FF Quiz 2020 deel 3

Goeeeeeeedenmiddag! Vanavond, 20.00 stipt, is het weer tijd voor een uiterst spannende FF quiz. Het thema laat ik nog even in het midden liggen, maar het wordt weer een waar spektakel.

Doe jij mee?

  • Ja
  • Misschien

0 stemmers

ps. gelieve het topic even leeg te laten, zodat ik om 20.00 alle vragen soepel online kan gooien.

De kans is groot dat jij niet op het platteland of in een dorp woont, maar in een stad, of zelfs in een metropoolregio. En niet alleen jij, tegen 2050 wordt er zelfs verwacht dat 70% van de wereldbevolking leeft in een stedelijke omgeving. Dus hoog tijd om een keer jullie kennis over steden te testen!

Vraag 1
Trams, bussen, scooters, vervelende steps, fietsers, auto’s… allemaal dragen ze bij aan chaos op de weg. Misschien reizen we in de toekomst gezellig met z’n allen onder de grond! Ondanks dat velen het associëren met grauwe, koude en benauwde bunkers onder de grond, doen sommige metrostations niet onder voor musea. Je kunt de volgende stations vinden in Europa, weet jij waar?

  • A) 1: Munchen, 2: Milaan, 3: Helsinki, 4: St. Petersburg
  • B) 1: Helsinki, 2: Milaan, 3: Munchen, 4: St. Petersburg
  • C) 1: Hamburg, 2: Napels, 3: Stockholm, 4: Moskou
  • D) 1: Stockholm, 2: Napels, 3: Hamburg, 4: Moskou

0 stemmers

Vraag 2
Als we de wereld (en onze steden) leefbaar willen houden in de toekomst, is het van belang dat we onze CO2 uitstoot verminderen. Welke Europese stad heeft het ambitieuze plan om in 2025(!) volledig CO2 neutraal te zijn?

  • Edinburgh
  • Kopenhagen
  • Oslo
  • Zürich

0 stemmers

Vraag 3
Goed, we zijn al onder de grond geweest, in de lucht (CO2… beetje een stretch…) dus nu: water! Veel (of alle?) Europese steden die we zo graag bezoeken staan bekend om de aanwezigheid van een rivier. Vaak is het hele ontstaan van die stad afhankelijk geweest ván die rivier. Kun jij de karakteristieke vorm van deze rivier herkennen?

image

  • Thames, London
  • Seine, Parijs
  • Spree, Berlijn
  • Tiber, Rome

0 stemmers

Vraag 4
“dEn HaAg Is GeEN StAd” - Elke Nederlander uit een kleine stad die zich stoer voelde over zijn/haar stadsrechten. Wat de oudste, nog steeds bewoonde, stad is in Nederland is niet volledig duidelijk. Maastricht… Heerlen… Voorburg…, het ligt aan je referentiekader. Over de oudste (nog steeds bewoonde) Europese smaak is nét zoveel geruzie. Maar: welke van deze steden hoort niét bij één van de oudste Europese steden?

image

  • Larnaca, Cyprus
  • Plovdiv, Bulgarije
  • Athene, Griekenland
  • Rome, Italië

0 stemmers

Vraag 5

image
Steden trekken zowel jonge mensen als mensen met een andere etnische/culturele achtergrond aan. Straattaal/jeugdtaal is dan ook praktisch volledig een ‘stedelijk’ verschijnsel. Niet iedereen (looking at you, taalpuristen en conservatien) is hier even blij mee en aan die dynamische dialecten/nieuwe talen worden dan soms ook wat denigrerende namen gegeven. Welke van deze benamingen voor de stedelijke ‘youth language’ wordt in de volksmond écht gebruikt?

