FF Boulevard #6

Dat hangt dus inderdaad af van de persoonsvorm. Je kunt zeggen: zij lopen naar huis of zij loopt naar huis. Door dat verschil weet je of het om 1 of meerdere personen gaat. Bij het gebruik van hen/hun voor 1 persoon kan het daarom anders klinken dan je gewend bent.

1 like

Vriend/vrienden zie ik ook als neutraal! Vriendin dus weer niet. Eigenlijk zou vriend sowieso het woord moeten zijn wat we gebruiken bij iedereen, net zoals je nu bij vrouwen en mannen ziet dat ze ‘acteur’ worden genoemd en je steeds minder ‘actrice’ ziet.

1 like

Maar kan iemand mij vertellen waarom is gekozen voor hen/hun en niet bijv han/hin/ha/ho whatever? Nu wordt het toch onnodig ingewikkeld, of mis ik iets?

8 likes

Omdat han/hin/ho geen normaal woord is???

9 likes

Het zou niet de eerste keer zijn dat er een nieuw woord ontstaat

19 likes

Wel mee eens ja. Dat er een woord moest komen was logisch. Maar dit leest gewoon heel lastig en ik denk dat mensen het in het dagelijks leven niet snel zullen gebruiken.
Dij/dijn leek me bijvoorbeeld al beter.
Hij, zij, dij.
Zijn, haar, dijn.

Maar ja wie ben ik. :woman_shrugging:

40 likes

Ik denk omdat het in spreektaal langzamerhand is ontstaan door afleiding van het Engelse they/them, wat grammaticaal minder gek is.


Maar los hiervan vind ik het altijd een beetje ongemakkelijk dat dit soort gesprekken uiteindelijk afleiden van de inhoud en veelal mensen over wie dit niet gaat gaan bepalen hoe mensen wel en niet genoemd mogen worden en waarom dan. Taal is ook een krachtig middel voor verzet en om een stem voor jezelf op te eisen, ook door zelf eindelijk te kunnen bepalen hoe je genoemd wil worden en hoe er over jou gepraat wordt, dus eigenlijk vind ik dat niet non-binaire mensen hier hun mond over moeten houden en vooral moeten luisteren naar hen wie dit aangaat.

14 likes

Oja, dat zeiden Marc-Marie en Aaf inderdaad ook: Dijn! Mooi woord. Wie weet kom het nog en heeft het even tijd nodig.

Edit: @Lemongrab Ok, goed punt. Ik denk juist aan een nieuw woord voor hen, zodat zij ook hun eigen woord hebben net zoals hij/zij, dat ze dat wellicht juist fijn vinden en niet met een woord als hen dat grammaticaal vaak niet klopt hoeven te ‘doen’. Maar wellicht is dat inderdaad niet mijn plek omdat ik zelf niet non-binair ben.

8 likes

Tuurlijk, ik wil ook helemaal niet hier iets over te zeggen hebben, vroeg het me alleen af🤷‍♀️

2 likes

Dat onderste was ook niet op jou gericht maar in het algemeen

4 likes

Eens met @Lemongrab over de vertaling vanuit het Engels.

Taal verandert door de jaren heen dus wie weet zijn we er over een paar jaar aan gewend en staan deze vervoegingen gewoon in de nieuwe grammaticaboeken :relaxed:

2 likes

Linda is ook boos op Chantal omdat Chantal nu oh wat een jaar presenteert. :’) Dat vond ik al kinderachtig maar nu ook dit met Beau. Please haha.

Moet zeggen dat ik van beide niet wist dat Linda het ooit deed maar dat ik het nu wel kijk.

4 likes

Misschien voor broer/zus/anders het woord sibbe? Dat gebruikt (bijna) niemand meer tegenwoordig, maar als we dat met z’n allen nieuw leven inblazen wordt het misschien wel weer een ding. Ik zie het wel eens bij @mignonnus voorbijkomen op Instagram om die reden.

https://onzetaal.nl/uploads/nieuwsbrieven/sibbe.html

10 likes

Hehe

15 likes

Ik heb alleen nog maar de titel gelezen en ga al stuk hahaha, het is zo droog hoe die lui daar schrijven.

Staat los van maxime trouwens hoor.

Edit: heb het net gelezen, en ze is dus 10 duizenden euro’s per maand verloren? Ik kan me niet zo goed voorstellen dat ze bijv. 50.000 euro per maand binnenharkte? Sowieso is het denk ik voor die hele familie zo intens, van onbekend, heel snel naar mega bekend, en dan ineens lijkt iedereen af te haken in allemaal een heel kort tijdsbestek.

5 likes

Oei moet ze misschien gewoon een baan zoeken. Oei oei

7 likes

Was die auto geen spon dan?

6 likes

Ik moet wel heel hard lachen om de reclame die ik kreeg.

27 likes

Sowieso, die kan niet met geld omgaan. Ze hadden net een prima woning. Een 2 onder 1 kap dacht ik. Voldoende ruimte voor 4 personen, maar dat vond ze te klein? Ze is 26 en heeft al 2 huizen gekocht, waarvan 1 rond een miljoen ofzo. Denken die mensen, of maxime, dan echt niet aan de toekomst? Ze konden toch veel beter daar blijven wonen, die kinderen zijn nog klein. En dan later als je nog steeds denkt zoveel geld binnen te halen een groter huis kopen.

9 likes

Ze heeft ook niet echt het goede voorbeeld he, die juichen dit alleen maar toe.

7 likes