FF Quiz 2019 deel 19

Heel leuk gedaan weer! Wist er wel een paar zeker.

1 like

Door die vraag over Europa kreeg ik spontaan een liedje in mijn hoofd over de EEG dat ik op de basisschool heb geleerd (en dus 25 jaar later nog ken). Kan het zo snel niet op google vinden, maar het was zoiets:

Hey hey hey
Ga je mee
Reizen door de landen van de EEG
Hey kom aan en blijf niet staan
Maar reis achter ons aan

Van Portugal naar Griekenland
Van Kiel naar Amstelveen
We reizen naar de overkant
Europa wordt nu Ă©Ă©n
Yay!

1 like

Zo. Voor het eerst sinds de jaren Tupac had ik ook weer eens tijd om mee te doen.

1 like

Leuk, thanks :cheer:

1 like

Leuke quiz! Wel moeilijk, werd me pijnlijk duidelijk dat ik me meer had moeten interesseren voor pop culture. Denk dat ik er 3 zeker wist ofzo en dat ging niet over de nummers en bands :thumbsup:

2 likes

Heel erg bedankt voor het meedoen en alle leuke reacties :smiley:
En dan is het nu tijd voor de antwoorden!

Vraag 1

  • Hollywood Music Hall
  • Nighttown
  • Parkzicht
  • Watergate

Dit prachtige pand herbergde ooit Parkzicht, de geboorteplaats van de gabber. Helaas bestaat de club al enige tijd niet meer. Ook de andere opties waren ooit Rotterdamse clubs, maar ook die zijn inmiddels allemaal ter ziele.

Vraag 2

  • Wonderful Days - Charly Lownoise & Mental Theo
  • I wanna be a hippy - Technohead
  • Rainbow in the Sky - DJ Paul Elstak
  • Hardcore Vibes - Dune

Jazeker, Wonderful Days was het eerste Happy Hardcore nummer in de top 40. En volgens sommigen het begin van het einde van het gabbertijdperk.

Vraag 3

  • Elton John
  • George Michael
  • Prince
  • David Bowie

Robbie Williams besloot, heel subtiel, het nummer Freedom van George Michael te coveren. De clip van Robbie kan natuurlijk niet tippen aan het origineel met de supermodellen, en aangezien die uit 1990 stamt kan die ook gewoon:

Vraag 4

  • Michelle & Farrah
  • LeToya & LaTavia
  • LaToya & Janet
  • Nikki & Nina

Oorspronkelijk bestond Destiny’s Child uit BeyoncĂ© Knowles, Kelly Rowland, LaTavia Roberson en LeToya Luckett.
LaTavia en LeToya werden onceremonieel de groep uitgeknikkerd toen ze het oneens waren met manager slash Beyoncés vader Mathew Knowles, en Michelle en Farrah waren hun plaatsvervangers. Farrah was overigens ook snel verdwenen.
LaToya en Janet zijn natuurlijk Jacksons, en Nikki & Nina zaten weliswaar in Girls Tyme, een van de voorlopers van Destiny’s Child, maar hebben de uiteindelijke line-up niet gehaald.

Vraag 5

  • John Galliano
  • Karl Lagerfeld
  • Alexander McQueen
  • Marc Jacobs

Marc Jacobs ontwierp in 1993 een grunge collectie voor het merk Perry Ellis, die hem destijds weliswaar zijn baan kostte, maar die hem zeker geen windeieren heeft gelegd. Afgelopen jaar blies hij de collectie zelfs nieuw leven in met een redux collectie (mocht het jullie nog niet opgevallen zijn, we zitten midden in een 90s revival. Spui je frustraties vooral hier: Het 'Ik voel me oud' topic)

Vraag 6

  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
    Gabrielle was nog net geen dertig tijdens het eerste seizoen van de serie.

Vraag 7

  • Alyson Hannigan (Willow) heeft een tweelingzus, die in de scĂšnes met haar doppelgĂ€nger special effects overbodig maakte
  • Sarah Michelle Gellar (Buffy) had oorspronkelijk auditie gedaan voor de rol van Cordelia, en Charisma Carpenter (Cordelia) voor Buffy
  • James Marsters (Spike) is Amerikaans, en heeft zich voor de serie, met hulp van Anthony Stewart Head (Giles) als stemcoach, een Brits accent aangemeten
  • In de aflevering Hush, die 44 minuten duurt, zit welgeteld 17 minuten dialoog.

