Gaat het om de laatste woorden van de vermoorde man? Deze spreekt de priester uit maar de burgemeester ook?
Had diegene die vermoord is door de burgemeester een afscheidsbrief en citeerde de burgemeester iets hieruit?
Ja, dit is van belang.
Nee.
Ja
Ja, maar niet gerelateerd aan voorwerpen/objecten!
Nee
Oké volgens mij heb ik zo alles beantwoord haha:
Ja
Nee
Had de burgermeester dezelfde kleren aan tijdens de afscheidsspeech als toen hij de moord pleegde?
Oh had de burgemeester dezelfde omschrijving als de verdachte die de priester omschreef?
Weet ik niet
Ja
Ja
Nee, hij was hier geen getuige van.
Ja
Herkende de priester de stem van de burgemeester?
Weet ik niet
Ja dit is het verwarrende ding van dit raadsel, haha. Hij heeft het opgebiecht, maar het is onduidelijk of de priester zijn stem heeft herkend toen hij dat deed/hem heeft gezien.
Zegt de priester dat zijn eerste biecht heftig was omdat het over de moord ging en zegt de burgermeester vervolgens dat hij als eerst bij hem heeft gebiecht?
O ik vind juist dat jullie heel lekker gaan! Had gisteren meer zoiets van: gaat dit ooit opgelost worden 
JAAAAAAA
Oh wauw haha
Goede richting inderdaad, maar @Sensatie was je helaas net voor! Het verhaal is:
De priester haalt in zijn afscheidsspeech herinneringen op aan zijn eerste werkdag, en vertelt dat de eerste biecht die hij kreeg meteen heel heftig was. Iemand kwam opbiechten dat hij een moord had gepleegd. De burgemeester komt te laat binnen, heeft dit deel van de speech van de priester gemist en begint zijn praatje met iets als: “Ik weet nog goed dat de priester hier net was komen werken. Ik was de eerste die bij hem mocht biechten.” De broer van de vermoorde persoon zit in de kerk, beseft dat de burgemeester nu zichzelf heeft verraden, en neemt wraak door hem neer te schieten.
Late reactie maar heb dit topic pas net ontdekt. Maar dit verhaal lijkt heel erg op dit: https://www.youtube.com/watch?v=SIdHBJmZWe8&t=61s. Hele toffe clip ook!
Was echt een goeie! Heel lastig ook