Etsy

Ik zag dat dit topic er nog niet was en het leek me leuk om mooie vondsten te delen!
Zelf ben ik op zoek naar leuke accessoires voor in huis, en ik dacht wellicht dat er ook Ellegirls/FF’ers zijn met een shop op Etsy, dan koop ik natuurlijk het liefste bij jullie!

Dus een topic om je shop te delen, vragen te stellen en mooie producten te plaatsen! :smiley:

5 likes

Ik heb al een paar keer oorbellen gekocht bij The Boho Minimalist. Snelle verzending, fijne prijzen en goede kwaliteit (vind ik).

5 likes

@Prikkelbaar Ohhhh, die stencils! Wat handig! Ik heb het BuJo’en een beetje links laten liggen omdat ik al een half uur bezig kon zijn met lijntjes trekken, maar dit is wel echt een uitkomst.

Ik heb op Etsy laatst een aantal sleeves gekocht voor mijn boeken, zodat ze niet beschadigen in mijn tas :nerd_face: Deze verkopers hebben hele leuke:

https://www.etsy.com/listing/540100582/buddle-small-padded-book-coversleeve?ref=shop_home_active_4

Ennn ik heb een handgemaakte slinger gekocht, vond ik erg leuk. Wel duur en veel verzendkosten. Maar ja #treatyoself :tipping_hand_woman:t3:

https://www.etsy.com/listing/484933745/wool-pom-pom-garland-adjustable-super?ref=shop_home_active_1

3 likes

Hi! Zijn er hier ook meiden met een eigen shop bij etsy die mij wat meer info kunnen geven?

2 likes

Ik heb inmiddels een Etsy shop! Zie dat dit een oude post is maar wat wil je weten?

1 like

Of het goed bevalt en of het makkelijk / moeilijk is, beetje basis dingen haha

Nou, ik ben net anderhalve week geleden begonnen dus heb nog niet superveel ervaring maar het is wel heel makkelijk. De infrastructuur is zo ingericht dat je echt binnen een half uur je eerste “listings” online kan zetten. Bij elke stap staan ook wel suggesties en tips van Etsy zelf.
Ik heb deze week iemand een bestelling laten doen om het proces te testen en ook dat zit allemaal simpel in elkaar.
Je moet wel zorgen dat je een Paypal-account of een credit card hebt. En in je instellingen aangeven dat je vanuit Nederland verkoopt want anders verschijn iDeal niet tussen je betaalopties.

Wanneer je een shop aanmaakt heb je op de site een Shop Manager dashboard waar je eigenlijk alles terug kan vinden. Vooral je stats zijn belangrijk (dit is een soort mini Google Analytics) want hier zie je hoe je shop gevonden wordt en waar je traffic vandaan komt maar ook via welke zoektermen mensen je vinden. Die zoektermen zijn het belangrijkst, die gebruik je voor de titels van je producten en de tags.
Alles opzetten is heel simpel, het zo aanpassen dat je shop goed gevonden wordt en alles er mooi uitziet kost wat meer tijd en kennis maar is alsnog goed te doen.
Ik moet er wel bijzeggen dat ik in m’n normale baan een webshop run dus ik heb al ervaring met al deze zaken.

Mocht je nog ergens vragen over hebben of een beetje hulp willen, geef een gil!

1 like

Thanks! Ik werk idd ook met webshops op werk, alleen doe ik maar een klein deel ervan. Ik ga er eens over nadenken. Heb pas één sample gemaakt dus zal nog wel heel duren denk ik.

Up! Zitten hier nog meer mensen met een Etsy webshop? Ik overweeg er een te openen.

Ik zit er ook al een tijd over na te denken, maar weet ook niet zo goed waar ik mee moet beginnen :sweat_smile:

2 likes

Ah wat fijn! Ik vroeg me af, moet je eigenlijk ook als bedrijf geregistreerd zijn als je inkomen ontvangt via etsy? En hoe kun je het beste beginnen? Ik doe zelf aan dingen haken en zou graag amigurumi en eventueel patronen willen verkopen, maar weet niet of het handig is om het al klaar te zetten of on demand te maken bijvoorbeeld. En ik heb ook totaal geen idee wat voor prijzen je zou kunnen vragen voor amigurumi. Ik zie hele lage, maar ook hoge prijzen.

