FF Quiz 2019 Deel 7

Aanstaande woensdag 3 april 2019 is het weer tijd voor een quiz! De eerste quiz voor het nieuwe klassement, dus mis het zeker niet!

Zet het allemaal in jullie agenda en zorg dat je tussen 20:00 uur en 22:00 uur een paar minuten de tijd neemt om de quiz in te vullen!

@moderators willen jullie dit topic vastzetten?

Doen jullie woensdag mee?

  • Nee, ik kan niet
  • Nee, geen zin
  • Ja, ik doe mee

0 stemmers

Graag het topic leeg laten tot de quiz begonnen is!

2 likes

Het is weer tijd voor de quiz!
Heel veel succes allemaal :slight_smile:

Songfestival

  1. Het songfestival is al een aantal jaren niet meer weg te denken van de televisie. In 1956 kwam deze wedstrijd tot stand. Hoeveel landen deden er in 1956 mee?
  • 10
  • 9
  • 8
  • 7

0 stemmers

  1. Vanaf 1975 mag tijdens het Eurovisie Songfestival elk deelnemend land 56 punten uitdelen. Er is een ranglijst opgesteld met meeste totaalpunten van 1975 tot 2018. In deze ranglijst staat Zweden op plaats 1 met 4623 punten. Op de tweede plaats staat het Verenigd Koninkrijk met 3442 punten. Hoeveel punten heeft Nederland gehaald in de periode 1975-2018 volgens deze ranglijst?
  • 2289
  • 2201
  • 2133
  • 2371

0 stemmers

  1. Gerald Joling deed in 1988 mee aan het Songfestival met zijn nummer Shangri-la. Hij eindigde op de 9e plaats. In Nederland stond hij 6 weken in de top 40. Hoelang stond hij met dit nummer in de Belgische BRT top 30?
  • 1 week
  • 3 weken
  • 4 weken
  • Hij stond niet in de Belgische BRT top 30

0 stemmers

Films/Acteurs
4. Na deze vragen over het Songfestival. Gaan we nu door naar een vraag over de Oscars. Sinds 2001 worden de Oscars uitgereikt voor beste animatiefilm. Welke animatiefilm heeft als eerste deze prijs mogen ontvangen?

  • Shrek
  • Ice Age
  • Monsters inc.
  • Finding Nemo

0 stemmers

  1. Om toch nog even terug te gaan naar het Songfestival thema. De populaire groep ABBA won in 1974 het Songfestival voor Zweden. Daarna werden ze heel erg populair over de hele wereld. De liedjes van ABBA zijn gebruikt voor de films Mamma Mia en Mamma Mia Here We Go Again. Hoeveel dollar bracht Mamma Mia (dus alleen de eerste film) op?
  • 570 miljoen dollar
  • 590 miljoen dollar
  • 610 miljoen dollar
  • 640 miljoen dollar

0 stemmers

  1. In de tweede film Mamma Mia Here We Go Again was er een rol weggelegd voor zangeres Cher, waarvan de echte naam: Cherilyn Sarkisian LaPiere is. Cher werd vooral bekend van het rock ’n roll duo Sonny & Cher met haar toenmalige echtgenoot. In 1975 ging ze van Sonny Bono scheiden en trouwde ze met Gregg Allman. Dit huwelijk duurde maar 9 dagen, maar hoeveel dagen zaten er tussen haar scheiding van Sonny en huwelijk met Gregg?
  • 3 dagen
  • 6 dagen
  • 10 dagen
  • 30 dagen

0 stemmers

  1. Tegenwoordig gaat 1 op de 3 mensen scheiden. Hier kan actrice Elizabeth Taylor goed over meepraten. Hoe vaak is zij gescheiden?
  • 3 keer
  • 5 keer
  • 7 keer
  • 9 keer

0 stemmers

  1. Renee Zellweger is voornamelijk bekend als de Britse Bridget Jones. Wat maar weinig mensen weten is dat de Amerikaanse fan is van een Engelse voetbalclub. Welke is dit?
  • Liverpool
  • Manchester
  • Chelsea
  • Southampton

