FF Quiz 2019 Deel 8


Forumgenoten!
Woensdag 17 april zal ik, Vaiana, jullie op mijn boot langs allerlei landen brengen. Tijdens deze rondreis zullen we weer een paar nieuwe feitjes leren. Jullie stappen 20u op mijn boot en om 22u uur zijn jullie weer thuis. Ik moet natuurlijk voor genoeg eten zorgen, dus ik zou graag willen weten wie van jullie woensdag meedoet.

  • Ik!
  • Ik misschien
  • Ik niet

0 stemmers

Zouden jullie dit topic tot en met woensdag 20u leeg willen laten? En willen de @moderators dit topic misschien pinnen?

Ik zal woensdag tot 20u op jullie wachten.

Tot da

Wat? Jullie willen hints?
Ik raad jullie aan om deze website uit 1996 even te bestuderen.
En bekijk deze trailer nog eens een keer.

Meer ga ik niet verraden.
Tot dan!

29 likes

Daar staan we dan. We zagen dit moment al zo vaak in onze dromen. Daar is het dan. De dag die we wisten dat zou komen is eindelijk hier~~~~~. Zijn jullie er klaar voor? Kunnen jullie dat ooit echt zijn?

Beste FF’ers, het is woensdag 17 april 20.00 uur. Het is tijd voor de Paas- en Koningsdagquiz. Stap in mijn boot en samen varen we naar verschillende landen waar ik jullie vragen over verschillende onderwerpen stel. Rond 22.00 uur zijn we weer thuis. Ben je van tevoren naar de wc geweest? Ja? Dan gaan we varen.



Vraag 1: Zoals de meesten waarschijnlijk al weten, vaar ik met mijn volk van eiland naar eiland. Tijdens Ă©Ă©n van mijn reizen kwam ik op een eiland met wel heel bijzondere standbeelden terecht. Jullie weten waarschijnlijk dat ik het nu over Paaseiland heb. Maar
 Bij welk land hoort Paaseiland?

  • Nieuw Zeeland
  • Chili
  • Peru
  • Geen

0 stemmers

Vraag 2: Zitten jullie stevig? We gaan namelijk even een flink stuk varen. Waarheen? We varen naar Zwitserland waar veel konijnen vandaan komen. Dit speciale soort konijn is tijdens Pasen erg populair. Misschien komt het door zijn gouden vacht of het lintje met belletje die hij om zijn nek draagt. Jullie snappen vast dat ik het over de Lindt Paashazen heb. Hoeveel Lindt Paashazen worden er jaarlijks wereldwijd verkocht?

  • 165 miljoen
  • 110 miljoen
  • 140 miljoen
  • 135 miljoen

0 stemmers

Vraag 3: We blijven maar eventjes in Zwitserland. Ik moet namelijk even uitrusten. Van varen krijg ik het best warm. Hoe warm moet het zijn om een melkchocolade paashaas te laten smelten?

  • 28 graden
  • 30 graden
  • 32 graden
  • 34 graden

0 stemmers

FF%20Quiz
Vraag 4: En we gaan door naar Nederland. Wie van deze mannen hoort er niet bij?

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

0 stemmers

Vraag 5: Doordat ik vaak van eiland naar eiland vaar, kan ik het warme weer opzoeken. Nederlanders besluiten vaak om Pasen thuis te vieren. Hierdoor moeten zij maar afwachten wat voor weer het met Pasen wordt. Met geluk heeft Nederland dit jaar een lekker warm Pasen. Welk jaar was het tijdens eerste Paasdag het warmst?

