Feminisme

Preach!

1 like

Helemaal mee eens! Al vind ik het wel goed dat er IETS gebeurt, echt hoe vaak je tijdens uitgaan wel niet ongewenst aangeraakt wordt. Die mensen kan je alleen nooit uitkafferen, omdat er op dat moment net tien mensen langs je liepen en het gewoon niet duidelijk is wie het was.

En het wordt ook (iig in mijn omgeving) zo normaal gevonden terwijl dat het niet is? Ik heb het ook lang normaal gevonden, ja vervelend maar het hoort erbij? Zoiets. Ik denk dat het bij mij veranderde toen ik een keer op vakantie overdag op een markt ook in m’n bil geknepen werd. Een vriendin appte toen hoe het daar was en toen ik het tegen haar zei, zei ze iets van ‘Ooh, ach ja! Ik werd vannacht ook nog in m’n bil geknepen haha, maar dan gewoon in Leiden!’. Mijn eerste gedachte was meteen van: maar dat is anders. Maar het is niet anders, het is allebei erg, ook al is er in clubs alcohol in het spel. Ik geloof ook dat de mannen die dat tijdens het uitgaan doen toch zich ergens onbewust beter/onaantastbaar voelen + uitgaan is dan het moment want daar ‘‘kan’’ het.

Stel ook je vraagt een groep mannen twee vragen: Heb je wel eens een vrouw lastiggevallen? En daarna: heb je wel eens in iemands kont geknepen/per ongeluk expres met je hand langs een borst/vul in tijdens het uitgaan? Ik vraag me ook af of het antwoord op de tweede vraag dan niet veel vaker ja is. Terwijl het antwoord op vraag een dan eigenlijk ook ja zou moeten zijn, maar dan veel dit dan toch niet zien als lastigvallen of zo.

Maar dit zijn maar hersenspinsels wellicht met veel denkfouten hoor :stuck_out_tongue: en ik ben het met jullie eens dat het nog lang niet genoeg is, maar wel fijn dat er EEN begin is!

2 likes

woorden schieten tekort, ik dacht, ik dump dit hier. vaginale rehabilitatie :rolleyes:
en :cautious:

Nog even over die achternamendiscussie (ja nog steeds, sorry).

Ik heb zelf een islamitische vader, en mijn achternaam is dus ook islamitisch. Voornaam is wel westers. Mocht ik ooit iemand tegenkomen met wie ik zou willen trouwen, man of vrouw, dan zou ik denk ik wel hun achternaam aannemen, al is het maar omdat je die eerste racistische indruk van mensen dan overslaat (ervan uitgaande dat ik dan verliefd ben op iemand met een westerse achternaam, anders slaat deze discussie nergens op). Ik vind bijvoorbeeld vliegen naar Amerika met mijn afkomst best een issue, in het huidige politieke klimaat al helemaal, en tuurlijk heb ik ook een tintje en doe ik dat niet teniet met een andere achternaam, maar met sollicitaties word je dan iig niet om je achternaam overgeslagen of sneller eruit gepikt in negatieve situaties.

Daarentegen schrijf ik en ik wil daarbij wel mijn eigen naam aanhouden. Ik ben namelijk wel trots op mijn naam (en afkomst), en ik ben wel zo’n egotripper dat als ik mijn naam op een website of in een krant of hopelijk ooit op een boek zie staan, ik daar op kick en ik wil dat het mijn naam is in plaats van die van mijn partner.

Het is niet dat ik me heel vaak onveilig voel, of actief benadeeld, het zijn meer de kleine dingen (al kan je daar nog lang discussies over voeren). Maar ik vind het dus best wel kut dat ik het toch zou willen veranderen? Want vanuit patriarchische overwegingen voel ik helemaal niets bij het aannemen van de achternaam van mijn partner. Heb daar helemaal geen “oh dan hoor ik pas echt bij mijn partner” gevoelens bij, en ik hoef dit dus ook helemaal niet. Maar ik vind het dus kut dat ik ondanks al mijn feministische gelobby dan toch er in m’n achterhoofd over nadenk om een andere achternaam aan te nemen in deze maatschappij, ik kan dat niet zo goed rijmen.

Weet dat het feminisme er ook om draait dat je die keuze zelf kan maken (zoals hier eerder ook al werd gezegd), dus eigenlijk is dit een hoop gewauwel om niks. Maar het voelt niet als een eigen keuze omdat het wel vanuit een maatschappelijke overweging is die m’n pet soms te boven gaat en een ‘veiligere’ achternaam aannemen een beetje laf voelt. Misschien hoort dit ook wel meer in het white privilege topic thuis, maar feminisme en intersectionaliteit gaan toch hand in hand dus ik denk dat het hier ook wel kan.

tldr, ik vind het gewoon nogal lastig te balanceren, merk ik. En het voelt ook heel suf omdat ik niet eens een relatie heb nog dus waar maak ik me druk om haha

5 likes

@Hufflepunk ook als je de naam van je man officieel overneemt, blijft je meisjesnaam altijd in je paspoort staan. Dus ik weet niet of dat je zal ‘helpen’ met reizen naar bv Amerika zoals je benoemt.

Dan komt er Hufflepunk islamitische naam, gehuwd met Jansen (bv) in je paspoort te staan.

2 likes

Haha nou
 Weer wat geleerd vandaag. Suf dit. Met sollicitaties enzo is het dan nog wel zo, maar dan heeft het met reizen niet veel zin idd. Goed dat je het zegt!

