Europese verkiezingen 2024

Je mag niet zomaar overal gaan stemmen, je krijgt een stembureau toegewezen en daar moet je naartoe.

1 like

Dit was in Nederland ook altijd het geval, is nog niet zo heel lang dat je overal in je gemeente mag stemmen, je mocht eerst alleen bij het toegewezen stembureau stemmen.

Dat is ook veel makkelijker lijkt mij, voor kiezers dan. Qua organisatie wordt dat nogal een omschakeling (met papieren kiezerslijsten etc).

1 like

Ik zat als bijzitter (eerste keer) en echt meerdere mannen die echt leip tegen ons werden dat we ouderen en mindervaliden in de rij niet voor lieten gaan omdat de wachttijd bij ons op dat moment echt erg lang was. Maar we mogen in principe niet eens het lokaal uit om te gaan zien :face_with_symbols_over_mouth: Blijkbaar stonden op de oproepbrieven ook een gepersonaliseerde tijd om te gaan stemmen zodat het gespreid is wat natuurlijk niemand wist…
Ik heb na een uur ook aan iemand anders gevraagd om de stemmers te helpen in het hokje want ik kon het echt niet meer aan zien hoe er gestemd werd :clown_face:

@Xiomara het verschil met NL is sowieso wel gigantisch omdat je in principe vervolgd kan worden als je niet komt opdagen.

2 likes

Ja bij ons dus ook. Iedereen kwam lekker na het ontbijt waardoor er enorme wachttijden waren en iedereen maar boos worden op ons… ik had heeeel veel geduld met oudere en eigenwijze mensen in het stemhokje zelf maar niet als je me in de rij begint uit te schelden omdat je moet wachten. Ook veel boze mensen dat ze niet gezellig samen in het stemhokje mochten ā€œwant dat is mijn man en wij hebben toch geen geheimen voor elkaar hihiā€. En dan denken dat onze voorouders zo hard gestreden hebben voor stemrecht (of plicht).

2 likes