1 like

Ik snap vooral echt niks van het BTW stukje haha. Maar heb hem inmiddels geopend en een boekhouder gevraagd voor advies over BTW.
Zou je eens willen kijken of je gekke dingen ziet?:grimacing:

Samenvatting

https://www.etsy.com/shop/StudioCountingSpooks

Ik sta wel geregistreerd bij de kvk. Op zich best makkelijk en kost niet veel geld. Maar volgens mij is het niet verplicht. Als het een hobby is waar je een zakcentje aan verdient, kun je het opgeven onder ‘inkomsten uit overig werk’ bij je aangifte. Dan word je niet zomaar als ondernemer gezien.

Als je foto’s online gaat zetten, zul je toch een voorbeeld moeten maken. Dan zou je dat voorbeeld misschien meteen als ‘voorraad’ kunnen gebruiken om snel te versturen bij de eerste bestellingen en daarna op aanvraag te maken. Ligt eraan hoeveel tijd je nodig hebt om iets te maken. Mensen zijn best ongeduldig en vinden een week vaak al lang.

Prijzen is een beetje testen, denk ik. Ik doe meestal een gemiddelde prijs maar @vuilnisglitter vind dat ik best meer kan vragen haha.

Leuk @Tunnelvisie!

1 like

BTW is tricky als je aan het buitenland verkoopt, je hebt verschillende belastingklasses binnen en buiten de EU. Als je bijvoorbeeld veel aan Amerikanen verkoopt is het eigenlijk niet helemaal netjes, ik draag daar 0% over af terwijl ik natuurlijk wel 21% in m’n verkoopprijzen bereken. Zij betalen de sales tax van hun staan via Etsy dus ik heb er verder geen omkijken meer naar, maar theoretisch gezien is het niet netjes. Uitgebreid getracht advies in te winnen hierover bij de Belastingdienst, maar iedereen die ik aan de telefoon kreeg zei iets anders, eindstand vind ik het wel best zo. Bumpt je marge omhoog!

Zoals @Lula al zei, als het geen storm loopt hoef je je niet te registreren als ondernemer voor de BTW, de grens daarvoor zou je even moeten opzoeken.

Qua shop, ziet er heel netjes uit! Bedenk je wel dat er echt ontzettend veel illustrators via Etsy verkopen en je dus goed moet opvallen. Misschien eens kijken naar meerdere mock ups en eventueel het kopen/leasen van een printer? Of printen via een derde partij. Op die manier kun je makkelijk verschillende maten prints aanbieden en bijvoorbeeld ook kaartjes.

1 like

Ja printen voeg ik toe maar de testprints komen pas morgen binnen, wil eerst kijken of die goed zijn.
Op zich heb ik een BTW nummer maar wilde eigenlijk met die onderneming stoppen, dus weet niet of het handig is om die in te voeren of te houden. Maar even met een boekhouder overleggen.
Thanks in ieder geval! <3

2 likes

Dank je wel voor je reactie! Ik hoorde van een vriendin dat je ook als je ingeschreven staat bij kvk je met korting pakketjes kan versturen, klopt dat?

En ik merk zelf idd dat ik best ongeduldig ben en pakketjes snel wil ontvangen. Maar als ik het nog moet maken dan kost dat best veel tijd. Misschien dat ik meer tijd ga investeren in het maken van patronen.

Bedoelt ze dan niet dat je via PostNL zakelijk kunt versturen in plaats van als particulier? Dat gaat volgens mij vanaf 100 pakketten per jaar ofzo? Ik verstuur nooit met PostNL dus weet het niet precies.

1 like

Ik ben bezig een Big Cartel shopje op te zetten, heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb hem nu ingesteld dat alleen BTW wordt geheven op bestellingen en verzendkosten voor Nederlandse klanten en niet voor internationale bestellingen. Dat klopt toch? Ik ben ingeschreven bij de KVK en ben ondernemer voor BTW voor een andere onderneming, maar heb deze activiteit sinds kort bijgeschreven.

1 like

Dat zou best wel kunnen. Ik heb haar al een tijdje niet gesproken zal het even na moeten vragen.

Je kan als je een kvk hebt je bij myparcel aanmelden. Je verstuurt dan via postnl maar je krijgt via myparcel wel een btw factuur over je verzonden pakketten (via losse postnl pakketjes namelijk niet) dus dat is chill voor je btw invoeren. En je krijgt staffel prijzen dus hoe meer je verstuurt hoe goedkoper het wordt.

Ik heb zelf geen etsy maar een gewone webshop. Ik koop vaak op etsy vandaar dat ik hier even kwam gluren :slight_smile:

1 like