  • 2011
  • 1949
  • 2014
  • 1984

0 stemmers


Vraag 6: Nederlanders houden van chocolade paaseieren. Jaarlijks eten zij namelijk ongeveer 47 paaseieren gemiddeld per persoon. Sommigen van jullie zijn bijvoorbeeld helemaal fan van de pindakaas paaseieren van de Jumbo. Zelf houd ik van de ouderwetse hazelnootpraliné paaseieren. Koningin Elizabeth vindt deze paaseitjes waarschijnlijk te gewoontjes. Zij spaart namelijk speciale Russische eieren, namelijk Fabergé-eieren. Van de 57 eieren heeft zij er vier. Doordat deze eieren zo zeldzaam zijn, kan je ze niet in elk land in een museum bezichtigen. Welk land heeft geen Fabergé-eieren

  • Qatar
  • Verenigde Staten
  • Duitsland
  • Frankrijk

0 stemmers

Vraag 7: We blijven de komende drie vragen eventjes in Nederland. Toen ik een paar centimeter kleiner was, mocht ik elke Pasen van mijn oma een likje van haar advocaat. Bah, wat vond ik dat goor zeg! Nu ik een paar centimeter groter ben, vind ik het nog steeds niet te hachelen. Toch zijn er veel (oudere) Nederlanders die elke Pasen van een “advocaatje” genieten. Maar waar komt de naam advocaat vandaan?

  • Het drankje is in 1825 door de advocaat J.G. Cooymans bedacht
  • Het drankje is een sterkere variant op de oudere “zachtvocaat” drank genaamd tokkelroom
  • Het drankje komt uit de Antillen waar avocado’s in het drankje verwerkt werden
  • Het drankje was vroeger erg populair bij advocaten

0 stemmers

Vraag 8: Als de Nederlanders uit eten gaan, dan bestellen zij meestal een maaltijd voor zichzelf. Toch maken de meeste Nederlanders tijdens Pasen een uitzondering en gaan zij gezellig met hun familie lekker gourmetten. Gourmetten is iets wat als typisch Nederlands wordt gezien, maar toch is het niet van origine Nederlands. Waar komt het fenomeen gourmetten vandaan?

  • Uit AziĂ« waar men in restaurants, vaak aan een grillplaat, aan shared dining doet.
  • Uit Zwitserland waar men vaak aan racletten doet
  • Uit Frankrijk waar vaak van verschillende gerechtjes een beetje wordt gegeten
  • Alle drie de antwoorden zijn goed

0 stemmers


Vraag 9: En op naar Hollywood! Vragen voor een quiz verzinnen is best moeilijk. Vooral als je een quiz over Pasen gaat verzinnen. Er zijn namelijk niet echt klassieke paasfilms. Ja, je hebt allemaal films over de kruisiging van Jezus Christus, maar die films vind ik best wel heftig. Gelukkig bestaat er ook een animatiefilm, genaamd Rise of the Guardians. In deze animatiefilm uit 2012 spelen de Kerstman, Tandenfee, maar ook de Paashaas een rol. Welke Australische acteur sprak de stem van deze stoere Paashaas in?

  • Chris Hemsworth
  • Simon Baker
  • Liam Hemsworth
  • Hugh Jackman

0 stemmers

Vraag 10: Een ander beroemd konijn is Bugs Bunny. Bugs Bunny kennen we van de bekende Looney Tunes. Mensen van rond de 20 en 30 jaar kennen Bugs Bunny ook uit een bekende film genaamd Space Jam. In deze film staat de sport basketbal centraal en is Bugs Bunny samen met basketballer Michael Jordan te zien. Over 2 jaar komt er nieuwe versie van deze klassieker uit 1996 uit. Welke basketballer gaat in deze film spelen?

  • Kevin Durant
  • Stephen Curry
  • LeBron James
  • Weer Michael Jordan

0 stemmers

a8cd859213d0519e4f88e22131d7e4f2
Vraag 11: Op mijn boot varen we naar de vijf laatste paasvragen. We varen van de Verenigde Staten terug naar Engeland. Daar wacht een ander konijntje op ons. Dit konijntje is wat schattiger en draagt een blauw jasje. ‘Vaiana ga je ons nou serieus vragen wie Pieter Konijn is?’ Nee, nee, dat zou te makkelijk zijn. Zien jullie die drie zusjes bij hem staan? Weten jullie welke van de vier namen GEEN naam van de drie zusjes van Pieter Konijn is?

