FF Quiz 2019 Deel 8

Ik moet steeds zo lachen om de intro van de vragen, leuk gedaan!

3 likes

Super leuk!

1 like

Ben blij dat ik dit keer niet vergeten ben om mee te doen!!! Super leuk gedaan weer

1 like

Hele leuke quiz en echt toffe bindtekstjes!

1 like

Ajeetje @Vaiana wat leuk gedaan. Maar Pff, best moeilijk ook. Zit de rest van de avond met dat verdomde koningslied in mijn hoofd :sob:

1 like

Heel leuk gedaan! Heb 'm wel dramatisch gemaakt volgens mij maar dat is niet ongebruikelijk bij mij :sweat_smile:

1 like

9 likes

Dank jullie wel voor alle lieve comments! Ik vond het echt heel leuk om deze quiz te maken en gekke vragen te verzinnen. Stiekem vond ik het ook wel spannend om deze quiz te plaatsen. Hopelijk vonden jullie het niet erg dat deze quiz wel 2 hele minuten te laat online kwam :flushed:

Vraag 1: Bij welk land hoort Paaseiland?


Door de naam zou je denken dat Paaseiland ooit bij Nederland hoorde en tegenwoordig een zelfstandig eiland is. Helaas is dat niet waar. Paaseiland werd inderdaad in 1722 door Jacob Roggeveen ontdekt, maar Paaseiland is nooit een Nederlandse kolonie geweest. ‘Ja maar Vaiana, bij welk land hoort Paaseiland dan?’ Paaseiland werd in 1880 door Chili geannexeerd en sindsdien hoort Paaseiland dus bij dit land.

Vraag 2: Hoeveel Lindt Paashazen worden er jaarlijks wereldwijd verkocht?
Schrokken jullie ook van de grote hoeveelheden? Toch klopt het dat er elk jaar meer dan 100 miljoen Lindt Paashazen verkocht worden. Elk jaar worden er namelijk 135 miljoen Lindt Paashazen verkocht.

Vraag 3: Hoe warm moet het zijn om een melkchocolade paashaas te laten smelten?
Elk soort chocolade heeft een eigen smeltpunt. Witte chocolade smelt bij 28 graden en pure chocolade bij 32 graden. Om een Lindt melkchocolade paashaas te smelten, moet je huis 30 graden warm zijn.

Vraag 4: Wie van deze mannen hoort er niet bij?
FF%20Quiz
Als jullie de afgelopen jaren The Passion hebben gekeken dan was deze vraag vast een eitje (pun intended). Drie van deze mannen, Roel van Velzen, Jeroen van Koningsbruggen en Charly Luske, hebben tijdens de vorige edities van The Passion Judas gespeeld. Nummer drie, Brainpower, speelde vorig jaar Petrus.

Vraag 5: Welk jaar was het tijdens eerste Paasdag het warmst?
Het goede antwoord is 2011. Toen werd het op eerste Paasdag 26 graden. In 1949 werd het 24,5 graden. In 1984 werd het 22,5 graden. In 2014 hadden we het maar koud. Toen werd het namelijk maar 20,7 graden. Jullie hoeven dus niet deze Pasen jullie chocolade in de koelkast te bewaren.

Vraag 6: Welk land heeft geen Fabergé-eieren
Hoewel het Louvre heel groot is kunnen jullie daar helaas geen Fabergé-ei bezichtigen. Er zijn in Frankrijk wel nep-eieren gevonden, maar die zijn niet zo mooi als de originele eieren.

Vraag 7: Maar waar komt de naam advocaat vandaan?
De Nederlandse versie van het drankje is inderdaad in Nederland in 1825 door J.G. Cooymans bedacht. J.G. Cooymans was geen advocaat, maar het drankje was waarschijnlijk vroeger heel populair bij advocaten. Zij namen een glaasje advocaat om hun keel te smeren voordat ze het slotpleidooi gaven. Voor de mensen die het alcoholpercentage van boven de 14% te veel vinden, bestaan er ook “zachtvocaatjes” zoals tokkelroom. Deze bevatten 8%.

‘Maar Vaiana, wat is nou het goede antwoord?’

Zoals ik al zei, bedacht J.G. Cooymans de Nederlandse versie van het drankje. Het originele drankje komt uit de Antillen waar avocado’s in verwerkt werden. Dit drankje werd door zeelieden weer naar Nederland gebracht, maar in Nederland waren er nog geen avocado’s en werden er dus eieren in plaats van avocado’s gebruikt. Het enige wat ons nog aan het originele recept doet herinneren, is dus de naam.

Vraag 8: Waar komt het fenomeen gourmetten vandaan?
Alle drie de antwoorden zijn goed. Nou ja, voor zover bekend is, zijn deze drie antwoorden goed. Gourmetten is namelijk een redelijk nieuwe Nederlandse traditie waarvan de herkomst niet helemaal duidelijk is. Wat we wel weten, is dat de traditie in de jaren 70 door een campagne van het Voorlichtingsbureau Vlees en het Bedrijfschap Slagersbedrijf is bedacht en dat in die tijd het kaasfonduen populair was. Hierdoor geloven sommigen dat het gourmetten uit Zwitserland komt, maar andere mensen geloven dat de traditie uit Azië vandaan komt. De term gourmetten is afgeleid van het Franse gourmandises.

Vraag 9: Welke Australische acteur sprak de stem van deze stoere Paashaas in?
Ik hou het kort. De stem van deze stoere Paashaas werd door Hugh Jackman, die we natuurlijk als de stoere Wolverine kennen, ingesproken.

