Favoriete/lekkere recepten

Hebben jullie nog tips voor lekkere (Aziatische) amuses? Ik ben volgende week uitgenodigd voor een diner en ik heb beloofd amuses en dessert te verzorgen. Het hoofdgerecht krijgt een Aziatisch tintje, dus vandaar dat een Aziatische amuse me ook wel leuk lijkt.
Het mogen best lastige recepten zijn, ik heb wel zin om uit te pakken!

Ooit getipt door het forum en ik maak dit echt zoooo vaak! Doe wel andere kruiden door het gehakt haha

1 like

Oehh als amuse kun je perfect een mini bao bun met vulling doen. Of een zelfgemaakte dumpling/potsticker met vulling naar keuze!

Dumplingdeeg zelf maken en de dumplings vouwen is best een werkje, dus grote batch maken en de rest lekker invriezen voor door een Aziatisch soepje een andere keer. Je kunt ook kant-en-klare dumplingvelletjes bij de toko halen.

Wat inspo van mijn favo foodtuber (en die van 8 miljoen andere subscribers op zijn kanaal): Binging with Babish.

3 likes

Weet iemand misschien een lekker recept met witlof? Als het even kan zonder room en heel veel kaas. Die recepten vind ik allemaal lekker, maar niet perse gezond :wink:

1 like

Witlof stamppot?

1 like

Vond het wat gek lijken maar is echt heel lekker. Wel heeel veel witloof gebruiken. Het smelt best weg in de pan. De balletjes kan je maken zoals je zelf wil (ik gebruik wat ik in huis heb).

1 like

Je kan witlof heel lekker stoven in aceto balsamico met een beetje bruine basterdsuiker, lekker als bijgerecht of bij een agv’ tje.

1 like

(wel roomkaas, maar die kan je voor de helft weglaten vind ik)
witlof smoren is altijd lekker

En als salade met fruit inderdaad!

1 like

Ik vind witlofsalade heel lekker. Zijn heel veel variaties: met appel, sinaasappel, rozijnen, walnoot, kaas, spekjes. Zou wel een selectie maken hieruit :grin:

2 likes

https://www.jumbo.com/recepten/roergebakken-witlof-met-paprika-en-hoisinsaus-503852

Wokken met hoisinsaus!

1 like

Wow wat een goede ideeën allemaal! Ik wist dat er meer mogelijk was met witlof. Komende tijd even veel uitproberen. Bedankt :slight_smile:

1 like

Dit is mijn favoriete Bbq salade :slight_smile:

deze is ook lekker! met nog wat extra kruiden door de paprikasaus

2 likes

Hebben jullie nog een geweldig soep recept? ik maak meestal geroosterde tomaten en zoete punt paprika soep. Het smaakt heerlijk, maar ik wil wel eens wat anders!

De Franse uiensoep van Half Baked Harvest is heerlijk! Mijn kookboek zit in een verhuisdoos, dus kan helaas nu nog geen foto maken voor je, misschien dat ze hem ook online heeft staan (sowieso is Tieghan Gerard wel een tip voor recepten)!

Oh en deze soep is weleens voorbijgekomen op het forum, heb hem al een paar keer gemaakt en valt goed in de smaak:

Ik doe er zelf alleen gewoon geraspte kaas door in plaats van edelgistvlokken. Oh en ik gooi er ook wat :hot_pepper: vlokken doorheen haha.

Oehhh hier ben ik wel benieuwd naar, zou je het recept misschien willen delen?

Ja tuurlijk!

Ingrediënten zijn

Tomaten 500 gram
Tomatenpuree
Tomaat uit blik. San Marzano tomaten
Zoete punt paprika x2
Ui
Drie wortels
Knoflook
worcestershiresaus
Bruine suiker
Paprikapoeder

De verse tomaten, ui en zoete punt paprika gaan de oven in met wat olijfolie en knoflook.

Zodra die geroosterd zijn gooi ik alles in de pot met de tomatenpuree en nog een gefruit uitje. Wortels in kleine stukjes snijden. Je kan trouwens de tomaten en paprika ook pellen om gladde soep te maken, maar daar heb ik te lui voor haha.

Daarbovenop giet ik de tomaten uit blik. Nog wat bouillon erbij als je het iets wateriger wilt en anders kun je het zo laten. Kruiden naar smaak. Even met de staafmixer om alles te combineren en klaar is Kees.

https://www.houseandgarden.co.uk/recipe/tomato-red-pepper-soup Dit is ongeveer het recept dat ik volg.

2 likes

Vind deze heerlijk!

2 likes

Dit ziet er zo lekker uit! Mijn vriend lust alleen geen kaas, vlees of room :’) maar bedankt voor het recept!

Deze maak ik ook regelmatig, of varianten ervan met wortel of pompoen!