Volt heeft de zetel erbij, nu 2 zetels
Klopt maar ik denk wel dat er een hoop Fransen (oa mijn vriend) zijn die niet gestemd hebben voor de Europese verkiezingen en die nu juist extra gemotiveerd zijn om tegen FN te stemmen, daar gokt Macron zelf ook op denk ik. Maar ik vind het ook een risico, voor hetzelfde geld is de uitslag hetzelfde als voor de EU⊠Macron is ook echt niet populair, maar dat zijn de Franse presidenten de laatste jaren zelden.
Trouwens ook een beetje goed nieuws, uit het noorden: in Zweden heeft extreem rechts verloren, en de linkse partijen hebben juist gewonnen.
Heb je enig idee hoe dat kan? Want ik meen me te herinneren dat rechts in Zweden ook aan het opkomen was toch?
Alleen maar beter hoor, maar misschien kunnen we van jullie leren
Ja klopt, bij de âtweede kamerâ verkiezingen hebben ze nog gewonnen. Maar je ziet toch eigenlijk hetzelfde in Nederland, PvdA/GroenLinks heeft de meeste zetels gekregen. Misschien een tegenreactie op de vorige verkiezingsuitslag, of misschien stemmen ze (PVV etc stemmers) ook gewoon minder bij de Europese verkiezingen?
Edit: zat er net nog een filmpje met een analyse van de Zweedse NOS over te kijken. Zij zeggen dat de kiezer misschien deze verkiezing het buitenlander/migratiethema minder doorslaggevend vond, andere iets meer centrum-rechtse partijen hebben stemmen weggesnoept en de groenen hebben flink gewonnen, het milieu was een groot thems voor veel kiezers. Wat verder nog meespeelt volgens mij is dat het hier om één partij gaat. In Nederland kennen we steeds nieuwe extreem-rechtse partijen die plotseling opduiken, groot worden en vervolgens als een nachtkaars weer uitgaan. In Zweden is het al heel lang dezelfde partij, die dus ook afgerekend wordt op wat ze hebben bereikt. In Nederland kun je als extreem-rechtse kiezer steeds je hoop vestigen op een nieuwe partij die je weer gouden bergen belooft.
Toch mooi meegenomen dat pvv een zetel minder heeft dan in de exit polls
En als er niet genoeg bijzitters zijn, wordt de eerste stemmer verplicht om te blijven. Lijkt me echt kut haha, even snel gaan stemmen en dan pas 10u later thuiskomen.
Ik was vandaag voor het eerst voorzitter en het was echt heftig! Zoveel (onduidelijke) administratie! Zo blij dat het uiteindelijk allemaal gelukt is. Is toch een serieuze verantwoordelijkheid. Ik had ± 1000 stemmers op mijn stembureau en heb me letterlijk kapot gewerkt van 6:30 tot 17u. Was echt stressy. Daarna nog de documenten gaan afgeven op het hoofdbureau (30min enkele rit)âŠ
Wat me vooral opviel:
- echt heel veel (oudere) stemmers die hulp nodig hadden met het digitaal stemmen, 80% stemde op Vlaams Belang
- het kan echt een pak efficiënter naar systemen toe
- âs ochtends veeeel onvriendelijke mensen.
Stopt het stemmen bij jullie al om 17:00? Dat is toch helemaal niet efficient? In Nederland kan je tot 21:00 en daarna ga je met zn allen tellen tot diep in de nacht dat digitale in belgie is wel echt een voordeel
Nee, om 16u. Daarna nog een uur administratie. Na een shift van ±11u was ik héél blij dat het niet langer duurde, ik kon niet meerâŠ
Maar misschien dat het meer meevalt als je administratie minder intens is.
Wow, heel gek dat dat zo anders is, ik denk dat er dan ook wel veel mensen zijn die het niet redden qua werk? Ik had vorig jaar een shift van 06:30 tot 02:00, dat is wel het nadeel. Maar in Nederland krijg je er best veel voor betaald en je geeft jezelf op, geen bijzitters die niet willen dus
Lol, ik krijg als voorzitter âŹ60 voor 11u werk, mijn secretaris en bijzitters kregen âŹ37,5 voor 10u werk. Van die âŹ60 heb ik mijn bijzitters voor een stuk getrakteerd op patisserie (= een gewoonte).
Op mijn flexijob verdien ik zoân âŹ120 meer dus ik had dat liever gedaan, maar zo heb ik mijn burgerplicht vervuld.
Ja weinig, hier krijg je het driedubbele, maar 150 euro voor 20 uur werk is naar verhouding alsnog geen reet. Well done en nu lekker uitrusten!
