FF Quiz 2020 Deel 2

Hoi. Zijn we weer! Op woensdag 22 januari om 20:00 stipt is het weer zo ver, nieuwe quiz, nieuwe kansen. Krijg jij het voor elkaar om je gemiddelde omhoog te krikken of ben je consistent? Je komt er snel genoeg achter. Ken jij obscure feitjes over vikingen of koeien? Hopelijk wel, anders wordt het misschien wat moeilijk.

Doen jullie ook gezellig mee?

  • Ja!
  • Nope.
  • Ik kijk nog wel ff hoe het loopt, laat me ok.

0 stemmers

Wil jij ook de macht van een quiz-meester ervaren? Deze veteraan raadt het aan! Hier kan je je aanmelden.

@moderators, willen jullie dit topic pinnen?

4 likes

Sorry voor de vertraging!!


Vraag 1:

Brrr, wat is het koud hè. Het KNMI meet de temperatuur van ons land en is gevestigd in De Bilt. Op 22 januari 1942 werd de laagste etmaal gemiddelde temperatuur ooit gemeten in De Bilt. Hoe koud was het toen in De Bilt?

  • -12 graden Celsius
  • -16,5 graden Celsius
  • -15 graden Celsius
  • -13,5 graden Celsius

0 stemmers

Vraag 2:

Oké ik geloof in jullie. Makkelijke vraag. In welk jaar werd de laagste etmaal gemiddelde temperatuur een buurland van Nederland, namelijk België gemeten?

  • 1946
  • 1943
  • 1942
  • 2019

0 stemmers

Vraag 3

Sims kunnen op veel verschillende manieren sterven in dit spelletje, de meest bekende is het weghalen van de ladder bij het zwembad. Die arme sims moeten veel doorstaan voor ons vermaak. Op welke manier kan een Sim in sims 4 niet sterven?

  • Door buiten te staan tijdens een meteorietenregen
  • Door zich dood te lachen
  • Door slecht gekookte kogelvis Nigiri te eten
  • Door zich dood te schamen

0 stemmers

Vraag 4

Als een Viking op een bepaalde manier stierf, kwam hij Walhalla binnen. Oftewel de zaal der gevallenen. Hier dineerde hij met de goden en vocht hij elke dag ter voorbereiding op Ragnarok. Hoe kwam je als Viking eigenlijk Walhalla binnen?

  • Als je stierf van ouderdom
  • Als je stierf doordat een god het trapje van het zwembad weghaalde en je dus niet meer uit het zwembad kon komen
  • Als je doodvroor
  • Als je stierf tijdens een gevecht

0 stemmers

Vraag 5:

De Vikingen zijn vooral bekend van hun rooftochten. Deze rooftochten begonnen in 793 met het plunderen van een klooster op een eiland toebehorend aan het huidige Engeland. Op welk eiland vond het begin van de rooftochten plaats?

  • St. Michael’s Mount
  • Gateholm
  • Shetland eilanden
  • Lindisfarne

0 stemmers

Vraag 6:

Over oorlogen gesproken, hoe lang duurde eigenlijk de kortste oorlog?

    • 38 minuten
    • 47 minuten
    • 5 minuten
    • 21 uur

0 stemmers

Vraag 7:

Niet alleen Vikingen zijn berucht vanwege hun geweld. Er is een diersoort die een land heeft verslagen in niet Ă©Ă©n, maar twee oorlogen. Om welk diersoort gaat het?

  • Het onoverwinnelijke wasbeertje
  • Shetland pony’s
  • De emoe
  • De waterbuffel

0 stemmers

Vraag 8:

Een ander bijzonder dier is de koe. Deze dieren komen bijna over de hele wereld voor en werden ongeveer 10,500 jaar geleden gedomesticeerd. Toch weten we nog niet alles over deze loeiende ladies. PhD student Alexandra Green deed onderzoek naar koeien en ontdekte iets bijzonders aan de bonte Bertha’s. Waar kwam ze achter?

  • Koeien slapen maar een halfuur per dag
  • Koeien kunnen een trap alleen op lopen, niet af.
  • Koeien loeien in verschillende tonen om hun emotie te tonen
  • Koeien geven meer melk als ze naar muziek luisteren

0 stemmers

Vraag 9:

In 101 Dalmatiërs kon je door de gevlekte puppies het bos niet meer zien. Hoeveel vlekjes werden er ongeveer getekend bij het maken van deze tekenfilm?

