Ik vind dit soort discussies altijd erg dubbel. Enerzijds “ja” dit speelt, dit gebeurt en is gelinkt aan cultuur. Anderzijds kent Nederland ook culturen/geloven waarin de positie van vrouw en man niet gelijk zijn. Ik vind dat je die verschijnselen niet los van elkaar kan zien en dat ze daardoor ook los staan van afkomst en migratie. Nederland is wat dat betreft gewoon hypocriet: we nemen er minder aanstoot aan als we het zelf doen.
Ik woon ook in een islamitische wijk en wordt wel eens gecatcalled (valt overigens relatief mee. Toen ik er een huis kocht kreeg ik echt de naarste terror waarschuwingen) maar het is voor mij echt niet anders als die jongen van mn studentenvereniging (wit) die ongevraagd in mijn kont knijpt of dat dispuut dat een lijstje bij houdt van wijven die ze wel willen neuken maar verder niet willen. Net als dat ik de positie van de vrouw in de islamitische geloof vergelijkbaar vind met die van de vrouw in het zeer christelijke milieu. Zolang we in Nederland scholen hebben waarvan directeuren openlijk zeggen dat je wel homo mag zijn maar niet mag doen. Scholen waar meisjes rokken moeten dragen en modest moeten kleden kunnen we echt niet klagen over anderen die niet goed genoeg integreren. Feit is gewoon: zolang het tot de joods christelijke hollandse traditie behoort vinden we soortgelijke patronen minder erg. Sterker nog: partijen die hier momenteel de mond vol hebben flirten tegelijkertijd openlijk met het zeer christelijke milieu.
Ik ken meer dan genoeg respectvolle islamitische personen en genoeg rotte appels. En ik denk dat zij daarin niet verschillen van Nederlanders, behalve dat ze momenteel zo makkelijk eruit te pikken zijn en in een lastigere positie verkeren (andere sociaal economische positie) waardoor wangedrag veel meer opvalt.