Broccollisoep met courgette, aardappels en gerookte zalm?
Wij eten vandaag pompoensoep met een schepje madras curry pasta, ui, zoete aardappel en kokosmelk (af te toppen met wat koriander voor de liefhebber)
Broccollisoep met courgette, aardappels en gerookte zalm?
Wij eten vandaag pompoensoep met een schepje madras curry pasta, ui, zoete aardappel en kokosmelk (af te toppen met wat koriander voor de liefhebber)
Pompoen-kikkererwtensoep met pindakaas en kokosmelk
Aangezien er laatst zoveel goede tips kwamen toen iemand vroeg om lekkere recepten met witlof: iemand nog tips voor een gerecht met venkel? Zat in mān too good to go pakket maar kook daar echt nooit mee eigenlijk
Venkel, lekker! Simpel uit de oven als bijgerecht (roosteren met olijfolie, zout en peper) of dun gesneden/geschaafd in een salade.
Met pasta: sjalot en knoflook fruiten, venkel erbij, afblussen met witte wijn en daarna room erbij, beetje laten inkoken en dan wat dragon, peterselie en flink wat citroensap erdoor.
Venkelsoep (met een pastinaak, groentebouillon en wat room) vind ik ook heel lekker.
Als lunchsalade: venkel even kort bakken met een uitje en wat tuinbonen. Dat mengen met sla, komkommer en afmaken met geroosterde pijnboompitjes en balsamicoazijn
Plus 1 voor venkel met dragon!
Ik laat de venkel wel eerst heel lang bakken op laag vuur zodat het helemaal gekarameliseert is
Ik vind tom ka kai soep echt heerlijk.
Of Surinaamse pindasoep
Of, een klassieker, bruine bonen soep
Deze is ook lekker!
De broccolisoep van Miss Lipgloss is mijn favoriet. Zoooo lekker en super makkelijk. Is al uit 2012 en heb het al wel 100x gemaakt (soep is het enige dat ik kan)
Haha jaaa dat is hier ook een klassieker geworden. Vooral ook met die gebakken rauwe ham en een klodder crème fraîche.
Geroosterde knolselderij met sirachasaus of knolselderij burger
Ik zou iig heel veel cole slaw maken met de rode kool en spitskool, vind dat zo lekker.
Spitskool in reepjes roerbakken, met (nep)kip en kerrie.
Knolselderij kan je in zān geheel grillen in de oven of gebruiken in erwtensoep. Of ipv aardappels (of half/half) in een puree voor een ovenschotel.
Rode kool zou ik ook grillen. In plakken als een āsteakā staan er best veel recepten van. Dat lijkt me lekker!
Als je zuurkool lekker vindt, kan je de witte kool fermenteren (zo leuk om mee te experimenteren, heb het ook eens met knolselder gedaan om dan selderijsla voor op brood te maken).
Knolselder uit de oven, of bij risotto, of puree, of soep, ⦠.
Deze klinkt heel lekker!
Rode kool kan je prima koken met water, wat azijn, appel en rozijnen. En dan erbij aardappelpuree en hachee.
En witte kool/spitskool kan je heel goed roerbakken met 1,5 tl mosterdzaadjes, 1 ui in dunne ringen en dan nog wat kruiden maar die zoek ik later even voor je op.
Spitskool in de oven met (vega)gehakt, creme fraiche en kerrie, met een laagje aardappelschijfjes en kaas. Evt. kun je nog wortelsliertjes toevoegen als je meer verschillende groenten wil
Kolen kun je trouwens lang bewaren, want dit is best een boel eten! Maar je kunt ook stukken inmaken of blancheren en dan in de diepvries doen. Dat doe ik vaak met rode kool. In fijne reepjes snijden en 2 minuten koken. Uit het water halen en snel afkoelen met koud water, en dan laten afkoelen. In porties in zakjes doen in de diepvries en je kunt ze 6 maanden bewaren.
Of in reepjes in een mengsel van azijn en suiker en wat kruiden koken en bewaren in een glazen pot. Dan wordt de kool zacht en je kunt dit vrij lang bewaren en als topping in salades gebruiken. Krijgt een prachtige kleur!
Van de knolselderij maak ik vaak koolhydraatarme puree voor stamppot, of soep, of als plakken bakken als een steak.
En spitskool kun je net als de rode kool in porties bewaren in de diepvries en is geweldig door iedere curry!
@Takkie Hier nog het recept!
2 el zonnebloemolie (of ander neutrale olie)
2 tl mosterdzaadjes
1 grote ui in dunne ringen
1 witte kool of 1 spitskool (700 gram) geschaafd of fijn gesneden
1/2 tl geelwortel poeder
1 tl zout
1 tl gemalen komijnzaad
3/4 tl chilipoeder
1 el tomatenpuree
Serveer met Chapatiās en een dot yoghurt en eventueel tafelzuur (ipv chapatiās, zijn wraps, toastjes of een geroosterd broodje ook lekker, vind ik)
Recept komt van Meera Sodha en is een hoofdgerecht voor 2 personen en een bijgerecht voor vier personen. Is trouwens ook makkelijk te halveren dit recept!
Ik heb een spitskool (van too good to go) en was me al aan het afvragen wat ermee te doen, ik ga dit proberen!
Zou het lekker zijn bij wrap/pita en dan vegan shoarma? (ik wil toch al graag shoarma eten binnenkort haha)
Oh ja dat denk ik wel! Weet niet hoe het matcht met gekruide shoarma, maar de combinatie shoarma, pita en spitskool is sowieso lekker.
Als je nog een simpele wil met spitskool en shoarma, is dit ook lekker.
Gekruide shoarma bakken met fijngesneden spitskool, twee uien gesnipperd en op smaak brengen met curry (van oliehoorn ofzo) en dat in een pitabroodje. Eventueel nog wat knoflooksaus er over heen. Laatst net gehad bij vrienden en vond dat echt zo lekker comfortfood.