  • 6,5 miljoen
  • 10 miljoen
  • 1001
  • 800.000

0 stemmers

Vraag 10:

Vic de vitaminevreter zal er dol op zijn: mandarijnen. Deze vrucht zit namelijk boordevol met vitamines en is het lekkerst tussen november en maart. Hoeveel kilo mandarijnen werkt een Nederlander gemiddeld weg?

  • 4
  • 1
  • 8
  • 7

0 stemmers

Vraag 11:

De streepjescode is bedacht door Norman Woodland en is in 1974 geĂŻntroduceerd in een supermarkt in Ohio. Nu is de streepjescode niet meer weg te denken uit het supermarktlandschap. Wat is eigenlijk het eerste product met een streepjescode dat werd gescand?

  • een blikje cola
  • een flesje bier
  • een zakje mandarijntjes.
  • een pakje kauwgum

0 stemmers

Vraag 12:

We blijven nog even bij eten. Boerenkool is een typische groente die je in deze koude wintermaanden eet. Wat gebeurt er eigenlijk met de boerenkool dat nog op het land staat als het vriest?

  • De boerenkool vriest kapot
  • De boerenkool wordt zoeter
  • De boerenkool wordt bitter
  • De boerenkool gaat bloeien

0 stemmers

Vraag 13:

De luchtvaartmaatschappij American Airlines wilde op de kleintjes letten. In 1987 bespaarde deze maatschappij 40.000 dollar. Hoe kregen ze het voor elkaar om dit bedrag te besparen?

  • Door 1 olijf weg te laten uit het slaatje geserveerd in de eerste klasse
  • Door de stoelen uit de economy klasse weg te halen
  • Door de cola te verdunnen met water
  • Door geen pinda’s meer uit te delen in de economy klasse

0 stemmers

Vraag 14:

Dit geluidsfragment is getiteld “Daddy’s car” en is geïnspireerd op de Beatles. Wat is er zo bijzonder aan?

  • Het is gemaakt met behulp van een auto
  • Een groep mensen is gevraagd ieder een paar noten te schrijven
  • Het is geschreven in 1144 na christus.
  • Het is gemaakt door kunstmatige intelligentie

0 stemmers

Vraag 15:

Liedjes zijn wel vaker geĂŻnspireerd op het werk van andere muzikanten. Sommige artiesten gebruiken samples van andere nummers in hun eigen nummer. Zo ook Vanilla Ice met Ice Ice Baby. Welk nummer werd gesampled in Ice Ice Baby?

Ice Ice Baby

https://www.youtube.com/watch?v=rog8ou-ZepE

  • MC hammer – Can’t Touch This
  • Rick James - Superfreak
  • Queen – Under Pressure
  • The Beach Boys – Surfin’ USA

0 stemmers

Vraag 16:
Waar is het woord muziek eigenlijk vanaf geleid?

  • Vanuit het Griekse woord voor kunst van de Muzen
  • Vanuit het latijnse woord voor zang van de goden
  • Vanuit het Latijnse woord voor de kunst van de Muzen
  • Vanuit het Griekse woord voor zang van de goden

0 stemmers

Vraag 17:
We keren even terug naar Nederland. Wlke plek ligt het verst van alle beschaving af in Nederland?

  • Schubbekuttenveen
  • Rotterdam, daar wilt niemand zijn
  • Rottumerplaat
  • Schiermonnikoog

0 stemmers

Vraag 18:
De Cryodrakon, ook wel bevroren draak van het noorden is een pteorosaurus die zo’n 77 miljoun jaar geleden leefde. Wat is er zo bijzonder aan deze dino?

  • Hij spuwde ijs
  • Hij had een spanwijdte van 10 meter en was daarmee zo groot als een klein vliegtuig
  • Hij kon niet vliegen
  • Hij jaagde op T-rexen

0 stemmers

Vraag 19:

We zijn bijna klaar! :pray::pray: :relaxed::relaxed: Wanneer verscheen de oudste smiley die we kennen eigenlijk?