  • Topsie
  • Flopsie
  • Mopsie
  • Wipstaart

0 stemmers

Vraag 12: Poeh, eventjes uitrusten hoor. Zo’n wereldreis leiden is best vermoeiend. Oh, jullie willen een nieuwe vraag? Vooruit. We zijn nog in Engeland hù? Even nadenken. Ik weet een vraag! Konijntjes houden van eten, knuffelen en springen. Wat gebeurt er met de aarde als we met z’n allen, verspreid over de aarde, tegelijkertijd zouden springen?

  • Er zal een mini aardbeving ontstaan
  • Er zal een grote aardbeving ontstaan
  • Er zal een grote aardbeving gevolgd door een tsunami ontstaan
  • Niks

0 stemmers

Vraag 13: Tijd om weer verder te gaan. Waar zullen we heen gaan? Duitsland? Rond Pasen gaat mens ook vaak naar de kerk waar men naar de MatthÀus-Passion kan luisteren. Welke Duitse componist heeft dit beroemde stuk gecomponeerd?

  • Ludwig van Beethoven
  • Johann Sebastian Bach
  • Johannes Brahms
  • Richard Wagner

0 stemmers

Vraag 14: En we gaan weer terug naar de Verenigde Staten waar veel popmuziek uitgebracht wordt. Dus ook het liedje van een zangeres die 2011 over Ă©Ă©n van de twaalf apostelen van Jezus zong. Welke blonde zangeres bracht het nummer ‘Judas’ uit?

  • Madonna
  • Christina Aguilera
  • Taylor Swift
  • Lady Gaga

0 stemmers

index
Vraag 15: Voor de laatste paasvraag gaan we helemaal naar Japan. Velen dromen van een succesvolle carriĂšre in Japan, maar Ă©Ă©n Nederlandse dame heeft het in Japan echt gemaakt. Ik heb het natuurlijk over Nijntje. Het is jaloersmakend hoe populair zij is. In Japan heeft zij ook een beroemde rivale. Hoe heet deze rivale van Nijntje?

  • Hello Kathy
  • My Melody
  • Lala
  • Cheery

0 stemmers

IMG_20190314_221132
Vraag 16: En we varen voor de laatste vijf vragen weer terug naar Nederland. Hier wordt sinds 2014 Koningsdag gevierd. Elk jaar bezoekt de koning met zijn familie een plaats of meerdere plaatsen. In 2013 deed hij dit niet, want toen was het Kroningsdag. Tijdens de kroning droeg koningin Måxima een iconische jurk. Veel vrouwen renden naar de winkels, want Måxima was een trend gestart. Vele royals besloten Maxima ook na te doen. Net als de koningin uit Aldovië, bekend van de filmreeks A Christmas Prince. De koningin droeg een replica van deze jurk tijdens de kroning van koning Richard. Welke beroemde jurk droegen beide dames tijdens de kroning?

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

0 stemmers

Vraag 17: De meesten van ons vinden het tijdens Koningsdag leuk om naar festivals of vrijmarkten te gaan. Of misschien zitten jullie tijdens het eten van een oranje tompouce naar de koninklijke familie op tv te kijken. Veel Nederlanders gaan met Koningsdag naar Amsterdam, maar waar gaan Willem-Alexander en MĂĄxima dit jaar heen?

  • Amersfoort
  • Delft
  • Utrecht
  • Groningen

0 stemmers


Vraag 18: Sommige FF’ers vieren met hun kinderen Koningsdag. Zij zullen waarschijnlijk tijdens deze dag aan verschillende ouderwetse activiteiten meedoen. Denk aan sjoelen, eierlopen, zaklopen en koekhappen! Wat is waar over de geschiedenis van koekhappen?