0 stemmers

  1. De Nieuw-Zeelandse acteur Russel Crowe is niet alleen bekend van zijn films, maar hij heeft ook een band opgericht. Hoe heette deze band?
  • The Ordinary Fear of God
  • The Ordinary Fear of Fire
  • The Ordinary Fear of Love
  • The Ordinary Fear of Music

0 stemmers

Schrijvers
10. Niet alleen Russel Crowe heeft een verleden in de muziek. Voordat Dan Brown doorbrak met zijn mysterie thrillers was hij onder andere een popzanger. Hoe heette 1 van zijn albums?

  • Inferno
  • Da Vinci Code
  • Origin
  • Angels & Demons

0 stemmers

  1. Schrijfster Stieg Larsson heeft geen verleden in de muziek, maar kijkt veel kinderprogramma’s. Zij heeft het karakter Lisbeth Salander van de Millennium Trilogie gebaseerd op een kinderheld. Welke is dat?
  • Pippi Langkous
  • Dora the Explorer
  • Mega Mindy
  • Princess Peach

0 stemmers

Dieren
12. Welk feitje over de tijgers is waar?

  • Tijgers zijn de eerste maand blind
  • Het speeksel van tijgers is ontsmettend
  • Het lievelingseten van tijgers zijn wolven
  • De langste tijger was 2,7 meter

0 stemmers

  1. Welke kleur is voor eekhoorns onmogelijk om te zien?
  • Blauw
  • Groen
  • Rood
  • Geel

0 stemmers

Weetjes
14. Welke door Nederlanders veel gebruikte uitvinding is ontwikkelt door iemand uit Noorwegen?

  • Paraplu
  • Klomp
  • Fiets
  • Kaasschaaf

0 stemmers

  1. Waar is de croissant uitgevonden?
  • Frankrijk
  • Zwitserland
  • Oostenrijk
  • Denemarken

0 stemmers

  1. Plastische chirurgie komt tegenwoordig in alle soorten en maten en is enorm populair. In welk land ondergaan vrouwen de meeste plastische chirurgie?
  • Spanje
  • Argentinië
  • Italië
  • Mexico

0 stemmers

  1. Tegenwoordig heb je allerlei datingapps van Tinder, Grindr, Relatieplanet, Lexa en noem het maar op. Als je vroeger een partner zocht had je wat minder mogelijkheden. Als je iedereen uit je dorp/stad niet leuk vond zat er niets anders op dan een contactadvertentie te plaatsen. In welk jaartal werd de eerste contactadvertentie gezet?
  • 1888
  • 1801
  • 1727
  • 1770

0 stemmers

  1. De kleuren in de Nederlandse vlag hebben een betekenis. Waarvoor staat de rode kleur?
  • Vrijheid
  • Volk
  • Kerk
  • Koninkrijk

0 stemmers

Sport
19. 30 april 1905 speelde Nederland de allereerste interland tegen België. Daar scoorde Nederland een eigen doelpunt. Welke speler deed dit?

  • Ben Stom
  • Ben Dik
  • Ben Schipper
  • Ben Bal

0 stemmers

  1. Hoeveel weegt een kogel die gebruikt wordt bij de sport kogelstoten (bij mannen)?
  • 7,55 kg
  • 7,33 kg
  • 7,01 kg
  • 7,26 kg

0 stemmers

Disclaimer: ik ben slecht in Nederlands. Dus sorry voor schrijf- en taalfouten.

Extra vraag: hoeveel vragen denk je dat je goed hebt?

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20

0 stemmers

Ik weet alleen vraag 14 zeker :joy:

Ik heb zowat alles gegokt. Ik dacht ik doe eens mee, maar ik denk dat ik de volgende keer kan overslaan :’)

Vraag/opmerking over kogelstoten

Vond deze vraag interessant! Naar mijn weten/ervaring kan het gewicht variëren namelijk!