Het is niet Alyson Hannigan die deel is van een tweeling, maar Nicholas Brendon (Xander). In de aflevering “The Enemy Within” waarin Xander in tweeĂ«n gesplitst werd kwam dit uiteraard heel goed van pas.

Vraag 8

  • Toy Story 2
  • The Lion King
  • Star Wars: Episode I - The Phantom Menace
  • Jurassic Park

Eind jaren negentig werd de Star Wars franchise nieuw leven ingeblazen, en ondanks geduchte concurrentie wist deze de tweede plek te veroveren. Jurassic Park deed het ook niet slecht en eindigde op plaats drie, The Lion King kwam op plaats vier, en Toy Story 2 wist net de top 10 te halen.

Vraag 9

  • The truth is out there
  • I want to believe
  • If it is just us, seems like an awful waste of space
  • I’m afraid to believe

Op de poster van Mulder staat “I want to believe”. “The truth is out there” is de ondertitel van de serie. “I am afraid to believe” is een quote van Scully uit het programma zelf. En Carl Sagan (een bekende Amerikaanse astronoom) vindt het zonde van de ruimte als we alleen zouden zijn.

Vraag 10

  • Ruud
  • Bart
  • Sabine
  • Jop

Het was niet Ruudje die de allereerste Big Brother won, noch Sabine, maar blije jongen Bart. Jop deed helemaal niet mee, die zat een jaar later in De Bus. En zong dit liedje:

Vraag 11

  • Seksueel misbruik
  • Dierenmishandeling
  • Wapengeweld
  • Cyberbullying

Monica maakt zich tegenwoordig voornamelijk druk om cyberbullying, wat niet heel vreemd is gezien haar ervaringen. Als je 10 minuten hebt, kijk dan ook vooral even naar haar TED talk.

Vraag 12

  • 3 oktober 1990
  • 1 september 1991
  • 1 november 1993
  • 1 april 1992

De EU zoals wij hem kennen bestaat pas sinds 1 november 1993 en is dus nog geen 26 jaar oud.
3 oktober 1990 was de dag dat Oost- en West-Duitsland weer een Duitsland werden, 1 september 1991 was Harry Potter’s allereerste schooldag op Hogwarts, en 1 april 1992 was een gebrek aan verdere inspiratie.
Hier wordt de EU heel irritant Amerikaans uitgelegd, mocht je er interesse in hebben:

Vraag 13

  • Salamander
  • Kikker
  • Kwal
  • Zee-egel

Het eerste gekloonde dier was een zee-egel. Dit experiment was ontstaan om een ander experiment te ontkrachten waarbij zogenaamd bewezen werd dat het splitsen van embryo’s leidde tot halvering van de genen. Meer info daarover hier.
Omdat zee-egels een stuk minder knuffelig zijn dan schapen, hier een filmpje van Dolly:

Vraag 14

  • Grace Kelly
  • Marilyn Monroe
  • Bette Davis
  • Audrey Hepburn

Candle in the Wind was oorspronkelijk voor Marilyn Monroe geschreven. Het kwam wel pas 11 jaar na haar dood uit, in 1973. In de versie voor Diana werd o.a. de zin ‘Goodbye Norma Jean’ (Marilyn’s echte naam) aangepast naar ‘Goodbye England’s Rose’.

Vraag 15

  • In eerste instantie kon je geen wijn krijgen in de restaurants. Dit was natuurlijk niet te rijmen met de locatie en werd snel aangepast.
  • Het kasteel is roze zodat het beter afsteekt tegen de vaak blauwe lucht
  • Er zijn altijd meerdere Mickeys in het park aanwezig, zodat de kans groter is dat de kleine bezoekers hem tegen kunnen komen
  • Zoals alle kastelen in de verschillende Disney pretparken heeft ook dit kasteel een draak in de kerkers

Oorspronkelijk schonk EuroDisney, zoals het toen nog heette, geen wijn. Van de gekken natuurlijk, al helemaal in Frankrijk, dus dat werd snel gecorrigeerd.

