FF Quiz 2019 deel 9


Hoi! Aanstaande donderdag 2 mei is het weer zo ver!
Begin alvast met studeren, zoek wat obscure feitjes op, leer de lingo ergens van. In andere woorden: bereid je voor op weer een gloednieuwe editie van de quiz!
Let op: De quiz bevat ook een aantal geluidsfragmenten in het kader van mei.

Wie is er klaar voor?

  • JAAA
  • Ik sla over :frowning:

0 stemmers

@moderators, zouden jullie dit topic willen vastmaken?

Tot donderdag! Willen jullie het topic tot die tijd leeg houden?
Trouwens… Ik neem aan dat jullie wel wat hints willen… :smirk:
Ik heb er hier en daar wat verstopt :wink:

5 likes

Categorie: Mei.

Het gezegde luidt: ‘in mei leggen alle vogels een ei”. Kunnen jullie de vogels uit deze geluidsfragmenten herkennen? Let op: elke vogel komt maar één keer voor, ik ben ook weer niet zo flauw om 4 verschillende keelklanken van zwanen te laten horen. Of wel?

Vraag 1:
Lekker met de meiden, meiden, me-uh, vogels, v-vogels zingen. Welke vogel hoor je in dit fragment?

  • merel
  • wilde zwaan
  • ooievaar
  • pimpelmees

0 stemmers

Vraag 2:

Volgende vogel! Ze klepperen wat af zeg, je zou denken dat ze het al druk genoeg hebben met babies bezorgen… Welke vogel hoor je hier?

  • merel
  • wilde zwaan
  • ooievaar
  • pimpelmees

0 stemmers

Vraag 3:
Mijn moeder vertelde me altijd dat deze dieren je arm konden breken, dus loop ik met een wijde boog om deze duivel vogel heen. Zou het een pimpelmees zijn, of gok je toch op een andere vogel?

  • merel
  • wilde zwaan
  • ooievaar
  • pimpelmees

0 stemmers

Vraag 4:

Last best, in het Engels heet deze vogel blue tit. Ghehehe. Vul je hier de ooievaar in, of ga je toch een maatje kleiner?

  • merel
  • wilde zwaan
  • ooievaar
  • pimpelmees

0 stemmers

Categorie: kinderfilms

Vraag 5:

Deze gif komt uit een hele populaire kinderfilm. Welke?

  • Brave
  • Polar Express
  • Nordic Adventure Time
  • Frozen

0 stemmers

Vraag 6:

We ontwijken alle kinderen met hun Elsa tasjes en duiken in het verleden. Het moderne sprookje ‘Alice in Wonderland’ is geschreven door Lewis Caroll en is uitgegeven in 1865. Lewis Caroll is een pseudonym van een Engelse wiskundige. Hoe heette Lewis Caroll echt?

  • Roald Dahl
  • Charles Lutwidge Dodgson
  • Andrew Lutwidge Caroll
  • Charles Lewisson

0 stemmers

Vraag 7:

Sprekend over Alice in Wonderland en de gekke hoedenmaker… Het gezegde “mad as a hatter” is geassocieerd met de hoedenmakers. Waardoor kregen hoedenmakers de ‘hoedenmakersziekte’?

  • Door het gebruik van kwik bij het maken van vilten hoeden
  • Een loodvergiftiging leidde bij veel hoedenmakers tot de hoedenmakersziekte
  • Door het gebruik van slechte verf bij het maken van bontgekleurde hoeden
  • Bij het maken van de hoeden ademden de hoedenmakers teveel stof in

0 stemmers

Categorie: Mythische wezens

Vraag 9:

Griekenland heeft als nationale dier de dolfijn. Naast de dolfijn heeft Griekenland ook een nationale vogel, welke mythische vogel?

  • houtduif
  • feniks
  • gierzwaluw
  • garoeda

0 stemmers

Vraag 10
Een ander mythisch wezen is de Gorgoon. Het zijn niet de allervriendelijkste wezens en ik zou afraden oogcontact te zoeken. Hoe heette de bekendste Gorgoon?