Vraag 10: Welke basketballer gaat in de nieuwe Space Jam film spelen?
Natuurlijk gaat Bugs Bunny weer in de remake van de klassieker uit 1996 spelen. Er wordt nog gekeken of acteurs, zoals Bill Murray, uit de originele versie een rolletje krijgen. Oh, jullie wilden natuurlijk weten of Michael Jordan weer terugkeert. Misschien wel, maar hij krijgt niet de hoofdrol. Deze keer heeft LeBron James de hoofdrol.

Vraag 11: Weten jullie welke van de vier namen GEEN naam van de drie zusjes van Pieter Konijn is?
De drie zusjes van Pieter Konijn heten Flopsie, Mopsie en
 Wipstaart! Ja het is echt waar, Wipstaart is echt een naam van een van de zusjes. In het Engels heet ze Cottontail, maar Wipstaart klinkt stiekem schattiger. Misschien is dit wel goede inspiratie voor een konijnennaam?
Topsie heb ik zelf verzonnen en is dus GEEN naam van de drie zusjes.

Vraag 12: Wat gebeurt er met de aarde als we met z’n allen, verspreid over de aarde, tegelijkertijd zouden springen?
Als alle mensen verspreid over de aarde tegelijkertijd zouden springen zal er waarschijnlijk niks gebeuren. MAAR! Als we met z’n allen op een plek zouden verzamelen en dan tegelijkertijd zouden springen, dan kan er wel een aardbeving ontstaan. Dit gebeurde in 1992 in Londen tijdens een concert. Toen ontstond er namelijk een aardbeving van 4,5 op de schaal van Richter.

Vraag 13: Welke Duitse componist heeft dit beroemde stuk gecomponeerd?
De MatthÀus-Passion werd in 1727 OF in 1728 door Johann Sebastian Bach gecomponeerd. Hij voerde dit beroemde stuk op in Leipzig op 15 April 1729.

Vraag 14: Welke blonde zangeres bracht het nummer ‘Judas’ uit?


Madonna is niet bang om met haar muziek en videoclips grenzen op te zoeken, net zoals Christina Aguilera. Toch hebben deze twee dames dit nummer niet gezongen. Aangezien Taylor Swift alleen over haar exen zingt en zij pas in 1989 geboren is (en dus nooit Judas heeft ontmoet), blijft Lady Gaga over.

Vraag 15: Hoe heet deze rivale van Nijntje?
index
Alle vier de namen zijn namen van Sanrio personages, maar het antwoord is My Melody. Leuk feitje, Kathy is in 2010 voor de rechter gesleept, omdat ze te veel op Nijntje leek. Wat vinden jullie?
net

Vraag 16: Welke beroemde jurk droegen beide dames tijdens de kroning?
IMG_20190314_221132
Het antwoord is 3! Beide dames droegen tijdens de kroningen een ‘royal blue’ jurk van Jan Taminiau. Die van Maxima is de enige echte.

gallery-1512483115-jurk-christmas-prince

Vraag 17: Veel Nederlanders gaan met Koningsdag naar Amsterdam, maar waar gaan Willem-Alexander en MĂĄxima dit jaar heen?
Willem-Alexander en MĂĄxima gaan dit jaar naar Amersfoort! Vorig jaar bezochten ze Groningen. In 1999 werd er Koninginnedag in Utrecht gevierd. Delftenaren hebben pech, want daar zijn de koning en koningin nog nooit tijdens Koningsdag geweest.

Vraag 18: Wat is waar over de geschiedenis van koekhappen?
Tegenwoordig dragen we een verjaardagshoedje of tiara als we jarig zijn, maar vroeger droeg men een plakje ontbijtkoek met een lintje aan hun arm. Het is niet te hopen dat de jarige dit aan het einde van de dag op moest eten, want dat lijkt me niet zo lekker.

Vraag 19: Hoeveel procent van de Nederlanders is tijdens Koningsdag op de vrijmarkt te vinden?
Maar liefst 20% van de Nederlands gaat tijdens Koningsdag wel even langs de vrijmarkt.

Vraag 20: Waar stond de W in het Koningslied NIET voor?


Hoewel stroopwafels een typisch Nederlandse lekkernij zijn, stond de W helaas niet voor wafels. Geloof je me niet? Luister dan nog maar eens naar deze klassieker.

Dat waren de antwoorden van deze quiz. Hopelijk hebben jullie wat nieuws geleerd!

7 likes

Ik had geen flauw idee bij vraag 4 dus dacht uiteindelijk maar ‘Jeroen, Roel en Charly hebben vast weleens in een film gespeeld ofzo’. :rofl:

1 like

Hahaha, ik dacht precies hetzelfde

2 likes

Ooh dat is een goede! Daar had ik niet eens aan gedacht :open_mouth:

1 like

Mijn redenatie was dat ik de derde niet herkende dus maar voor hem koos hahaha

7 likes

Nooooo, ik wist helemaal niet dat Brainpower nog bestond! Nu ik het lees herken ik hem inderdaad wel trouwens, maar dat hij in de Passion heeft gespeeld had ik echt nooit kunnen raden


2 likes

Ho ho, Brainpower speelde wel in de klassieker Afblijven! hĂš.

3 likes

Aaahw sorry :pensive:


Klassieker!
6 likes

sorry sorry :see_no_evil:

1 like

te laat :sob:
het waren wel leuke vragen!

1 like

No way haha. Dit had ik dus echt niet bedacht. Zie het al helemaal voor me dat je iemand op straat tegenkomt met een plakje ontbijtkoek aan zijn arm haha. Lekker plakkerig ook.

Leuke quizvragen trouwens @Vaiana. Was eindelijk een keertje op tijd dus kon ook eens meedoen en dit was meteen een leuke om mee te beginnen

1 like


Lekker toch? :sweat_smile:

3 likes