  • Dürum Deutsch
  • Curry English
  • Pitapolski
  • Kebabnorsk

0 stemmers

Vraag 6
Hup, uit Europa nu. Ondanks dat Europa van alle continenten misschien wel het meest bekend staat om haar steden, is de systematische studie van en in steden niet ontstaan in Europa, maar in de VS, in één specifieke stad ook. Omdat ik er niet vanuit ga dat jullie allemaal op de hoogte zijn van de wetenschappelijke ontwikkelingen in urbanisme, hier een model dat (toendertijd) probeerde te schetsen hoe deze stad (maar ook andere!) was opgebouwd en opgedeeld. Over welke stad heb ik het?
image

  • Chicago
  • San Francisco
  • New York
  • Boston

0 stemmers

Vraag 7
Misschien nóg wel stoerder dan reizen op een segway: reizen met een boot/vliegtuigsituatie ( ~~ seaplane ~~ ). In welke Canadese stad is de kans groot dat je deze gaat tegenkomen?

image

  • Toronto
  • Montréal
  • Quebec City
  • Vancouver

0 stemmers

Vraag 8
Statue of Liberty, Empire State Building, Times Square: is er een stad zo iconisch als New York? Ik hoef er niet per se heen omdat ik er al genoeg van op tv heb gezien en niet zoveel zin heb om 11 dollar voor een versgeperste jus d’orange te betalen, al weet ik dat veel mensen het hier absoluut niet mee eens gaan zijn haha. Maar goed, was de volgende deal niet gesloten, dan was de kans groot geweest dat er in The Big Apple geen Engels werd gesproken, maar Nederlands! Voor welk land werd New York (toen New Amsterdam) in 1664 geruild met de Engelsen?

  • Indonesië
  • Suriname
  • Namibië
  • Zuid-Afrika

0 stemmers

Vraag 9
Ook Zuid- en Midden-Amerika vergeten we niet! In bepaalde landen is er ontzettend veel aan Europese invloeden te vinden. Sommige steden zijn praktisch zelfs gegeven aan Europese architecten om een nieuwe stad - from scratch - te ontwerpen, uiterst rationalistisch, en weinig organisch te bekennen. In welk land kun je deze übergeplande stad, genaamd La Plata, vinden?

  • Argentinië
  • Uruguay
  • Chili
  • Peru

0 stemmers

Vraag 10
Waar de vorige stad ontzettend plat is, is dat bij deze stad wel anders. Als hoogst gelegen hoofdstad van de wereld, kennen wij:

  • Quito, Ecuador
  • Lima, Peru
  • La Paz, Bolivië
  • Caracas, Venezuela

0 stemmers

Vraag 11
Sorry niet-songfestivalfans, maar als onderbreking even een klassiek ESF vraagje. In welke stad is het Songfestival nooit gehouden?

image

  • Brighton
  • Lausanne
  • Jeruzalem
  • Sevilla

0 stemmers

Vraag 12

It’s time for Africa!

Veel steden in Afrika zijn onlosmakelijk verbonden met kolonialisme door Europese naties. Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Portugal… wie heeft eigenlijk niet geprobeerd een stukje land te winnen (en exploiteren…). Tegenwoordig kunnen we daar vaak ook nog veel van zien, in taal, cultuur, en uiteraard ook architectuur. In welke Afrikaanse stad kunnen we een straat/boulevard vinden die sterk gelijk is aan de Champs Elysees en nog steeds sterke discussies zijn over het dan wel dan niet laten staan van Franse kenmerken?

image

  • Algiers
  • Casablanca
  • Rabat
  • Tunis

0 stemmers

Vraag 13

image

Hollywood, Bollywood - beide bekend wereldwijd. Maar er is één filmindustrie, die qua uitgebrachte films op plek 2 staat, die nog wat minder aandacht krijgt/kent. Geef het een aantal jaren, en deze filmstad wordt net zo’n begrip als Los Angeles en Mumbai. Tevens de snelst groeiende stad van Afrika. Over welke stad heb ik het?

