FF quiz 19 - 2020

Hallo allemaal!

Morgen, donderdag 17 september 2020, is het tijd voor de 19e quiz van dit jaar. Ik ben een beetje een forum-n00b, dus ik hoop dat alles goed gaat… Ik zal 'm morgen om 20.00 openzetten!

Doe jij mee?

  • ja
  • nee
  • weet ik niet

0 stemmers

@moderators willen jullie dit topic vastpinnen?

2 likes

Hallo allemaal! We beginnen vanavond met een rondje nutteloze weetjes, met van die dingen die je maar net moet weten omdat ze misschien een keer voorbij kunnen komen in een pubquiz. Ben jij de koning(in) van de waarom-weet-ik-dit-eigenlijk-feitjes? Dan is dit misschien wel jouw moment om te shinen! Veel quizplezier!

*Vraag 1:
*Over shinen gesproken, wie scoorde er een hit op het Eurovisie Songfestival met een liedje met ‘shine’ in de titel?

  • Gordon
  • Conchita Wurst
  • Katrina and the Waves
  • Loreen

0 stemmers

Vraag 2:

Het is vandaag 17 september. Welke internationale feestdag wordt er vandaag gevierd?

  • Internationale Countrymuziekdag
  • Wereld Guacamole Dag
  • Praat als een piraat-dag
  • Knuffel Je Hond-dag

0 stemmers

Vraag 3:

Hoe noem je het als je niet in beelden kunt denken, waardoor je een zogenaamd ‘gebrek aan verbeeldingskracht’ hebt?

  • Pauper visibilis
  • Afantasie
  • Dysfisie
  • Necoculus

0 stemmers

Vraag 4:

Met hoeveel kilometer per uur knip je (ongeveer) in je vingers?

  • 12 km/u
  • 26 km/u
  • 45 km/u
  • 63 km/u

0 stemmers

Vraag 5:

Hoeveel kamers heeft Buckingham Palace?

  • 489
  • 851
  • 717
  • 602

0 stemmers

Vraag 6:

Welke stad wordt met de kleur oranje aangeduid in Monopoly?

  • Utrecht
  • Amsterdam
  • Den Haag
  • Groningen

0 stemmers

Vraag 7:

Hoe heet het stokje waarmee de dirigent de maat aangeeft in een orkest?

  • Batard
  • Baton
  • Bariton
  • Bastaard

0 stemmers

Vraag 8:

In augustus 2020 werd bekend dat een Nederlandse schoenwinkelketen 43 winkels overneemt van de failliete Belgische winkelketen Brantano. Hoe heet deze Nederlandse keten?

  • Manfield
  • VanHaren
  • Scapino
  • Nelson

0 stemmers

Vraag 9:

Wat is de Nederlandstalige benaming van de lekkernij die ze in Frankrijk ‘barbe à papa’ noemen?

  • Krakeling
  • Popcorn
  • Zuurstok
  • Suikerspin

0 stemmers

Wist jij het antwoord op deze vragen? Dat is een knap kunstje! En dat is dan ook gelijk het tweede thema van deze quiz: kunst in allerlei verschillende vormen. Is dit thema niet helemaal jouw ding? Niet erg, want misschien sla je je er toch met wat kunst- en vliegwerk doorheen. En anders: oefening baart kunst!

Vraag 10:

Welke kunstenaar staat bekend om zijn ‘inpakkunst’?

  • Edward Hopper
  • Corneille
  • Jackson Pollock
  • Christo

0 stemmers

Vraag 11:

Wie is de maker van dit schilderij?
kwis2

  • Vincent van Gogh
  • Frans Hals
  • Johannes Vermeer
  • Rembrandt

0 stemmers

Vraag 12:

Uit welk kinderboek komt de quote “Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan”?

  • Pippi Langkous
  • Jip en Janneke
  • Ronja de Roversdochter
  • Uit geen van deze boeken

0 stemmers

Vraag 13:

Wie schreef het langste Nederlandse gedicht?

  • Joost van de Vondel
  • Gerrit Komrij
  • Jules Deelder
  • Remco Campert

0 stemmers

Vraag 14:

In de jaren ‘20 van de vorige eeuw kon je in Amerika voor een klein prijsje films bekijken in kleine buurtbioscopen. Hoe werd zo’n buurtbioscoop ook wel genoemd?