  • Medusa
  • Perseus
  • Electra
  • Hera

0 stemmers

vraag 11:
De uitdrukking “iemand met Argusogen bekijken” is ontstaan door Argus. Argus was een mens met héél veel ogen. Hoeveel?

  • 5
  • 10
  • 100
  • 1000

0 stemmers

categorie: Europa
Altijd handig om even je kennis over Europa bij te spijkeren!

vraag 12
In de hoofdstad van Oostenrijk, Wenen, staat de Rathausmann. Hij is meer dan 5 meter hoog exclusief vlaggenstok meer dan 3 meter. Zo’n groot beeld heeft vast grote voeten. Welke schoenmaat heeft deze knakker?

  • 42
  • 20
  • 63
  • 84

0 stemmers

Vraag 13:
De Canarische eilanden zijn door Romeinse zeelui ontdekt. Naar welk dier is deze eilandengroep vernoemd?

  • Shetland pony’s die het eiland terroriseerden met hun hippe dansmoves
  • Kanarie
  • Hond
  • capibara

0 stemmers

Vraag 14
Cyprus was het enige land ter wereld zonder nationaal volkslied. Op 16 november 1966 werd bepaald dat Cyprus het nationale volkslied van een ander land overnam als eigen volkslied. Van welk land?

  • Nederland
  • Malta
  • Turkije
  • Griekenland

0 stemmers

Vraag 15
de Football Association of Greenland mag zich niet aansluiten bij de FIFA. Waarom niet?

  • Er is geen gras
  • Groenland weigert geld te betalen
  • Groenland is onoverwinnelijk
  • Denemarken wilt niet dat Groenland meedoet

0 stemmers

vraag 16:
Nederland is een vrij vlak land en ligt gedeeltelijk onder zeeniveau. Het hoogste punt van het land lig in Vaalserberg. Hoe hoog is het hoogste punt?

  • 323 meter
  • 434 meter
  • 122 meter
  • 1,534 meter

0 stemmers

Vraag 17:
Het laagste punt van Nederland ligt 7 meter onder de zeespiegel. Waar moet je heen om te kunnen zeggen dat je het laagste punt van Nederland hebt bezocht?

  • Naar de Noorplaspolder
  • Naar de Zuidplaspolder
  • Naar Vlissingen
  • De Vaalserberg! Toch?

0 stemmers

Categorie: wereld
Oké nog even een uitstapje naar de Wereldse feitjes
vraag 18:
Kiribati is een heel bijzonder land. Het bestaat uit 33 koraaleilanden en ligt in de Grote Oceaan. De atollen zijn zeer laaggelegen en wetenschappers verwachten dat Kiribati in het jaar 2100 volledig onder water zal staan. Wat is zo bijzonder aan dit land?

  • Het heeft geen inwoners
  • Het land valt in alle vier de hemisferen
  • De laatste dodo is gestorven op een van de eilanden
  • Het land heeft geen regering

0 stemmers

Vraag 19:
Op het wapenschild van Australië staan kangoeroes en emoe’s. Waarom eigenlijk?

  • De Australiërs hebben meerdere oorlogen tegen de emoe verloren. Een oorlog tegen de kangoeroe zal ook niet te winnen zijn dus hebben ze besloten de onoverwinnelijke dieren te eren.
  • Het waren de eerste twee dieren die “ontdekt” waren op het Australische continent
  • Er werd een verkiezing uitgeschreven. De koala kreeg slechts 5% van de stemmen.
  • Ze kunnen niet achteruit lopen

0 stemmers

Categorie: Kent iemand deze nog?

vraag 20
Laatste vraag!


ghehe
Lingo. Het programma dat Nederland massaal ‘GROEEEEEEEN’ liet roepen. Op 3 september 2003 werd het hoogste bedrag ooit bij elkaar gespeld. De kandidaten raadden in totaal 7 woorden. Hoeveel namen de winnende kandidaten mee naar huis?

  • €35.000
  • €41.000
  • €7.000
  • €72.500

0 stemmers

11 likes

Heel leuke quiz! Mijn complimenten

1 like

Heel leuk gemaakt!

1 like

Poe, moeilijk. Maar ook weer heel leuk en interessant!

