FF Quiz 2020 Deel 1

source
Hallo mede forummers!
Morgen (dinsdag 7 januari) om 20u gaat de eerste quiz van dit jaar van start. We gaan met z’n allen weer een reis maken. De bestemming en de route van deze reis blijven nog eventjes geheim, maar hij zal zeker interessant worden. Om 22u sluit de quiz en zullen de antwoorden meteen geplaatst worden. Zorg er dus voor dat je tijd vrijmaakt.

Doen jullie ook weer mee?

  • Yay
  • May(be)
  • Nay

0 stemmers

Willen jullie dit topic tot morgen 20u leeglaten? En zouden de @moderators dit topic misschien willen vastzetten?

Tot morgen!

En de hint voor morgen?

7 likes

giphy
Hallo allemaal!
Het is alweer een tijdje geleden dat ik een quiz mocht hosten, maar nu vond ik het weer tijd om eens een paar vragen te verzinnen. Tijd… Tijd… Oh ja! Ik heb even mijn tijdmachine gepakt, want we gaan naar de toekomst. Niet zomaar een toekomst, maar naar de evenementen die dit jaar gaan komen. Ook kijken we terug naar belangrijke gebeurtenissen in de geschiedenis.
Stap maar in mijn tijdmachine en dan gaan we.

aedAUnO

3… 2… 1…



Vraag 1
We beginnen even met een opwarmertje. Er zullen veel evenementen in 2020 plaatsvinden. Natuurlijk is het Eurovisie Songfestival voor de meesten van ons het leukste evenement dit jaar. We weten allemaal dat het in Rotterdam plaats gaat vinden, maar welke stad had zich NIET als host opgegeven?

  • A. Haarlem
  • B. Breda
  • C. Leeuwarden
  • D. Arnhem

0 stemmers

Vraag 2
Voor het eerst in tijden zijn wij zeker van een finaleplaats anders hadden we weer aan de voorrondes mee moeten doen. Welk land heeft besloten om dit jaar helemaal niet mee te doen?

  • A. Estland
  • B. Oekraïne
  • C. Hongarije
  • D. San Marino

0 stemmers

Vraag 3
Een laatste vraag over het Eurovisie Songfestival. Doordat dit evenement in Nederland plaatsvindt, kon iedere Nederlander zich als vrijwilliger opgeven. Om vrijwilliger te kunnen worden moet je wel aan een behoorlijke eisenlijst voldoen. Wat was geen eis om vrijwilliger te worden?

  • A. Je moet een toets over de geschiedenis van het Songfestival halen
  • B. Je moet goed Engels kunnen spreken
  • C. Je moet in de periode fulltime beschikbaar zijn
  • D. Je moet Rotterdam goed kennen

0 stemmers

Vraag 4
Ik was niet van plan om een voetbalvraag te stellen, maar we hebben het toch over sportevenementen en daar hoort het EK ook bij. Helaas doet het Nederlands elftal al een tijdje niet meer mee aan al deze grote voetbalevenementen. Of doet Nederland wel mee?

  • A. Nederland doet wel mee en is ook een host
  • B. Nederland doet wel mee, maar is geen host
  • C. Nederland doet niet mee en is geen host
  • D. Nederland doet niet mee, maar is wel een host

0 stemmers

Vraag 5
Een ander groot evenement dat in 2020 plaatsvindt zijn de Olympische Spelen. Dit jaar worden deze in Tokyo gehouden. Tijdens dit evenement zullen ook nieuwe sporten plaatsvinden. Welke sport wordt tijdens deze spelen NIET geïntroduceerd?

  • A. Softbal
  • B. Surfen
  • C. Worstelen
  • D. Karate

0 stemmers

Vraag 6
Toen ik een Wii had speelde ik Mario en Sonic op de Olympische Spelen. Voor deze editie van de Spelen is er weer een nieuw spel gemaakt, maar daar ga ik het nu niet over hebben. Dit jaar komt een film over Sonic uit. Vanaf welke feestdag kan je deze film in de VERENIGDE STATEN in de bios zien?

  • A. De film komt op een normale dag uit
  • B. Valentijnsdag
  • C. Pasen
  • D. Hemelvaart

0 stemmers

Vraag 7
Dit jaar komt ook een live action film over Mulan uit. Deze film is gebaseerd op een legende, maar hoe is deze legende oorspronkelijk jarenlang van generatie tot generatie overgebracht?

  • A. Door middel van een boek
  • B. Door middel van een toneelstuk
  • C. Door middel van een gedicht
  • D. Door middel van een liedje

0 stemmers

Vraag 8
Jullie hebben vast al eens een reclame over de nieuwe donorwet gezien. Vanaf 1 juli is het zover en komt er een actief donorregistratiesysteem in Nederland. Vanaf welke leeftijd kan je je keuze vastzetten?

  • A. 12 jaar
  • B. 15 jaar
  • C. 16 jaar
  • D. 18 jaar

0 stemmers

Vraag 9
Dit jaar is ook de deadline van EU 2020. De EU 2020-strategie is een langetermijnstrategie voor een sterke en duurzame economie. Van 2000 tot en met 2010 had de EU nog een voorganger van deze strategie. Deze heette:

  • A. Maastricht strategie
  • B. Amsterdam strategie
  • C. Lissabon strategie
  • D. Rome strategie

0 stemmers

Vraag 10
In 2016 was Nederland de eerste helft van het jaar voorzitter van de EU. Elk halfjaar heeft de EU weer een andere voorzitter. Deze voorzitter leidt o.a. de vergaderingen van de Raad van de Europese Unie en kunnen zo de vergaderingen ook sturen. Welk land is nu de voorzitter van de EU?