  • Nickelodeon
  • Kinetoscoop
  • Vaudeville
  • Movie palaces

0 stemmers

Vraag 15:

Wie heeft de meeste Oscar-nominaties op zijn/haar naam staan?

  • Meryl Streep
  • John Williams
  • Walt Disney
  • Alfred Hitchcock

0 stemmers

Vraag 16:

Hoe heet de zanger van de band KISS?

  • Gene Simmons
  • Ace Frehley
  • Peter Criss
  • Paul Stanley

0 stemmers

Vraag 17:

Hoe heet deze rapper?

  • Nicki Minaj
  • Lil’ Kim
  • Iggy Azalea
  • Cardi B

0 stemmers

Vraag 18:
Welke van deze series heeft de meeste afleveringen?

  • How I Met Your Mother
  • Spongebob Squarepants
  • Friends
  • House M.D.

0 stemmers

Vraag 19:

Hoe heet de vrouw van Barney uit de Flintstones?

  • Betty
  • Wilma
  • Velma
  • Pebbles

0 stemmers

Dat was 'm weer voor vandaag! Ik hoop dat 'ie niet al te moeilijk was, dank je wel voor het meedoen!

17 likes

Leuke quiz!

2 likes

Leuk!!

1 like

Leuke quiz! Dacht op den duur wel even dit wordt hopeloos, maar denk dat het uiteindelijk wel mee valt :wink:

1 like

Hele leuke quiz en lekker veel gegokt haha😌

1 like

Leuk! Het 2e deel ging aanzienlijk beter :sweat_smile: (maar nog steeds niet fantastisch :grimacing:)

1 like

Leuk gedaan!

1 like

Leuke quiz ben benieuwd naar de uitslag! Heb een paar van deze vragen toevallig ook wel eens met pubquizzen gehad geloof ik haha.

1 like

Ah had niet door dat het al 22:00 uur was dus bij vraag 8 werd de quiz gesloten haha

1 like

Hier de antwoorden van de quiz, met bij sommige vragen nog wat extra toelichting:

Vraag 1:

Wie scoorde er een hit op het Eurovisie Songfestival met een liedje met ‘shine’ in de titel?

  • Gordon
  • Conchita Wurst
  • Katrina and the Waves
  • Loreen

Dit waren Katrina and the Waves, met Love Shine a Light! Gordon heeft wel meegedaan aan het Eurovisie Songfestival met het nummer Shine, maar alleen als onderdeel van de Toppers.

Vraag 2:

Het is vandaag 17 september. Welke internationale feestdag wordt er vandaag gevierd?

  • Internationale Countrymuziekdag
  • Wereld Guacamole Dag
  • Praat als een piraat-dag
  • Knuffel je hond-dag

Vandaag is het Internationale Countrymuziekdag. Wereld Guacamoledag was gisteren, Praat als een piraat dag is komende zaterdag en knuffel je hond-dag is (helaas?) 14 september al geweest.

Vraag 3:

Hoe noem je het als je niet in beelden kunt denken, waardoor je een zogenaamd ‘gebrek aan verbeeldingskracht’ hebt?

  • Pauper visibilis
  • Afantasie
  • Dysfisie
  • Necoculus

Ze noemen dit ook wel hersenblindheid, en het komt bij ongeveer 5 procent van de mensen voor. Ik ben wel benieuwd of iemand anders hier ook last van heeft!

Vraag 4:

Met hoeveel kilometer per uur knip je (ongeveer) in je vingers?

  • 12 km/u
  • 26 km/u
  • 45 km/u
  • 63 km/u

Vraag 5:

Hoeveel kamers heeft Buckingham Palace?

  • 489
  • 851
  • 717
  • 602

Vraag 6:

Welke stad wordt met de kleur oranje aangeduid in Monopoly?

  • Utrecht
  • Amsterdam
  • Den Haag
  • Groningen

Vraag 7:

Hoe heet het stokje waarmee de dirigent de maat aangeeft in een orkest?

  • Batard
  • Baton
  • Bariton
  • Bastaard

Vraag 8:

In augustus 2020 werd bekend dat een Nederlandse schoenwinkelketen 43 winkels overneemt van de failliete Belgische winkelketen Brantano. Hoe heet deze Nederlandse keten?