1 like

Leuke quiz @Quinoa! Heb weer flink gegokt, maar wist zowaar een paar dingen :smile:

1 like

Superleuke quiz!

1 like

Leuk! Ben benieuwd naar sommige antwoorden.

1 like

Leuke quiz! Ben benieuwd naar de antwoorden. Maar heel goed gedaan, dankjewel! :slight_smile:

1 like

Ik speel nooit meer een quiz op m’n telefoon vanaf nu, dat verspringende beeld is zó irritant
Edit: ik heb m’n antwoord op vraag 2 wel aangepast na verspringen, want het sloeg nergens op dat ik daardoor per ongeluk op pimpelmees stemde :’)

1 like

Het zou me verbazen als ik überhaupt op het scoreboard verschijn haha

1 like

Hele leuke quiz weer.

1 like

Bedankt voor de leuke comments!

Hierbij de antwoorden, ik zag al dat hij overwegend goed gemaakt was :smiley:
Categorie: Mei.

Het gezegde luidt: ‘in Mei leggen alle vogels een ei”. Kunnen jullie de vogels uit deze geluidsfragmenten herkennen? Let op: de vogel komt maar een keer voor, ik ben ook weer niet zo flauw om 4 verschillende keelklanken van zwanen te laten horen.

Vraag 1:

Je hoorde hier de Merol merel!

Vraag 2:

Volgende vogel! Ze klepperen wat af zeg, je zou denken dat ze het al druk genoeg hebben met babies bezorgen… Welke vogel hoor je hier?

De ooievaar, duhh

Vraag 3:

Mijn moeder vertelde me altijd dat deze dieren je arm konden breken, dus loop ik met een wijde boog om deze duivel vogel heen. Zou het een pimpelmees zijn, of gok je toch op een andere vogel?

wilde zwaan

Vraag 4:

Last best, in het Engels heet deze vogel blue tit. Ghehehe. Vul je hier de ooievaar in, of ga je toch een maatje kleiner?

pimpelmees

Categorie: kinderfilms

Vraag 5:

Deze gif komt uit een hele populaire kinderfilm. Welke?

Frozen

Vraag 6:

We ontwijken alle kinderen met hun Elsa tasjes en duiken in het verleden. Het moderne sprookje ‘Alice in Wonderland’ is geschreven door Lewis Caroll en is uitgegeven in 1865. Lewis Caroll is een pseudonym van een Engelse wiskundige. Hoe heette Lewis Caroll echt?

Hij heette Charles Lutwidge Dodgson

Snappie, ontwijken -> Dodge

Vraag 7:

Sprekend over Alice in Wonderland en de gekke hoedenmaker… Het gezegde “mad as a hatter” is geassocieerd met de hoedenmakers. Waardoor kregen hoedenmakers de ‘hoedenmakersziekte’?

Door het gebruik van kwik bij het maken van vilten hoeden

Categorie: Mythische wezens

Vraag 9:

Griekenland heeft als nationale dier de dolfijn. Naast de dolfijn heeft Griekenland ook een nationale vogel, welke mythische vogel?

De feniks.

Vraag 10

Een ander mythisch wezen is de Gorgoon. Het zijn niet de allervriendelijkste wezens en ik zou afraden oogcontact te zoeken. Hoe heette de bekendste Gorgoon?

Medusa

vraag 11:

De uitdrukking "iemand met Argusogen bekijken" is ontstaan door Argus. Argus was een mens met héél veel ogen. Hoeveel?

  1. Vraag me af hoe lang hij bezig zou zijn met lenzen indoen.

categorie: Europa

Altijd handig om even je kennis over Europa bij te spijkeren!

vraag 12

In de hoofdstad van Oostenrijk, Wenen, staat de Rathausmann. Hij is meer dan 5 meter hoog exclusief vlaggenstok meer dan 3 meter. Zo’n groot beeld heeft vast grote voeten. Welke schoenmaat heeft deze knakker?

Met zijn maat 63 had hij hele poezelige voetjes.

Vraag 13:

De Canarische eilanden zijn door Romeinse zeelui ontdekt. Naar welk dier is deze eilandengroep vernoemd?

