoveel 5-sterren reviews had, dan zegt die ene ster meer iets over de poster dan over jou. Mensen hebben korte lontjes zo aan het eind van het jaar, de kerstgedachte is ver te zoeken.

Je kan het via de chat proberen. Vind Etsy daar een stuk beter reageren dan via mail.

1 like

Ik vrees dat je dit altijd tegen gaat komen met een webshop/het verkopen van een dienst. Bij mijn werk heb ik ook wel eens super slechte recensies ontvangen via Facebook, terwijl de gasten na afloop van het programma zeiden dat ze het ontzettend leuk hebben gehad. En ik heb ook wel vaker e-mails gekregen van gasten die een klein onderdeel van het programma niet goed geregeld vonden en toen gelijk het volledige bedrag terugbetaald wilden krijgen, want anders zouden ze online een slechte recensie schrijven. Daar kom je gewoon niet onderuit.

Dat begrijp ik uiteraard. In dit geval zitten er vanuit Etsy wel iets andere gevolgen aan dan met welke andere willekeurige webshop. Je dropt bijvoorbeeld meteen in de zoekresultaten. Wat niet eenvoudig weer hersteld is. En ik neem aan dat jullie slechte reviews niet meteen op de homepage staan :wink:

1 like

Nog even voor de Etsy verkopers onder ons, mijn favo site: https://karencheck.com/. Gebruikersnaam van je klant invoeren en je ziet meteen of je met een Karen te maken hebt want hij zet alle reviews van diegene onder elkaar. Kan je soms een hoop ellende besparen :grinning_face_with_smiling_eyes:

4 likes

Etsy heeft een “payment reserve” op mijn account gezet waarmee ze een groot deel van mijn inkomsten (eigenlijk alles) 45 dagen vast leggen. Hebben jullie hier ervaring mee?

Ik denk dat het komt omdat ik veel dingen zonder tracking verstuur (ik bied wel tracking aan maar veel mensen skippen die optie omdat het meer geld kost) en ik begin het wel een beetje irritant te vinden.

Ik vul die tracking code ook nooit in hoor maar nog niet met bovenstaande te maken gehad. Vond alleen dit:

*Will a reserve be placed in my Payment account?

In accordance with the Etsy Payments Policy, reserves are placed on accounts based on different risk factors, such as, but not limited to, if you recently made your first sale on Etsy or have received a communication from our Trust & Safety team for a policy violation.

Maar blijkbaar wordt het na 90 dagen opgeheven als je geen gedoe hebt gehad.

2 likes

Oh dan is het waarschijnlijk dus omdat ik een relatief nieuwe shop heb, logisch!

1 like

Oh wat irritant. Zag op tiktok ook iemand die dit had. En dat ze t ook gewoon niet uitbetalen.
Vorig jaar heb ik er met mn 4 hele verkopen geen last mee gehad.

Ik vind etsy nog een lastig iets, elke “expert” zegt wat anders. En volgens mij willen ze gewoon hun eigen diensten verkopen. Maar vind t wel lastig om dan een strategie te bepalen.

1 like