  • Koekhappen is door Peijnenburg verzonnen om meer ontbijtkoek te verkopen
  • Vroeger bond men met een lintje een plakje ontbijtkoek aan hun arm om te laten zien dat ze jarig waren
  • Koekhappen is pas tijdens Koninginnedag ontstaan
  • Vroeger was koekhappen een spel wat alleen door de adel werd gespeeld

0 stemmers

Vraag 19: Koningsdag is de gelegenheid om op de vrijmarkt een paar nieuwe spullen te kopen en te verkopen. Hoeveel procent van de Nederlanders is tijdens Koningsdag op de vrijmarkt te vinden?

  • 20%
  • 15%
  • 10%
  • 5%

0 stemmers

Vraag 20: We gaan weer terug naar 2013. Toen werd het beste nummer ooit geschreven. Dat dit nummer nog nooit op nummer 1 in de Top2000 heeft gestaan is echt onbegrijpelijk. ‘Bedoel je Wake Me Up van Avicii?’ Nee man! Ik bedoel natuurlijk het Koningslied. Vooral de rap in dit nummer is i-co-nisch. Waar stond de W in dit nummer NIET voor?

  • De W van wafels
  • De W van Willem
  • De W van stamppot eten
  • De W van welkom in ons midden

0 stemmers


Nou, dat was onze rondreis. Ik heb geprobeerd om alle vragen, ondanks dat er maar twee thema’s waren, zo divers mogelijk te maken. Hopelijk is dat gelukt.

Vonden jullie deze quiz moeilijk?

  • Ja :frowning:
  • Nee :slight_smile:

0 stemmers

3 likes

Neee ik las vraag 20 te snel. Weet het antwoord namelijk wel :tired_face:

Maar leuke quiz @Vaiana :+1:

1 like

Ik heb heel stoer nee gezegd op die laatste vraag, maar we moeten t nog maar even afwachten haha

3 likes

Super leuke quiz! De quiz was moeilijk, maar de vragen gingen niet over totaal onbekende onderwerpen. Dus ik heb op die vraag ‘nee’ ingevuld, maar ik bedoel daarmee dat hij niet te moeilijk en niet te makkelijk was :slight_smile:

1 like

Ik voel me altijd zo dom als ik na het geven (oftewel gokken) van een antwoord zie dat ik de eerste en dus de enige ben die dat antwoord gegeven hebt :sweat_smile:

5 likes
Samenvatting

:wink:

Haha is dit een cryptische knipoog

1 like

Echt leuk jullie reacties! Ik vond het toch best spannend om een quiz te maken. Vooral toen net alles fout ging met de polls! :open_mouth:

Samenvatting

Dat merk je over anderhalf uur :wink:

Hele leuke quiz! Ik weet zeker dat ik er minimaal 3 goed heb, dus ik maak progressie :joy:

2 likes

Zo spannend :see_no_evil:

1 like

Ik voel me weer lekker dom
 En ik ben al te lang weg uit Nederland, ik herken alleen Van Velzen in die vraag met die Nederlandse mannen :grimacing:

2 likes

Hahaha, ik moet eerlijk bekennen dat ik, als ik de quiz niet gemaakt had, het antwoord ook niet zo geweten had :flushed:

Hij was weer leuk!! Goed gedaan @Vaiana :blush:

1 like

Ik had speciaal mijn Vaiana shirt aangetrokken. Hopelijk heeft het geholpen!

4 likes

We zullen zien! :smiley:

Super leuk! Ik heb alleen niet aangegeven dat ik meedoe van tevoren. Tellen mijn antwoorden dan alsnog mee?:flushed:

1 like

Volgens mij wel!

Poe moeilijke quiz zeg, maar wel heel leuk vormgegeven!

Ik snap echt nooit iets van vragen wie past er niet bij, ik heb echt geen flauw idee.

1 like