1 like

NIET OVERSLAAN :rage: Die maak ik namelijk :blush::sweat_smile:

Leuke quiz! Helaas is mijn Songfestivalkennis niet goed :pensive:

1 like

Zeg me dat jullie ook allemaal hebben gegokt, dan heb ik nog kans om te winnen :stuck_out_tongue:

9 likes

Oh sorry! Normaal vind ik het altijd zo moeilijk met zoveel geschiedenis/aardrijkskunde vragen waar ik niets vanaf weet. Ik dacht ik gooi het even over een andere boeg met wat meer entertainment.

Ik hoop dat jullie nog een beetje goed gegokt hebben dan!

3 likes

Leuke quiz, hopelijk meer goed dan de vorige keer.:grin:

Het gewicht hangt inderdaad af van man/vrouw en leeftijd. Maar de mannelijke senioren stoten al vanaf rond hun 20e met een “normale” mannenkogel en dit gewicht staat vast.

1 like

Ik heb trouwens alles gegokt en wist alleen vraag 20 :joy:. Weet echt 0,0 over de entertainmentindustrie.

Ik wist echt niks😂

Ik dacht ik doe ook weer eens mee maar dit zal inderdaad geen groteske score worden :sweat_smile:.

Ja ik ook, en volgens mij heb ik dat zelfs ooit van het forum geleerd haha.

1 like

Stieg Larsson is toch een man? Wel een leuke quiz met fijne introductie verhaaltjes en goede feitjes!

1 like

google zegt van wel!

Oeps. :flushed:

Gelukkig was dat niet de vraag hahah.

1 like

Net op tijd, leuke quiz!

En hierbij de antwoorden. Ik zal proberen nog voor het weekend jullie punten te vertellen.

  1. Het songfestival is al een aantal jaren niet meer weg te denken van de televisie. In 1956 kwam deze wedstrijd tot stand. Hoeveel landen deden er in 1956 mee?

Er deden zeven landen mee

  1. Vanaf 1975 mag tijdens het Eurovisie Songfestival elk deelnemend land 56 punten uitdelen. Er is een ranglijst opgesteld met meeste totaalpunten van 1975 tot 2018. In deze ranglijst staat Zweden op plaats 1 met 4623 punten. Op de tweede plaats staat het Verenigd Koninkrijk met 3442 punten. Hoeveel punten heeft Nederland gehaald in de periode 1975-2018 volgens deze ranglijst?

2201 punten (het is te hopen dat er dit jaar heel veel punten bijkomen in deze ranglijst)

  1. Gerald Joling deed in 1988 mee aan het Songfestival met zijn nummer Shangri-la. Hij eindigde op de 9e plaats. In Nederland stond hij 6 weken in de top 40. Hoelang stond hij met dit nummer in de Belgische BRT top 30?

Hij stond wel zeker ook in België in de hitlijst. Wel minder lang dan in Nederland, maar toch nog 4 weken.

  1. Na deze vragen over het Songfestival. Gaan we nu door naar een vraag over de Oscars. Sinds 2001 worden de Oscars uitgereikt voor beste animatiefilm. Welke animatiefilm heeft als eerste deze prijs mogen ontvangen?

Onze vriendelijke groene vriend Shrek mocht als eerste deze prijs in ontvangst nemen.

  1. Om nog even terug te gaan naar het Songfestival thema. De populaire groep ABBA won in 1974 het Songfestival voor Zweden. Daarna werden ze heel erg populair over de hele wereld. De liedjes van ABBA zijn gebruikt voor de films Mamma Mia en Mamma Mia Here We Go Again. Hoeveel dollar bracht Mamma Mia (dus alleen de eerste film) op?

De leden van ABBA hoeven zeker niet bang te zijn dat het geld op gaat raken. Alleen de eerste film leverde 610 miljoen dollar op

  1. In de tweede film Mamma Mia Here We Go Again was er een rol weggelegd voor zangeres Cher, waarvan de echte naam: Cherilyn Sarkisian LaPiere is. Cher werd vooral bekend van het rock ’n roll duo Sonny & Cher met haar toenmalige echtgenoot. In 1975 ging ze van Sonny Bono scheiden en trouwde ze met Gregg Allman. Dit huwelijk duurde maar 9 dagen, maar hoeveel dagen zaten er tussen haar scheiding van Sonny en huwelijk met Gregg?