De hond! De kanarie is juist vernoemd naar de eilanden.

Vraag 14

Cyprus was het enige land ter wereld zonder nationaal volkslied. Op 16 november 1966 werd bepaald dat Cyprus het nationale volkslied van een ander land overnam als eigen volkslied. Van welk land?

Griekenland

Vraag 15

de Football Association of Greenland mag zich niet aansluiten bij de FIFA. Waarom niet?

Er is geen gras

vraag 16:

Nederland is een vrij vlak land en ligt gedeeltelijk onder zeeniveau. Het hoogste punt van het land lig in Vaalserberg. Hoe hoog is het hoogste punt?

323 meter.

Vraag 17:

Het laagste punt van Nederland ligt 7 meter onder de zeespiegel. Waar moet je heen om te kunnen zeggen dat je het laagste punt van Nederland hebt bezocht?

Naar de Zuidplaspolder

Categorie: wereld

vraag 18:

Kiribati is een heel bijzonder land. Het bestaat uit 33 koraaleilanden en ligt in de Grote Oceaan. De atollen zijn zeer laaggelegen en wetenschappers verwachten dat Kiribati in het jaar 2100 volledig onder water zal staan. Wat is zo bijzonder aan dit land?

Het land valt in alle vier de hemisferen

Vraag 19:

Op het wapenschild van Australië staan kangoeroes en emoe’s. Waarom eigenlijk?

Ze kunnen niet achteruit lopen. Op het originele wapenschild staat dan ook “altijd vooruit”.

Categorie: Kent iemand deze nog?

vraag 20

Laatste vraag!

ghehe

Lingo. Het programma dat Nederland massaal ‘GROEEEEEEEN’ liet roepen. Op 3 september 2003 werd het hoogste bedrag ooit bij elkaar gespeld. De kandidaten raadden in totaal 7 woorden. Hoeveel namen de winnende kandidaten mee naar huis?

Lingo moest diep in de buidel tasten en €35.000,- meegeven

3 likes

2 likes

Ben helaas te laat om mee te doen maar superleuke quiz!

Ik nog wel tot nu toe! :tada::confetti_ball:

1 like

Same! Nog niks gemist tot nu toe… zo stommm

1 like

De uitslag! Gefeliciteerd @GroenTakje, @SuperCoolePinda, @punaise, @Panthera, @Beertje met jullie gedeelde eerste plek! :partying_face::partying_face:

Forummer Score
GroenTakje 17
SuperCoolePinda 17
punaise 17
Panthera 17
Beertje 17
Andreya 16
Kerselaar 16
Ohappyday 16
Anna88 16
BiloxiParish 16
tukker 16
Matilda 15
Honey 15
Squidy 15
Indolence 15
sofetch 15
176-716 15
Goudlokje 15
kika 14
Leeuwenhart 14
Grey 14
lijnewiets 14
Insouciance 14
Theeleut 14
En_17_Anderen 13
Unquestionable 13
Pierlala 13
Heinz 13
FrozenFlame 13
Vaiana 13
Lilyofthevalley 13
Cookie 13
Sensatie 13
instantramen 13
FrauHelga 12
Rozecoupeschaar 12
L.C 12
Merel 12
Gelatelli 12
Cinnabon 12
Bree 12
Norma 12
Zilver 12
Portland 12
Niffler 12
Masterchef 11
Sneeuwpanter 11
Bertie 11
Fitgurl 11
Sashimi 11
Tachycardia 11
Baratheon 11
Huismus 10
littlenumbers 10
Kees 10
DC2 10
Dazed 10
Falafel 10
Katie 10
Sjern 10
Echo 10
Koala 10
GEEZ 9
traveljunkie 9
Evenveel 9
ellegirltalk 9
beautyloving 8
Lovepink 8
Dancingqueen 8
Rockabye 8
Superkonijn 8
Fair 8
Blonde 8
croissant 7
Saturnus 6
Koffiekopje 6
Kaastoetje 6
hollyday 5
FISSA 3
Rosemary 1
10 likes

Ik heb meer dan de helft goed! :partying_face:

3 likes