  • Manfield
  • VanHaren
  • Scapino
  • Nelson

Vraag 9:

Wat is de Nederlandstalige benaming van de lekkernij die ze in Frankrijk ‘barbe à papa’ noemen?

  • Krakeling
  • Popcorn
  • Zuurstok
  • Suikerspin

Vraag 10:

Welke kunstenaar staat bekend om zijn ‘inpakkunst’?

  • Edward Hopper
  • Corneille
  • Jackson Pollock
  • Christo

Wel een beetje een triest verhaal: Christo wilde begin dit jaar de Arc de Triomphe in Parijs inpakken, maar dat ging niet door vanwege het coronavirus. Waarschijnlijk gaat het in 2021 nog wel gebeuren, maar daar zal Christo zelf helaas niet meer bij zijn: hij is in mei dit jaar overleden.

Vraag 11:

Wie is de maker van dit schilderij?

kwis2

  • Vincent van Gogh
  • Frans Hals
  • Johannes Vermeer
  • Rembrandt

Vraag 12:

Uit welk kinderboek komt de quote “Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan”?

  • Pippi Langkous
  • Jip en Janneke
  • Ronja de Roversdochter
  • Uit geen van deze boeken

Deze quote wordt meestal in verband gebracht met Pippi Langkous, maar Astrid Lindgren heeft deze zin nooit geschreven! Op de website van Astrid Lindgren staat deze zin dan ook bij de FAQ genoemd als Famous Misquote:

“I have never tried that before, so I think I should definitely be able to do that.”

This quote is widely available and is often assumed to be said by Pippi Longstocking, but Astrid Lindgren did not write it and there is no known source reference to it.

Vraag 13:

Wie schreef het langste Nederlandse gedicht?

  • Joost van de Vondel
  • Gerrit Komrij
  • Jules Deelder
  • Remco Campert

Deelder schreef het gedicht voor zijn in 1985 geboren dochter Ari. Het gedicht staat geschreven, of beter gezegd getegeld, over de gehele wand van de fietsbuis van de Benelux tunnel onder de Nieuwe Maas tussen Vlaardingen en Pernis. De tekst is 900 meter lang en daarmee het langste gedicht ter wereld!

Vraag 14:

In de jaren ‘20 van de vorige eeuw kon je in Amerika voor een klein prijsje films bekijken in kleine buurtbioscopen. Hoe werd zo’n buurtbioscoop ook wel genoemd?

  • Nickelodeon
  • Kinetoscoop
  • Vaudeville
  • Movie palaces

Vraag 15:

Wie heeft de meeste Oscar-nominaties op zijn/haar naam staan?

  • Meryl Streep
  • John Williams
  • Walt Disney
  • Alfred Hitchcock

Walt Disney is aanvoerder van deze lijst, met 22 gewonnen oscars en maar liefst 59 nominaties. John Williams bezet de tweede plek met 52 nominaties. Meryl Streep is 22 keer genomineerd en won er drie, en gek genoeg heeft Alfred Hitchcock nooit de prijs voor beste regisseur binengesleept. Hij heeft wel 6 nominaties op zijn naam staan

Vraag 16:

Hoe heet de zanger van de band KISS?

  • Gene Simmons
  • Ace Frehley
  • Peter Criss
  • Paul Stanley

Vraag 17:

Hoe heet deze rapper?

  • Nicki Minaj
  • Lil’ Kim
  • Iggy Azalea
  • Cardi B

Vraag 18:

Welke van deze series heeft de meeste afleveringen?

  • How I Met Your Mother
  • Spongebob Squarepants
  • Friends
  • House M.D.

Spongebob heeft de meeste afleveringen, dat zijn er maar liefst 380! How I Met Your Mother heeft 208 afleveringen, Friends heeft er 236 en House M.D. heeft er 177.

Vraag 19

Hoe heet de vrouw van Barney uit de Flintstones?

  • Betty
  • Wilma
  • Velma
  • Pebbles

De vrouw van Barney heet Betty. Wilma is de vrouw van Fred, en hun dochter heet Pebbles.

8 likes

Geloof dat niet iedereen uit KISS het daarmee eens is aangezien ze de vocalen delen haha

2 likes