1 like

Ja je kunt verder gewoon zelf kiezen welke naam je wilt gebruiken! Opkopen je post etc, maar niet op officiële documenten.

Vind het trouwens echt rot om te lezen dat je benadeeld wordt vanwege je achternaam
 maar das weer een andere discussie / een ander topic.

1 like

Één woord: Kavanaugh :exploding_head:

Ok nog een paar woorden: ik hoop dat onze (rechtse) regering eindelijk eens stopt met Amerika als het grote voorbeeld te zien want dit laat weer zien wat voor fucked up derde wereldland het is. Ik ben zĂł blij dat ik daar niet woon. Ik kan me hier ook echt druk om maken. (Want denk ik deels terecht is en deels niet, want als zoiets in China of Rusland gebeurt maak ik me minder druk.)

14 likes

SATC is wel een bekend voorbeeld denk ik of Gilmore Girls? Jan Jans en de Kinderen met de Bewust Ongehuwde Moeder.

2 likes

Xena: Warrior Princess
Veronica Mars?

Beyoncé voor sommigen al twijfel ik soms aan haar oprechtheid. Als is zij versus Ngozie Adichie wel interessant.

Ik vrees dat de namen die ik zelf vooral zou noemen niet mainstream genoeg zijn :stuck_out_tongue: (Riot grrrl )

Girls, al vind ik Lena Durham niet meer een heel fijn voorbeeld. En Dear White People vind ik een goed voorbeeld over intersectioneel feminisme

6 likes

Ik kan me wel voorstellen dat series die niet slagen voor die test toch iets teweeg hebben gebracht. Ik zou SATC en Gilmore Girls bijvoorbeeld ook niet per se feministisch noemen want dat zijn ze ik heel veel opzichten gewoon niet, maar ze hebben op dat gebied wel een discussie veroorzaakt.
Toch wel jammer om te zien dat veel hedendaagse series ook niet slagen.

3 likes

Sorry ik post echt veel want ik wilde nog een ding toe voegen:
Ik vind het bij films en series sowieso soms moeilijk om te betalen of iets nu onfeministisch of racistisch is of dat ze alleen een karakter uitbeelden dat dit is. Zoals bijv. bij de Luizenmoeder: die juf Ank maakte racistische grappen dus ze beelden een juf uit met racistische denkbeelden, maar ondertussen zijn dat wel ‘de grapjes’ uit de serie dus is de serie dan racistisch? Of bijv. bij Mad Men.

Mooie reactie!
Ik was ook zo boos op die stomme youp van het hek en z’n prutcolumns. Oh en het nrc dat ze hem een podium geven. Maar eigk ook weer niet zo boos dat ik zelf gemaild heb naar het nrc.

Ik volg trouwens tegenwoordig wat feminisme accounts op instagram en vind dat heel prettig. Leerzaam op een makkelijke manier en zorgt vooral voor bewustzijn.
Ik volg: feminist, itsfeminism en activismfuckyeah

5 likes

Ik weet niet of dit helemaal het juiste topic is. Maar ik was een video aan het kijken van buzzfeed over dresscodes op middelbare scholen daar. En het is zo gericht op meisjes/vrouwen? Geen zichtbare schouders, bepaalde lengte die toegestaan is van rokjes.

1 like

Wat betreft achternamen
 We hebben als vrouw nooit onze ‘eigen’ naam. Die hebben we ook nooit gehad. Het is áltijd de naam van een man, ofwel die van je vader, ofwel die van de man waar je mee trouwt. Ook twee vrouwen die met elkaar trouwen geven elkaar de naam van hun vader. Vroeger al was je als dochter & vrouw altijd “eigendom” van een man wat dat betreft, je was iemands dochter totdat hij je weggaf aan een andere man als vrouw.

Als je nu je kindje je ‘eigen’ naam wil geven als vrouw, omdát je tegen dat altijd maar doorgeven van de vadernaam bent, dan verander je eigenlijk alsnog vrij weinig. Nog steeds wordt er een vadernaam doorgegeven, de naam van een man. Want je ouders deden precies wat jij nu niet wil doen, en dat zet je door.

Geen idee of ik het duidelijk genoeg omschrijf, maar ik zou het liefste zien dat iedereen gewoon zijn eigen achternaam mag kiezen. Alsin; een hele nieuwe, als je dat wil.

4 likes

Dat klopt wel. Want anders zouden meisjes die brave jongens afleiden van hun werk met hun blote schouders en hen op wellustige gedachtes brengen. /s

Ik denk dat het meer zegt over hoe de maatschappij vrouwen en helaas ook meisjes seksualiseert. Als jij een kind met blote schouders of ontblote knieen ziet en denkt aan seks, in plaats van dat is lekker verkoelend, dan is er iets met jou en niet de outfit van het kind.

7 likes

Ik vind dat elk blad, ook als je je alleen richt op mannen, niet zo’n vrouwonvriendelijk clubje in hun tijdschrift moeten opnemen. Ik zou het tijdschrift er wel op aanspreken. En het dan ook breder trekken zoals je zelf al doet dat vrouwen in wielrennen toch al ‘onheus’ bejegend worden en dat dit zeker geen stap in de goede richting is. En vooral niet bij al hun lezers goed zal vallen.

Edit: het uiterlijk van de mannen zou ik daarbij overigens geen opmerking over maken.

3 likes

Ik dacht precies dit, kreeg het alleen niet zo lekker verwoord. Dus @Hettie , ik sluit me hier volledig bij aan, zeker wat van zeggen!

2 likes