3 dagen na haar scheiding van Sonny ging ze trouwen met Gregg. Dit huwelijk duurde maar 9 dagen. Daarna ging ze ook van Gregg scheiden. Gelukkig trouwde ze al snel nogmaals en toen hielden ze het 4 jaar samen uit.

  1. Tegenwoordig gaat 1 op de 3 mensen scheiden. Hier kan actrice Elizabeth Taylor goed over meepraten. Hoe vaak is zij gescheiden?

Ze is 7 keer gescheiden en 1 keer is haar toenmalige echtgenoot overleden.

  1. Renee Zellweger is voornamelijk bekend als de Britse Bridget Jones. Wat maar weinig mensen weten is dat de Amerikaanse fan is van een Engelse voetbalclub. Welke is dit?

Ze is fan van Chelsea

  1. De Nieuw-Zeelandse acteur Russel Crowe is niet alleen bekend van zijn films, maar hij heeft ook een band opgericht. Hoe heette deze band?

The Ordinary Fear of God

  1. Niet alleen Russel Crowe heeft een verleden in de muziek. Voordat Dan Brown doorbrak met zijn mysterie thrillers was hij onder andere een popzanger. Hoe heette 1 van zijn albums?

Angels & Demons

  1. Schrijfster Stieg Larsson heeft geen verleden in de muziek, maar kijkt veel kinderprogramma’s. Zij heeft het karakter Lisbeth Salander van de Millennium Trilogie gebaseerd op een kinderheld. Welke is dat?

Sorry, ik was een beetje in de war bij deze vraag. Stieg Larsson is overduidelijk een man!

Gelukkig bleef de vraag verder hetzelfde en is Lisbeth Salander een soort volwassen versie van Pippi Langkous

  1. Welk feitje over de tijgers is waar?

Tijgers zijn blind, maar dat is niet de eerste maand maar alleen de eerste week. Het speeksel van tijgers is ontsmettend

  1. Welke kleur is voor eekhoorns onmogelijk om te zien?

Eekhoorns kunnen de kleur rood niet zien

  1. Welke door Nederlanders veel gebruikte uitvinding is ontwikkelt door iemand uit Noorwegen?

Dat is onze grote vriend de kaasschaaf

  1. Waar is de croissant uitgevonden?

Hoewel jullie waarschijnlijk vaker croissants eten in Frankrijk dan in Oostenrijk. Is de croissant toch echt uitgevonden in Oostenrijk .

  1. Plastische chirurgie komt tegenwoordig in alle soorten en maten en is enorm populair. In welk land ondergaan vrouwen de meeste plastische chirurgie?

Het is tegenwoordig in best wel veel landen populair, maar in Argentinië het populairste.

  1. Tegenwoordig heb je allerlei datingapps van Tinder, Grindr, Relatieplanet, Lexa en noem het maar op. Als je vroeger een partner zocht had je wat minder mogelijkheden. Als je iedereen uit je dorp/stad niet leuk vond zat er niets anders op dan een contactadvertentie te plaatsen. In welk jaartal werd de eerste contactadvertentie gezet?

De eerste contactadvertentie is geplaatst in 1727

  1. De kleuren in de Nederlandse vlag hebben een betekenis. Waarvoor staat de rode kleur?

Rood staat voor Volk, wit staat voor de kerk en blauw staat voor Adel.

  1. 30 april 1905 speelde Nederland de allereerste interland tegen België. Daar scoorde Nederland een eigen doelpunt. Welke speler deed dit?

Deze meneer was niet heel erg handig bezig en zijn naam komt daar precies mee overeen. Hij heette: Ben Stom

  1. Hoeveel weegt een kogel die gebruikt wordt bij de sport kogelstoten (bij mannen)?

Een kogel voor vrouwen is 4 kg voor mannen is deze 7,26 kg .

1 like

jammer. net te laat