  • 1862
  • 1982
  • 1648
  • 1725

0 stemmers

Vraag 20:

Emoticon, smiley, emoji, het lijkt allemaal een pot nat. Er is echter een verschil: een emoticon is een typografisch symbool en een emoji is een pictogram. Uit welk land komt de maker van de allereerste emoji?

  • Japan
  • China
  • Korea
  • BelgiĂ«

0 stemmers

3 likes

Ik ben bang dat als ik de tekst edit, de polls er ook aan gaan, dus hierbij mijn excuses voor de tikfouten :thumbsup:

Leuke quiz! :relaxed:
Een paar wist ik er gelukkig echt zeker

1 like

Leuke quiz! Ben heel benieuwd of en wat ik goed heb.

1 like

Bij het begin dacht ik: :scream::scream::scream:. Daarna wist ik wat hahaha

1 like

Oeh deze was heel leuk en gevarieerd! Wel veel gegokt haha.

1 like

Pfoehhh hopelijk heb ik er een paar goed :joy:

Als ik de vraag over waar de vikingen aan land Kwamen kan ik mooi mijn man de schuld geven, hij kijkt vikings.

Vraag 1:

-13,5 graden Celsius

Vraag 2:

Oké ik geloof in jullie. Makkelijke vraag. In welk jaar werd de laagste etmaal gemiddelde temperatuur een buurland van Nederland, namelijk België gemeten?

1942

Vraag 3

Sims kunnen op veel verschillende manieren sterven in dit spelletje, de meest bekende is het weghalen van de ladder bij het zwembad. Die arme sims moeten veel doorstaan voor ons vermaak. Op welke manier kan een Sim in sims 4 niet sterven?

Door buiten te staan tijdens een meteorietenregen

Vraag 4

Als een Viking op een bepaalde manier stierf, kwam hij Walhalla binnen. Oftewel de zaal der gevallenen. Hier dineerde hij met de goden en vocht hij elke dag ter voorbereiding op Ragnarok. Hoe kwam je als Viking eigenlijk Walhalla binnen?

Als je stierf tijdens een gevecht
Fun fact: oudere mannen gingen juist mee met de rooftochten en andere gevechten zodat ze naar Walhalla konden

Vraag 5:

De Vikingen zijn vooral bekend van hun rooftochten. Deze rooftochten begonnen in 793 met het plunderen van een klooster op een eiland toebehorend aan het huidige Engeland. Op welk eiland vond het begin van de rooftochten plaats?

Lindisfarne

Vraag 6:

Over oorlogen gesproken, hoe lang duurde eigenlijk de kortste oorlog?

38 minuten
Engels-Zanzibarese Oorlog
Vraag 7:

Niet alleen Vikingen zijn berucht vanwege hun geweld. Er is een diersoort die een land heeft verslagen in niet Ă©Ă©n, maar twee oorlogen. Om welk diersoort gaat het?

De emoe
Al zou een Shetland pony ook een heel leger kunnen verslaan gok ik.

Vraag 8:

Een ander bijzonder dier is de koe. Deze dieren komen bijna over de hele wereld voor en werden ongeveer 10,500 jaar geleden gedomesticeerd. Toch weten we nog niet alles over deze loeiende ladies. PhD student Alexandra Green deed onderzoek naar koeien en ontdekte iets bijzonders aan de bonte Bertha’s. Waar kwam ze achter?

Koeien loeien in verschillende tonen om hun emotie te tonen
De rest van de feitjes waren waar, maar niet ontdekt door Alexandra Green.
Vraag 9:

In 101 Dalmatiërs kon je door de gevlekte puppies het bos niet meer zien. Hoeveel vlekjes werden er ongeveer getekend bij het maken van deze tekenfilm?

6,5 miljoen

Vraag 10:

Vic de vitaminevreter zal er dol op zijn: mandarijnen. Deze vrucht zit namelijk boordevol met vitamines en is het lekkerst tussen november en maart. Hoeveel kilo mandarijnen werkt een Nederlander gemiddeld weg?