Verkiezingen zijn bij ons wel altijd op een zondag, in tegenstelling tot in Nederland, volgens mij. Dus er wordt vanuit gegaan dat de meesten dan niet moeten werken. Als je wel moet werken, kan je een bewijs van de werkgever krijgen zodat je niet of via volmacht kan stemmen. Als je echt zelf wil gaan stemmen en je moet de volledige openingsduur van het stembureau werken, mag je je werk verlaten daarvoor (enkel de tijd om naar het stembureau te gaan, te stemmen en terug te keren), op voorwaarde dat je dat op voorhand doorgeeft aan de werkgever. Je moet nl. in staat zijn om te stemmen. Die uren zijn dan wel niet betaald, omdat er wel een alternatief is (via volmacht).
In NL hadden we vroeger ook met een computer stemmen toch? Herinner me wel dat ik op de knop mocht drukken van mân ouders haha
Klopt, maar dat was niet veilig genoeg als ik het me goed herinner.
Ik vond het trouwens echt verbazend en bedroevend hoe vaak we hebben moeten uitleggen dat mensen 3x moesten stemmen en hoeveel mensen dat gewoon echt niet snapten. Of mensen die niet snapten waarom je niet tegelijkertijd voor twee partijen kan stemmen (âvroeger met potlood kon dat welâ). Of mensen die in het hokje zeggen âik weet niet waarvoor te stemmen, kies jij maar ietsâ (obviously niet gedaan), of: âik wil stemmen voor (relatief onbekende naam) maar ik weet niet welke partij dat isâ.
Er staat ook heel groot op het scherm wat je moet doen (1. Steek je kaart in. 2. Verwijder je kaart niet tot je stembiljet is afgedrukt.) en toch had je zoveel mensen die na elke stem / druk op het scherm dat kaartje eruit trokken. Als je dat 3x doet, blokkeerde heel het systeem en moest dat gedeblokkeerd worden met een pincode. En dan heel boos zijn âwant mijn kaartje werkt nietâ.
Mijn buurvrouw was ook voorzitter. Vond het wel heftig voor haar. Het is een alleenstaande moeder met 2 kinderen. Dus niet ideaal. Ze vertelde ook dat ze een avond les ofzo moest volgen? En dan nog een cursus van 50 paginaâs doornemen. En idd de verantwoordelijkheid over de computers etc.
Heftig wel dat blijkbaar zoveel mensen het computer systeem niet snappen. Ik vond het heel simpel. Maar ben natuurlijk van een computer generatie. Mss wel lastig voor ouderen.
Zo te lezen moet je ook niet té vroeg gaan want straks word je daar de hele dag gegijzeld om op het stembureau te werken
Aah ja vandaar. Volgens mij mag dat in Nederland ook wel, wij gingen ook tijdens werktijd, maar we hadden een stembureau op kantoor. Super luxe
Inderdaad, het was echt heftig. Er werden twee extra opleidingen voorzien (eentje i.v.m. voorzitterschap zelf en dan ook nog eentje over hoe je die computers moest aansteken en de software installeren, want ook dat moet je als voorzitter zelf doen). Maar dan nog vond ik de praktijk helemaal anders.
Ik snapte dat het computersysteem verwarrend was voor die oudere mensen. De letters waren erg klein om te lezen en de helderheid stond ook niet goed vond ik. (maar alsnog: zoveel mensen hadden hun leesbril niet mee!! Hoezo ga je gaan stemmen als je weet dat je het niet gaat kunnen lezen?? of zeiden achteraf: âbij nader inzien had ik toch beter mijn leesbril opgezet want ik heb nu de namen niet kunnen lezenâ HOEZO doe je dat niet als hij gewoon in je handtas zit?). De grijze knop âbevestigenâ viel niet op waardoor veel mensen er over lazen. Ook was er op de rand van het scherm een soort grijze rechthoek vlak onder die grijze knop âbevestigenâ, waardoor superveel mensen daarop duwden (omdat ze dachten dat het een knop was) in plaats van op het touchscreen. Ik zou hierop kunnen blijven doorgaan
@tuula inderdaad een recept voor fouten. Ik ben overheidsadministratie gewoon en toch vond ik het ontzettend ingewikkeld en niet helemaal duidelijk allemaal. Ik vind dat ze eens moeten investeren in een simpele handleiding in plaats van alles zo moeilijk uit te leggen.
Bij ons was het net super druk tussen 8u en 10u30, met wachtrijen van meer dan een uur (en heel veel boze mensen daardoor, maar daar kon ik niet aan doenâŠ)
Wow en mensen bleven ook gewoon een uur wachten ipv dat ze naar een stembureau verderop gingen?
Ik zie dit in Nederland niet gebeuren, vgm alleen wachtrijen voor mensen die 's avonds voor sluitingstijd nog ff snel willen stemmen (dan moet je wel). Maar heb zelf nog nooit in een rij gestaan en sta met 10 sec weer buiten