Er is altijd maar 1 Mickey tegelijk in het park aanwezig, zodat er geen risico is dat er meerdere Mickeys vlak bij elkaar gespot kunnen worden. Het kasteel is roze om af te steken tegen de grijze lucht (in bijvoorbeeld Florida is het kasteel grijs, om af te steken tegen de blauwe lucht). En het kasteel in Disneyland Paris is juist het enige kasteel met een draak, alle andere kastelen in de Disneyparken moeten het zonder stellen.

Dat was hem, ik hoop dat jullie het leuk vonden. Ik vond het in ieder geval leuk om te doen, en ben benieuwd naar de uitslag!

3 likes

Aiii 2 punten geloof ik :joy:

2 likes

Zijn er toch twee meer dan nul!

Toch een stuk of 5 goed hehe, dacht echt dat ik er 0 had :face_with_raised_eyebrow:

1 like

Ik 6 geloof ik. Toch wen paar goed gegokt (wel educated guesses) en ik had nog iets aan mijn shitload triviale kennis want de wijn in Disneyland Parijs heb ik eerder een keer over gehoord en onthouden. Valt me al met al niet tegen.

1 like

Haha ik kom er nu pas achter dat ik die vraag over disneyland las als ‘wat is niet waar’ ipv wat is waar, maar nu heb ik 'm alsnog goed.

2 likes

Wow ik had niet verwacht dat ik hem zo slecht had gemaakt. Nu ga ik twijfelen of ik wel van de jaren 90 ben

alles gegokt en toch nog 5 goed :joy:

1 like

Weer vergeten

Blijkbaar heb ik niet zo goed opgelet in de jaren 90

1 like

@anon25548216 is supersnel, dus hier is de uitslag al!

@TantePollewop gefeliciteerd :partying_face:

Forummer Score
TantePollewop 13
ParisDarling 11
Anna88 10
Lula 8
Ohappyday 8
Gelatelli 8
Goudlokje 8
Katie 8
Mhysa 7
Masterchef 7
Unquestionable 7
ILoveCurls 7
oversized 7
Jeminae 7
Damnatio 7
Leeuwenhart 7
Hinkje 7
Bree 7
Sashimi 7
Falafel 7
BiloxiParish 7
kringel 7
QueenOfEngland 7
Niettepruimen 7
Ferngully 7
Pierlala 6
Bunnyslippers 6
Vaiana 6
Blauwra 6
Donny 6
Panthera 6
ellegirltalk 6
Fredje 6
xMillieeee 5
Woodkid 5
Polska 5
Junebug85 5
Bubbless 5
Milan 5
TheeTijd 5
Circe 5
Quinn 5
Oizys 5
punaise 5
Insouciance 5
Max 5
Koekwaus 5
unglaublich 5
Slakje 5
Blarn 5
Lemongrab 5
NietZeker 5
Panda 5
Huismus 4
Kerselaar 4
Swelgje 4
Reality 4
Dancingqueen 4
Jauregui 4
Bucky 4
Botsautobob 4
Petitfour 4
Zilver 4
Hazel 4
Nairobi 4
Chidi 4
Ikzegdoen 4
Quinoa 4
Ditto 4
Jetlag 4
Crystalfire 4
Rozevarken 3
vitaminwater 3
Louse 3
Rozecoupeschaar 3
monkeyslut 3
Chuckie 3
Kaastoetje 3
Zomerjas 3
Niffler 3
Ellelala 3
Baratheon 3
Soy.peor 3
beautyloving 2
Salmiak 2
DC2 2
Dazed 2
Cookie 2
Superkonijn 2
Sjern 2
Tachycardia 2
Theeleut 2
Luzarl 2
Wortel 2
Sjenkie 2
xTSC 2
Geo 1
traveljunkie 1
Clarity 1
Planeet 1
Charlie 1
MACdonalds 1
death_by_sexy 1
Cinnabon 1
8 likes

Potverdorie wel Ă©Ă©n goed gegokt

5 likes

Haha dit is dus niet mijn sterkste onderwerp

Gezien mijn leeftijd had ik het echt beter moeten doen :joy:

Heel leuk om een keer mee te doen, en @kika, dank je wel voor de leuke vragen! En voor de clip van Guns 'n Roses!

1 like

@kika leuke vragen! En ik vond het leuk dat je het nog even postte in het wat je kwijt wilt topic. Dat lees ik standaard wel, maar dit forumboard vergeet ik altijd dus fijn die reminder!

1 like