  • A. Finland
  • B. Kroatië
  • C. Cyprus
  • D. Nederland

0 stemmers

Vraag 11
Deze vraag is zo flauw, maar welk land is vanaf 1 juli voorzitter van de EU?

  • A. Letland
  • B. Noorwegen
  • C. Duitsland
  • D. België

0 stemmers

Vraag 12
Dit jaar word ik alweer 25 jaar oud. Gewoon een kwart eeuw! Wat? Dwaal ik af? Oh! Welke beroemdheid wordt dit jaar ook 25?

  • A. Kendall Jenner
  • B. Dakota Fanning
  • C. Camila Mendes
  • D. Justin Bieber

0 stemmers

Vraag 13
Het dubbele van 25 is 50. In de jaren 70 werden veel nieuwe producten uitgevonden. Sommigen van deze uitvindingen gebruiken we nog steeds. Andere uitvindingen zijn nu alweer verouderd of gaan we binnenkort niet meer gebruiken. Welke uitvinding wordt dit jaar 50?

  • A. Pong
  • B. Wegwerp aansteker
  • C. Bar code
  • D. Floppy Disk

0 stemmers

Vraag 14
De jaren 20 van de vorige eeuw stonden ook bekend om zijn vele uitvindingen. Deze uitvindingen zijn tegenwoordig nog steeds belangrijk voor onze dagelijkse routines. Welk product is 100 jaar geleden uitgevonden?

  • A. Het Stoplicht
  • B. De Leugendetector
  • C. De Blender
  • D. De Föhn

0 stemmers

Vraag 15
Zoals elk jaar voorspelt Pantone ook een kleur van het jaar. Voor 2020 hebben zij ook weer een kleur uitgekozen. Welke kleur hebben zij uitgekozen?

  • A. Classic Yellow
  • B. Classic Green
  • C. Classic Red
  • D. Classic Blue

0 stemmers

Vraag 16
Pas vorig jaar kwam ik achter wat Pantone eigenlijk is. Weten jullie wat Pantone is?

  • A. Een bedrijf dat kleurcodes publiceert
  • B. Een bedrijf dat verf fabriceert
  • C. Een exclusief modemerk
  • D. Een exclusief make-up merk

0 stemmers

Vraag 17
Dit jaar wordt ook de Sims 20 jaar. Misschien hebben jullie de Sims wel vanaf het begin gespeeld. Dan is de volgende vraag niet zo moeilijk. Wat betekent Sul Sul?

  • A. Dank je
  • B. Hallo
  • C. Doei doei
  • D. Schatje

0 stemmers

Vraag 18
Veel beroemde zangers en zangeressen hebben hun liedje ook voor dit spel in het Simlish gezongen. Welke zanger(es) zong NIET een liedje in het Simlish voor de Sims?

  • A. Katy Perry
  • B. Jason Derulooooo
  • C. Lady Gaga
  • D. Lily Allen

0 stemmers

Vraag 19
Dit jaar zijn er ook verkiezingen in de Verenigde Staten. Zal Trump nog vier jaar lang president blijven of zal er een nieuwe president komen? We moeten nog even wachten tot we dit te weten komen. Toch is er een kans op een nieuwe president. Hoeveelste president van de Verenigde Staten wordt dit dan?

  • A. 44
  • B. 45
  • C. 46
  • D. 47

0 stemmers

Vraag 20
Iets waar Trump niet zo’n fan van is, is het Klimaatakkoord van Parijs. Dit akkoord gaat in 2020 in. Waarom wilt Trump uit dit akkoord?

  • A. Hij is boos op Greta Thunberg, omdat hij geen Person of the Year is en probeert haar zo te stangen
  • B. Hij vindt het akkoord niet eerlijk genoeg en slecht voor de economische groei
  • C. Hij vindt de doelstellingen te laag en wilt meer voor het milieu doen
  • D. Als hij toestemt met dit akkoord kan hij geen aanvallen op vijandige staten uitvoeren, want dat is slecht voor het milieu

0 stemmers


kr9bp1O
En we zijn weer terug! Hopelijk vonden jullie de quiz leuk.
Om 22u plaats ik de antwoorden en zullen jullie zien welke vragen jullie fout (of goed!) hadden.

Vonden jullie deze quiz moeilijk?

  • Ja
  • Een beetje
  • Nee

0 stemmers

7 likes

Wat een leuk thema! Heel tof gedaan @Vaiana :smiley:

1 like

Dank je! Het was heel lastig om deze te verzinnen, maar ben blij dat het gelukt is :sweat_smile:

1 like

Heel leuk gedaan! Ben heel benieuwd naar de antwoorden.

1 like

Nog even wachten :wink:

Is vraag 11 flauw omdat het een heel makkelijk antwoord is, of omdat je vraagt wie het vanaf 1 juli is terwijl ik het van dit moment al niet weet :cry:

Leuke quiz! Vond 'm nog pittig moeilijk.

1 like

Heel leuk, maar Pff. Ik heb aardig wat gegokt…

1 like

Leuke quiz! Super creatieve vragen!

1 like

Dat ik twee dezelfde vragen achter elkaar heb gedaan. Het is geen hint oid :sweat_smile:

1 like

Moeilijk! Maar ik vond hem wel leuk bedacht

1 like

Don’t worry iedereen. Mijn testpersoon had met gokken toch 9 vragen goed.

1 like

Zo leuk gedaan met die plaatjes!

1 like

Leuk! Sommige wist ik en bij anderen dacht ik: :exploding_head:

1 like

Leuke quiz! Heb ook veel gegokt :smiley:

1 like

Dat was de bedoeling :stuck_out_tongue:

1 like

Missie geslaagd! :grimacing:

1 like

Leuke quiz!

1 like

Leuke quiz! ik heb veel gegokt

1 like

Wist er gewoon geen 1.

1 like