4

Vraag 11:

De streepjescode is bedacht door Norman Woodland en is in 1974 geĂŻntroduceerd in een supermarkt in Ohio. Nu is de streepjescode niet meer weg te denken uit het supermarktlandschap. Wat is eigenlijk het eerste product met een streepjescode dat werd gescand?

een pakje kauwgum

Vraag 12:

We blijven nog even bij eten. Boerenkool is een typische groente die je in deze koude wintermaanden eet. Wat gebeurt er eigenlijk met de boerenkool dat nog op het land staat als het vriest?

De boerenkool wordt zoeter

Vraag 13:

De luchtvaartmaatschappij American Airlines wilde op de kleintjes letten. In 1987 bespaarde deze maatschappij 40.000 dollar. Hoe kregen ze het voor elkaar om dit bedrag te besparen?

Door 1 olijf weg te laten uit het slaatje geserveerd in de eerste klasse

Vraag 14:

Dit geluidsfragment is getiteld “Daddy’s car” en is geïnspireerd op de Beatles. Wat is er zo bijzonder aan?

Het is gemaakt door kunstmatige intelligentie

Vraag 15:

Liedjes zijn wel vaker geĂŻnspireerd op het werk van andere muzikanten. Sommige artiesten gebruiken samples van andere nummers in hun eigen nummer. Zo ook Vanilla Ice met Ice Ice Baby. Welk nummer werd gesampled in Ice Ice Baby?

Queen – Under Pressure

Vraag 16:

Waar is het woord muziek eigenlijk vanaf geleid?

Het Griekse woord voor kunst van de Muzen

Vraag 17:

We keren even terug naar Nederland. Wlke plek ligt het verst van alle beschaving af in Nederland?
Rottumerplaat

Zou ik Rotterdam ook goed rekenen? Het liefst wel.

De Cryodrakon, ook wel bevroren draak van het noorden is een pterosaurus die zo’n 77 miljoen jaar geleden leefde. Wat is er zo bijzonder aan deze dino?

Hij had een spanwijdte van 10 meter en was daarmee zo groot als een klein vliegtuig

Vraag 19:

We zijn bijna klaar! Wanneer verscheen de oudste smiley die we kennen eigenlijk?

1648
Het was waarschijnlijk een onbedoelde, maar we tellen hem gewoon mee.

Vraag 20:

Emoticon, smiley, emoji, het lijkt allemaal een pot nat. Er is echter een verschil: een emoticon is een typografisch symbool en een emoji is een pictogram. Uit welk land komt de maker van de allereerste emoji?

Japan

2 likes

Jaa heb ik gedaan, maar hij is nu bij seizoen 4 of 5 en Ragnar praatte als een malloot.

1 like

Hee volgens mij heb ik er nog best een aantal goed!

1 like

Drumgeroffel!

Hier zijn de uitslagen:

Forummer Score
Ohappyday 17
Anna88 16
Cookie 16
Panthera 16
Ferngully 16
oversized 15
Oizys 15
instantramen 14
ijsklontje 14
Masterchef 13
punaise 13
Puzzelmeiske 13
Serena 13
Evenveel 12
176-716 12
Mimosa 12
Junebug85 11
Jeminae 11
Tampie 11
Niffler 11
Falafel 11
Eerstheteendje 11
Geo 10
Unquestionable 10
James 10
Gradje 10
Swelgje 10
Botsautobob 10
Bertie 10
Calliope 10
Acculader 10
Crystalfire 10
beautyloving 9
Vaiana 9
djodie 9
Eenhoorn 9
Blauwra 9
Zilver 9
Niettepruimen 9
Medusa 9
Huismus 8
Mhysa 8
Saturnus 8
Sensatie 8
Haai 8
Taksi 8
Baratheon 8
Luzarl 8
Boppes 8
Dancingqueen 7
Honey 6
Lort 6
MtMeru 6
Teenslipper 6
Bird 6
Zomerhitte 6
Rozecoupeschaar 4
traveljunkie 3

Gefeliciteerd @Ohappyday met de eerste plaats!

11 likes

4 punten is beter dan geen zullen we maar zeggen hè.

4 likes

Dit voelt als een dikke onvoldoende

Wowwww nog nooit zoveel punten gehad volgens mij. :scream::grin:

1 like

Wow… :sunglasses:

1 like

Meedoen is belangrijker dan winnen!

1 like