Feminisme

Mag niet ontbreken op iets wat forum voor vrouwen heet, toch? Hierbij het topic dat je wist dat zou komen.

5 likes

Yaay leuk! Ik houd me de laatste tijd wat meer bezig met onderwerp dus ga dit topic zeker volgen!

1 like

ah yes eindelijk, nu hebben we FFF (feminismetopic op forum feminarum)

5 likes

Vroeger was er in de Opzij een rubriek die ik altijd leuk vond: Alledaags Seksisme.
Voorbeelden uit het dagelijks leven waar iets mee is, als je het langs de feministische meetlat zou zeggen om in Opzij-speak te blijven. Een beetje zoals Stichting Onjuist Spatiegebruik maar dan over seksisme.

Ik ben benieuwd of jullie dit herkennen, dit verschijnsel!

4 likes

volgens mij is die rubriek er nog steeds!

1 like

Ah fijn dit topic!
I vind het zo jammer dat mensen een negatieve associatie hebben met de definitie feminisme.

9 likes

Ja, dit vind ik ook! In mijn familie worden er ook altijd op een spottende toon dingen gezegd als ‘ja pas op he, Rever is een feminist’. Zo vermoeiend.

1 like

Jammer dat de Opzij verder echt naar liberaal feministisch is.
Maar jeej voor dit topic!

Volgt hier iemand een beetje de abortusdiscussie in Ierland? Vandaag is een referendum waarbij Ieren mogen stemmen over de legaliteit van abortus. Aanleiding hiervoor was het overlijden van een 31-jarige vrouw aan bloedvergiftiging bij een zwangerschap waarbij de artsen hadden gezegd dat een miskraam onvermijdelijk was, maar desondanks geen abortus mocht ondergaan.
Ik vind het zo tof om op twitter de berichten van #hometovote, dus letterlijk vanuit VS, Australie, maar natuurlijk ook gewoon UK terugvliegen om te stemmen. Wel opvallend dat het bijna alleen vrouwen zijn die zich er hardop over uitspreken.

9 likes

Vind het ergens wel goed dat enkel vrouwen zich hierover uitspreken, aangezien het over hun lichaam gaat. Mannen hebben daar niets over te zeggen imo. Of snap ik niet goed wat je bedoeld?

1 like

Zowel mannen als vrouwen mogen stemmen, dus dan doet de mening van mannen er ook toe. En helaas is de mening van mannen makkelijke te beĂŻnvloeden door andere mannen. Ik heb liever dat mannen die voor abortus zijn zich ook uitspreken, naast de vrouwen die tegen abortus zijn.
Ik denk dat gelijkheid in de maatschappij niet alleen te bereiken is als de ‘onderdrukte’ groep dat wilt. Ook (vooral) de dominante groep moet daar aan bijdragen.

3 likes

In mijn ogen kun je als man wel voor het feit stemmen dat een vrouw de vrije keuze heeft. Dat abortus legaal is, betekent dit natuurlijk niet dat je moet.

Op mijn werk: de vrouwelijke mensen met een mr. titel ‘moeten’ ook nog mw. voor hun naam zetten, anders gaan 9/10 cliĂ«nten er vanuit dat het om een man gaat. (Dat moeten ze niet van kantoor trouwens maar van zichzelf.)

7 likes

Ik houd nu al van dit topic!
Laatst de TED talks van Chimamanda Ngozie Adichie gezien, raak daar altijd zo geĂŻnspireerd van :star_struck:

1 like

Dit vind ik ook mooi, maar zou je in Ierland niet via volmacht kunnen/mogen stemmen? Best raar anders, niet iedereen zal de tijd/mogelijkheid hebben om terug te vliegen. Als je dan niet iemand kan machtigen om voor jou te stemmen wordt Ierse staatsburgers in het buitenland in de praktijk het stemrecht ontnomen, dat lijkt me zo raar?

Na 18 maanden buiten Ierland wonen verlies je je stemrecht. Dat is hoe het in Ierland is. Per volmacht stemmen mag niet en is natuurlijk ook niet echt nodig als alleen ingezetenen van Ierland mogen stemmen. Bij hoge uitzondering mag je wel per post stemmen, bijvoorbeeld diplomaten in het buitenland of politieagenten (zij moeten werken op stembureaus).

1 like

Wat interessant! Weet je toevallig ook of dubbele nationaliteit wel mag? Want in de meeste landen mag je niet meestemmen voor de parlementaire verkiezingen dus als je dan als Iers burger voor langere tijd in het buitenland woont, maar (nog) niet die nationaliteit hebt kunnen of willen aannemen mag je nergens op landelijk niveau meer stemmen?

Dubbele nationaliteit mag wel.

Vinden ze het dan vervelend als cliënten er vanuit gaan dat ze met een man te maken hebben?

Ja en dat snap ik eigenlijk ook wel, want waarom denkt iedereen bij iemand met een meester titel in eerste instantie meteen aan een man? 60 tot 70% van de rechtenstudenten zijn tegenwoordig vrouw.
Op persoonlijk vlak is het natuurlijk niet zo’n groot probleem, maar als je het grote plaatje bekijkt wel. Ik weet alleen niet of het dan helpt om er in mee te gaan door mw. voor je naam te zetten.

1 like

Ja precies dat laatste wat je zegt bedoelde ik. Ik denk dat het niet helpt, maar het blijft een lastige afweging.

1 like