SATC is wel een bekend voorbeeld denk ik of Gilmore Girls? Jan Jans en de Kinderen met de Bewust Ongehuwde Moeder.
Xena: Warrior Princess
Veronica Mars?
Beyoncé voor sommigen al twijfel ik soms aan haar oprechtheid. Als is zij versus Ngozie Adichie wel interessant.
Ik vrees dat de namen die ik zelf vooral zou noemen niet mainstream genoeg zijn (Riot grrrl )
Girls, al vind ik Lena Durham niet meer een heel fijn voorbeeld. En Dear White People vind ik een goed voorbeeld over intersectioneel feminisme
Ik kan me wel voorstellen dat series die niet slagen voor die test toch iets teweeg hebben gebracht. Ik zou SATC en Gilmore Girls bijvoorbeeld ook niet per se feministisch noemen want dat zijn ze ik heel veel opzichten gewoon niet, maar ze hebben op dat gebied wel een discussie veroorzaakt.
Toch wel jammer om te zien dat veel hedendaagse series ook niet slagen.
Sorry ik post echt veel want ik wilde nog een ding toe voegen:
Ik vind het bij films en series sowieso soms moeilijk om te betalen of iets nu onfeministisch of racistisch is of dat ze alleen een karakter uitbeelden dat dit is. Zoals bijv. bij de Luizenmoeder: die juf Ank maakte racistische grappen dus ze beelden een juf uit met racistische denkbeelden, maar ondertussen zijn dat wel âde grapjesâ uit de serie dus is de serie dan racistisch? Of bijv. bij Mad Men.
Mooie reactie!
Ik was ook zo boos op die stomme youp van het hek en zân prutcolumns. Oh en het nrc dat ze hem een podium geven. Maar eigk ook weer niet zo boos dat ik zelf gemaild heb naar het nrc.
Ik volg trouwens tegenwoordig wat feminisme accounts op instagram en vind dat heel prettig. Leerzaam op een makkelijke manier en zorgt vooral voor bewustzijn.
Ik volg: feminist, itsfeminism en activismfuckyeah
Ik weet niet of dit helemaal het juiste topic is. Maar ik was een video aan het kijken van buzzfeed over dresscodes op middelbare scholen daar. En het is zo gericht op meisjes/vrouwen? Geen zichtbare schouders, bepaalde lengte die toegestaan is van rokjes.
Wat betreft achternamen⊠We hebben als vrouw nooit onze âeigenâ naam. Die hebben we ook nooit gehad. Het is ĂĄltijd de naam van een man, ofwel die van je vader, ofwel die van de man waar je mee trouwt. Ook twee vrouwen die met elkaar trouwen geven elkaar de naam van hun vader. Vroeger al was je als dochter & vrouw altijd âeigendomâ van een man wat dat betreft, je was iemands dochter totdat hij je weggaf aan een andere man als vrouw.
Als je nu je kindje je âeigenâ naam wil geven als vrouw, omdĂĄt je tegen dat altijd maar doorgeven van de vadernaam bent, dan verander je eigenlijk alsnog vrij weinig. Nog steeds wordt er een vadernaam doorgegeven, de naam van een man. Want je ouders deden precies wat jij nu niet wil doen, en dat zet je door.
Geen idee of ik het duidelijk genoeg omschrijf, maar ik zou het liefste zien dat iedereen gewoon zijn eigen achternaam mag kiezen. Alsin; een hele nieuwe, als je dat wil.
Dat klopt wel. Want anders zouden meisjes die brave jongens afleiden van hun werk met hun blote schouders en hen op wellustige gedachtes brengen. /s
Ik denk dat het meer zegt over hoe de maatschappij vrouwen en helaas ook meisjes seksualiseert. Als jij een kind met blote schouders of ontblote knieen ziet en denkt aan seks, in plaats van dat is lekker verkoelend, dan is er iets met jou en niet de outfit van het kind.
Ik vind dat elk blad, ook als je je alleen richt op mannen, niet zoân vrouwonvriendelijk clubje in hun tijdschrift moeten opnemen. Ik zou het tijdschrift er wel op aanspreken. En het dan ook breder trekken zoals je zelf al doet dat vrouwen in wielrennen toch al âonheusâ bejegend worden en dat dit zeker geen stap in de goede richting is. En vooral niet bij al hun lezers goed zal vallen.
Edit: het uiterlijk van de mannen zou ik daarbij overigens geen opmerking over maken.
Ik dacht precies dit, kreeg het alleen niet zo lekker verwoord. Dus @Hettie , ik sluit me hier volledig bij aan, zeker wat van zeggen!
Goed zo! Ik ben benieuwd of je antwoord krijgt. Als je dat zou willen delen, als je ĂŒberhaupt een antwoord krijgt, heel graag. Hier of een PM is prima.
Ik heb ze een bericht gestuurd inclusief fotoâs. Ben heel benieuwd en ik laat weten hoe ze reageren.
Als je een beetje waarde hecht aan je anonimiteit op FF zou ik dit berichtje wel verwijderen. Want iedereen kan met deze info je account vinden.
Dank je, wil hier nog wel een beetje anoniem blijven. Heb ze alleen een clubje vrouwonvriendelijke kerels genoemd en hun iets te strakke wielerkleding buiten beschouwing gelaten
Dat is wel heel Amerikaans waar het altijd de schuld van de vrouw. Ik kan mij niet herinneren dat ze bij hier op mijn oude Nederlandse school zulke achterlijke regels hadden. Hooguit geen shirts dragen met racistische uitingen en scheldwoorden, gymschoenen moesten een witte zool hebben en mochten niet gewoon voor buiten worden gebruikt en dat je geen hoofddeksels mocht dragen waardoor je gezicht niet duidelijk zichtbaar was (Hijab etc. mocht wel gewoon).
Ja ik ken in Nederland ook geen hele aparte regels. Ik heb wel een tijdje gewerkt op een reformatorische school en daar golden natuurlijk wel andere regels, maar geen Amerikaanse toestanden.
Ja alleen reformatische, islamitische en volgensmij 1 streng Joodse school waarvan ik persoonlijk de regels wel erg gedateerd vind, maar dan is het vaak nog je eigen keuze (of die van je ouders) om daar naar school te gaan.
In de VS is het vaak afhankelijk van waar je woont + inkomen en lijken ook veel niet extreem religieuze scholen gek te zijn op regeltjes. In Australie en Engeland is het vaak ook niet anders inclusief opmeten roklengte, haarlenge (ook voor jongens) etc. Ik vind het dan altijd leuk om er tegen in te gaan als mensen zeggen dat je door het dragen van uniformen persterijen etc kan verkomen en je beter de fatsoennormen leert. Terwijl je vaak aan het uniform (nieuw of oud), soms zelfs de oorbelknopjes kan opmaken hoe breed iemand het thuis heeft. En als ze je niet belachelijk maken vanwege je uniform, ben je vanwege je bril, haarkleur of naam wel de pineut. :â)
Nav jullie gesprek ben ik erachter gekomen dat er een verschil is tussen reformatorisch en gereformeerd. Heb echt mijn hele leven gedacht dat dat hetzelfde was.