  • Johannesburg
  • Accra
  • Kinshasa
  • Lagos

0 stemmers

Vraag 14
Ook kenmerkend aan steden: hoogbouw. Tegenwoordig lijkt het wel een nieuwe wapenwedloop om de hoogste toren ter wereld in je land/stad te hebben staan. Maar, niet elk gebied is even gunstig. In deze stad is het gevaar op aardbevingen namelijk vrij groot, en om de hoogste (op dat moment) skyscraper te bouwen, moest er een bijzondere aanpassing gedaan worden. In deze stad kun je namelijk een groene toren vinden met daarin een reusachtige demper - om eventuele schokken te compenseren. Waar kun je deze vinden?

image

  • Hong Kong
  • Ulaan Baatar
  • Taipei
  • Jakarta

0 stemmers

Vraag 15

Nog een interessante aanpassing aan gebouwen: gigantische gaten! Deze worden - jawel - gebouwd om ervoor te zorgen dat (de geest van) draken er rustig doorkan zonder de gebouwen en mensen te storen. Waar kun je dit met eigen ogen zien?

image

  • Hong Kong
  • Ulaan Baatar
  • Taipei
  • Jakarta

0 stemmers

Vraag 16
Omdat ik jullie al bestookt heb met zoveel tekst en vragen, gaan we nu afsluiten met één laatste vraag. De oplettende forummer kan dit misschien weten, want het was laatst een hot topic hier. Van welke stad is de volgende (sorry, tenenkrommende) slogan?

“AlKmaAr prAchtStad”

  • Bergen Op Zoom
  • Lelystad
  • Assen
  • Alkmaar

0 stemmers

9 likes

Het zou me verbazen als ik er 1 goed heb :joy: Zegt vooral iets over mijn kennis over dit onderwerp want zeker erg leuk gedaan!

2 likes

Leuk! Als ik hem goed heb, heb ik het antwoord op de rivierenvraag goed dankzij Rupauls Drag Race :joy:

2 likes

Ah leuk! Ben benieuwd :hugs:

1 like

Loved it!

Hoop dat mijn reddit en YouTube verslaving aan urbanisme en infrastructuur kanalen me heeft geholpen.

2 likes

Ik heb zo het vermoeden dat 1 goed hebben een soort megaprestatie gaat zijn.

4 likes

Zo dan. Meerdere dingen moeten gokken, maar dit was wel echt een super interessant onderwerp! Was bij de overige vragen wel heel blij met mijn verslaving aan national geographic en discovery channel :joy:

2 likes

Geweldige quiz! Ik houd van dit soort dingen, ook al heb ik er de ballen verstand van

1 like

:hot_face:
Maar love het onderwerp en hoe de quiz in elkaar is gezet!

2 likes

Ah lekk! Ik denk dat ik hem best goed heb gemaakt eigenlijk :joy:. De stiltecoupé van NS droeg bij aan mijn concentratie :thumbsup:.

1 like

Echt leuke quiz! En echt vet dat er iets in zat dat ik zelf gezien heb! Die schokdempers!

1 like

Tof gedaan! Interessante quiz. Had nog nooit van La Plata gehoord maar lijkt op sim city :sweat_smile:

1 like

Wát een moeilijke quiz dit. Nadat ik alles had ingevuld, ging ik de vragen voorleggen aan mijn man. Zo van: ‘vet moeilijk joh dit, wie kan dit nou allemaal weten!‘. Guess what: hij beantwoordt ze soortvan moeiteloos en zonder de meerkeuzeantwoorden te zien (en ik ging daarna googlen en het klopte ook gewoon?!). Ik viel zowat van de bank en ben nog even aan het bedenken of ik geirriteerd ben van zoveel slimheid of dat ik het maaaddd sexy vind.

Anyway, complimenten voor je toffe quiz!

5 likes

Voel mij altijd zo dom na de quizzen hier gemaakt te hebben. Weet niks.

9 likes

leuke quiz, moest echt even nadenken

Ik heb denk ik goed opgelet bij geschiedenis. Die van New York wist ik :nerd_face:

Misschien moet je je afvragen of je man stiekem op een forum zit… :wink:

:scream::scream::joy:

excuus de antwoorden komen iets later want ik zit in een trein met een uitgevallen laptop